PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Paltamo 1670. Kuka oli Ristijärven Paavo Härkönen?


ehjelt
11.09.13, 15:12
Hei!

1600-luvun puolivälissä Paltamon Mieslahdella Juho Härkösellä oli kolme poikaa ja kaksi miniää:

http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=22144513

Kaksi pojista, Juho ja Antti, jatkoivat isäntinä Mieslahden Hiisijärvellä. Vähän myöhemmin Ristijärvelle ilmestyy isännäksi Paavo Härkönen.

http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=13586400 (Kansallisarkiston indeksissä on 1610, po. 1670!)

Jos esitetään hypoteesi, että Ristijärven Paavo Härkönen oli Mieslahden Juho Härkösen kolmas poika, niin löytyykö väitteelle perusteita puolesta tai vastaan, vai jääkö asia auki. Ja tietääkö kukaan, mikä tämä Paavo Härkösen isännöimä talo Ristijärvellä oli?

Kimmo Kemppainen
14.09.13, 18:58
Ihan oikein tuon sanoit. Lisäksi oli kaksi Sotkamoon naitua tytärtä.

Paavo Härkösen yhdistäminen Juho Härkösen pojaksi on hieman konstikkaanpuoleinen juttu, mutta muistaakseni ei pitäisi käytännössä olla juuri erehtymisen vaaraa aihetodisteiden perusteella. On 100 % varmaa, että Juholla oli ainakin kolme poikaa ja kaksi tytärtä. Kaksi muuta poikaa jo mainitsitkin. En ole Paavon asiaa valtavalla innolla selvittänyt siksi, etten ole omaa sukuani häneen yhdistänyt, mahtaako häneltä olla tiedossa lainkaan eläviä jälkeläisiä?

Paavon talon voisi selvittää, mutta kauhea savotta se olisi. Jos välttämättä haluat, niin onnistunee.

Kimmo Kemppainen

Hei!

1600-luvun puolivälissä Paltamon Mieslahdella Juho Härkösellä oli kolme poikaa ja kaksi miniää:

http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=22144513

Kaksi pojista, Juho ja Antti, jatkoivat isäntinä Mieslahden Hiisijärvellä. Vähän myöhemmin Ristijärvelle ilmestyy isännäksi Paavo Härkönen.

http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=13586400 (Kansallisarkiston indeksissä on 1610, po. 1670!)

Jos esitetään hypoteesi, että Ristijärven Paavo Härkönen oli Mieslahden Juho Härkösen kolmas poika, niin löytyykö väitteelle perusteita puolesta tai vastaan, vai jääkö asia auki. Ja tietääkö kukaan, mikä tämä Paavo Härkösen isännöimä talo Ristijärvellä oli?

Kimmo Kemppainen
14.09.13, 20:42
Itse asiassa näyttö menee niin, että on olemassa Juho Härkösen perintöasiakirja, jossa kerrotaan Juholta jääneen kolme poikaa. Heitä ei nimetä mutta kaksi vävyä nimetään.

Toisessa, hieman myöhäisemmässä, verotukseen liittyvässä asiakirjassa mainitaan sitten nimeltä saman Mieslahden talon kolme isäntää, jotka ovat juuri Juho, Antti ja Paavo Härkönen, aivan ilmeisesti nuo perinnönjaossa mainitut kolme poikaa.

Muutakin on, mutta tässä kaksi tärkeintä kohtaa.
Kimmo Kemppainen

ehjelt
15.09.13, 11:08
Hei

Kiitos tiedosta! Tämähän on Härkösten selvittelyssä aivan keskeistä asiaa. 1980-luvulla tehdyssä Härkös-tutkimuksessa noista kolmesta Juho Härkösen pojasta tulee esiin ainoastaan Juho. Ts. kuviot menevät aika tavalla uusiksi.

Olisiko liikaa pyytää saada vielä tarkemmat viitteet mainitsemistasi lähteistä: perintöasiakirjasta ja veroasiakirjasta.

Kimmo Kemppainen
15.09.13, 13:26
Ainakin Antilla on Juhon lisäksi jälkeläisiä. Paavon suku ehkä katkeaa kokonaan, ellei joku ilmoittaudu jälkeläiseksi.

Olen noita lähdetietoja pantannut mahdollista tulevaa julkaisuprojektia varten, koska sellaiselta menee vähän pohja alta, jos päästän tiedot Internettiin. Minulla on muutakin materiaalia, mm. tieto kantaisä Juho Härkösen isännimestä ja Antti Juhonpoika Härkösen apesta.

