PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Nummi Röhkölä, Sierla Pietola Samuel s 1794


alli
07.04.08, 17:14
Tervehdys

Nummella on paljon samannimisiä. Olisiko jollakulla forumin jäsenellä Röhkölän väki järjestyksessä.

Ongelmakseni on muodostunut v 1794 syntynyt Samuel Samuelinpoika, joka näkyy Röhkölän Kraamin Kauramäen ( Hafverbackan) torpassa Samuel Johaninpojan ja tämän vaimo Stina Johanintyttären vanhimpana poikana mm Nummi KA RK 1809-1814 MK VA 40. Po RKn sivusta ilmenee, että Samuel Johansson on s 14.10.1755 , k 9.4.1810 ja vaimonsa Stina s 1770 k 9.1.1850 ( kuolintieto MF TK 704)

Mainitulta mikrofilmiltä en ole löytänyt Röhkölästä v 1794 syntynyttä Samuel Samuelinpoikaa. Toisaalta en ole taitava tekstien tulkitsijakaan. Po filmiltä ja hiskistäkin sen sijaan löytyy Sierlan Pakkalasta 15.2.1794 syntynyt Samuel, jonka vanhemmat ovat Samuel Johaninpoika ja Stina Johanintytär. Tämän Samuelin äiti on ollut 24 vuotias, eli ikä täsmäisi.

RK 1858-65 Röhkölä, Kraami, Kauramäen torppa f 243 mainitsee kuitenkin vanhan torpparin Samuelin syntyneen Nummella 24.2.1794.

Herää kysymys, voisiko etsimäni Samuel liittyä Sierlan Pakkalaan ja ketkä ovat etsimäni Samuelin vanhemmat ja miten Sierlan ja Röhkölän väki voisi liittyä toisiinsa.

Tämä Nummella v 1794 syntynyt Kauramäen torpassa asunut Samuel Silenius on vihitty 26.12.1816 Pusulassa syntyneen Stina Grönmarkin kanssa.

Röhkölän Kraamin rusthollissa esiintyy varhaisimmalla RKn sivuilla myös rakuuna Erik Ståhl s. 1772 k. 1810 ja tämän vaimo Stina Johanintytär s 1763, k. 11.9.1848. Myös heidän vanhemmistaan ja esi-isistä olen kiinnostunut.

Kaikesta avusta kiittäen

alli

Juha
07.04.08, 19:11
Ei kait tuossa mitään erikoista ole, että torpparit ja lampuodit vaelsivat jopa vuosittain paikasta toiseen. Samuel on hyvin voinut syntyä Sierlassa, josta vanhemmat sitten muutaman ajan päästä ovat siirtyneet Kraamille.

Mitä tulee rippikirjassa olevaan syntymäaikaan, niin se on aina toissijainen tieto kastettujen luetteloon nähden. Eli uuteen rippikirjaan tietoja siirtäessään pappi on ilmeisesti tehnyt päivämäärän kohdalla virheen.

Itseltäni löytyy Kraamin rusthollareita, jotka käyttivät Salin -sukunimeä, jos joku heitä kaipaa.

olavi
18.03.10, 16:36
Hei Alli,oletko vielä kiinnostunut,minulla on sukua sieltä.
Olavi.

alli
20.03.10, 15:27
Vastaus Olaville: Kiitos yhteydenotosta. Olen edelleen epätietoinen Röhkölän väestä ja etenkin Kauramäen torpan asukeista sekä jääkäri Erik Ståhlista . Myös sukunmen Wilenius käyttöönotto kiinnoostaa.
terveisnn alli

olavi
20.03.10, 22:14
Henriika Vilenius s.28.5.1863.Nummi Röhköklä Haverbackka.On minun isäni äitipuoli.Minulla on suku jokseenkin selvä.Samuel s.15.2.1794. hänet
vihittiin 26.12.1816.nimellä Silenius.Henric Samuelsson s.11.10.1818.vihittiin
nimellä Willstedt.1856.nimi muuttui Vilenius.
Suku alkaa Nummen Jakova Jäppi;istä.JörenSigfridsson.
Jos haluaat lisää tietoja kysy.
.

alli
22.03.10, 21:58
Kiitos Olavi Röhkölän, Sierlan ja Jakovan tiedoista.

Jakovan Jäppi ja sen väki oli minulle uutta asiaa.

Kerron perusteellisemmin Röhkölän Haverbackan torpparin Samuel Samuelsonin sukulaisista viimeistään noin kolmen viikon sisällä ( näillä näkymin.)

Mainitsemasi Henrika Vileniuksen veli Abel Edvard Vilenius (s 23.8.1858 Nummi Röhkölä) on isoäitini veli eli Henrika on isoäitin Helmi Augusta Vileniuksen (s 6.6.1893 Nummi ) täti. Pyrin lähiviikkoina tarkistamaan tietojeni oikeellisuutta ja etenkin puuttuvia tietoja ennen kuin laitan niistä tietoa tälle forumille.


terveisin alli