PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Onko HisKi vielä elossa?


Nedergard
15.10.13, 14:04
Olen tässä jo pitkään miettinyt, että tapahtuuko HisKissä ylipäätään jotain? Joskus jätin sinne tietokannan korjauspyyntöjä, mutta koska mitään ei tehty puolen vuoden kuluessa, joten lopetin sen.

Onko Hiski vain dinosaurus, joka on kuollut sukupuuttoon ja jota ei enää kehitetä tai johon ei lisätä tietoa?

HisKin omien sivujen mukaan viimeiset päivitykset ovat niin kaukana, että päätäni kylmäää.

Lyhyesti
1. Onko joku vastuussa HisKistä?
2. Jos on, mitä hän tekee?
3. On täysin epärealistista pyytää yhtä henkilöä kirjoittamaan puhtaaksi jonkin seurakunnan kaikki kirkonkirjat (siis syntyneet, vihityt tai kuolleet).
4. Milloin saadaan jonkinlainen yhteisöllinen työkalu, jonka avulla työn voisi jakaa useimmille hartioille? Esimerkkinä nyt vaikka http://digihakemisto.appspot.com (http://digihakemisto.appspot.com/) joka on on hyvä esimerkki siitä, miten monen ihmisen yhteistyöstä syntyy suurempi kokonaisuus.

harrysme
16.10.13, 11:33
Eihän kenenkään ole pakko tallentaa Hiskiä varten enempää kuin huvittaa. Minä olen varannut talletettavakseni esimerkiksi 20 vuoden syntyneet jossakin seurakunnassa ja tehnyt hommani ainakin alle vuodessa. Mutta viimeisin pakettini ei ole tullut parin vuoden jälkeen Hiskiin joten ilmeisesti vastuuhenkilöt ovat ylityöllistettyja tai jotain.

K-Erik
17.10.13, 09:09
Jos joku edes vaivautuisi kertomaan todellisesta tilanteesta - se olisi jo jotain.
K-EL

Jouko Huttunen
18.10.13, 13:52
Niinpä! Yli kolme vuotta on mennyt ilman minkäänlaisia lisäyksiä Hiskin tietokantaan. Seuran laatikoissa olisi valmiita tallenteita, mutta niitä ei vain tietokantaan lisätä.
MIKSI ??
Seuran johto ei vastaa kysymyksiin, katso vaikka jäsensivuilta pöytäkirjaa vuoden 2012 syyskokouksesta, jossa yritin Hiskistä kysellä.
Jouko Huttunen

Tapani Kovalaine
18.10.13, 14:15
Tasan 5044 katselukertaa on ehtinyt tulla alkukesän 2008 mainiolle Hiski-viestiketjulle ja se on osoitus yleisestä kiinnostuksesta sitä Hiskiä kohtaan, jonka tietoihin olen turvautunut 235.000 kertaa - tähän mennessä.

Tässä linkki ko. viestiketjuun, jonka löysin Etsi-komennolla ja taikalauseella Hiski toimii taas: http://suku.genealogia.fi/showthread.php?t=3193&highlight=Hiski+toimii+taas (http://suku.genealogia.fi/showthread.php?t=3193&highlight=Hiski+toimii+taas)

Muistelen että kerran Hiski kompastui johonkin ja kaatui. Vastuuhenkilöt saivat sen nostetuksi pystyyn varsin ripeästi. Pystytystä odotellessa tuntui, että jopa meni hankalaksi tämä harrastus... Sitten tuli riemastuttava ilmoitus: Hiski toimii taas.

ristojohannes
18.10.13, 15:22
Hei.

Joka päivä käytän Hiskiä(usein).
Tunnen kiitollisuutta kaikkia heitä kohtaan jotka ovat vuosien aikana olleet Hiski-tiedoston tekemisessä mukana.
Minua ei erikoisemmin vaivaa, vaikka Hiski jäi vähän kesken (sehän totuus on, vaikka ei sitä ääneen sanota)

Hiskin jälkeen on tullut muita toimijoita ( Sshy, kansallisarkisto, digi-arkisto). Sukututkimus on nykyään niin helppoa, että harvoin enää tule lähdettyä arkistoon, kirkkoherran virastoon ei enää pääsekään.

Edellä mainitut toimijat käyttävät myös vapaaehtoisia. Totuus on, että vapaaehtoisia ei riitä kaikille, osa meistä innostuu hetkeksi.
Hiskin, SSHY:n listojen teko aika puuduttavaa työtä, jos sitä tekee viikosta toiseen.
Kyllä varsinainen sukututkimus on paljon mielenkiintoisempaa.

Mikko Meriläinen
18.10.13, 21:44
Olisi tosiaan hienoa, jos HisKin tilanteesta jotain vaivauduttaisiin tiedottamaan. SSHY:n keskustelupalstalla yhdistyksen toiminnanjohtaja on sentään 22.8.2013 kertonut, että kehitteillä on työkalu HisKi-tietokannan tallennukseen. Tämä herättää toivoa. HisKi on edelleen erinomainen apuväline, vaikka alkuperäislähteetkin alkavat olla digitoituina saatavilla.

Solja
18.10.13, 23:29
Pelkkänä korvana minäkin ;)

-Solja

Hannu Hellsten
20.10.13, 14:24
Olisi tosiaan hienoa, jos HisKin tilanteesta jotain vaivauduttaisiin tiedottamaan. SSHY:n keskustelupalstalla yhdistyksen toiminnanjohtaja on sentään 22.8.2013 kertonut, että kehitteillä on työkalu HisKi-tietokannan tallennukseen. Tämä herättää toivoa. HisKi on edelleen erinomainen apuväline, vaikka alkuperäislähteetkin alkavat olla digitoituina saatavilla.

Ymmärränkö oikein, että SSHYn toiminnanjohtaja kertoo...?
Onhan tietysti hyvä, että edes joku, mutta on se nyt lähinnä surkuhupaisaa SSS:n kannalta, että tuokin tiedote tulee ulkopuoliselta taholta.

JouniK
21.10.13, 13:35
HisKi on edelleen erinomainen apuväline, vaikka alkuperäislähteetkin alkavat olla digitoituina saatavilla.

Kyllä, etenkin koska HisKi alentaa käsialoja/kieliä osaamattoman kynnystä ryhtyä puuhaan (joidenkin mielestä tosin ehkä liikaakin...). Vastuu tietojen tarkistamisesta alkuperäislähteistä on luonnollisesti selvityksen tekijällä.

Ei täydellisyyteen pyrkimisessä tietenkään mitään vikaa ole, virheisiin keskittymisellä vain on ikävä taipumus suunnata huomio pois siitä mikä on hyvin ja toimii.

Tasapuolisuuden nimessä on sanottava että ainakin minun HIsKistä löytämieni vakavien virheiden määrä on marginaalinen suhteessa tekemiini hakuihin. Se vaan on niin että virheet nousevat esiin, kun taas se mikä toimii, otetaan itsestään selvänä. Tämä on arvioinnin ikuisuusongelma.

Tein aikanaan omasta selvityksestäni ensimmäisen version pelkästään HisKillä. Kun olen myöhemmin oppinut tarkastamaan asiat alkuperäisistä lähteistä, vakavia virheitä on paljastunut hämmästyttävän vähän, ottaen huomioon HisKin ja käyttäjän rajoitteet. Tavallisena oman sukujuuristonsa selvittelijänä olen iloinen että on olemassa edes tällä kehitysasteella oleva hakukone.

P. T. Kuusiluoma
21.10.13, 14:18
HisKi-tietokannan päivityksistä ja korjauksista vastaa Jouni Malinen eikä Suomen Sukututkimusseura voi vaikuttaa tähän muuten kuin esittämällä toivomuksia. Kaikki Seuralle toimitetut korjaukset on lähetetty edelleen Maliselle.

