PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Juuret ylläpito


olanyk
11.05.14, 12:01
Ohjelman kotisivulla kerrotaan ylläpidon lopetetuksi kuolemantapauksen johdosta. Mitä tämä jatkossa merkitsee? Siirsin tiedot gedcomin kautta toiseen ohjelmaan. Kuitenkin n.15 v Juuret ohjelman jälkeen tuntuu kuin alottaisi uutta harrastusta. Joskus vuosia sitten testasin paria muutakin ohjelmaa. Onko jollakulla kokemusta onnistuneesta vaihdosta Juuret ohjelman vaihdosta tai onko toivoa että ohjelman ylläpito ja kehitys jatkuisi? Olavi

Juha
11.05.14, 20:04
Itse vaihdoin Juurista Sukuohjelmisto 2004:een vuonna 2008


Siirto sujui muutoin loistavasti, mutta "vapaa teksti" -kenttiin tuli kummallisia virheitä. Niiden kanssa voi kuitenkin elää


Juha

liisa.ahonen
11.05.14, 20:59
Vaihdoin Juurista Sukujuttuihin v. 2011. Muuten meni hyvin, mutta patronyymit eivät siirtyneet. Kaikille sellaisille, joilla ei ollut isää tallennettuna ohjelmaan, sen sitten lisäsin. En muista kauanko siinä meni, muutama kuukausi vähintään kun aina välillä innostui jotain tutkimaan. Ihan hyödyllistä sinänsä ja olen tyytyväinen että vaihdoin.

olanyk
12.05.14, 09:22
Siirto meni kohtuulisen hyvin Sukujutut ohjelmaan, mutta suhteellisen isossa tietokannassa tuntuu henkilöiden haku lisäys ja poisto Juuret ohjelman ominaisuuksiin totuneelle vaikealta. Olavi

PVuorio
12.05.14, 14:54
Hej

Miksi kiirehtiä ohjelman vaihdossa. Juuret jos toimii nyt, niin toimii myös huomenna. Vain edelleen kehittely jäänee pois. Odottelisin ennemmin Sukujuttujen tekijöiltä apuja ja konvertointi palikkaa. Tai jotain muuta, mitä sitten tuleekin.

t Pertti Vuorio

Jopi
22.03.15, 10:00
Oken käyttänyt Juuret-ohjelmaa yli kymmenen vuotta. Nyt vanha koneeni alkaa olla lopun edellä. Aikoinaan Juuret-ohjelman sivuilla oli ilmaisversioon lisenssikoodi jonka olen hukannut. Ohjelman asennustiedosto minulla on tallessa. Nyt kun sivut on suljettu, en koodia enää saa.
Olisiko joku niin ystävällinen että antaisi ko. koodin?

Jopi
19.05.15, 08:33
Koodi löytyikin, taas toimii Juuret. :)

olanyk
19.05.15, 15:19
Minullakin on kadoksissa ostamani lisenssin koodinumero ja nyt ladattu toimiva ilmainen käyttöjakso on päätymässä. Muuta keinoa ei taida olla kuin etsiä koodi? Tiedot on siirretty gedcomilla Sukujutut ohjelmaan mutta tuntuu vain vieraalta käyttää. Kukaan ei ole ilmeisesti selvittänyt tai pyrkinyt jatkamaan ohjelman ylläpitoa.

Olavi

Jopi
19.05.15, 16:13
Tuossapa tuo tunnus on.


