PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Aloittelija kyselee tyhmiä...N-M178....


Juhannus
06.06.14, 20:16
Hei!
Olen seuraillut tätä foorumia. Olen tehnyt FDNA:lla testiä. senmukaan, mitä prs.e on kestänyt.Eka Y-Dna tulos oli muistaakseni N-m231...halvimmalla testillä.Nyt joskus keväällä parannin tuloksia, niin tulos oli N-m178....tarkoitus on parannella tuloksia rahkeitten mukaan....mutta onko tuo Y-DNA67 joku taikasana?.Ymmärrän kyllä rahan mahdin, tietoa tuodaan esille vähän kerrallaan, mussa missä on raja....näin niinkuin normaaliolosuhteissa.....

Fishersson
06.06.14, 22:56
Hei. Ei tyhmiä kysymyksiä perimmältään olekaan. Jos katsot esim. tätä Volkovin geneettistä sukupuuta:
http://www.familytreedna.com/public/N%20Russia%20%20DNA%20Project/

Niin huomaat, että M231 on aivan puun alussa (itse asiassa juuressa) ja M178 on jo paljon pidemmällä.

Jos haluat jatkaa testaamalla yksittäisiä snipsejä (mikä on halvinta), seuraavaksi voisit suomalaisena testata sen kuulutko haaraan Z1936+/CTS10082+ (mm. savolaiset ja karjalaiset) vai haaraan VL29+ (ns. tsuudit/länsisuomalaiset/itäsuomalaiset).

Jaska
11.06.14, 17:04
Hei!
Olen seuraillut tätä foorumia. Olen tehnyt FDNA:lla testiä. senmukaan, mitä prs.e on kestänyt.Eka Y-Dna tulos oli muistaakseni N-m231...halvimmalla testillä.Nyt joskus keväällä parannin tuloksia, niin tulos oli N-m178....tarkoitus on parannella tuloksia rahkeitten mukaan....mutta onko tuo Y-DNA67 joku taikasana?.Ymmärrän kyllä rahan mahdin, tietoa tuodaan esille vähän kerrallaan, mussa missä on raja....näin niinkuin normaaliolosuhteissa.....
Minkä Y-testin olet teettänyt? 12, 25, 37, 67 vai 111 markkeria?
Noita testejä on kahta tasoa:

1. STR-testit eli nuo 12, 25, 37, 67 tai 111 markkerin testit
Ne antavat tulokseksi yksilöllisen haplotyypin (14 24 14 11 11 13...), jota voi sitten vertailla muihin ja laskeskella viimeisen yhteisen esi-isän ajoitusta.

2. SNP-testit eli M231, M178, Z1941 jne.
Nämä maksavat muutaman kympin kappaleelta, ja ne osoittavat alahaploryhmän. Yksilölliseen vertailuun ei pelkästään näiden avulla päästä.

Yleensä jo 67 tai 111 markkerin testituloksesta näkee alahaploryhmänkin, kun päätyy taulukoissa sellaisten tulosten yhteyteen, joilla on jokin SNP-testi testattuna. Siksi kaikkien ei ole välttämätöntä testata SNP:itä. FTDNA ei tietenkään merkitse alahaploryhmää ilman että sen SNP-testi on ostettu, mutta projektit kyllä yleensä silti ryhmittelevät henkilöt oikein.

Eli viimeinen eli terminaalinen SNP ei kerro sitä, mikä oikeasti on viimeinen sukupuun latvassa oleva haploryhmä, vaan se kertoo ainoastaan, mikä on latvimmaisin testattu SNP. Ilman SNP-testejäkin pärjää, jos oma haplotyyppi sijoittuu haplotyyppisukupuussa selvästi riittävän kauas johonkin oksaan.

Esimerkiksi useimmat suomalaiset N1c1-haploryhmän karjalaisen ryhmän miehet ovat niin kaukana Z1941-mutaatiota merkitsevän oksan kärjessä, ettei SNP-testiä tarvita. Silloin heillä on tapahtunut myös kaikki sitä edeltävät mutaatiot, kuten Z1935, Z1936, L1026, M178, M231 jne. eikä niitäkään tarvitse testata.

Päivittyvä SNP-puu löytyy North Eurasian N -projektista:
https://www.familytreedna.com/public/N%20Russia%20%20DNA%20Project,N%20Russia%20%20DNA% 20Project/default.aspx
(paitsi tietysti juuri nyt sitä ei siellä olekaan!)