Seura on tarjonnut HisKille sen tarvitseman palvelintilan ja tallennustyön ohjaajan. Viimeksi mainittu lähettää tallentajille aineistoa sekä rutiiniomaisesti tarkastaa valmiit tallenteet ja toimittaa ne edelleen tietokannan ylläpitäjälle. Valitettavasti pitkään tallennustyön ohjaajana toiminut vapaaehtoinen lopetti tehtävässä muutama vuosi sitten eikä uutta ohjaajaa ole löytynyt.

Seura on tänä vuonna suunnitellut HisKi-tallennusalustan, joka tarjoaa käyettävissä olevista kuvatietokannoista tallennettavaksi sellaista aineistoa, jota ei vielä ole tietokannassa. Tallennusalustalla kuka tahansa voi milloin tahansa tallentaa haluamansa seurakunnan ja luettelon yhden sivun, joka siirtyy välivarastoon odottamaan tietokantaan liittämistä. Tallenusalustan koodaamiseen on haettu avustusta ja toivon mukaan se voidaan toteuttaa vuoden 2014 aikana.

Jokainen HisKin käyttäjä, joka havaitsee tietokannassa virheitä, voi itse lähettää korjauksen tietokantaan seuraavalla tavalla:

Hakutuloksissa olevalla suurennuslasi-ikonilla pääsee sivulle, joka näyttää yhden tapahtuman tiedot. Tällä sivulla on nähtävillä myös tapahtuman tunnistenumero ja pysyvä linkki tapahtumaan. Sivun alareunassa on nähtävillä kyseiseen tapahtumaan liittyvät kommenttit ja mahdollisuus lisätä uusia kommentteja ja virheilmoituksia. Jatkossa toivoisinkin, että tallennukseen liittyvät virheilmoitukset syötettäisiin käyttäen tätä lomaketta. Tämä vähentää tietokannan ylläpitoon tarvittavaa työmäärää ja saattaa kommentit heti muiden käyttäjien nähtäville jo ennen varsinaisen hakukannan korjausta.

pirkko2004
21.10.13, 18:45
Joopa joo!

Periaatteessa Hiskin korjaukset pitäisi mennä noin, mutta...

Parikin kertaa olen toiminut tuon ohjeen mukaan ja laittanut korjauspyynnön, mutta eipä ole tapahtunut korjauksia.

Esim. tämä Kemin maaseurakunta kastetut :
12.10.1776 13.10.1776 Koroisten Nils ((F.s.v. ... )) Ämmä Margeta Rapio Susanna (oä:)

Susannan äidin sukunimi ei ole "Rapio" vaan Tapio.

Yst. terv. Pirkko Kettunen

Juha
21.10.13, 20:07
Pirkko, tuossahan nimenomaan kerrottiin, mistä asia kiikastaa - ylläpitäjä ei ole ehtinyt tehdä hommia :)


Mutta ne korjaukset jäävät kommenttina kaikkien näkyviin jo nyt, mikäli niin haluat...


Katsos nyt tuota tietuetta niin huomaat


Juha

pirkko2004
21.10.13, 20:39
Kiitos:)

Nyt näkyy korjauskommentti! Tosiaan olen laittanut tuosta nimestä korjauskommentin joskus aiemmin (en muista ajankohtaa koska sen tein). Se lienee hukkunut silloin bittiavaruuteen.

Solja
21.10.13, 20:55
Vapaaehtoisen ohjaajan löytäminen voi olla kyllä tuskan takana. Hiski on erinomainen apuväline ja soisin että materiaalia tallennettaisiin edelleenkin. Ja korjattaisiin virheitä kuten Pirkko mainitsee.

Voisiko tässä tehtävässä käyttää palkkatuella työllistettäviä?

Oulun sukututkimusseuralla on ainakin hyviä kokemuksia näistä henkilöistä.

-Solja

http://www.oulunsukututkimusseura.fi/

ristojohannes
21.10.13, 22:22
Paljon on taustalla asioita, mitä me takarivin taavit emme tiedä.
Mielestäni sitä todistaa seuran vastenmielisyys keskustella julkisesti asiasta.
Kiitos toiminnanjohtajalle selvityksestä, aika kauan sitä odotimmekin.

Yksinkertainen mies tekee ehkä tyhmän kysymyksen.
Omistaako Jouni Malinen Hiskin ?

Hannu Hellsten
22.10.13, 11:23
Paljon on taustalla asioita, mitä me takarivin taavit emme tiedä.
Mielestäni sitä todistaa seuran vastenmielisyys keskustella julkisesti asiasta.
Kiitos toiminnanjohtajalle selvityksestä, aika kauan sitä odotimmekin.

Yksinkertainen mies tekee ehkä tyhmän kysymyksen.
Omistaako Jouni Malinen Hiskin ?

HisKin etusivulla on merkintä Jouni Malisen tekijänoikeudesta, mitä se sitten tässä tapauksessa takoittaakin.
Ainakin hän on ko ohjelmiston tekijä.
Tietokannan sisällön eli tiedot omistanee kuitenkin SSS.

harrysme
23.10.13, 20:51
Melkoinen välivarasto on todennäköisesti ennestään olemassa. Eikö jo tallennettuja tiedostoja saisi näkyville vaikka vain Exel-taulukkoina, jos vienti Hiskiin on kovin työlästä ?

kkylakos
24.10.13, 13:47
HisKin etusivulla on merkintä Jouni Malisen tekijänoikeudesta, mitä se sitten tässä tapauksessa takoittaakin.
Ainakin hän on ko ohjelmiston tekijä.
Tietokannan sisällön eli tiedot omistanee kuitenkin SSS.

Tietokannan varhaisempien osien tekijänoikeuksista ei liene täyttä selkoa. Asia tuli asiankohtaiseksi kun 2005 paikkeilla yritettiin HisKiä rajata jäsenille. Ilmeisesti vasta tämän jälkeen tallentajilla ja tarkistajilla hyväksytettiin sitoumus, joka omalta osaltani vuonna 2008 näytti tältä
Sitoudun saatuani Kokemäen seurakunnan haudattujen luetteloiden aineistot/tiedostot tarkistettavakseni/tallennettavakseni Suomen Sukututkimusseuran HisKi-tietokantaa varten, palauttamaan saamani aineistot ja niiden pohjalta tekemäni ATK-tallenteet Suomen Sukututkimusseuralle työn päätyttyä.
Sitoudun ilman Suomen Sukututkimusseuran nimenomaista lupaa olemaan luovuttamatta saamiani aineistoja ja/tai tiedostoja tai niiden pohjalta tekemiäni tiedostoja kolmannelle osapuolelle.

Toimin tarkistus/tallennustyössä Suomen Sukututkimusseuran hyväksi ja olen tietoinen siitä, että kyseessä oleva mekaaninen työ ei luo minulle tallenteisiin tekijänoikeuslain 49 §:ssä tarkoitettuja oikeuksia, vaan ne kuuluvat Suomen Sukututkimusseuralle.

K-Erik
24.10.13, 16:29
Tässä lienee kyse siitä, sallitaanko tallenteiden menemistä tietokantaan ilman lisätarkastusta, johon SSS on sitoutunut. Pitäisi antaa näiden mennä kantaan ja kun kerran on mahdollista liittää kommentteja, hyväksyä mahdollisten virheiden korjaamista huomautusten avulla.

Mikko Meriläinen
25.10.13, 21:08
Tallennusalustan toteutuminen olisi hyvä juttu. Vielä hienompaa olisi, jos tallennukset saataisiin tietokantaan kohtuullisessa ajassa. Kaikkein mahtavinta olisi, jos HisKi-tiedot julkistettaisiin avoimena datana, jolloin kuka tahansa voisi rakentaa niiden pohjalle esimerkiksi visualisoivia sovelluksia.

Itsekin olen vuosien varrella lähettänyt HisKiin virheilmoituksia lomakkeella, vaan eipä ole tullut seurattua, roikkuvatko ne vielä pelkkänä kommenttina.

