PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : jäsenmaksusta ja Genos-lehdestä


Jaana A
31.03.08, 09:39
SSS tekee hienoa ja tarpeellista työtä meidän sukututkijoiden hyväksi, ja haluaisinkin ehdottomasti pysyä yhdistyksen jäsenenä. Jäsenmaksua maksaessani kuitenkin taas vähän nikottelin ja pohdiskelin, voisiko maksua mitenkään alentaa. SSS:n jäsenmaksun lisäksi kun maksan paikallisyhdistyksen jäsenmaksua ja SSHY:n jäsenmaksua, alkaakin jo kukkarossa tuntua. Ajattelin voisiko esim. Genos-lehden muuttaa erikseen tilattavaksi ja maksettavaksi, jolloin se voisi olla jäsenille halvempi ja ei-jäsenille vähän kalliimpi. Lehti on ainakin minulle välillä turhan "korkealentoinen", joten en itse sitä välttämättä haluaisi tilata.

Dandelion
16.06.08, 20:33
Melko uutena jäsenenä sanoisin, että olen samaa mieltä. En tosin ole vielä montaa lehteä ehtinyt saamaan, mutta näiden muutamien perusteella totesin, että aiheet eivät kauheasti kosketa minua. Tietenkin ymmärrän sen, että meitä on joka puolelta Suomea ( jopa ulkomailtakin ) ja kiinnostuksen kohteita on paljon eli kaikkia ei voi miellyttää. Sukututkimuksen lisäksi harrastan muutakin ja näin tulee vuosittain maksettua jäsenmaksuja aika paljon. Mielellään sitä vähentäisi jostain, jos mahdollista.

Sami Lehtonen
17.06.08, 17:29
Ihan mielenkiinnosta kysyn, mistä omasta mielestäsi SSS:n jäsenenä maksat ja mitkä ovat niitä jäsenetuja, joita ilman pärjäisit?

En edusta millään tavalla SSS:aa, mutta jäsenyyden ikäänkuin osittaminen erikseen ostettaviin jäsenetuihin, joista sitten voisi koota itselleen mieluisen jäsenyysportfolion on ajatuksena varsin mielenkiintoinen.

Toisaalta, Genoksen ja Sukutiedon painoarvoa nostaa se, että niiden levikki on koko jäsenistöön. Olisi hyvin surullista, jos toinen tai molemmat näistä elitistyisi. Tieteellinen aikakautinen julkaisu, jonka levikki on muutamia satoja, on enää anekdootti.

En edes usko, että Genoksen paino ja jakelukustannukset olisivat kovinkaan iso lovi jäsenmaksussa. Joku SSS:n hallinnosta voinee vastata tähän.

Myös juridisesti kysymys olisi mielenkiintoinen. Olisiko Genoksen tilanneilla jäsenillä sääntömääräisessä kokouksessa pykälän isompi ääni, kuin Genoksesta luopuneilla.

Erikseen tilattavaksi Genosta ei voi kovin helposti siirtää sillä SSS:lla on sellaisia jäsentyyppejä, kuin kunniajäsen ja tutkijajäsen, jotka tietääkseni saavat jäsenetuna kaikki julkaisut ja lisäksi ainaisjäsen, joka on suorittanut jäsenmaksuvelvoitteensa kerralla. Viime mainittu siis ikäänkuin menettäisi jäsenetuna jotakin josta on jo maksanut.

ristojohannes
17.06.08, 19:19
Harva seura sitä kahta lehteä antaa jäsenetuna. Viimeksi oli jakelu ajoitettu niin hyvin,että molemmat lehti/kirja tulivat postiluukusta samana päivänä.

Ehkä Turun seudun sukututkijat voisi myös ajoittaa Aninkainen-lehtensä samaan jakeluun, niin piika- ja renkilinjojen kanssa tuskaileva sukuharrastaja saisi kunnon tietopläjäyksen , millaista oikea sukututkimus on.

Muuten, olen sitä mieltä, että kaikkien HisKin käyttäjien pitäisi jollain tapaa osallistua SSS:n toiminnan rahoittamiseen.
Vaikka maksamalla jäsenmaksu.

Juha
17.06.08, 19:23
Elämä on valintoja täynnä. Itse lähden siitä, että Suomen Sukututkimusseuran jäsenyys maksaa minulle noin 10 senttiä per päivä.

Se on pieni hinta siitä kaikesta, mitä seuralta saan.

Mitä tulee Genokseen, niin vaikka sisältö ei tämän viestiketjun aloittajaa suoraan koskettaisi, niin lukaiseppa www.genealogia.fi sivustolta löytyviä Genoksen vanhoja numeroita - niitä on sinne digitoitu artikkeleitten muodossa melko runsaasti.

On suorastaan ihme, ellet missään kohdassa löydä yhtymäkohtia omiin sukuihisi.