Väsäämäni N1c1-haploryhmän haplotyyppi- eli STR-puu löytyy täältä:
http://www.elisanet.fi/alkupera/N1c1tree.pdf

Makako
29.06.14, 14:37
Aloittelija kyselee , tein 67 markkerin testin. Tuli tieto N-M232. Olen yrittänyt saada jotakin selvyyttä, mutta ei näy valoa putken päässä.Sen tiedän, että olen Pekka Korhosen 1575 Nilsiässä syntynyt jälkeläinen.Osaisiko joku kertoa miten selvittää salaisuudet.Pitääkö tilata lisää testejä?
Kyseleepi Matti Korhonen

Jaska
30.06.14, 11:38
Aloittelija kyselee , tein 67 markkerin testin. Tuli tieto N-M232. Olen yrittänyt saada jotakin selvyyttä, mutta ei näy valoa putken päässä.Sen tiedän, että olen Pekka Korhosen 1575 Nilsiässä syntynyt jälkeläinen.Osaisiko joku kertoa miten selvittää salaisuudet.Pitääkö tilata lisää testejä?
Kyseleepi Matti Korhonen
Terve! Käsittääkseni saman Pekka Korhosen jälkeläinen löytyy haplotyyppisukupuustani sivun 23 lopusta:
http://www.elisanet.fi/alkupera/N1c1tree.pdf

Hän on testannut eräitä SNP-mutaatioita, joista "latvimmaisin" on Z1940+, karjalaisen ryhmän suurin ja "suomalaisin" haara. Koska ilmeisesti olette myös toistenne osumia, niin nuo tulokset koskevat silloin sinuakin. Kuitenkin 67:llä markkerilla teillä on eroa "neljännessä" markkerissa, joka olisi alaryhmänne kannalta olennainen. 111 markkeria toisi siksi tarpeellisen varmistuksen, ja luotettavamman ajoituksen viimeiselle yhteiselle esi-isälle (jonka tietysti pitäisi osua tuon Pekka Korhosen lähistölle).

Eli ainoa lisäys mikä sinun tässä vaiheessa kannattaisi hankkia, olisi laajentaminen 67 --> 111 markkeriin. Toisella Korhosella se jo onkin.

Näyttää kuitenkin siltä, että ette ole kovinkaan läheistä sukua toiselle ryhmälle (sivulla 24), johon kuuluvat Kainuun ja Rautalammin Korhoset. Ero olisi 67:n markkerin perusteella tapahtunut jo ensimmäisellä vuosituhannella, keskisellä rautakaudella.

Makako
30.06.14, 18:29
Kiitos Jaska! Täytynee tehdä laajennus 111. Perinteisellä sukututkimuksella on yhteinen esi-isä 8 sukupolvea sitten, mainitsemasi toisesta Korhosesta.
T.Matti Korhonen

Makako
09.08.14, 13:16
Olen teettänyt 111 testin.Mitä pitemmälle testtit tehtään, sitä epäselvemmäksi minulle homma käy. Oma sivustonikin muuttu ihan toisen näköiseksi.Aivan kuin olisi ikkunasta jotakin poissa.Muutenkin projektien sivuille en ole oikein päässyt.Onko olemassa oikein selvää ohjetta jossaki Suomen kielellä?
Kyseleepi Matti Korhonenhttp://suku.genealogia.fi/images/icons/icon5.gif

Fishersson
09.08.14, 15:39
Kaikille meille muuttui FTDNA:n tulossivun ulkonäkö yllättäen jokin aika sitten. Siinä on jotain entistä sisältöä pantu piiloon linkkien taakse. Entisen näköiseen pääsee kun klikkaa yläpalkissa olevaa "My DNA". Samoin poistuminen (logout) on kätketty oikeassa yläkulmassa olevan pienen "tähtirenkaan" taakse.

Makako
11.08.14, 09:25
Kiitos! Minä meinasin että minä tumpelo olen sotkenut jotakin, kun kirjanmerki palkin takaa häämöttää jotakin.

Toi Korhoi
11.08.14, 11:28
Näyttää kuitenkin siltä, että ette ole kovinkaan läheistä sukua toiselle ryhmälle (sivulla 24), johon kuuluvat Kainuun ja Rautalammin Korhoset. Ero olisi 67:n markkerin perusteella tapahtunut jo ensimmäisellä vuosituhannella, keskisellä rautakaudella.
111-tasolla esille tullut, kaikkia karjalaisia Korhonen-isälinjoja yhdistävä harvinainen mutaatio on nyt muuttanut tilanteen, vaikuttaa siltä että yhteinen esi-isä olisi elänyt joskus 1100-1200-luvulla. Asiaa on käsitelty "Karjalainen Korhonen-isälinja"-ketjussa.