Jouni Malinen
26.10.13, 09:39
Tässä lienee kyse siitä, sallitaanko tallenteiden menemistä tietokantaan ilman lisätarkastusta, johon SSS on sitoutunut. Pitäisi antaa näiden mennä kantaan ja kun kerran on mahdollista liittää kommentteja, hyväksyä mahdollisten virheiden korjaamista huomautusten avulla.


Minulle asti uusia tallenteita ei ole tullut pariin-kolmeen vuoteen, enkä valitettavasti tiedä, kuinka paljon tallenteita on odottamassa jossakin. Sinäänsä tietojen lisääminen hakuun Excel-tiedostosta on teknisesti kohtalaisen nopea operaatio, jos tiedosto on suunnilleen tallennuspohjan mukaisessa rakenteessa.

Olisin samaa mieltä, että valmistuneet tallenteet pitäisi laittaa esille ilman suurempaa tarkistusta ottaen huomioon, että mitään tarkistusta ei ole käytännössä tapahtunut useampaan vuoteen eikä tämän pohjalta tilanteen voine olettaa paljoa muuttuvan. Tosin tätäkin varten pitäisi olla joku, joka voisi etsiä tallenteet ja lähettää ne eteenpäin tietokantaan lisättäviksi..

Jouni Malinen
26.10.13, 09:48
Itsekin olen vuosien varrella lähettänyt HisKiin virheilmoituksia lomakkeella, vaan eipä ole tullut seurattua, roikkuvatko ne vielä pelkkänä kommenttina.


Lomakkeella voi valita, onko ilmoitus vain ylläpitäjille (= ei näytetä hakutuloksien yhteydessä). Käytännössä korjausilmoitusten tarkastus ja tietokannan päivittäminen yksittäisten tapahtumien osalta on niin suuri työ, että tämä tuskin etenee ilman lisätyövoimaa. Ilmoitukset virheistä saa kyllä esille, kunhan tietoja ei merkitse vain ylläpitäjille.

Hakukannan päivittämisen kannalta pitäisi siis olla olemassa joku, joka voisi varmistaa virheilmoituksen oikeellisuuden (vaatii usein lähdemateriaalin tarkastamista) ja tietokannan muutoksen selvittämisen (jotkin kommentit ovat selkeitä pienen kirjoitusvirheiden korjaamisia, mutta usean kohdalla tämä muutos ei ole itsestäänselvä). Tähän ei ole kaikkia työkaluja valmiina, mutta jos ilmoitusten tarkastuksesta ja tietokannan korjauksesta kiinnostuneita on olemassa, ne voisi toki tehdä. En tosin omaa aikaani lupaisi tuohon ennen kuin on varsin todennäköistä, että työvoimaa korjausilmoitusten läpikäyntiin on olemassa.

PekkaV
26.10.13, 10:53
Jounin teknisesti kehittämä Hiski on edelleen hämmästyttävän käyttökelpoinen. Hatunnoston arvoinen systeemi.

Jonnekin välivarastoon juuttuneet päivitysaineistot pitäisi saada käyttöön myös vapaaehtoistyön tehneiden motivaation palauttamiseksi. Kuusiluoman mukaan seura valmistelee nyt tallennusalustaa, jossa Hiskiin menee vertaistarkastuksen ohittavaa aineistoa. Jos näin on, niin mikä estää seuraa toimittamasta Jounille jo kertyneet aineistot sisäänajoa varten?

Jounille kysymys; olisiko mahdollista laittaa täppä niihin Hiski-tapahtumiin, jotka tulevat kantaan tarkastusprosessin ohittaen, oli päivityskanava mikä tahansa? Näin tiettyä seurakuntaa paremmin tuntevat voisivat jälkikäteen tarkastella ja korjata niitä.

Solja
26.10.13, 11:29
Itsekin haluan esittää Jouni Maliselle ISOT kiitokset Hiski-järjestelmän toteuttamisesta. On erinomainen lisäapu, moni hankala paikka on selvinnyt tietokannan avulla - tai saanut vinkkiä mihin kannattaa etsinnöissä keskittyä. Toki alkuperäinen dokumentti on aina katsottava, mutta kovasti on helpottanyt työmäärää tämä systeemi.

Nyt jos saataisiin "välivarastot" purettua, niin mainio juttu!

-Solja Holappa

Oulun sukututkimusseura ry, pj

http://www.oulunsukututkimusseura.fi/

K-Erik
26.10.13, 11:46
Kiitos Jouni erittäin valaisevasta vastauksesta, Genosta lukenut voi arvioida Hiskin merkitystä.

ristojohannes
26.10.13, 11:59
Jouni Maliselle kiitos selvityksestä.
Jotain epäselvää on edelleen
Juha Vuorelalla oli tämä tieto:
"nimenomaan kerrottiin, mistä asia kiikastaa - ylläpitäjä ei ole ehtinyt tehdä hommia"

Hannu Hellsten
26.10.13, 12:10
PT Kuusiluoma kirjoittaa: "Kaikki Seuralle toimitetut korjaukset on lähetetty edelleen Maliselle."
Jouni Malinen kirjoittaa: "Minulle asti uusia tallenteita ei ole tullut pariin-kolmeen vuoteen, enkä valitettavasti tiedä, kuinka paljon tallenteita on odottamassa jossakin."
Mikä tässä mättää? Eikö posti osaa viedä oikeaan osoitteeseen vai ...?

Jouni Malinen
26.10.13, 12:42
PT Kuusiluoma kirjoittaa: "Kaikki Seuralle toimitetut korjaukset on lähetetty edelleen Maliselle."
Jouni Malinen kirjoittaa: "Minulle asti uusia tallenteita ei ole tullut pariin-kolmeen vuoteen, enkä valitettavasti tiedä, kuinka paljon tallenteita on odottamassa jossakin."
Mikä tässä mättää? Eikö posti osaa viedä oikeaan osoitteeseen vai ...?

Eiköhän tuossa ole puhe kahdesta aivan eri asiasta: "korjaukset" ei ole "uusi tallenne".

Jouni Malinen
26.10.13, 12:45
Jounille kysymys; olisiko mahdollista laittaa täppä niihin Hiski-tapahtumiin, jotka tulevat kantaan tarkastusprosessin ohittaen, oli päivityskanava mikä tahansa? Näin tiettyä seurakuntaa paremmin tuntevat voisivat jälkikäteen tarkastella ja korjata niitä.

Kyllähän niihin teknisestä näkökannasta voisi lisätä merkintöjä, mutta ei kyllä mielestäni aiempiakaan tallenteita ole säännönmukaisesti tarkastettu niin huolellisesti, että tällaisesta merkinnästä olisi mielestäni suurtakaan apua.

PekkaV
26.10.13, 14:13
Tunnet Jouni Hiskin aikaisemmankin prosessin, joten varmaan on niinkuin sanot. Kuusiluomakin kirjoittaa "rutiiniluonteisesta" tarkastamisesta.Se lienee tarpeen, jottei aivan pöperöä aineistoa tarjota vietäväksi sisään.

Voin ottaa huolekseni viiden aineiston yleisluonteisen tarkastamisen. Seuran toimisto ottanee yhteyttä?

Sanneli
13.11.13, 13:37
..."Mutta viimeisin pakettini ei ole tullut parin vuoden jälkeen Hiskiin "...
Ja Jouni Malisen viestiä uskomme, kun hän kirjoittaa, eli hän ei ole saanut vuosiin uusia tallenteita hiskiin lisättäväksi.
Joten kysellään, missä ne jo lähetetyt tallennetut ovat. Ovatko hukkuneet - miten. Löytyvätkö.
Tallentajiakin varmasti löytyisi edelleen, jos vaan ei jouduta tekemään turhaa työtä, vaan saadaan hiski vielä elämään ja kasvamaan! Kiitos.

Riitta Roitto
14.11.13, 11:31
HisKiin tehdyt tallenteet ovat minun hallussani ja tallessa.
Olen ollut mukana HisKi-projektissa vapaaehtoistoimijana, ja aikaisemmin minulta riitti siihen myös aikaa, viime vuosina valitettavasti ei, vaikka niin olen kuvitellut ja toivonut.
Apuvoimat tiedostojen tarkistamiseen ovat tervetulleita, otan henkilökohtaisesti yhteyttä.