Kimmo Kemppainen


Hei

Kiitos tiedosta! Tämähän on Härkösten selvittelyssä aivan keskeistä asiaa. 1980-luvulla tehdyssä Härkös-tutkimuksessa noista kolmesta Juho Härkösen pojasta tulee esiin ainoastaan Juho. Ts. kuviot menevät aika tavalla uusiksi.

Olisiko liikaa pyytää saada vielä tarkemmat viitteet mainitsemistasi lähteistä: perintöasiakirjasta ja veroasiakirjasta.

Kimmo Kemppainen
15.09.13, 13:57
Tässä ohessa näet kuvan asiakirjasta, jossa Härkösen kolme poikaa ovat kaikki 1/4-manttaalin kotitalonsa isäntinä. Paavokin on siis vielä kotonaan.
Kimmo Kemppainen

Kimmo Kemppainen
15.09.13, 18:20
Ainakin ensi vaiheessa Paavo Härkösen tila jäi autioksi ja metsittyi. Sitten Heikki Laurinpoika Mikkonen yritti ottaa sen viljelyyn yhdessä Heikki Ahosen talon kanssa, mutta kuoli nälkään, ja talot autioituivat jälleen.

http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=12776815

Kimmo Kemppainen

Ja tietääkö kukaan, mikä tämä Paavo Härkösen isännöimä talo Ristijärvellä oli?

ehjelt
16.09.13, 18:39
Tässä ohessa näet kuvan asiakirjasta, jossa Härkösen kolme poikaa ovat kaikki 1/4-manttaalin kotitalonsa isäntinä. Paavokin on siis vielä kotonaan.
Kimmo Kemppainen

No niin, siinähän ovat kaikki Hiisijärven isännät nätisti peräkkäin: Härkösten veljessarja ja Pekolan Urpokin pilkistää kuvaleikkeesi alareunan alta. Kuvittelin käyneeni melko tarkkaan läpi kaikki läänintilit, mutta tuo kohta on kyllä mennyt ohitseni. Vuoden 1665 maakirjassa oli vielä Juho Härkönen yksin 1/4 manttaalilla. Vuonna 1670 olivat pojat Juho ja Antti puolestaan yhdessä 1/4 manttaalilla ja kolmas veljeksistä Paavo oli merkitty jo Ristijärven puolelle isännäksi. Minun täytyy käydä em. viisivuotiskausi uudestaan tiheämmällä kammalla läpi.

Hieno juttu, kiitos!

olavi
17.09.13, 08:27
Kuka on tämä Henkilö:
Vihitty:Laitasaari.Muhos.09.04.1738.
Johan Larsson Härkeläinen. Rysland.
Elisabrt Larsdotter Rahko.Laitasaari

ehjelt
17.09.13, 09:05
Olen noita lähdetietoja pantannut mahdollista tulevaa julkaisuprojektia varten, koska sellaiselta menee vähän pohja alta, jos päästän tiedot Internettiin. Minulla on muutakin materiaalia, mm. tieto kantaisä Juho Härkösen isännimestä ja Antti Juhonpoika Härkösen apesta.
Kimmo Kemppainen

Hei Kimmo!

Kävin uudelleen läpi vuosia 1665-1670 ja löytyihän se asiakirja, josta kuvaleikkeesi oli peräisin. Todisteena ohessa hieman suurempi leike. Nyt saan omat lähdetietoni asianmukaiseen kuntoon.

Kantaisä Juho Härkösen isän nimen etsintää jatkan vielä, homma on kesken. Jos en sitä löydä, täytynee odottaa julkaisusi ilmestymistä. Minkälainen aikataulu sillä on? Ennen sitä en kerro kyseisistä asioista kuin vaimolleni ja hänen Härkös-sisaruksilleen, joitten kanssa olemme porukalla pähkäilleet näitä sukujuttuja. :cool:

Kimmo Kemppainen
17.09.13, 14:23
Onneksi olkoon, tuo ei ole sama asiakirja mutta ajaa tietysti lähteenä saman asian.

Tekisi mieleni tehdä pieni kirja Kainuun suvuista. Aikataulu on avoin, jos hyvin käy, voisin ensi keväänä panna toimeksi. Luvata en voi.

Kimmo Kemppainen

Hei Kimmo!

Kävin uudelleen läpi vuosia 1665-1670 ja löytyihän se asiakirja, josta kuvaleikkeesi oli peräisin. Todisteena ohessa hieman suurempi leike. Nyt saan omat lähdetietoni asianmukaiseen kuntoon.

