PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Sukutaulujen esitiedot


Teuvo Ikonen
24.05.13, 12:28
Millähän tavalla saisi Sukujuttujen htm-tulostukseen kirjoitettua ko. sukuhaaran esitietoja yms., jotkat tulostuisivat ensimmäisen taulun yläpuolelle?

tkukkonen
24.05.13, 13:21
Kai sinä saat tulosteen htm-muotoon. Avaa tiedosto.htm tekstinkäsittelijällä. Minulla toimii ainakin LibreOffice htm-tiedoston editorina. Aluksi ehkä on hyvä lisätä tyhjä sivu ja sijoittaa lisäykset siihen.

Wordistä en tiedä mutta luulisin senkin toimivan hyvin htm:n muokkauksessa.

blue-eyed
24.05.13, 14:50
Oletko kokeillut tätä?

Sukukirjan tulostuksessa voi tulostaa myös ns. alkusanat ennen ensimmäisen taulun tulostamista. Tehdään yksi kortti, johon etunimeksi esim. ALKUSANAT ja sukunimeksi vaikkapa lähtö-
henkilön sukunimi. Kortin henkilötekstiin kirjoitetaan halutut alku- ja johdantotekstit. Tulostuksen käynnistysnäytöllä kerrotaan ko. kortin numero.

Tämä löytyy ohjeista sivulta 47 http://www.sukujutut.fi/opas/Atk-opas.pdf

eeva häkkinen
24.05.13, 15:20
Minusta Teuvo tarkoitti eri asiaa. Nää alkusanat on ymmärtääkseni tarkoitettu koko sukuesityksen alkuun ja voivat esiintyä vain kerran. Ainakin itse käytän esittelytekstiä vaikkapa "sukunimitutkimuksessa", jossa ei kaikkia nimihaaroja voida yhdistää yhteiseen kantaisään. Tällöin irtohaarat vaativat esittelyn: missä ja milloin sukuhaara pulpahtaa esille ja esim. spekulaatiota sen alkuperästä. Mielestäni "arvausliitäntä" sukuun on tutkimusvirhe. Samoin esim. kylähistoriassa, jossa esitellään kylässä asuneet suvut. Kunkin suvun alkuun kirjaan tietoja suvun ilmaantumisesta ja sen aiemmista vaiheista. En myöskään yritä prässätä sukutauluksi tietoa, joka ei siihen riitä, aloitan perhetaulut vasta, kun vähintään isä, äiti ja ainakin useimmat lapset tiedetään. Sitä edeltävät suvun henkilöt esitellään tekstinä. Luultavasti on muitakin tilanteita, joihin kaivattaisiin tekstiosuuden mahdollistavaa optiota. Nyt joudutaan sellainen ymmärtääkseni Sukujutuissa laatimaan tkukkosen keinoin (ja tallentamaan erikseen mahdollista uusittua painosta varten?)

Teuvo Ikonen
24.05.13, 16:07
Tarkoitin juuri sitä minkä Eeva toisin sanoen avasi. Olen jutellut asiasta myös Sukujuttujen toimihenkilön kanssa ja hän lupasi kkysyä asiaa Seppo Luhtasaarelta. Kokeilen kuitenkin Wordin käyttöä editorina ja jos se toimii niin asia järjestyy tämän kautta. Olisi tietysti hyvä, jos ohjelmassa olisi tätä tarkoitusta varten vapaatekstikenttä.

tkukkonen
24.05.13, 16:49
Tarkoitin juuri sitä minkä Eeva toisin sanoen avasi. Olen jutellut asiasta myös Sukujuttujen toimihenkilön kanssa ja hän lupasi kysyä asiaa Seppo Luhtasaarelta. Kokeilen kuitenkin Wordin käyttöä editorina ja jos se toimii niin asia järjestyy tämän kautta. Olisi tietysti hyvä, jos ohjelmassa olisi tätä tarkoitusta varten vapaatekstikenttä. Nyt jos ratkaisu nojaisi vapaatekstikenttään Sukujutuissa, niin sen kanssa olisi luultavasti vaikeampaaa (jollei mahdotonta) sijoittaa tuohon alkuun taulukkoa, piirrettyä kaaviota, kuvaa tms. LibreOfficella tms ei ainakaan ole juuri mitään rajoja siinä suhteessa.