Riitta Roitto

Solja
14.11.13, 13:19
Kertoisitko, Riitta, paljonko sinulla on tallenteita odottamassa tietokantaan siirtoa?

Kuinka monta tuhatta tietuetta ja monestako seurakunnasta?

Milloin viimeksi on Hiskiin viimeksi siirretty aineistoa?

Luulisi löytyvän vapaaehtoisia tietojen pikatarkistajia näin tärkeässä asiassa.

Vapaaehtoistoimija minäkin,

-Solja Holappa

http://www.oulunsukututkimusseura.fi/

Tapani Kovalaine
14.11.13, 13:38
HisKiin tehdyt tallenteet ovat minun hallussani ja tallessa.
Olen ollut mukana HisKi-projektissa vapaaehtoistoimijana, ja aikaisemmin minulta riitti siihen myös aikaa, viime vuosina valitettavasti ei, vaikka niin olen kuvitellut ja toivonut.
Apuvoimat tiedostojen tarkistamiseen ovat tervetulleita, otan henkilökohtaisesti yhteyttä.

Riitta Roitto
Olen erityisen kiinnostunut tarkistamaan Hiskiin meneviä tiedostoja niiltä osin kun on kyseessä Pohjois-Karjala, Kainuu ja Kemin seutukunta. Siis ilmoittaudun. Vaan jos ei löydy tarkistettavaa, niin ilmoittaudun tallentamaan, jotta saadaan Hiskiin uutta tietoa.

Riitta Roitto
14.11.13, 14:18
Tarkkaa määrää, tai edes luotettavaa arviota en pysty nyt sanomaan määristä, tietoja on aikaisempien tietokoneiden jäljiltä varmistuslevyillä.

Kerään tiedostot ensi tilassa yhteen paikkaan ja otan yhteyttä tarkistajiksi ilmoittautuneisiin.
Sen jälkeen on helpompi arvioida paljonko tiedostoja vielä on käsittelemättä.

Riitta Roitto

Sari H
14.11.13, 14:44
Minäkin haluaisin vastauksen MILLOIN VIIMEKSI on Hiskiin siirretty yhtään mitään? Tietääkseni valmista matskua on ollut jo muutama vuosi...

Hannu Hellsten
14.11.13, 15:04
Minäkin haluaisin vastauksen MILLOIN VIIMEKSI on Hiskiin siirretty yhtään mitään? Tietääkseni valmista matskua on ollut jo muutama vuosi...

Hiskistähän on nähtävissä, että viimeinen tietokannan päivitys on tapahtunut 5. syyskuuta 2010

Sari H
14.11.13, 15:13
No sehän on hyvä, miksi osa matskuista sitten makaa jossain levyllä - tuon tarkistuksenko takia?

Solja
14.11.13, 15:29
Nyt HOPI HOPI liikettä tähän hommaan jos se on ollut jo kohta neljättä vuotta pysähdyksissä!

Oulun sukututkimusseuralta kyselevät nyt vapaaehtoiset HisKi tallentajat, että voisiko heidän isolla vaivalla tallentamansa tiedot julkaista OSS:n sivustolla!

Muutamia ekseleitä olen saanut tarkasteltavaksi, mutta sitten päätin kysyä pääkallopaikalta, että mikä mättää? Toki olisimme julkaisseet materiaalin - sitä odottavat varmasti sadat kainuulaiset tutkijat!

HisKi on kuitenkin SSS:n eniten käytetty palvelu ja tietojen haku ohjelman kautta on nopeampaa kuin ekselistä (joka sekin kyllä toimii).

-Solja

http://www.oulunsukututkimusseura.fi/

K-Erik
14.11.13, 17:00
Borgå, Pernåmaterial kan jag kolla om sådant finns!

harrysme
15.11.13, 08:49
Kiitos Riitta, että tulit esiin. Hiski on ilmeisesti jätetty liikaa vain sinun hartioillesi.

Mielestäni kaikki tallennettu materiaali, joka ei ensi silmäyksellä ole laajasti virheellistä tulee tuoda esiin. Tiedon tarkastamaton saa varmaan näkyviin. Se toivottavasti saa käyttäjät tarkastamaan tiedot alkuperäislähteestä, niinkuin muutenkin on suotavaa.

Lupauduin joskus tarkastamaan Korpoon varhaisimpia kuolleita. Tarjous on edelleen voimassa. Osaamiseni yleensä on lähinnä Karjalan kannaksella, joka lienee tarkastettua, sekä Korppoossa, Kökarilla ja varauksin Nauvossa.

Solja
21.11.13, 23:48
Hienoa, että tämäkin homma nytkähti liikkeelle vihdoin.

Kiinnostaisi etenkin Oulun alueen eli Pohjois-Suomen materiaali, mitä on nyt tulossa HisKiin lähiaikoina, Riitta R?

Laitan (kunhan ehdin) Sotkamon syntyneiden luettelot vv 1851-1885 Oulun sukututkimusseuran sivulle jonnekin sopivaan paikkaan, ei kuitenkaan salasanasuojatulle jäsensivulle.

Kiitokset Jouko H !

-Solja

http://www.oulunsukututkimusseura.fi/

Sanneli
22.11.13, 12:08
Oikein hyvä, kun nyt alkaa tapahtua. - Kiinnostaisi Jyväskylän msrk:n kastettujen poissa oleva väli 1850-1853, jos joku on sen jo tallentanut: kun nyt on vv. 1766-1850, 1853-1900). Kiitosterveiset!

Solja
26.11.13, 13:40
Sotkamon syntyneet 1851-1885 linkitetty Oulun sukututkimusseuran kotisivuille, ks. ketju

http://suku.genealogia.fi/showthread.php?t=29388

-Solja

Sari H
26.11.13, 20:42
Mahtavaa Solja!

Miten on, onko seuralla edennyt tämä aiemmin keskusteltu asia eteenpäin, Riitta + muut ? Joko olette päässeet tarkistuksen makuun?

Arjama
16.12.13, 16:02
HisKille apua.

En ole lainkaan varma vapaaehtoisten puutteesta HisKin edesauttamiseen. Minäkin olen ilmoittautunut monta kertaa tarkistamaan mm. etsimieni pitäjien listoja, mutta tuloksetta. Luulen, että mukana pitäisi olla kattava CV jotta voitaisiin varmistaa henkilön kyky avustamiseen. Voin nyt tässä yhteydessä sanoa etten ole enää käytettävissä, koska olen suurimman osan etsimistäni löytänyt muilla keinoin. AM

Sari H
16.12.13, 16:12
Aika erikoista? Siis olet ollut tarjoamassa apua, mutta Sinua ei ole tarvittu? Ja edelleen ne tallenteen lätköttävät jossain?? Omistuista saamattomuutta sanonpa minä - Suututte tai ette :D

Solja
16.12.13, 17:07
Täytyypä sanoa, ettei yleensä yhdistyksillä ole varaa kieltäytyä vapaaehtoisesta avusta.

En ymmärrä tällaista ollenkaan.

Voisiko joku kertoa, miksei apu kelpaa? Ymmärsin että tarjokkaita olisi ollut useitakin?

-Solja

P.S. Siirrän kohta Säräisniemen syntyneet vuosilta 1884-1903 Oulun sukututkimusseuran sivuille - tästä suurkiitos Jouko Huttuselle, joka on tallentanut ko. Hiski-aineiston yli 3 vuotta sitten mutta tietokantaan niitä ei ole koskaan siirretty, lupauksista huolimatta

http://www.oulunsukututkimusseura.fi/

blue-eyed
16.12.13, 17:09
Onko niin, että Hiskistä on seuralle tullut niin iso taakka,että sitä ei enää haluta pitää yllä? Onko siis SSS:kin lähtenyt tekeään salaisia leikkauslistoja ja ovat tämän Hiskin panneet sille llistalle aivan varkain. Vai painostetaanko Suomen Sukututkimusseuraa joltain taholta siksi, että tällainen tietolähde on aivan ilmaiseksi kenen tahansa käytettävisä? Ei tässä enää mitään muuta voi kuin epäillä kaikennäköisiä mahdollisuuksia.

