PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Sukupuu netissä


Mika.J
23.03.08, 14:21
Onko kukaan kokeillut tätä sivua ? http://www.geni.com/

Mika Johansson Raisio

Karp
25.03.08, 14:18
Kokeilin geniä ja se tuntuu helpolta ja nopealta käyttää. Voin ehkä käyttää sitä myöhemmin, sitten kun siihen tulee mahdollisuus viedä tiedot suoraan gedcomina.

harrysme
03.04.08, 08:56
Geni on ihan mielenkiintoinen ja sieltä löytyikin joitakin yhtymäkohtia sukuuni. Nykyisessä muodossaan se on parhaimmillaan sukututkimusta aloitteleville ja nimenomaan suvuille, joissa useat tekevät tutkimusta. Gedcom siirto ja mahdollisuus yhdistää tietonsa muiden tietoihin on ilmeisesti suunnitteilla, ja silloin siitä tulisi todella mielenkiintoinen.

Ihmettelen vain miksei Sukututkimusseura tarjoa mitään tälläistä mahdollisuutta. On kyseessä resurssipula, vai onko otettu periaatteellinen kanta, ettei tietokantaa, johon kertyy väistämättä myös virheellistä tietoa, haluta ylläpitää. Sukutietoteknikkayhdistyksellähän jonkinlainen oli aikanaan, ja siitä oltiin suunnittelemassa modernimpaa versiota, mutta sitten asia taisi kuivua kokoon, varmaan Hiski vei resurssit.

Juha
03.04.08, 11:20
Moi,

Ainakaan nykyisen tietotekniikkajaoston resursseilla ei ole mahdollista tuottaa tämän tyyppistä palvelua sen ylläpidosta puhumattakaan.

Jos todellisia tekijöitä löytyy, niin kyllä Seuran palvelimelta varmasti tilaa löytyy itse ohjelmalle tiedostoineen.

Valmista on turha odottaa, kannattaa kerätä porukka kasaan ja ryhtyä tuumasta toimeen asian kiinnostaessa :)



Suomen Sukututkimusseura
Juha Vuorela
webmaster
tietotekniikkajaoston pj.

kkylakos
03.04.08, 13:57
Ilmaisia pohjija ja plattiksia löytyy maailmalta enemmänkin (esim. http://www.werelate.org/wiki/Main_Page ). Itse olen rakennellut puita ancestry.com:in suojissa ja todennut kyseessä olevan varsinaista web 2.0:aa, käyttäjät maksavat siitä ilosta että pääsevät tekemään sisältöä, josta muut maksavat...

Kuten Juha totesi, seuran nykyisistä resursseista ei riitä uusiin projekteihin. Ja ennenkuin tämän tyyppistä harjoitusta aloitetaan, olisi hyvä kerätä huolellisesti vaatimukset (esimerkiksi tiedon jäljitettävyydelle), jotta päästäisiin hyvään ja toimivaan lopputulokseen.

harrysme
03.04.08, 20:38
Näinhän se on. Olisi mukavaa, kun olisi kaikkea. Henkilöitä, joilla on sekä kykyä, että aikaa toteuttaa on vähemmän.

Ehkäpä joskus.

TapaniP
16.04.08, 16:50
Samanlainen ohjelma kuin tuo geni.com on genoom.com. Sen etuna on eri kieliversiot, mm. suomi ja ruotsi. Molemmat ovat tavallaan sukupuun ja verkostoitumisen yhdistelmiä. Ancestry.com on varmasti monipuolisempi mutta kaksi ensinmainittua ovat ilmaisia.

Tapani Pöytäniemi

harrysme
20.08.08, 09:15
Nyt keskustelussa olleessa Genissä on jonkin aikaa ollut mahdollisuus siirtää tiedot sinne Gedcomilla ja yhdistää eri tiedostot.

Ehdottomasti kiehtova systeemi kaikkine lastentauteineenkin. Å, Ä ja Ö ovat ongelmallisia ja paljon samoja henkilöitä sisältävien tiedostojen yhdistely on työlästä.