Kantaisä Juho Härkösen isän nimen etsintää jatkan vielä, homma on kesken. Jos en sitä löydä, täytynee odottaa julkaisusi ilmestymistä. Minkälainen aikataulu sillä on? Ennen sitä en kerro kyseisistä asioista kuin vaimolleni ja hänen Härkös-sisaruksilleen, joitten kanssa olemme porukalla pähkäilleet näitä sukujuttuja. :cool:

Kimmo Kemppainen
17.09.13, 14:25
Tuo on Johan Larsson Häikäläinen, jonka kotipaikaksi on virheellisesti merkitty Venäjä. Ei tullut sieltä, kopioija on lukenut väärää riviä. Juho Häikäläisen historia on tiedossa ja odottaa julkaisua.
Kimmo Kemppainen

Kuka on tämä Henkilö:
Vihitty:Laitasaari.Muhos.09.04.1738.
Johan Larsson Härkeläinen. Rysland.
Elisabrt Larsdotter Rahko.Laitasaari

ehjelt
12.11.13, 18:51
Olen noita lähdetietoja pantannut mahdollista tulevaa julkaisuprojektia varten, koska sellaiselta menee vähän pohja alta, jos päästän tiedot Internettiin. Minulla on muutakin materiaalia, mm. tieto kantaisä Juho Härkösen isännimestä ...

Hei!

Luulen, että minäkin olen nyt löytänyt Juho Härkösen isän nimen.

Kimmo Kemppainen
13.11.13, 12:24
En yhtään epäile, kyllä se muistaakseni kahdessakin paperissa mainitaan.
Kimmo Kemppainen

Hei!

Luulen, että minäkin olen nyt löytänyt Juho Härkösen isän nimen.

Tanja.M.A
22.02.17, 16:33
Hei!

1600-luvun puolivälissä Paltamon Mieslahdella Juho Härkösellä oli kolme poikaa ja kaksi miniää:

http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=22144513

Kaksi pojista, Juho ja Antti, jatkoivat isäntinä Mieslahden Hiisijärvellä. Vähän myöhemmin Ristijärvelle ilmestyy isännäksi Paavo Härkönen.

http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=13586400 (Kansallisarkiston indeksissä on 1610, po. 1670!)

Jos esitetään hypoteesi, että Ristijärven Paavo Härkönen oli Mieslahden Juho Härkösen kolmas poika, niin löytyykö väitteelle perusteita puolesta tai vastaan, vai jääkö asia auki. Ja tietääkö kukaan, mikä tämä Paavo Härkösen isännöimä talo Ristijärvellä oli?

Hei
Eikö Paavo Juhonpoika Härkösellä (1657-1735)ollut vaimo Marketta Laurintytär Juntunen ja Heillä ainakin poika Heikki Paavonpoika Härkönen 2.11.1699-3.11.1763 vaimonaan Lucia Antintytär Korhonen k.1768
Paavon isä Juho Juhonpoika (1620?-1683?)vaimo Anna (Liikanen vai Okkonen?). Lapset Juho, Paavo ja ilmeisesti kaksi tytärtä.
Oliko Juhon isä Juho Antinpoika s.n.1597 tai 1584 k.n.1661 ja hänellä lapset Antti k.1692, Juho, Paavo ja Elina k.1695
Voisiko joku auttaa että onko nämä Juho Juhonpojat ja Paavot nyt ollenkaan oikein kun en saa näitä ollenkaan oikeaan järkevään järjestykseen.
t. Tanja

ehjelt
26.02.17, 16:37
Voisiko joku auttaa että onko nämä Juho Juhonpojat ja Paavot nyt ollenkaan oikein kun en saa näitä ollenkaan oikeaan järkevään järjestykseen.

Mielestäni Juhot ja Paavot ovat sinulla ihan järkevässä järjestyksessä.
Kysymys Juhon Antinpoika Härkösestä s.1597: mistä lähteestä isän nimi Antti on peräisin?

Tanja.M.A
26.02.17, 17:47
Hei
Minulla lukee näissä muistiinpanoissani että lähde olisi ollut ruodutusluettelo...
en tiedä onko tuo Antti sitten oikein ensinkään..
t. Tanja

ehjelt
27.02.17, 10:33
Hei
Minulla lukee näissä muistiinpanoissani että lähde olisi ollut ruodutusluettelo...
en tiedä onko tuo Antti sitten oikein ensinkään..
t. Tanja

Hei

Voitko vielä tarkentaa, minkä vuoden ruodutusluettelosta ko. patronyymi löytyy. En itse löydä sitä ainakaan vuosien 1627, 1629, 1637 tai 1640 ruodutusluetteloista.