Uskokaa nyt, kansa haluaa tietää, mitä oikein on tekeillä!

ristojohannes
16.12.13, 18:48
Hiski jäi vähän kesken, sitä seuran johdon on vaikea myöntää.
Kiitos kuitenkin, että meillä tämäkin Hiski.

Onko Hiski jäsenille kuitenkaan niin tärkeä kuin me tällä palstalla annamme ymmärtää?
Asiaahan käsittääkseni voisi käsitellä seuran vuosikokouksissa.
Tietojen mukaan viimeisessä seuran syyskokouksessa oli yhdeksän osanottajaa, joista kolme oli ns. rivijäsentä.

Solja
16.12.13, 19:08
Aikoinani kun liityin yhdistykseen tärkeimmät pointit olivat

a) HisKi (ks. tietokannan päivitystilanne http://hiski.genealogia.fi/historia/mfi/ )
b) Sukutieto-lehti josta tykkäsin tosi paljon (nyt se on ns. sulautunut Genos-lehteen, eikä mielestäni oikein onnistuneesti)

Sittemmin myös tämä Suku Forum on tullut myös tärkeäksi tietokanavaksi.

Niin että kyllä, HisKi on tärkeä apuväline ja toivoisin sitä ylläpidettävän edelleenkin.

Mistä syystä te muut olette seuran jäseniä eli mitä toivotte jäsenmaksulla saavanne?

-Solja

Sari H
16.12.13, 19:09
Hiski on hyvä apuväline hakemiseen, ja mielestäni kun ihmiset on tehneet tallennuksessa ison työn, niin kylläkait se varmaan monia harmittaa että ne makaavat vain jossain ja kuten tuossa aiemmin kommentoitiinkin, että on tarjottu tarkistamisapuakin ja ei ole otettu. Ihmetyttää tämä nyt kovasti moniakin näemmä, ei vähiten varmaan näitä jotka ovat talkoolla noita tallentaneet.

Tapani Kovalaine
16.12.13, 19:38
Hiski on hyvä apuväline hakemiseen, ja mielestäni kun ihmiset on tehneet tallennuksessa ison työn, niin kylläkait se varmaan monia harmittaa että ne makaavat vain jossain ja kuten tuossa aiemmin kommentoitiinkin, että on tarjottu tarkistamisapuakin ja ei ole otettu. Ihmetyttää tämä nyt kovasti moniakin näemmä, ei vähiten varmaan näitä jotka ovat talkoolla noita tallentaneet.
Bortflyttad utan betyg ... ja siinäpä pulma! Hiskin avulla moni tapaus ratkeaa. Mutta kun henkilö katoaa Heinävedeltä ja lähellä on Leppävirta sekä Liperi, niin Hiskin puute kirkastuu toden teolla.

Samojen satojen digikuvien silmäily tuon tuosta ja toistuvasti on työlästä silloin, kun tietää että Hiskistä tiedon saanti olisi tapahtunut minuutissa. On todella monia tilanteita, joissa irtoaisi isolle joukolle iso ilo, jos Hiskistä puuttuvia palasia sinne saataisiin. Meitä halukkaita talkoolaisia löytyy.

Päivi V
16.12.13, 20:00
Aikoinani kun liityin yhdistykseen tärkeimmät pointit olivat

a) HisKi (ks. tietokannan päivitystilanne http://hiski.genealogia.fi/historia/mfi/ )
b) Sukutieto-lehti josta tykkäsin tosi paljon (nyt se on ns. sulautunut Genos-lehteen, eikä mielestäni oikein onnistuneesti)

Sittemmin myös tämä Suku Forum on tullut myös tärkeäksi tietokanavaksi.

Niin että kyllä, HisKi on tärkeä apuväline ja toivoisin sitä ylläpidettävän edelleenkin.

Mistä syystä te muut olette seuran jäseniä eli mitä toivotte jäsenmaksulla saavanne?

-Solja
Solja, viestisi täyttä asiaa. Itse ajattelen samalla tavalla.

Päivi

ristojohannes
16.12.13, 20:06
Solja kysyi miksi kuuluu yhdistyksiin.
Minä kuulun:
Suomen Sukututkimus seura, kannatuksen vuoksi ja sen antamien palvelujen vuoksi
SSHY. Paras hyötysuhde jäsenmaksulle ja luonnollisesti haluan kannattaa myös peittääkseni huonoa omaatuntoani kun olen ollut niin vähän vapaaehtoistyössä.
Turun seudun sukututkijat. Pelkästään kannatuksen vuoksi
Maunulan sukuseura. Paras tyydytys, toimia tiedostovastaavana ja olla tekemisissä tuttujen ja tuntemattomien sukulaisten kanssa.
Lisäksi haluan mainita Digihakemiston ja Kari Kujansuun. Sinne pyrin tekemään hakemistoja korvaukseksi Karille, kun hän ei ota jäsenmaksua.

Solja
26.12.13, 23:16
Viitaten tähän viestiini http://suku.genealogia.fi/showpost.php?p=231401&postcount=49

- - lisätty Oulun sukututkimusseuran sivustolle Säräisniemen kastetut 1884-91 ja 1892-1903

http://www.oulunsukututkimusseura.fi/linkkeja/

Joulukiireet hieman hidastivat hommaa mutta siellä ovat nyt ja kiitos jälleen Jouko Huttuselle.

-Solja

Solja
29.12.13, 12:48
...korjattu tiedostoja siten, että


Sotkamon syntyneet on ladattu perusekselinä (ei binäärimuodossa, joka tuntui hidastavan avaamista)
Säräisniemen taulukot lajiteltu - isän sukunimi/etunimi, äidin oma sukunimi/etunimi - helpottaa ehkä hakemista - luettelon alussa isättömät eli aviottomina syntyneet-Solja

terttut
29.12.13, 15:20
Rivijäsenenä haluan kiittää kaikkia aktiivisia jotka jaksavat ja osaavat näitä yhteisiä asioita hoitaa. Kysymykseen, miksi olen jäsen, vastaan, että tottakai olen jäsen, kun tämmöisiä yhdistyksiä kerran on ja tieto kulkee ja taito karttuu ja maksan mielelläni jäsenmaksuni. Olen kiitollinen näistä digitaalisista palveluista ja aktiviteeteista ja myös olen hyvin kiitollinen kaikista luennoista ja tapahtumista joihin olen saanut osallistua kansalaisopistojen ja yhdistysten piirissä. Opin hitaammin kuin nuorempana ja vauhtia on vähemmän kuin toivoisin. Olen kiitollinen, kun saan olla mukana.

Solja
03.01.14, 11:10
Laitan tänne saman kysymyksen kuin pistin Suomen sukututkimusseuran facebook sivullekin tänään. Siihenkään en tosin ole vielä saanut vastausta.

Haluaisin sekä itseni että edustamieni sukuseurojen / sukututkimusseuran puolesta tietää, jatketaanko tietojen vientiä HisKiin vai ei? Nyt kun em. yhdistysten kotisivutkin poistetaan tämän vuoden aikana SSS:n palvelimelta, en oikein tiedä mistä maksamme sille jäsenmaksua. HisKi on ollut yksi erittäin hyvä syy. Voisitteko ystävällisesti vastata - Hiski-tietojen vientihän on loppunut jo 2010 - jatketaanko sitä enää?

Toivoisin, että tähän vastaisi nyt sellainen henkilö joka asiasta jotakin tietää.

Ei huhupuheita tai toisenkäden tietoja enää, kiitos.

-Solja

K-Erik
04.01.14, 10:50
Samma här hänvisande till föregående - varför skulle jag annars höra till föreningen om inte Hiski fanns. Svar hoppas jag också på!