Vinkkinä kiinnostuneille, että Gedcomin tulee olla utf-8 muodossa, muuten kaikki skandit ovat sekaisin.

skoykka
20.08.08, 13:09
Samanlainen ohjelma kuin tuo geni.com on genoom.com. Sen etuna on eri kieliversiot, mm. suomi ja ruotsi. Molemmat ovat tavallaan sukupuun ja verkostoitumisen yhdistelmiä. Ancestry.com on varmasti monipuolisempi mutta kaksi ensinmainittua ovat ilmaisia.

Tapani Pöytäniemi

Kiitti vihjeestä, mutta pitääkö genoom.comin olla niin vaikea?:rolleyes:
Yritin lisätä itselleni toisen aviomiehen, mutta siinä kävi niin, että naitin hänet ensimmäiselle miehelleni...
enkä saa sitä enää korjattua enkä poistettua.:D:

TapaniP
20.08.08, 16:59
Henkilön poistaminen genoom.comissa onnistuu, jos se on sinun lisäämäsi henkilö. Tällöin näytössä, jossa on koko sukupuu, pitäisi kunkin henkilölaatikon oikeassa yläkulmassa olla ruksi, josta klikkaamalla henkilö poistetaan.

Markku Ollila
20.08.08, 17:15
Menin tyhmyyksissäni kokeilemaan tuota genoon.com palvelua. Se on mielestäni aivan onneton ja tosiaan käytöltään aivan liian hankala.

En löytänyt palvelusta mitään ohjeita siihen, miten sieltä saisi aineistonsa pois kertarysäyksellä, jos on lainkaan mahdollista. Onneksi en laittanut kovin montaa henkilöä ja heidät jaksaa poistaa yksi kerrallaan.

En edes ymmärrä, miksi näin onnettomia palveluita luodaan nettiin.

skoykka
20.08.08, 21:35
Henkilön poistaminen genoom.comissa onnistuu, jos se on sinun lisäämäsi henkilö. Tällöin näytössä, jossa on koko sukupuu, pitäisi kunkin henkilölaatikon oikeassa yläkulmassa olla ruksi, josta klikkaamalla henkilö poistetaan.

Kiitos, kyllä se nyt jo onnistuu, mutten vielä keksinyt miten merkitään semmoinen, kun sukuhaarat yhdistyy moneen kertaan...
ennenvanhaan kun naitiin usein sukulaisia. Eli täytyykö samat henkilöt präntätä moneen kertaan? Ehkä sekin selviää, kun
aikansa kokeilee. Ja miten systeemi toimii kimpassa? Onko kukaan kokeillut?:rolleyes:

jyrkienator
25.08.08, 15:59
Jo ennestään verkostoon talletetun sukulaisen voi liittää siitä samasta kohdasta kuin muutakin sukua lisätään. Aikaisemmin talletetun voi lisätä puolisoksi tai lapseksi jollekin sukupuun jäsenelle.
Itse olen Genoom sukuverkoston jäsen jossa elossa olevia jäseniä on yht. noin 400, ja verkostoon on liittynyt sukulaisia noin jo n. 100. Maino yhteydenpitoväline sukulaisten kesken.

skoykka
01.09.08, 18:09
Olinpa minä taas huolimaton/huomaamaton. Kaikki löytyy, kun malttaa katsoa. Kivalta se ohjelma tuntuu,
vaikka meitä on vasta kaksi osallistujaa. Kiitos vihjeestä ja neuvoista!:D:

niememat
10.09.08, 17:23
Olen kokeillut joitakin nettiversioita sukutietojen tallennukseen, mutta en ole niihin erityisesti ihastunut. Itse olen jo jonkin aikaa käyttänyt sukututkimuksen tietojen tallennukseen Gramps ohjelmaa ja se on toiminut hyvin. Käyttöjärjestelmäni on SuSE 11.0 (Linux). Gramps on alunperin tehty Linux Gnome käyttöliittymä ympäristöön jollainen myös Ubuntu on. Olen joskus asentanut sen myös Ubuntuun, eikä toiminnassa ole ollut huomauttamista. Ohjelma tuottaa erittäin nopeasti ja mutkattomasti ihan tyylikkäät internet sivut. Nopeus tietysti riippuu myös tietueiden määrästä. Itselläni oli omaan sukuuni liittyvät sivut netissä, mutta poistin ne tietosuoja syistä. Oheisesta linkistä löytyy Googlella etsimäni sivut jotka on tehty Gramps ohjelmalla. Tietojen näkyvyyttä voidaan myös rajoittaa kuten esimerkkisivuilla on tehty. Kannattaa tutustua.

http://www.valavuo.net/sukupuu/

skoykka
12.09.08, 06:33
Jo ennestään verkostoon talletetun sukulaisen voi liittää siitä samasta kohdasta kuin muutakin sukua lisätään. Aikaisemmin talletetun voi lisätä puolisoksi tai lapseksi jollekin sukupuun jäsenelle...

Kokeilin taas, muttei ennestään talletetun esi-isän tietoja saanut automaattisesti siirrettyä toiselle henkilölle. Vaihtoehtoina oli vain 'kumppani/veli/sisar'.
Minulla on itselläni Sukujutut-ohjelma, mutta Genoom on hauska, kun sitä voi rakentaa useampi henkilö. Opiskelu jatkuu.:rolleyes:

lsoderst
12.09.08, 12:11
Geni:ssä on nyt noin 52 tuhannen nimen sukupuu, nimistä arviolta noin 90% Suomesta. Jos sinulla on sukulaisia esim Lauri Kiviniemen "suurmiehiä" tai "poliitikot" taulussa on (luultavasti) helppoa rakentaa puuttuvat sukupolvet ja kutsua sinutkin sisään.

Tällä hetkellä aktiivisia puun rakentajia meidän puussa lienee reilusti yli sata.

Lasse

skoykka
14.09.08, 07:03
Geni:ssä on nyt noin 52 tuhannen nimen sukupuu, nimistä arviolta noin 90% Suomesta. Jos sinulla on sukulaisia esim Lauri Kiviniemen "suurmiehiä" tai "poliitikot" taulussa on (luultavasti) helppoa rakentaa puuttuvat sukupolvet ja kutsua sinutkin sisään.

Tällä hetkellä aktiivisia puun rakentajia meidän puussa lienee reilusti yli sata.

Lasse

Löytyihän sieltä ainakin yksi esi-isä, mutta onkohan minulla väärä syntymäpäivä?

Salmon Hermanninpoika Ala-Kanto s.26/28.10.1819 :rolleyes:

Terri
30.08.10, 08:38
Terve,
Käytän Geniä, nettisukupuuta, ja huomasin luoneeni yhden profiilin kahteen kertaan. Olen selannut kaikki toimintovalikot enkä vain löydä toimintoa jolla saisin turhan esiintymän poistettua. Yhdistäminenkään ei onnistu koska en ole pro-käyttäjä (=käytän ilmaisversiota). Ja poistaminen pitäisi kai sentään olla mahdollista...

Tietääkö joku profiilin poistamisesta Geni-ohjelmassa, miten se tapahtuu?

Juha
30.08.10, 08:57
Tämä ei vastaa kysymykseesi, mutta olet varmaan huomannut taannoisen lisäyksen käyttöehtoihin;

Recent changes to this Agreement:


March 1, 2010: We revised Section 9.1 to state that you may not remove Content from a Shared Family Tree, except to correct inaccurate or offensive data, without Geni's written permission. We made this change to be fair to other Members who may be interested in the information on the Shared Family Tree.