Genosta voi lukea myös sukututkimuksen oppaana. Erityisesti artikkeleiden lopussa olevat lähdeviitteet antavat kosolti tietoja niistä lähteistä, mihin itse ei aina osaa turvautua.

Jäsenmaksun yhdistyksessä määrää käsittääkseni sen virallinen syyskokous, joten ei muuta kuin paikalle vaikuttamaan ensi kerralla. Pidetään sitten vain mielessä, että mitä vähemmän joku yhdistys rahaa saa, sitä vähemmän se pystyy toimimaan. Kaikki maksaa - lisäksi sukututkimus ei ole niin mediaseksikäs toimintakenttä, että kovin moni yritys esimerkiksi meitä sponsoroisi....

Mutta, elämä on valintoja - maksaako vai eikö maksaa :)

Heikki Koskela
18.06.08, 06:56
Jäsenmaksun yhdistyksessä määrää käsittääkseni sen virallinen syyskokous, joten ei muuta kuin paikalle vaikuttamaan ensi kerralla. Pidetään sitten vain mielessä, että mitä vähemmän joku yhdistys rahaa saa, sitä vähemmän se pystyy toimimaan. Kaikki maksaa - lisäksi sukututkimus ei ole niin mediaseksikäs toimintakenttä, että kovin moni yritys esimerkiksi meitä sponsoroisi....

Mutta, elämä on valintoja - maksaako vai eikö maksaa :)

Tämän otsikon alle voisi kirjoittaa kiinnostavia ja vähemmän kiinnostavia käsityksiä SSS:n jäsenmaksusta eikä kukaan ole väärässä. Ei liene mikään juridinen ongelma, jos SSS määrittelee jäsenmaksuksi maksun johon sisältyy tai ei sisälly muita etuja. Itse olen sitä mieltä, että mainitut lehdet voivat kuulua nykyisen jäsenmaksun piiriin. Niistä löytyy ajoittain hyvin kiinnostavia artikkeleita kuten viimeisestä Genoksesta.

Mielestäni jäsenmaksu nykyisellään ei ole ylivoimainen halukkaille seuraan liittyville. Sen avulla seura toimii suureksi osaksi. Valtionapu kohdistuu ymmärtääkseni vuokranmaksuun.

Sitäpaitsi, kuten Juha sanoi, maksun suuruuteen voi konkreettisella tavalla vaikuttaa yleisessä kokouksessa olemalla siellä läsnä, kun jäsenmaksun suuruutta käsitellään.

Jaana A
19.06.08, 10:03
Aivan yllätyin, kun vastauksia maaliskuussa aloittamaani viestiketjuun alkoi nyt vihdoin ilmestyä. Syynä oli ilmeisesti Dandelionin omaa mielipidettäni tukeva näkemys.

On aivan totta että nykyisellä jäsenmaksulla saa myös paljon vastinetta. Genos on epäilemättä erittäin hieno lehti, josta sen julkaisuhistorian ajalta aivan varmasti löytyy myös minua kiinnostavia artikkeleita.
Olisi kuitenkin kiinnostavaa kuulla, kuinka suuren osuuden jäsenmaksusta lehti muodostaa. Käytännössä ei kai lehden tilauksen eriyttämisen jäsenmaksusta pitäisi olla kovin monimutkaista (ihan näin äkkiseltään en ymmärrä, miten asia vaikuttaisi jäsenten äänivaltaan tai ainaisjäsenten ym. etuihin - nämä tietenkin saisivat edelleen molemmat lehdet) Varmasti kaikki jäsenet, jotka lehden omaan hyllyynsä haluavat, tulisivat sen jatkossakin (edullisella jäsenhinnalla) tilaamaan. Toisaalta jäsenmaksun alentamiminen voisi tuoda seuraan uusia jäseniä.

Oikein hyvää juhannusta kaikille sukututkijoille!

Antti Järvenpää
19.06.08, 11:34
En oikein tiedä miten suhtautua tämän keskusteluketjun avaukseen, mutta yritän jotenkin kirjata omia tuntojani ylös.

Järjestöt ovat yleensä jäseniään varten. Niihin liitytään joko sen vuoksi, että halutaan kuulua johonkin yhteisöön syystä tai toisesta ja/tai osittain sen vuoksi, mitä etuja niistä kuvitellaan saatavan. Omalta osaltani syy on varmaankin ollut potentiaalissa eduissa ja siinä, että pitkällä jänteellä näen tarpeelliseksi tukea yhteisöä, joka tuottaa ja kartuttaa sukutukimuksellista lähdeaineistoa, jota toimintaa haluan omalta pieneltä osaltani tukea riippumatta siitä, onko siitä minulle henkilökohtaista hyötyä nyt tai myöhemmin.

