PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : HisKi Jyväskylä, kuolleiden luettelot


eruppa
13.09.13, 19:03
Hei!

Laukaan ja Jyväskylän papeilla oli 1700-luvulla mainio käytäntö merkitä vihittyjen kohdalle vihittyjen vanhemmat. Samoin kuolleiden luetteloon merkittiin vainajan vanhemmat (jos tiedossa)..

Mistä johtuu, että Laukaan HisKissä omaisen nimeä voi käyttää hakukriteerinä? Sama toiminta on myös olevinaan Jyväskylän HisKissä. Kuitenkin omaisen perusteella tehtävä haku toimii Laukaassa, mutta ei Jyväskylässä.

kyseleepi Erkki Porista :confused:

Nedergard
14.09.13, 05:10
Siksi että omainen on tallennettu PIK-kenttään (mikähän tuokin lienee) eikä OMAINEN-kenttään.

eruppa
14.09.13, 09:52
Valitettava asia! Nyt omaiskenttä on täysin hyödytön Jyväskylän HisKissä. Onneksi minulla on Laukaan puolella runsaasti ja Jyväskylän puolella vain vähän sukujuuria, eli itselleni haitta ei ole suuri.

En tunne HisKi:n rakennetta, mutta olisikohan tuon tallennusvirheen korjaaminen hankala juttu? Se helpottaisi niiden sukututkijoiden työtä, joilla on vahvat juuret Jyväskylään.

Erkki Porista

JHissa
14.09.13, 11:15
Sama ongelma omaisten merkitseminen PIK-kenttään on ainakin Alatorniossa ja Kokkolassa, muistaakseni asia johtuu jo viime vuosituhannen puolelta eli alussa Hiskissä ei ollut vielä valmiina omaisille valmista kohtaa. Myöskin kastetuissa kummit ovat tulleet vasta tämän vuosituhannen puolella. Alatorniossa haudatuissa omaiset on laitettu vuodesta 1763 lähtien ammatti-kenttään, joten ehkä samaa ratkaisua voisi käyttää muihinkin PIK-kentän kommenteihin.
Itse olen ratkaissut laittamalla hakuun tulosta enintään 1000 tapahtumaa, hakemalla hakutuloksista selaimen etsi-toiminnolla ja jatkamalla hakua seuraavaan 1000 tapahtumaan jne.

eruppa
14.09.13, 15:47
Näin voi tietysti tehdä. Omalta osaltani olen tutkinut Jyväskylän-Laukaan alueen sukupuuni niin kauas taaksepäin, missä HisKistä on hyötyä.

Tuo HisKi on luultavasti rakennettu jonkin tietokantaohjelman päälle käyttämällä Visual Basicia tai Visual C:tä ohjelmallisena liitäntäpalikkana. En tiedä tarkemmin, kun en ole ollut kuvioissa mukana. Mutta monet ohjelmat käsittääkseni sallivat tiedostojen massasiirron kohdasta toiseen, eli koko porukkaa ei tarvitsisi siirtää yksilö yksilöltä. Mutta Sukututkimusseuralla on varmaan nuorempia ja tietoteknisissä taidoissa osaavampia jäseniä, jotka voisivat hoitaa siirron.

Erkki Porista