PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Kajaani v. 1871/ Sanna Kaisa Piipposen tytär Stina Lovisa


Satu S
14.09.13, 21:07
Kajaanin kaupunkiseurakunnassa eleli 1870-luvulla Sotkamosta kotoisin ollut Sanna Kaisa Piipponen, joka sai aviottoman Stina Lovisa-tyttären 16.3.1871. Nyt vaan on ongelmana, etten löydä Stina Lovisaa Kajaanin kastettujen luetteloista. 1900-luvulla Tiina Loviisan kuolinilmoituksessa syntymäpaikaksi ilmoitetaan Paltamo, mutta Paltamonkaan kastetuista en häntä ole löytänyt.

Ainoana johtolankana on nyt Kajaanin rippikirjassa Sanna Kaisan kohdalle kirjattu teksti, joka saattaa sisältää tietoa jopa isästä. Saisiko joku teistä selkoa tekstistä? Digiarkiston sivun resoluutio ei ole kovin korkea, mutta mielestäni kirjoituksen lopussa voisi lukea "Fredrik Nygren Määttä i Sotkamo" tai sitten tuo viimeinen sana voisi olla tietenkin myös Paltamo!

Sanna Kaisa löytyy sivun alapuoliskolta ja erottuu helposti, sillä nimen edessä on aviottoman äidin tunnus Qp. Tässä linkki: http://www.sukuhistoria.fi/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/kajaani/rippikirja_1866-1876_ksrk_mko34-37/58.htm

Tapani Kovalaine
14.09.13, 21:45
Näinkin voi vaikeasti näkyvän tekstin lukea:

Ripitetty 7.4.1871 salavuoteudesta (= L.L. = lägelata) Fredrik Nyman Antti Pitkänen.

Siinä on sitten mietittävää, miksi on mainittu kahden miehen nimet. Ovatko he isäehdokkaita tai ovatko he olleet ripittämässä?

Satu S
14.09.13, 22:05
Kiitos vastauksesta! Tuoltahan tuo teksti tosiaan näyttää nyt kun katselen! Varmaan se kastettujen luettelo auttaisi asiaa, tai sitten joku "syntiluettelo", joita joskus on rippikirjojen yhteydessä. Harmillista, kun ei Kajaanin kastetuista löytynyt. Liekö vahingossa jäänyt pois vai olisiko kuitenkin muualla syntynyt ja kastettu.

blue-eyed
15.09.13, 00:48
Minun näkemykseni Stina Lovisan syntymäpaikasta on se, että hän on syntynyt Kajaanissa. Se, että kuolinilmoituksessa on Paltamo, johtuu varmaankin siitä, että Sanna Kaisa ja Stina Lovisa muuttivat Kajaanin kaupungista maaseurakunnan puolelle Lahnasjärvelle Sanna Kaisan mennessä naimisiin Eskil Suutarin kanssa 3.11.1879.

Monelle on aiheuttanut nämä kuntaliitokset jo silloin, ei vain nyt, päänvaivaa.

http://www.reijoheikkinen.fi/Kajaanin_mlk_26112006.htm

Sanna Kaisa muutti Sotkamosta Kajaaniin 3.4.1866

http://www.sukuhistoria.fi/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/sotkamo/muuttaneet_1843-1880_ik101/26.htm

Saapuminen Kajaannin näkyy tässä

http://www.sukuhistoria.fi/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/kajaani/muuttaneet_1850-1868_ik90_sisaan/33.htm

Lastenkirjassa, joka on yhteinen sekä kaupunkiseurakunnalle että maaseurakunnalle, 1877-1886 sivulla 114 löytyy Stina Lovisa

http://www.sukuhistoria.fi/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/kajaani/lastenkirja_1877-1886_mko347-352/48.htm

Sanna Kaisa on Kajaanin maaseurakunnan rippikirjassa vihitty Eskil Suutarin kanssa ja asuvat Lahnasjärven talossa 6 nimeltään Röntymäki.

http://www.sukuhistoria.fi/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/kajaani/rippikirja_1877-1886_msrk_mko338-346/78.htm

Stina Lovisa löytyy sitten saman vuoden lastenkirjasta sivulta 199

http://www.sukuhistoria.fi/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/kajaani/lastenkirja_1877-1886_mko347-352/88.htm

Vaatii vähän historian tietämystä Kajaanin ja Paltamon välillä osatakseen kohdentaa henkilöt syntymään oikeaan kuntaan tai oikeaan seurakuntaa.

