PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : koneen vaihto


sepeteus
02.09.13, 19:45
Hei!
Ehkä tämä valitusvirsi olisi pitänyt liittää johonkin vanhaan viestiketjuun, tähän sen nyt kuitenkin panin. Nimittäin: hankin jo ammoin Sukuohjelma 2000 paketin. On ollut pakko jo toistamiseen vaihtaa uuteen koneeseen, vanhat ovat väsähtäneet. Nyt on koneessa Windows 8. Ensimmäisessä koneenvaihdossa ohjelma jo kärsi. Nyt ohjelma vaatii rekisteröitymistä mutta se vaan ei onnistu. Joka istunto alkaa rekisteröitymisvaatimuksella. Minulla on kyllä alkuperäinen käyttäjätunnuskin tallessa ja olen sitä tarjoillut.Ohjelma aukeaa kyllä mutta toimii kovin kehnosti, jälkipolviraporttiakaan ei saa. Ei oikein olisi varaa uuteen ohjelmaan. Onko keinoja olemassa, että pääsis vielä tulostelemaan?

Seppo Virtanen

eruppa
12.09.13, 19:17
Hei!

Tuo sama ongelma tuli minullekin, kun vanhan, yli 9 vuotta palvelleen WindowsXP-käyttöjärjestelmällä varustetun pöytäkoneeni emolevy hajosi puolitoista vuotta sitten. Ostin alan erikoisliikkeestä omiin tarpeisiini arkkitehtuuriltaan räätälöidyn pöytäkoneen, johon otin Windows 7 Professional 64-bittisen käyttöjärjestelmän. Professional-versio on hiukan kalliimpi kuin Home-versio, mutta se mahdollistaa koneen käytön Windows XP-tilassa. Ne erikoisliikkeen kaverit pelastivat muistitikulle myös tuon hajonneen koneen kovalevyn tiedostot samaan kauppaan ennen levyn tuhoamista.

Totesin, ettei Suku 2000-sukuohjelma enää toiminut edes XP-tilassa johtuen siitä, että se on rakennettu Mikrosoftin tietokantaohjelman päälle. Myöskään MS-Office 2000, jota Suku 2000 käyttää siihen tehdyn makropalikan kautta tulostusohjelmana, ei enää asentunut. Sen sijaan sellaiset vanhat ohjelmat, jotka eivät ole kotoisin "Bill Gatesin firmasta", asentuivat ja toimivat XP-tilassa moitteettomasti. Tällainen oli mm. MATLAB 6-matematiikkaohjelma.

Eli kun Windows XP:n tuki on lopetettu, ohjelmiin on luultavasti verkon kautta syötetty "pommi", joka estää vanhojen, vaikkakin laillisten Mikrosoftin ohjelmien käytön.

Itse jouduin ostamaan tilalle SukuJutut-sukuohjelman, joka toimii hyvin ja johon olen suht-koht tyytyväinen.

Eli näin meitä harrastelijasukututkijoita rahastetaan!
:confused::confused:

harrastusterv. Erkki Porista

tkukkonen
12.09.13, 20:36
Eli kun Windows XP:n tuki on lopetettu, ohjelmiin on luultavasti verkon kautta syötetty "pommi", joka estää vanhojen, vaikkakin laillisten Mikrosoftin ohjelmien käytön.

Itse jouduin ostamaan tilalle SukuJutut-sukuohjelman, joka toimii hyvin ja johon olen suht-koht tyytyväinen.

Eli näin meitä harrastelijasukututkijoita rahastetaan!
Ei ohjelmiin ole syötetty pommeja, ne vain eivät ole sellaisenaan toimivia uudessa käyttöjärjestelmässä. Minulla on esim Epsonin monitoimitulostin, jonka skänneritoiminto toimii vielä XP:ssä, mutta ei Win7:ssä. Kun käyttämäsi Sukuohjelmisto kehitettiin, se käytti silloin saatavilla olevaa tekniikkaa, eikä silloin ollut sellaisia valintamahdollisuuksia kuin nykyisin.

Jos kritiikkisi kohdistuu Microsoftien toimintaan, niin oikeammin olisi sanoa "näin meitä Microsoftin tuotteiden käyttäjiä rahastetaan", eikä väittämäsi sittenkään olisi täysin oikein. Jos taas kritiikkisi kohdistuu Sukuohjelmistoon ja sen tekijään, niin vikaan menee. Sukuohjelmiston tekijä Kaila kehitti ilmaisen Sukuohjelmisto 11:n. Se ei käytä Microsoftin tuotteita millään sellaisella tavalla, jota ei voisi korvata ilmaisella OpenOfficella. Ikävää vain, että tekijä poistui liian varhain joukostamme, joten hän ei ole auttamassa enää eikä tukemassa tähän tuotteeseen siirtymistä. Sukuohjelmisto 11 toimii sekä XP:ssä että Windows 7:ssä. Sen tärkeitä palikoita ovat Java sekä PostgreSQL, molemmat ilmaisia. Ks http://www.postgresql.org/ (http://www.postgresql.org/)
http://www.java.com/en/download/faq/whatis_java.xml

eruppa
13.09.13, 11:15
Kyllähän tuo on totta. Itse olen käyttänyt tietokoneita niin kauan kuin niitä Suomessa on ollut. Jos olisin nuorempi, siirtyisin Linuxin käyttäjäksi. Mutta olen jo vähän vanha ja laiska opettelemaan "antamaan tassua uudella tavalla".

Minulla on tässä koneessa ilmainen Open Office. Muutenkin pyrin välttämään Microsoftin tuotteita mahdollisuuksien mukaan tuon "härskin rahastuksen" takia, mutta aina se ei onnistu.

yst. terv. Erkki Porista

Onerva
14.10.13, 09:43
Hei

Minulla oli koneen vaihto edessä kesällä 2013. Koneessani oli käyttöjärjestelmänä Windows XP. Onneksi otin selvää ennen konehankintaa Sukuohjelmiston ja minulle suositellun Windows 7:n yhteistyökyvystä. Sain tiedon, että 32-bittinen toimii, mutta 64-bittisen kanssa on ongelmia. Niinpä koneessani on nyt 32-bittinen Windows 7 ja toimii loistavasti.

Tämä tieto sen vuoksi, että jos joku Sukuohjelmiston käyttäjä vaihtaa konetta, tuo suositus kannattaa huomioida.

Onerva

jio
17.10.13, 15:00
Joitakin kommentteja edelliseen keskusteluun. Itselläni on käytössä aiemmin mainittu Windows 7 Professional 64-bittisellä koneella, ja sain kyllä vanhan Suku2000-ohjelman toimimaan XP-virtuaalikoneessa, ilman sen suurempia ongelmia. Aikaa tästä virittelystä on kuitenkin sen verran, etten ihan suoralta kädeltä enää muista mitä tarkalleen piti tehdä, pitikö joku ylimääräinen kirjasto asentaa juuri tuota tietoakanta-tukea varten. Luulen, että olisi ollut mdac_typ.exe, joka pitäisi löytyä netistä helposti Googlen avulla.

Olen myös parisen viikkoa nyt koekäyttänyt Sukuohjelmisto11 / FinFamily -ohjelmaa suoraan 64-bittisellä alustalla, on toiminut moitteettomasti tähän asti ainakin.