Tähän kantaani varma vaikuttaa se, että sukutukimuksen luonteeseen kuuluu, että luen tuhat sanaa ja löydän sen yhden sanan, nimen tai päiväyksen, mikä minua kiinnostaa, jonka varmistamiseksi joudun lukemaan toiset tuhat tai monta tuhatta sanaa. En voi koskaan edeltä käsin tietää, mikä minulle olisi huomenna tai hamassa tulevaisuudessa hyödyllistä. SSS:n kirjastossa on myös suunnaton määrä niteitä. Ei niistä varmaankaan monesta minulle henkilökohtaisti ole hyötyä, mutta kukapa sellaista kokoelmaa pitäisi, jos ei SSS.

Mitä sitten tulee Genokseen, sen merkitys korostuu, mitä kauemmaksi nykyajasta mennään. Jos jaksaa ja onnistuu etenemään omassa sukutukimuksessaan riittävän kauas, tulee Genoksen vuosikerroista aarreaitta, josta ainakaan itse en luopuisi jäsenetuna, enkä missään tapauksessa tukisi sitä, että se poistettaisiin jäseneduista, koska silloin vaarannettaisiin tämän 78 vuotiaan julkaisun jatkuvuus. Koen asian jotenkin niin, että olen tuleville sukupolveille sen velkaa, että pidän Genosta pystyssä vähintäänkin jäsenmaksujen avulla ja vielä mieluummin artikkelien muodossa, jos vain taidot riittäisivät.

kkylakos
19.06.08, 12:41
Olisi kuitenkin kiinnostavaa kuulla, kuinka suuren osuuden jäsenmaksusta lehti muodostaa.

Genosta tehdään pääosin vapaaehtoisvoimin, joten kulut koostuvat pääasiassa painatuksesta ja postituksesta, jotka eivät yksittäisen lehden osalta todennäköisesti ole montakaan euroa. Eli epäilen, että kustannusallokaatiolla alennettu jäsenmaksu ei olisi paljoakaan pienempi kuin normaali.

Seuran budjetissa pyörivän rahan voi kaupunkilaisjärjellä arvioida kertomalla jäsenmääräpyöristystyksen 5000 jäsenmaksupyöristyksellä 40 euroa = 200 000 euroa. Julkista tietoa on, että seuralla on 3 täysipäiväistä työntekijää. Palkkatiedot eivät (luonnollisestikaan) ole julkisia ja toisaalta ne eivät myöskään kertoisi n.s. sivukulujen suuruutta. Mutta yläkanttiin ei todennäköisesti mene, jos palkkakuluja arvioi laskutoimituksella 2000 euroa*3 henkeä*12 kk = 72 000 euroa. Eli todennäköisesti noin puolet budjetista menee palkkamenoihin.

(Hallituksen jäsenenä olen tietenkin nähnyt ja ollut hyväksemässä todellisen budjetin. Mutta siitä kertominen julkisuudessa kuuluu toiminnanjohtajan tontille.)

Erkki A Tikkanen
11.08.08, 12:25
Aloitin sukututkimuksen 1982 mielenkiinnosta isoäitini äidin sukuun. Liityin kohtapuoliin myös SSS:aan, erikseen tilasin myöhemmin myös Sukutieto-lehden. Halusin tietää harrastuksestani tietysti kaiken.

Ostin myös jopa 1988 (muistaakseni) Ruotsin vastaavan seuran vuosikirjan, kun siinä oli hyviä artikkeleita ruotusotilaista ja -järjestelmästä. Käytäntöhän meillä oli samankaltainen.

Nyt parikymmentä vuotta on kulunut ja paljon tutkittua tietoa kertynyt. Silloin ostaessani esim. tuon em. vuosikirjan, en tiennyt, että sen lopussa oleva eräs artikkeli koskisi suoraan esivanhempiani, niitä oli siellä isot määrät mahtavine lisätietoineen. Enhän millään voinut silloin sitä tietää:D:

Näin vuosien varrella olen kerännyt myös minulta puuttuvat Genokset hyllyyni, sitäkään en silloin liittyessäni seuraan tiennyt, että niinkin paljon voi minunkin esivanhempia sieltä löytyä. Eikä todellakaan kaikki ole aatelisia:cool:

Yhdistyksiin liitytään yleensä sen tarjoamien palvelujen vuoksi. Olen vuosien varrella saanut seuralta valtavan paljon "etuja" omaan sukututkimusharrastukseeni. Eikä edut ole pelkästään lehtiä tai Hiskiä, vaan esim. kirjasto on mainio paikka tutustua. Matkaa kotoani kertyy 900 km, mutta onneksi työni vuoksi käyn pääkaupungissa harvakseltaan, ja aina tarpeen vaatiessa käyn myös kirjastossa lueskelemassa jotain.

Vuosimaksu on pieni, kuten yllä mainittiin jo, n. 10 senttiä päivässä ja sillä saatu hyöty on vuosien varrella osoittautunut moninkertaiseksi:)