MaijaL
06.01.14, 13:10
Käsitykseni mukaan Suomen Sukututkimusseuralla ei ole nykyisin minkäänlaista nimettyä ”Hiski-vastaavaa” . Seuran sivuilta voi löytää kuitenkin hallituksen nimeämän IT-toimikunnan, jonka toimialueeseen kai Hiski kuuluu. Tulkitsen kahden edellisen puheenvuoron tarkoittavan, että kyseisen toimikunnan odotetaan kertovan toimistaan ja suunnitelmistaan Hiskin hyväksi. Minäkin odotan.

1) Milloin ja miten jo tehdyt mutta varastossa lepäävät Exel-tallenteet saadaan tietokantaan? Kuka asian hoitaa siten, että se tulee hoidetuksi?

2) Milloin uuden tallennuspohjan odotetaan tulevan käyttöön?

Solja
06.01.14, 13:25
Eli IT-toimikunta http://www.genealogia.fi/ittoimikunta.html
IT-toimikunnan jäsenet toimikaudelle2013-14

DI Sami Lehtonen, puheenjohtaja
FT Päivi Happonen
CEO Lars J. W. Holm
FM Jari Petersen-Jessen
Atk-suunnittelija Liisa Raatikainen
Esittelijä ja sihteeri: toiminnanjohtaja


-Solja

Jouni Malinen
11.01.14, 16:39
Lisäsin nyt hakuun Juvan haudattujen tallenteen 1719-1799. Kiitos tallentajalle tallenteesta ja kärsivällisyydestä. Tiedot on tallennettu Arkistolaitoksen digitoidusta aineistosta ja HisKi-haun osalta tässä tulee uutena piirteenä tapahtumista suorat linkit Digitaaliarkiston sivuille. Hakutuloksen suurennuslasi-ikonin kautta näytettävällä tapahtumasivulla on siis Linkit-rivillä linkki digitoiduille lähdemateriaalin sivulle ja TAPAHTUMANRO-tieto ylemmällä rivillä on kyseisessä lähteessä oleva numero (kukin vuoden haudattu on numeroitu erikseen). Digitaaliarkisto näyttäisi olevan jossain määrin jumissa juuri tällä hetkellä, mutta kunhan se nousee pystyyn, nuo linkitkin alkavat toimia (eilen kaikki toimi vielä hyvin..).

Jotta jo tehtyjen tallennusten kanssa päästäisiin hieman nopeammin etenemään, olen valmis ottamaan tallennuksia vastaan suoraan. Tämä siis koskee sekä tallenteita, jotka on jo aiemmin lähetetty seuralle että uusia tallenteita. Jos olet siis tallentanut jotain, mikä ei ole vielä HisKi-haussa, mutta haluaisit sen sinne, ota yhteyttä suoraan minuun sähköpostitse osoitteeseen jouni.malinen (at) genealogia.fi.

Solja
11.01.14, 17:02
Olen lukenut tämän viestin nyt kolmeen kertaan, kun en ensin meinannut uskoa näkemääni todeksi.

Nytkö vihdoin liikahtavat yli kolmen vuoden takaiset tallennukset kohti HisKin tietokantaa?

Jos näin niin kiitän ja kumarran, isosti!

-Solja

P.S. Miten saataisiin nyt kaikille tallennuksia tehneille viesti? Voi olla että ovat poistuneet jo tästä foorumista. Toivottavasti eivät ole tuhonneet tallenteitaan turhautuneina.

http://www.oulunsukututkimusseura.fi/

eeva häkkinen
11.01.14, 19:08
Ihanaa, isot kiitokset, Jouni!

HaapaMik
11.01.14, 21:07
Lisäsin nyt hakuun Juvan haudattujen tallenteen 1719-1799. Kiitos tallentajalle tallenteesta ja kärsivällisyydestä.

Loistavaa. Työelämän puolelta kokeneena toivoisin, että Jounille on myös 1-2 varahenkilöä, jos hän sairastuu tai pitää lomaa. Muuten kaikki on yhden henkilön takana ja systeemissä on "kriittinen single point of failure"

P. T. Kuusiluoma
13.01.14, 13:52
Työnjako Hiski-tietokannan kartuttamisessa on ollut pitkään seuraava:
1. Vapaaehtoiset tallentajat tekevät varsinaisen tallennustyön.
2. Suomen Sukututkimusseuran värväämä vapaaehtoinen tallennustyön ohjaaja toimittaa tallentajille tallennuspohjan ja tallennettavan aineiston sekä vastaanottaa valmiit tallenteet ja kursorisesti tarkistaa ne ja lähettää ne tietokantaan liitettäväksi.
3. Jouni Malinen huolehtii tietokannasta ja käyttöliittymästä sekä uuden aineiston liittämisestä tietokantaan.
4. Suomen Sukututkimusseura tarjoaa tietokannalle palvelintilan.

Suomen Sukututkimusseuran hallituksen suunnitelmissa ei ole oleellista muutosta HisKi-tietokannan kartuttamisen työnjakoon. Lähiaikojen muutos on tallennustyön ajanmukaistaminen siten, että käyttöön otetaan verkkopohjainen tallennusalusta, joka yhtäältä automatisoi tallentamattoman aineiston tarjoamisen (tietää mitä on tallentamatta ja tarjoaa sitä digitaalisessa muodossa käytettävissä olevista kuvatietokannoista), toisaalta siirtää heti tietokantaan liitettäväksi jokaisen tallennetun tietueen. Seura teki vuonna 2013 HisKi-tallennusalustan toteutuksesta teknisiin yksityiskohtiin ulottuvan suunnitelman. Samoin neuvoteltiin yhteistyöstä kuva-aineistoja tarjoavien tahojen kanssa. Nyt odotellaan rahoitusta, jolla tallennusalusta voidaan toteuttaa.

Kuten tässä viestiketjussa on kerrottu, Riitta Roitto toimi pitkään vapaaehtoisena HisKi-tallennustyön ohjaajana vuoteen 2010 saakka. Sen jälkeen Seura on muutaman kerran yrittänyt löytää uuden tallennustyön ohjaajan, mutta tehtävä ei ole herättänyt kiinnostusta. Roiton hallussa on erityyppistä HisKiä varten tehtyä tallennusaineistoa: tarkistettavia tallenteita, epästandardeja mutta helpohkosti korjattavia tallenteita ja isompaa korjaamista vaativia tallenteita. Roitto on viimeksi viime perjantaina luvannut kerätä hallussaan olevilta eri tallennusalustoilta kaikki HisKi-tallenteet yhteen ja toimittaa ne minulle.

Se, missä muodossa HisKi-tallenteet liitetään tietokantaa, on kokonaan Jouni Malisen päätettävissä. On sovittu, että Maliselle lähetetään ainoastaan standardeja tallenteita, jotka tallennustyön ohjaaja on tarkistanut ja jotka eivät vaadi Maliselta korjaustoimenpiteitä.

* * *

HisKi on mahtava suomalaisen sukututkimuksen apuväline ja sen luoja Jouni Malinen ansaitsee työstään suuren kiitoksen. Suomen Sukututkimusseura onkin kutsunut Jouni Malisen kunniajäsenekseen. Kiitoksen ansaitsee myös se suuri vapaaehtoisten joukko, joka parin viime vuosikymmenen aikana on HisKi-tietokannan aineiston tuottanut. Seura kiittää myös HisKi-tallennustyön ohjaajina toimineita Laila Malista ja Riitta Roittoa heidän paneutumisestaan työteliääseen ja sitoutumista vaativaan tehtäväänsä. HisKi on sukututkijoiden sukututkijoille tekemä tietokanta, jonka lukemattomia tekijöitä on innoittanut vapaaehtoistoiminnan paras vaikutin: halu omalla panoksella edistää yhteistä asiaa. Tällä periaatteella HisKiä kartutetaan jatkossakin.