Käyttäjätunnus: Ilmaisversio

Lisenssitunnus:H16-18175

0s.Suomalainen
01.01.16, 20:28
Minulla myös Juuret ohjelma ollut monta vuotta ja nyt tarvitsisin apua kun teen ohjelmaa käyttäen sukukirjaa. Ohjelmassa on Suomen hallitsijat ja Suomen historia ja ohjekirjassa mainitaan, " voit myös valita esi-ja jälkipolvitaulujen tulostuksissa jos haluat joidenkin janojen sisällön tulostuvan kronologisille kohdille taulujen tulostuksissa" Kaikki asetukset olen laittanut ohjeen mukaan, mutta ei tulostu. Onko joku onnistunut? Jos niin onko mahdollista saada ohjeita miten se onnistui? :)

ilkant
01.01.16, 22:15
Nyt pitäisi kysyä Sukuohjelmiston nykyisiltä ylläpitäjiltä, että miten he ovat asiat tehneet. Käsitysteni mukaan siitä on tehty avoimen lähdekoodin tuote jo alkuperäisen kehittäjän eläessä ja hänen toimestaan.

Kysymys kuuluu nyt yleisemminkin: Kuinka saada ohjelmiston kehitys avoimeksi kun alkuperäinen kehittäjä on kuollut.

Ja edelleen jokaisen sukuohjelmistoja kehittävän kannattaa miettiä, miten turvata kehitys jatkossakin sitten kun itse on poissa.

Juha
01.01.16, 22:30
Juuret ohjelmalla ei ole tekemistä Sukuohjelmiston kanssa.

Sukuohjelmisto 2004 tuotteen kehitys päättyi tekijän kuolemaan. Finfamily onkin käsittääkseni avoimen koodin ohjelma


Juha

ilkant
02.01.16, 14:13
Juuret ohjelmalla ei ole tekemistä Sukuohjelmiston kanssa.

Ei olekaan. Mutta kai he saavat tietää, miten ohjelmisto muutetaan avoimen lähdekoodin ohjelmaprojektiksi? :)

Juha
02.01.16, 14:16
Tietääkseni ohjelmaa ei ole aikoihin kehitetty. Joten epäilen . Kannattaa olla suoraan yhteydessä tekijöihin. Eivät välttämättä lue koskaan Suku Forumia


Juha

0s.Suomalainen
02.01.16, 17:47
Tekijän poika vastasi: Juuret ohjelman tekijä on valitettavasti kuollut eikä kukaan jatka ko. ohjelman päivityksiä. Nyt pitää toivoa, että ne joilla tämä ohjelma on olisivat myös täällä Suku Forumissa ja voisivat kokemuksellaan auttaa ongelmatilanteissa.

Wiljami
06.01.16, 21:54
Minulla myös Juuret ohjelma ollut monta vuotta ja nyt tarvitsisin apua kun teen ohjelmaa käyttäen sukukirjaa. Ohjelmassa on Suomen hallitsijat ja Suomen historia ja ohjekirjassa mainitaan, " voit myös valita esi-ja jälkipolvitaulujen tulostuksissa jos haluat joidenkin janojen sisällön tulostuvan kronologisille kohdille taulujen tulostuksissa" Kaikki asetukset olen laittanut ohjeen mukaan, mutta ei tulostu. Onko joku onnistunut? Jos niin onko mahdollista saada ohjeita miten se onnistui? :)

- Laitoin yksityisviestinä puhelinnumeroni. Laitetaan ohjelmat molemmissa päissä auki ja vertaillaan puhelimen välityksellä rukseja, jos sopii. Ongelma ratkennee näin, toivotaan.

einontytar
07.01.16, 22:08
Juuret-ohjelmasta ihan kuriositeettina, että eikö joku asiaa tunteva henkilö voi lunastaa oikeudet tuohon ohjelmaan perillisiltä ja alkaa kehittää sitä?