Tanja.M.A
27.02.17, 18:07
Hei
No siinähän se onkin kun jossain yhteydessä on tullut esiin Juho Antinpoika ja olen laittanut vain itselleni muistiin että tark. ruodutusluettelosta joten se on ollut tutkinnan alla..pitää kysellä sukulaisilta josko moinen tieto olisi sieltä tullut.
Hyvä että sain kuitenkin vahvistusta noihin Juhon veljeksiin kun alkoi jo iskeä epätoivo..kiitti siitä.
Jos tuosta veljeskatraan isästä jotain löytyisi ja mistä he tuonne Mieslahdelle tulivat niin kiitoksella kyllä otan kaikki tiedot vastaan.
Mummoni oli omaa sukua Härkönen ja siksi olisi mukava tietää suvusta mahdollisimman paljon.
t. Tanja

Kalervo Jaakonpoika
28.02.17, 04:00
Hei
Eikö Paavo Juhonpoika Härkösellä (1657-1735)ollut vaimo Marketta Laurintytär Juntunen ja Heillä ainakin poika Heikki Paavonpoika Härkönen 2.11.1699-3.11.1763 vaimonaan Lucia Antintytär Korhonen k.1768
Paavon isä Juho Juhonpoika (1620?-1683?)vaimo Anna (Liikanen vai Okkonen?). Lapset Juho, Paavo ja ilmeisesti kaksi tytärtä.
Oliko Juhon isä Juho Antinpoika s.n.1597 tai 1584 k.n.1661 ja hänellä lapset Antti k.1692, Juho, Paavo ja Elina k.1695
Voisiko joku auttaa että onko nämä Juho Juhonpojat ja Paavot nyt ollenkaan oikein kun en saa näitä ollenkaan oikeaan järkevään järjestykseen.
t. Tanja

Minä olen ymmärtänyt niin että ei ole Juhon vaimon Annan sukunimi Liikanen tai Okkonen. Ei ole tietoa Annan sukunimestä. Onko edes Anna Paavon (s.1657) äiti?

t. Kalervo

Tanja.M.A
02.03.17, 10:17
Hei
Totta..Nuo Anna Okkonen ja Anna Liikanen lienevät tuon kolmannen polven Juhon vaimot. Tuppaavat menemään sekaisin nuo Juhot.
t. Tanja

Satu Matero
06.03.24, 13:45
Hei,
palaan tähän vanhaan ketjuun, kun tutkin Niskasten, Kilposten ja Härkösten sukuyhteyksiä 1600-luvulla.

1661 kuolleella Johan Andersinpoika (patronyymi löytyy Paltamon ja Sotkamon kesäkäräiltä 1655 s. 257) Härkösellä oli kuten yllä mainittu kolmen pojan lisäksi kaksi tytärtä, joista toinen oli Elin aviossa Lentuan Per Kyllösen kanssa, ja toinen, perintöjutussa 1662 kk (FR 136) mainittu mutta nimeämätön tytär aviossa Lars Niskasen kanssa.

Onko tämän Lars Niskasen vaimon (, joka oli leski viimeistään 1671) etunimi löytynyt? Selvittelen parhaillaan tämän pariskunnan lapsia.

Jouni Kaleva
08.03.24, 11:51
Hei

Kimmo Kemppainen tiedottaa näin:

"Ylisotkamon Kusianjärvelle Lauri Paavonpoika Niskasen vaimoksi naitu Härötär on etunimeltään tuntematon samoin kuin se Lauri Niskasen sisar, joka puolestaan nai Antti Juhaninpoika Härkösen."

Satu Matero
08.03.24, 16:50
Yes!

Molemmat parit ovat esivanhempiani ja ovat olleet suurennuslasini alla tällä viikolla. Ei heistä siis enempää. Huoh! Etsin ja etsin van en mitään löytänyt.

Käyn suosiolla muiden Niskasteni kimppuun (teen mm. tutkimusta 1600-luvun Katerman Toivas-tyttärien avioliitoista ja Vappu Heikintytär Toivanen meni Antti Laurinpoika Toivaselle Vieksiin).

---

Niskasilla oli kovasti yhteyksiä. Olli Niskanen takasi esi-isäni Matti Jönsinpoika Kilposen tilan [1663 tk] ja Matti Kilposen poika Staffan taas oli Lentuan Påhl Niskasen vävy 1676 [rulla 1676] (ensimmäisessä aviossaan).

Yhteistyöterveisin,
Satu