HisKi ei meidän aikanamme tule valmiiksi, sillä jokainen vuosi jokaisessa seurakunnassa vapautuu tallennettavaksi yksi vuosi kastettujen, vihittyjen, haudattujen ja muuttaneiden luetteloita. Siksi HisKi-tallennustyölle ei ole asetettu määrävuotta, jonka saavuttamisen jälkeen HisKi olisi valmis. Sen sijaan on asetettu välietappeja. Yhtenä sellaisena on pidetty vuotta 1850 eli ns. mustien kirjojen päättymisajankohtaa. Tämä tavoite ei ole enää kovin suuren työn takana. Joka tapauksessa HisKi-tallennustyötä riittää pitkään myös tuleville sukututkijapolville.

* * *

HisKin kartuttaminen tarvitsee nyt ensisijaisesti tallennustyön ohjaajan, jonka ensimmäisenä tehtävänä on Riitta Roiton hallussa olevan materiaalin inventointi. Lähiaikoina ohjaajan tehtäviin kuuluisi myös uuden HisKi-tallennusalustan testaaminen ja tuotantokäytössä sen hallinnoiminen. Lisäksi tarvitaan henkilöitä, jotka voivat tarkistaa tallenteita ja tarvittaessa korjata niitä sekä lähettää ne Jouni Maliselle tietokantaan liitettäväksi. Parasta olisi, jos HisKi-tallennustyöhön löytyisi samanlainen sitoutunut ja innokas vapaaehtoistoimijoiden työryhmä kuin Suku Forumin administrointiryhmä (administraattori ja moderaattorit). HisKi-tallennustyön hallinnointityöryhmä olisi yhteistyössä Jouni Malisen ja Seuran toiminnanjohtajan kanssa.

Kutsun siis HisKi-tallennustyön edistämisestä kiinnostuneet sukututkijat liittymään työryhmään ja ilmoittamaan kiinnostuksesta minulle sähköpostitse osoitteella pt.kuusiluoma*genealogia.fi.

interlorn
12.07.17, 20:31
HisKi-tallennustyökalu on käytössä ja Facebookissa on omat ryhmänsä sekä tallentajille että auditoijille. Alusta on siis olemassa ja työtä on tehty ilmeisen paljon, mutta vapaaehtoisten rivit harvenevat, kun näkyvää tulosta ei synny.

Siispä pari suoraa kysymystä:
- Milloin tallennustyökaluun tähän mennessä tallennetut JA auditoidut kirjat viedään HisKi-hakutietokantaan?
- Milloin julkaistaan päivitysaikataulu, jonka pohjalta sekä tallentajat että auditoijat voivat rytmittää omaa tekemistään?

Mikäli HisKi-työkalusta ei ala syntymään näkyviä tuloksia tietokantaan, on hyvin mahdollista, että koko projekti hyytyy vapaaehtoisten turhautumisen myötä ja HisKi jää ikuiseksi lupaukseksi, jolla on joskus ollut edessään loistava tulevaisuus.

Olisi synti antaa tämän tapahtua.

ilkant
13.07.17, 09:07
Jounin teknisesti kehittämä Hiski on edelleen hämmästyttävän käyttökelpoinen. Hatunnoston arvoinen systeemi.

Kyllä. Muistan 1990-luvun loppupuolella kun asiaa kehitettiin. Seurasin sivusta. Nimien normalisointi oli myös minun mielestäni suuri edistysaskel. Tietojen etsiminen normalisoimattomasta tiedosta olisi paljon hankalampaa kuin se nyt on.

Mutuenkin edistyksellisyyttä on sekin, että ei ollut silloin samanlaisia hakumahdollisuuksia / tietokantoja kuin on nyt.

Ja joskus on mieleen tullut, että tiedon jalostus ja luohinta voi edelleen kehittyä.

vaccinerad
14.07.17, 18:18
HisKi-tallennustyökalu on käytössä ja Facebookissa on omat ryhmänsä sekä tallentajille että auditoijille. Alusta on siis olemassa ja työtä on tehty ilmeisen paljon, mutta vapaaehtoisten rivit harvenevat, kun näkyvää tulosta ei synny.

Siispä pari suoraa kysymystä:
- Milloin tallennustyökaluun tähän mennessä tallennetut JA auditoidut kirjat viedään HisKi-hakutietokantaan?
- Milloin julkaistaan päivitysaikataulu, jonka pohjalta sekä tallentajat että auditoijat voivat rytmittää omaa tekemistään?

Mikäli HisKi-työkalusta ei ala syntymään näkyviä tuloksia tietokantaan, on hyvin mahdollista, että koko projekti hyytyy vapaaehtoisten turhautumisen myötä ja HisKi jää ikuiseksi lupaukseksi, jolla on joskus ollut edessään loistava tulevaisuus.

Olisi synti antaa tämän tapahtua.

Olisi reilua, että kysymyksiin vastattaisiin.
Auditointiryhmässä selvisi, että viivytyksen syynä olisi jonkinlaiset inhimilliset ja tekniset ongelmat. Onko tuohon ongelmaan löytynyt ratkaisua? Olisi kaikkien kannalta toivottavaa, että asiasta tiedotettaisiin. Näin vältettäisiin vapaaehtoisten turhautuminen ja kaikenlaiset turhat epäilykset.
Yhdessähän tätä HisKiä yritetään viedä eteenpäin.

Julle
14.07.17, 18:28
< Muistan 1990-luvun loppupuolella kun asiaa kehitettiin. Seurasin sivusta. Nimien normalisointi oli myös minun mielestäni suuri edistysaskel. Tietojen etsiminen normalisoimattomasta tiedosta olisi paljon hankalampaa kuin se nyt on. >

Kyllä se erinomainen on, mutta kannattaisi miettiä, kannaattako kehittää haku/etsintä-modulia vai todella normaalistaa alkuperäiset tiedot tietokantaan indeksoitujen flat-tiedotojen sijasta alkupeäriset säilyttäen tietokannassa. Relaatiotietokanta sen on pakko olla, koska SQL ei häviä vuosikausiin ja antaa mahdollisuuden loppukäyttäjän tehdä omia kyselyjä.
Objektit käyvät vain käyttöliittymän suunnitteluun ha hyödyntämiseen.

<Muutenkin edistyksellisyyttä on sekin, että ei ollut silloin samanlaisia hakumahdollisuuksia / tietokantoja kuin on nyt. >
Relaatiotietokanta ja SQL-lausekieli toisi niitä lisää ja normaalistaminen vielä yksinkertaistaisi yhä enemmän.

<Ja joskus on mieleen tullut, että tiedon jalostus ja luohinta voi edelleen kehittyä. >
Kyllä, jos tietokanta on relaatiotietokanta ja tietovarasto tähtimuotonen, mutta muuten tuskin. Mutta silloin tietokannan tietoja kehittämällä ja rakennetta tarkentaen. - Ei siis hakumodulia kehittämällä, koska se on varmasti huomattavasti työläämpi ja virheille altiimpi. Huonolaatuisista tiedoista ei saa parempi laatuista. Toisaalta kuten toiminnanjohtaja on ymmärtänyt aivan oikein, tietokantaan pitäisi saada ensin kaikki olemassa olevat tiedot, vaikkakin vuoteen 1920 asti. Vajaa tietokanta on aina puutteellinen ja tieto sen laatuista.

ICT:n historia ja tiedon talletustekniikka opettaa, kuten liite kertoi jo yli 15 vuotta sitten: Kumpaa kannattaa käyttää prosessien vai tietojen kehittämistä täällä tietoon pohjautuvissa sukututkimukseen liittyvissä hallinnollisissa tietojärjestelmissä.
Onneksi ei ole automaatioon liittyvä teollisuusprosessi, sitten olisi vielä monimutkaisempi ongelma!