Wiljami
07.01.16, 23:09
Ohjelmassa on paljon hyvää ja voisi tosiaan kuvitella siitä saatavan vieläkin paremman. Tuskin asialla taloudellista merkitystä kenellekään olisi, mutta sukututkimusharrastajien iloksi soisi jonkun osaavan alan ihmisen ottavan kehitystyön omakseen. Onhan kyseessä selkeä suomenkielinen ohjelma. Käyttäjiä olisi, mutta ehkä kaupallista kannattavuutta niukasti. Olen saanut perikunnan puolelta käsityksen, että soisivat tällaisen kehitystyön vaateitta jonkin osaavan käsiin. Arvostavat edesmenneen isänsä työtä, mutta heillä leipätyö muulla saralla.

ilkant
09.01.16, 13:47
Joka tapauksessa olisi syytä saattaa ohjelmisto koodeineen esim. SourceForgeen avoimen lähdekoodin projektiksi. Vaikka kukaan ei sitä veisikään aktiivisesti eteenpäin.

Tein viime kesänä suomennosta ja käyttöliittymän kohennusta yhteen avoimen lähdekoodin ohjelmaan. Nyt sain tietää, että pääkehittäjän tietokone on särkynyt ja osa koodeista on ehkä hävinnyt ikuisesti. Sellaista koodia, että ohjelmaa on enää vaikea kehittää eteenpäin. Ja kehittäjä sanookin, että nykyinen versio voi olla viimeinen... Kyllä hiukka harmittaa, sanoisin.

Eli kaikki koodit avoimiksi.

Wiljami
09.01.16, 23:49
Olisiko sinulla "ilkant" mahdollisuutta viedä asiaa eteenpäin? Eli käytännössä soittaa Consecuriin ja kysyä tarvittavia tiedostoja kopioina, josko heiltä vielä löytyisi. Vaikuttaa, että tunnet asiaa ainakin paremmin kuin minä ja moni muu. Osaisit kysellä oikeita asioita sekä toimittaa tarvittavan aineiston eteenpäin (Source Forgeen). Olen pari kertaa soittanut Consecuriin Juuret -ohjelmaan liittyen ja saanut kovin asiallisen sekä fiksun vastaanoton. Joten tekevät varmaan parhaansa asian eteen. Jos pääset asiassa eteenpäin, kertonet tällä palstalla meille kuulumisia. - Vai löytyiskö muita ratkaisuja? Asiallehan pitää tehdä jotain aivan selvästi. Ainakin yrittää!

ilkant
10.01.16, 01:56
Voin ottaa selvää asiasta. Mahdollisesti edesauttaa koodien muuntoa avoimeksi lähdekoodiksi ja niiden saataville tuontiin. En kuitenkaan lupaa alkaa kehittämään softaa kun tässä on jo kiinnittynyt yhteen toiseen projektiin. :)

Hannu Virttaalainen
10.01.16, 07:43
Kun en tästä Juuret sukututkimusohjelmasta mitään tiedä, vaikka ohjelmistoista ja avoimen lähdekoodin ohjelmista jotain tiedän niin tuli mieleen joitain kysymyksiä joilla on merkitystä ohjelman muuttamisessa avoimeksi.

Millä ohjelmointikielellä ohjelma on tehty?
Onko kaikki yhden henkilön vai yrityksen kehittämää?
Vaikka kyseessä olisi yhden henkilön omalle yritykselleen kehittämää niin tekijänoikeudet ovat yrityksen, joten jos oikeuksia siirretään niin siirron tulee tapahtua oikealta taholta.

Mille avoimen koodin lisenssille ohjelma mahdollisesti siirretään? FinFamilyn BSD on niin avoin, että siiihen perustuvia koodeja voi käyttää kaupallisissa ohjelmissa, kunhan muistaa jossain mainita, että on niitä käyttänyt. Muuan Seatlelainen "pieni" ohjelmistoyritys on näin toiminut ainakin pienessä osassa ohjelmiaan, siis käyttänyt BSD-pohjaista koodia, ei FinFmilyn koodia.

Mitä mahdollisia kirjastoja ohjelmassa on käytetty?

Lisäksi haluan muistuttaa, että en anna lainopillisia neuvoja, vaan jutustelen mitä mieleen tulee ;)

PekkaV
10.01.16, 14:23
Juuret on ohjelmoitu Visual Basic-kielellä. Ehkä sen versiolla 5 tai mahdollisesti tekijä ehti konvertoida ohjelmansa versioon 6.0, joka julkaistiin 1998. Juurien ylläpitohan loppui 2001.