Itselläni oli sama ongelma laatiessani isäni kuolinilmoitusta aikana, jolloin en vielä ollut kiinnostunut sukututkimuksesta. Isän virallisissa papereissa luki syntymäpaikkana Kajaani, mutta hän itse sanoi olevansa kotoisin Paltamosta. Todellisuudessa hän oli syntynyt Jormuassa (anteeksi, en tiedä miten sen taivutus kuuluu olla, onko mahdollisesti Jormualla?), joka isäni syntymän aikaan kuului Kajaanin maalaiskuntaan, mutta aiemmin oli kuulunut Paltamoon ja nykyään kuuluu Kajaaniin. Ratkaisin ongelman niin, että laitoin kuolinilmoituksen syntymäpaikaksi pelkän Jormua :)

Satu S
27.11.13, 18:04
Minulta on mennyt ihan ohi, että ketjuun tuli lisää vastauksia. Kiitoksia vaan paljon! :) Tuo selitys kuulostaa loogiselta Tiina Lovisan syntymäpaikalle. Paltamoon ilmeisesti ovat jääneet asumaan ja hän on ollut lapsi sinne muuttaessa, joten on mennyt syntymäpaikkana.

Harmittaa, että syystä tai toisesta Tiina Loviisaa ei löydy kastettujen luettelosta. Saattaa olla, että lisätietoa ei sen takia ole enää saatavilla. Tuskin 1870-luvulla enää käräjillekään asiasta mentiin (vaikka eihän sitä varmaksi voi tietää).

Nyt menee asian vierestä, mutta sukututkijana kismittävät nämä kuntaliitokset ja paikkakuntien rajojen muutokset kautta aikojen. Eräskin Savossa asunut esi-isälinjani asui satoja vuosia samassa talossa, mutta kylä on kuulunut kolmeen eri pitäjään eri aikoina. Eräätkin isä ja poika löytyvät kastettuina eri seurakunnan kirjoista ja kansista ja sitä joutuu pähkäilemään, että miten nämä syntymäpaikka-asiat tulisi merkitä omissakin arkistoissa. Isä on syntynyt Kuopion pitäjässä, poika Nilsiässä ja 1900-luvulla kylä on kuulunut Saarijärveen ja nykyään ties mihin. Ja tämä sama ongelmahan toistuu Kainuussa ja kaikkialla. Mielelläni kirjaisin syntymäpaikaksi aina ensin syntymäseurakunnan/pitäjän ja sitten kylän (ja talon nimen). Pitäisikö pitäjän/kunnan nykyinen nimikin merkitä jotenkin?

Tapani Kovalaine
28.11.13, 22:17
... Nyt menee asian vierestä, mutta sukututkijana kismittävät nämä kuntaliitokset ja paikkakuntien rajojen muutokset kautta aikojen. Eräskin Savossa asunut esi-isälinjani asui satoja vuosia samassa talossa, mutta kylä on kuulunut kolmeen eri pitäjään eri aikoina. Eräätkin isä ja poika löytyvät kastettuina eri seurakunnan kirjoista ja kansista ja sitä joutuu pähkäilemään, että miten nämä syntymäpaikka-asiat tulisi merkitä omissakin arkistoissa. Isä on syntynyt Kuopion pitäjässä, poika Nilsiässä ja 1900-luvulla kylä on kuulunut Saarijärveen ja nykyään ties mihin. Ja tämä sama ongelmahan toistuu Kainuussa ja kaikkialla. Mielelläni kirjaisin syntymäpaikaksi aina ensin syntymäseurakunnan/pitäjän ja sitten kylän (ja talon nimen). Pitäisikö pitäjän/kunnan nykyinen nimikin merkitä jotenkin?
Nämä jo toteutuneet seurakuntien ja kuntien liitokset ovat vasta alkusoitoa siihen nähden mitä on suunnitteilla!

On mahdollista merkitä vaikkapa näin:

Lempi Äkkinäinen, e. Ohvanainen, e. Laitinen, e. Ottinen
s. 1818 Pöljä, Kuopio (sittemmin Nilsiä ja Lapinlahti, nyttemmin Siilinjärvi)

Tuollainen tuulesta temmattu esimerkki kuulostaa huvittavalta ja sitä nämä kuntaliitokset eivät tunnu ainaskaan tekovaiheessa olevan! :) :)