PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Kouluun tutustuminen


Heikki Koskela
10.04.08, 13:13
Tänään kävi minun nuorimmainen ja viimeinen lapsenlapseni tutustumassa tulevaan kouluunsa. Isä vei tyttärensä kouluun, jossa tulokas sai tutustua tulevaan opettajaansa ja omaan pulpettiinsa. Vanhemmat saivat seurata lastensa mukana lapsille uuteen tulevaan leikkiympäristöönsä. Jokaiselle tulokkaalle jaettiin kysymyslomakkeita palautettavaksi aikanaan sekä ikiomaksi kynä ja kumi. Annettiin vanhemmille kouluun liittyviä neuvoja ja paljon muita hyviä asioita kerrottiin.

Minä aikoinaan lähdin koulutielle noin 65 vuotta aiemmin syyskuun 1. päivänä enkä edes tuntenut opettajaani. Äiti laittoi minulle käteen paperilapun, johon hän oli kirjoittanut minun nimeni ja syntymäaikani ja varoitti sitä hukkaamasta. Kello oli ilmeisesti jo paljon enkä ehtinyt enää suorittaa pakollista naaman pesua. Niinpä lähdin juoksemaan noin kahden kilometrin matkaa naapurin tytön kanssa. Äiti kuitenkin huusi vielä meidän peräämme: "Muistakaa pestä kasvonne joen rannassa!"

Niinhän me teimme. Aikataulu oli kovin tiukalla ja lopun matkaa koululle me juoksimme pientä hölkkää. Silti me myöhästyimme. Mutta opettaja ei ollut ollenkaan vihainen.

Olen matkani varrella monasti miettinyt, oliko koulutieni avaus ollut onnistunut, kun sitä jatkui aina siihen saakka kunnes täytin 60 vuotta.

Muutoin olen sitä mieltä, että lapsissa on tulevaisuus.