Microsoft on laittanut Visual Basicin jo eläkkeelle, viimeinenkin tuki sille loppui 2008. MS jakaa VS:n ajonaikaista ympäristöä vielä Windows 10:n mukana, mutta kehitysympäristöä tai 3. osapuolten komponenttien tukea ei ole enää.

Karu tosiasia on, että Juurien kehittäminen ei enää onnistu ilman suurta remonttia. Eihän tämä tietenkään estä nykyisiä käyttäjiä hyödyntämästä ohjelmaansa montakin vuotta eteenpäin, mutta avoimien ohjelmistojen kehittämisestä kiinnostuneille on tarjolla parikin muutakin projektia: java-pohjainen FinFamily ja Python-pohjainen Gramps. Mainioita ohjelmia kumpikin ja käyttäjän näkökulmasta täysin suomenkielisiä.

olanyk
10.01.16, 15:38
Harmi kuulla. Itse olen yrittänyt kahteen otteeseen siirtyä Sukujutut ohjelmaan mutta en ole kokenut sen korvaavan Juuret ohjelman hyviä "hakutoimintoja". Onko Juuret ohjelmaa muistuttavaa ohjelmaa. "Sorruin" siirryin lisäksi MyHeritageen josta virhealttiudesta huolimatta pidän siksi että mm. Ausraalian Kanadan Ruotsin jo kolmen sukupolven sukulaiseni voivat täydentää sukupuita. Joku taisi suositella pitämään Mh:n lisäksi virhekriitiset sukutiedot muussa ohjelmassa. Minulla edelleen ensisijassa Juuret, kun Sukujuttujen kanssa en pääse "Sinuksi"

Olavi

0s.Suomalainen
10.01.16, 23:30
Kiitos "Wiljami" lupaamastasi avusta, mutta sainkin nuo tiedot ja tulostuksen onnistumaan kun aikani "räpelsin". En tiedä miten se meni joten en osaaantaa muille neuvoa. Nyt pääsen jatkamaan sukukirjan tekoa. Kiitos muillekin tähän ongelmaan vastanneille.

ilkant
10.01.16, 23:52
Sellaisen toimen voi tehdä, että Juuret-ohjelman koodit laitetaan vapaasti saataville jonnekin. Jos jotkut tuntevat halukkuutta jatkaa koodausta tai vääntää sen jollekin nykyisin käytetylle ohjelmointikielelle, niin he voisivat alkaa kehittää edelleen ohjelmaa.

Visual Basic on ollut ohjelmointikieli, jolla on helposti saanut aikaan dialogeja.

Ohjelman hyviä ominaisuuksia voi yrittää ohjelmoida toiseen sukuohjelmaan. Hyvässä tapauksessa se onnistuu.

ilkant
10.01.16, 23:55
Juuret on ohjelmoitu Visual Basic-kielellä. Ehkä sen versiolla 5 tai mahdollisesti tekijä ehti konvertoida ohjelmansa versioon 6.0, joka julkaistiin 1998. Juurien ylläpitohan loppui 2001.

Kunpa joku kirjoittaisi dokumentin suomalaisista sukututkimusohjelmien historiasta ja niiden spekseistä, kuten käytetystä ohjelmointikielestä ja laitevaatimuksista sekä esim. gedcom-yhteensopivuudesta ja www-yhteensopivuudesta. :)

Onko näissä lehdissä julkaistuista sukututkimusohejlmien esittelyistä ja vertailuista apua tässä? Listatkaa niitä lehtiäkin.

ilkant
12.01.16, 22:46
Olen kysellyt, miten Juuret ohjelman voisi saada avoimeksi lähdekoodiksi. Tässä tulee ainakin minulle järkeenkäypä menettelytapa:

"Ei siinä kai muuta tarvita kuin, että perikunta julistaa softan gpl lisenssin tai vastaavan alaiseksi, ja antaa lähdekoodin pyydettäessä." Vinkki on nimimerkiltä JaniAlander Ubuntu-foorumilta (http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=50010.0).

ilkant
13.01.16, 23:38
Saamieni tietojen mukaan Microsoft tukee ja kehittää jatkossakin Visual Basic .NET -kieltä. Ja myös Linuxin Monon VB-tuki voisi luoda tulevaisuutta Linux-puolella.

