PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Etsitään valokuvia Haagasta 1950-luvun puolivälistä 1970-luvun lopulle


interlorn
17.06.13, 12:23
Isovanhempani muuttivat Etelä-Haagaan 1950-luvun puolivälissä. Hän oli mukana rautatieläisryhmän talohankkeessa, josta syntyi kolmikerroksinen rakennus Laajasuontien ja Ryytimaankujan kulmaan. Olen kokoamassa valokuvakirjaa isoisästäni ja kaipailisin valokuvia Haagasta 1950-luvun puolivälistä 1970-luvun lopulle, erityisesti seuraavista aiheista/miljöistä:

- Laajasuontie kokonaisuudessaan, mutta erityisesti alkupää välillä Matkamiehentie - Oskelantie.
- Laajasuontien vastaisen Keskuspuiston näkymiä.
- Vanha Rantaradan rautatiepenger ja nykyisen Matkamiehentien ylittänyt kaarisilta.
- Haagan seisake ja Huopalahden asema.
- Ryytimaankujan ja Ryytimaantien näkymiä.
- Ryytimaantien kasvitarha ja kasvihuoneet sekä alueen "rappio" ennen nykyistä leikkipuistoa.
- Entisen Haaga-marketin, nykyisen K-supermarket Haagan ja ympäristön näkymiä ennen ja jälkeen nykyisen kaupparakennuksen valmistumisen.
- Tunnelitien kaarisilta, joka purettiin kaupunkiradan rakentamisen yhteydessä.

Lisäksi kiinnostavat:
- Haagan sisääntuloväylä eli nykyisen Vanhan turunmaantien ja Kauppalantien risteyksen alue.
- Vuokraviljelmät nykyisessä Kauppalanpuistossa
- Haagan tori
- Palokaivonaukio
- Kirkko
- HOK (nykyinen Siwa)
- Maunulan maja

Jos kenelläkään on tämän suuntaisiakaan kuvia, lainaisin niitä mielelläni, ottaisin sähköiset kopiot ja palauttaisin alkuperäiset. Katan kaikki operaatioon liittyvät mahdolliset kulut. Otan myös kiitollisuudella vastaan vihjeet mihin tahoihin minun kannattaisi olla yhteydessä. Seuraavassa ne tahot, joihin olen ollut / aion olla yhteydessä:

Pro-Haagalla ei ole kuin kourallinen kuvia. Helsingin kaupunginmuseon ja Museoviraston kokoelmat on tullut käytyä läpi. Ylen ja Kavan kokoelmissa ei ole vastaavia kuvia. Suomen valokuvataiteenmuseon kokoelmiin on tarkoitus tutustua vielä kesän mittaan. Päivälehden museon kokoelmiin tutustumista harkitsen myös, vaikka ne tuntuvat epätodennäköisiltä. Lisäksi Albumit auki -tietokannasta on löytynyt pari yksityishenkilöä, joihin aion olla yhteydessä. Olen laittanut kyselyä FB-sivustolle Haagan ilmoitustaulu, mutta sitä kautta ei ole tärpännyt.

Kiitos etukäteen yhteydenotoista! Voi vastata joko tähän ketjuun, laittaa yksityisviestiä tai suoraan juhana[piste]stolt[at]gmail[piste]com

Juhana

Anitta I-E
17.06.13, 18:07
Laitoin yv:n