PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Kuka hätäkastoi?


JaMaHa
17.07.13, 23:59
Hei!

Kastetuissa luki kaksosten kohdalla: Nöddöpt af modren. Onko äiti ollut hätäkastajana vai kuka?

Terv. Jaana

Juha
18.07.13, 01:25
Äiti varmaankin sitten..

Hätäkasteen saattoi antaa kuka tahansa



Juha

JaMaHa
18.07.13, 16:33
Kiitos Juha. Jos hätäkasteen antaja oli äiti, niin se oli kyllä omalla kohdallani sitten eka kerta, kun synnyttäjä itse hätäkastoi lapsensa. Surullista, että pikkuiset kuolivat saman päivän aikana vielä.

Terv. Jaana

Kataja
18.07.13, 17:11
Kiitos Juha. Jos hätäkasteen antaja oli äiti, niin se oli kyllä omalla kohdallani sitten eka kerta, kun synnyttäjä itse hätäkastoi lapsensa. Surullista, että pikkuiset kuolivat saman päivän aikana vielä.

Terv. Jaana

Kaksoset syntyvät usein ennenaikaisesti, koska kohdussa tulee ahdasta. Ehkä synnytys tapahtui niin yllättäen, että muita aikuisia ei ollut paikalla. Vai voisiko äiti tarkoittaa synnyttäjän äitiä?
Marjatta

eeva häkkinen
18.07.13, 17:36
Kyllä "modren" varmastikin tarkoitti vauvojen äitiä, muuten se olisi ilmaistu toisin. Pari tällaista tapausta olen itsekin nähnyt - tosin en kaksosilla - eikä minusta ole mitään kovin merkillistä siinä, ettei apua aina ehditty saamaan. Ei varmaan ollut edes kovin harvinaista, että uusi tulokas ilmestyi maailmaan, kun kylän "barnmorskaa" oltiin vielä hakemassa.

JaMaHa
18.07.13, 22:16
Ei varmaan aina ehditty apua hakemaan, mutta tuntuu vaan jotenkin ihmeelliseltä ajatella, että synnyttäjä ehkä yksinään ylipäätään pystyi synnytyksen jälkeen vielä hätäkasteen suorittamaan. Vieläpä kaksosten synnytyksen jälkeen. Riittikö hätäkasteeseen vain lasten nimeäminen?

Terv. Jaana

Juha
19.07.13, 08:14
Nimen antaminen ei ole kastetta. Kasteessa lapsi (tai aikuinen) liitetään seurakunnan yhteyteen.


Näitä kahta asiaa ei sovi sekoittaa.

Nykyään hätäkaste annetaan sanomalla "Kastetaan Jumalan palvelija, lapsukainen (nimi) Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Amen"

Juha

JaMaHa
19.07.13, 18:50
Nimen antaminen ei ole kastetta. Kasteessa lapsi (tai aikuinen) liitetään seurakunnan yhteyteen.


Näitä kahta asiaa ei sovi sekoittaa.

Nykyään hätäkaste annetaan sanomalla "Kastetaan Jumalan palvelija, lapsukainen (nimi) Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Amen"

Juha


Eli onko nyt ymmärrettävä niin, että hätäkaste ei oikeastaan ole ollutkaan nimensä mukainen tapahtuma vaan ns. nimeäminen, ainakin silloin kun hätäkasteen antaja on ollut muu kuin pappi?

Terv. Jaana

tkukkonen
19.07.13, 19:06
Eli onko nyt ymmärrettävä niin, että hätäkaste ei oikeastaan ole ollutkaan nimensä mukainen tapahtuma vaan ns. nimeäminen, ainakin silloin kun hätäkasteen antaja on ollut muu kuin pappi?

Terv. JaanaKirkon edustaja osaisi varmaan paremmin vastata. Minun käsitykseni mukaan kolmiyhteyden maininta hätäkasteessa oli (on?) oleellinen. Koska hätäkasteen antaja oli maallikko, hätäkaste piti seurakunnan näkökulmasta vielä vahvistaa varsinaisella kastetoimituksella.

Juha
19.07.13, 19:18
Nimen antamisella ei ole tekemistä kasteen kanssa. Kaste annettiin nopeasti jotta lapsi ei olisi joutunut kadotukseen.. vain kastettu lapsi saattoi päästä taivasten valtakuntaan.

Nimi tietysti - kuten nykyisinkin - annetaan samassa yhteydessä, mutta opillisesti sillä ei ole tekemistä itse kasteen kanssa. Kyllähän kaikkien muidenkin uskontokuntien ja ateistien jäsenillä on nimet :)




Juha

Ulla Kotinurmi
24.07.13, 21:04
Pappi Ev-lut kirkossa ei suorita hätäkastetta vaan aina varsinaisen kasteen. Jos lapsi on hätäkastettu, pappi vain vahvistaa kasteen, ei kasta uudestaan. Kasteen vahvistuksessa on rukousta ja raamatunlukua, mihin hätäkasteen yhteydessä ei ole ollut mahdollisuuksia. Yleensä aina kastetaan jonkin niminen ihminen. Eli nimi on annettu pitkän aikaa tai hetki ennen kastetta. Hätäkasteen vahvistamisen yhteydessä nimeä/nimiä on voitu muuttaa.
UllaK