Ja nämä eivät ole niks naks ratkaisuja, vaan vaativat ehkä koodin muutoksia, kokeiluja ja asetusten etsimisiä.

PekkaV
14.01.16, 11:30
"Ehkä" on tässä sopivan varovainen ilmaisu. Vilkaiskaa esim. artikkelia (https://en.wikipedia.org/wiki/Visual_Basic_.NET)Wikipediassa, niin saanette realistisen käsityksen molempien ohjelmointikielien ja niiden vaatimien ympäristöjen ja laajennusten eroista.

Mikähän Juurissa on niin erityistä, että olisi vaivan väärti tehdä siitä .NET pohjainen versio ja tuettavakin sitä?

Wiljami
14.01.16, 15:58
Selkeys, loogisuus, suomenkieli ja se, että monilla on Juuret käytössään, eikä muutos toiseen ohjelmaan näytä kenelläkään onnistuneen helposti/ongelmitta. Juuret -ohjelmaan ryhtyminen ei kaipaa suuremmin edes käyttöohjeisiin perehtymistä. Loogisuus on yleensä ottaen selkeää. Käyttöohjeet on kyllä tehty oikomalla. Niistä ei kaikkiin tilanteisiin löydykään apuja. Ei ole tarkistettu ennen julkaisemista, kykeneekö tavanomainen käyttäjä ohjeilla kaikissa kohdin pääsemään eteenpäin. Samahan se on ongelma lähes kaikessa ohjeistuksessa muillakin aloilla. Vain ammattilaiset vilkaisevat läpi ja luotetaan siihen. Siinä he erehtyvät pahasti. Nykyisellään Juuret -ohjelman puutteet ovat siedettäviä, mutta niitä on. Esim. historiatietojen (aputietojen) tulostaminen jälkipolvitauluun onnistuu vain rtf -muodossa, ainakin minulla ja jotain epäselvää ko. toiminnan päällekytkemisessä on, kaikki kuvat eivät tulostu paperiversioon paitsi rtf -muodossa kyllä, Lähdeluetteloa ei pääse tyhjentämään ja se kun tulee mittavaksi, ei sen haku enää toimi oikein (järjestys sekoaa eikä ota uusia vastaan), talotiedoston käyttö/henkilöitten liittäminen haluttuun taloon on ainakin minulle jäänyt onnistumatta sekä ko. osion tulostuminen? Tekstinkäsittelyä ei ohjelmassa ole. Mainittu alleviivauskaan ei toimi saati fonttikoot sun muut sellaiset. Tutkijan omaa työskentelyä varten oleva muistiinpanotekstisivu tarvittais, sellainen, joka ei tulostu ns. yleisölle tarkoitettuun versioon. Kuvien resoluutio näytöllä kaipais kohentamista. Tommosia asioita kun saatais korjattua ja turvattua tulevissa käyttöjärjestelmissä toimiminen, eipä voisi kuvitella parempaa sukuohjelmistoa. Tältä kertomani pohjalta ehkä joku voisi menetelmien avauduttua (=koodaus) kyetä muokkaamaan upean sukututkimusohjelman. -Riittääkö tää sitten motivaatioksi osaaville suhteessa vaivaan alkaa kehitystyöhön, onkin luku sinänsä. - Olisi kyllä mielenkiintoista saada lukea muittenkin sukuohjelmistojen käyttäjien seikkaperäisiä näkemyksiä käyttämästään ohjelmasta nimenomaan verrattuna näihin edellä kertomiini Juuret -ohjelman puutteisiin/ongelmiin sekä muistakin ominaisuuksista. Ja jos joku Juuret -ohjelman käyttäjä osaa neuvoa minua e.m. ongelmissani, otan kiitollisena opastuksen vastaan. Samalla apua voisi saada monet muutkin.