Lukemisiin

Sanneli
14.07.17, 22:47
Uudelleen kysely, johon todella monet kiinnostuneet ja vapaaehtoiset odottavat vastausta! Kiitos!!!
(Lainaa: Alkuperäinen lähettäjä interlorn ja vacc...)
HisKi-tallennustyökalu on käytössä ja Facebookissa on omat ryhmänsä sekä tallentajille että auditoijille. Alusta on siis olemassa ja työtä on tehty ilmeisen paljon, mutta vapaaehtoisten rivit harvenevat, kun näkyvää tulosta ei synny.

Siispä pari suoraa kysymystä:
- Milloin tallennustyökaluun tähän mennessä tallennetut JA auditoidut kirjat viedään HisKi-hakutietokantaan?
- Milloin julkaistaan päivitysaikataulu, jonka pohjalta sekä tallentajat että auditoijat voivat rytmittää omaa tekemistään?[/FONT]Mikäli HisKi-työkalusta ei ala syntymään näkyviä tuloksia tietokantaan, on hyvin mahdollista, että koko projekti hyytyy vapaaehtoisten turhautumisen myötä ja HisKi jää ikuiseksi lupaukseksi, jolla on joskus ollut edessään loistava tulevaisuus.
Olisi synti antaa tämän tapahtua.
Olisi reilua, että kysymyksiin vastattaisiin. .
Yhdessähän tätä HisKiä yritetään viedä eteenpäin."
?

vaccinerad
16.07.17, 09:29
Äärimmäisen noloa on, että kysymyksiin ei ole vastattu. Tallentajilla ja muillakin on ehdottomasti oikeus tietää, missä mennään. Tallenteiden käsittelijöillä on muita vapaaehtoisia huomattavasti suurempi vastuu, sillä heidän hartioillaan on myös toisten vapaaehtoisten työ.
Omien kiireiden taakse ei voi piiloutua ilmoittamatta siitä muille vapaaehtoisille. Inhimillisiä virheitä, unohduksia ja jopa henkilökohtaisia ristiriitoja sattuu jokaiselle, mutta ne on kyettävä tunnustamaan reilusti. Ihmiset ovat ymmärtäväisiä ja antavat paljon anteeksi.
Vapaaehtoistyö on yhteispeliä, jossa kenenkään panos ei ole muita tärkeämpi. Jos yksikin osio pettää, pettää kaikki. Syyttelyn sijaan on syytä hakea aktiivisesti sopua ja ratkaisua. Silloin voittavat aivan kaikki.

Teppo Ylitalo
16.07.17, 10:45
Hei!

Kiitokset hyvästä keskustelusta. Sukututkimusseuran toimistoväki lomailee ansaitusti, joten minä voin ottaa tästä koppia.

Kritiikki on täysin aiheellista, ja yhdyn siihen itsekin. Tilanne on vapaaehtoisille kohtuuton. Otan saman tien selvittääkseni, mistä ongelmat konkreettisesti johtuvat ja mitä niille voisi tehdä. HisKi on suomalaisen sukututkimuksen helmi ja tärkeä tutkijoille. Sitä ei missään nimessä ole syytä hylätä tai ajaa henkitoreihinsa, päinvastoin.

Ylätasolla HisKin ongelmat johtuvat siitä, että se on tehty niin laajana operaationa, että siinä on tosi monta kokkia. Sukututkimusseura ei voi yksin määrätä HisKistä. Ja kun toimijoita on paljon, yhden hyytyminen tai sairastuminen tai mikä tahansa yksittäisen tahon "epänormaali" tilanne voi hyydyttää koko koneiston.

En missään nimessä halua ruveta julkisesti osoittelemaan sormella, että tuo tai tuo ei hoida hommaansa. Se ei ole kohtuullista, koska HisKiä tehdään vapaaehtoisesti ja siten myös monessa kohden vapaaehtoistoimijoiden ehdoilla. Ongelmat ovat kuitenkin pitkittyneet niin, että on syytä selvittää, missä mennään ja sen jälkeen tehdä tarvittavat korjausliikkeet.

Olen tällä puheella yhteydessä HisKi-toimijoihin. Lähdetään sitten pikaisesti korjaustoimiin. Päivässä tai viikossa tämänkaltainen asia ei tietysti ratkea, varsinkin kun eletään loma-aikaa, mutta edetään niin nopeasti kuin suinkin.

Pahoittelen ongelmia.

Monella on varmasti ideoita HisKin uudistamiseksi tai tilanteen parantamiseksi. Niitä otan kovasti kiitollisena vastaan osoitteella teppo.ylitalo at genealogia.fi

Teppo Ylitalo
Sukututkimusseuran puheenjohtaja

vaccinerad
16.07.17, 11:37
Kiitos Teppo!

Ymmärrän toki, että tilanne ei ratkea hetkessä, mutta luotan siihen, että asiaan aletaan hakea nyt ratkaisua aivan tosissaan.
Jos kysymys on ristiriidoista osapuolten välillä, olisi kaikkien syytä tulla hieman vastaan. Isompiakin asioita on Suomessa saatu ratkaistua reilulla keskustelulla.
Optimistisempana tilanteeseen vaccinerad

interlorn
17.07.17, 20:06
Kiitokset hyvästä keskustelusta. Sukututkimusseuran toimistoväki lomailee ansaitusti, joten minä voin ottaa tästä koppia.

Kiitos kattavasta vastauksesta ja kopin ottamisesta. Arvostan!

Monella on varmasti ideoita HisKin uudistamiseksi tai tilanteen parantamiseksi. Niitä otan kovasti kiitollisena vastaan osoitteella teppo.ylitalo at genealogia.fi

Hienoa, että tämä kanava on olemassa parannusehdotuksille. HisKi on loistava työkalu, jonka voi pienillä viilauksilla saada vielä timanttisemmaksi. Toivoisin kehitysideoinnille omaa alustaa, esim. FB-sivu, keskusteluryhmä tms. Tällä vältettäisiin (toivottavasti) samojen ideoiden lähettämisen eri lähteistä ja toisaalta ideointiaktiivit voivat myös kommentoida ja jatkojalostaa toisten ideoita.

Teppo Ylitalo
10.09.17, 20:07
Heippa!

Tässä vähän tilannepäivitystä.

Olen ollut yhteydessä kaikkiin keskeisiin HisKi-toimijoihin. Ainoastaan yhteen keskeiseen vapaaehtoistoimijaan en ole saanut yhteyttä, eikä hän ole vastannut yhteydenottopyyntööni. Mutta hän ei ole niin ratkaisevassa roolissa, etteikö asioita saataisi kuitenkin eteenpäin.

Akuutti ongelma - tallennusalustalla tallennettujen tietojen saaminen tietokantaan - on ottanut parannusaskeleita. Ensimmäiset tallennusalustalla tallennetut ja auditoidut tiedot on saatu jo useita viikkoja sitten tietokantaan. Tämä on tosi hieno juttu, isot kiitokset siitä kaikille asianosaisille! Pää on auki!

Tallennusalustalta-tietokantaan -systeemi vaatii kuitenkin edelleen teknistä kehittämistä (=tiettyjen toimintojen automatisoimista), ja sitä ovat toimijat parasta aikaa tekemässä. Eli lähiviikkoina pitäisi se varsinainen ongelmia aiheuttanut sumapaikka aueta. Isot kiitokset ja tsemppiä tekijöille!

Olen saanut monia viestejä HisKin kehittämisestä laajemminkin. Kiitokset niistä kaikista! Jahka tuo akuutti ongelma saadaan vietyä maaliin, niin lähden kartoittamaan mahdollisuuksia ja näkemyksiä tällaiseen laajempaan kehittämistyöhön. Kaikki ideat ja ajatukset ovat tervetulleita.

teppo :)
Sukututkimusseuran pj.

vaccinerad
11.09.17, 21:34
Kiitos, Teppo, tilannekatsauksesta. :)
HisKin etenemiselle on varsinaisen tallennustyön ja päivittämisen ohella tärkeää myös, että työtä arvostetaan ja ongelmiin tartutaan. Näin säilyy tallentajien ja muiden toimijoiden motivaatio ja usko siihen, että homma etenee.
Arvostan paneutumistasi asiaan!