ilkant
15.01.16, 02:15
Mikähän Juurissa on niin erityistä, että olisi vaivan väärti tehdä siitä .NET pohjainen versio ja tuettavakin sitä?

Hyvä kysymys. Voi olla järkevä miettiä myös koodin muuttamisesta esim. javaksi.

ilkant
15.01.16, 02:27
Juuret -ohjelmaan ryhtyminen ei kaipaa suuremmin edes käyttöohjeisiin perehtymistä. Loogisuus on yleensä ottaen selkeää.

Tässä onkin käyttäjän kannalta oleellisia tärkeitä ominaisuuksia. Loogisuutta saadaan hyvällä suunnittelulla.

Tältä kertomani pohjalta ehkä joku voisi menetelmien avauduttua (=koodaus) kyetä muokkaamaan upean sukututkimusohjelman. -Riittääkö tää sitten motivaatioksi osaaville suhteessa vaivaan alkaa kehitystyöhön, onkin luku sinänsä.

Tämä on isompi juttu kuin aluksi uskoisi. Yhden pienen ominaisuuden muuttaminen vaatii melkein koko ohjelman rakenteen ja sisällön tuntemusta. Niillä pienillä muutoksilla kun on vaikutuksia ohjelman muihin toimintoihin. Helposti muutos tehdään, mutta voi olla, että joku sivuvaikutus tulee vasta kuukausien kuluttua käyttäjien havaitsemana.

Olisi kyllä mielenkiintoista saada lukea muittenkin sukuohjelmistojen käyttäjien seikkaperäisiä näkemyksiä käyttämästään ohjelmasta nimenomaan verrattuna näihin edellä kertomiini Juuret -ohjelman puutteisiin/ongelmiin sekä muistakin ominaisuuksista.

Samaa mieltä. Ei taida olla ketään, jolla olisi kokemusta monesta sukuohjelmasta ja jolla olisi aikaa kirjoittaa tekstiä kokemuksista ja vertailla niitä.

Parasta kai on tehdä haluamastaan sukutietokannasta GedCom-muotoinen tiedosto ja sillä kokeilla eri sukuohjelmia itse.

ilkant
01.03.16, 10:26
Soitin juuri saamiini yhteystietoihin ja kuulin Juuret-ohjelman nykytilasta. Koodit ovat tallessa. Se olikin minun tärkein pointti tässä koko asiassa. Koodeja ei haluta laittaa avoimen lähdekoodin lisenssin alaiseksi jakeluun yleisesti. Tässä on omat syynsä, jotka ymmärsin puhelinkeskustelussa.

Jatkossa on mahdollista, että juuret-ohjelman jatkokehitelmiä tulee. Tällä hetkellä tärkeintä on, että ne lähdekoodit ovat tallessa. Asian käsittely päättyy tältä erää minun taholtani. Voin olla mukana jatkossa, jos tarvitaan.:)

ESe
05.01.18, 11:05
Oken käyttänyt Juuret-ohjelmaa yli kymmenen vuotta. Nyt vanha koneeni alkaa olla lopun edellä. Aikoinaan Juuret-ohjelman sivuilla oli ilmaisversioon lisenssikoodi jonka olen hukannut. Ohjelman asennustiedosto minulla on tallessa. Nyt kun sivut on suljettu, en koodia enää saa.
Olisiko joku niin ystävällinen että antaisi ko. koodin?
Terve
Minulla on Juuret-koodi, mutta asennustiedosto puuttuu.

Voitko auttaa ?