Juha

j.amnelin
30.08.10, 09:59
Nyt keskustelussa olleessa Genissä on jonkin aikaa ollut mahdollisuus siirtää tiedot sinne Gedcomilla ja yhdistää eri tiedostot
ilmaisversiossakin? en mä löydä sellasta mahdollisuutta ainakaan :confused:

lsoderst
30.08.10, 16:56
Tämä ei vastaa kysymykseesi, mutta olet varmaan huomannut taannoisen lisäyksen käyttöehtoihin;

Juha

Kyllä profiileja voi poistaa, sitä ei vaan voi tehdä kuin puunäkymässä (pieni "x" laatikon ylälaidassa). Poistaminen ei mahdollinen jos henkilö on "keskellä" puuta. Yhdistäminenkin onnistuu ilman pro-oikeuksia, irroittaminen ei.

/Lasse

Marjapuu
30.08.10, 17:08
ilmaisversiossakin? en mä löydä sellasta mahdollisuutta ainakaan :confused:

Jos sinulla on profiili Genissä, niin kirjaudu sisään Geniin. Aivan sivun (minkä tahansa sivun) alalaidassa on pienehköä tekstiä, joista yksi sana on isolla kirjoitettu GEDCOM. Siitä klikkaamalla voi aloittaa tiedostojen siirron.

Olen itse siirtänyt Genistä gedcomilla tietoja omaan sukututkimusohjelmaani, ihan ilmaiseksi. Toisin päin en ole kokeillut, eli omasta sukututkimusohjelmasta Geniin.

Astranius
30.08.10, 17:19
Miten tämä " except correct inaccurate or offensive data" tapahtuu?

harrysme
04.09.10, 13:44
Terve,
Käytän Geniä, nettisukupuuta, ja huomasin luoneeni yhden profiilin kahteen kertaan. Olen selannut kaikki toimintovalikot enkä vain löydä toimintoa jolla saisin turhan esiintymän poistettua. Yhdistäminenkään ei onnistu koska en ole pro-käyttäjä (=käytän ilmaisversiota). Ja poistaminen pitäisi kai sentään olla mahdollista...

Tietääkö joku profiilin poistamisesta Geni-ohjelmassa, miten se tapahtuu?

Ei yhdistäminen mielestäni vaadi PRO-oikeuksia. Poistaa voi vain profiilit, jotka ovat ketjun päissä, joko ei vanhempia tai ei lapsia. Näpäytys ruksiin taulun kulmassa puunäytössä.

harrysme
04.09.10, 13:48
ilmaisversiossakin? en mä löydä sellasta mahdollisuutta ainakaan :confused:

Gedcom-tuonti taisi hiljaa salaa poistua peruskäyttäjiltä jossain vaiheessa. Osittain rahastusta, osittain käyttäjien tuskaantumista tuhansiin Kaarle Suuriin ja kymmeniin Sursilleihin luulisin.

Terri
05.09.10, 11:58
Ei yhdistäminen mielestäni vaadi PRO-oikeuksia. Poistaa voi vain profiilit, jotka ovat ketjun päissä, joko ei vanhempia tai ei lapsia. Näpäytys ruksiin taulun kulmassa puunäytössä.

Kiitos! :) Hain poistamisvälinettä profiilinäytöstä...

Erkki A Tikkanen
05.09.10, 12:35
Ei taida tuo Geni olla oikein hyvä ohjelma, siellä kun tuppaa olemaan niin paljon noita vääriä esivanhempia :D:
- Ei, en anna esimerkkejä, mutta tarkkana pitää olla!

harrysme
05.09.10, 16:13
Ei taida tuo Geni olla oikein hyvä ohjelma, siellä kun tuppaa olemaan niin paljon noita vääriä esivanhempia :D:
- Ei, en anna esimerkkejä, mutta tarkkana pitää olla!

Mitä muuta voi odottaa, kun kuka tahansa voi tuoda sinne mitä tahansa. Kriittisyyttä pitää olla niinkuin sanot.

Sitten on tietysti kysymys siitä onko väärää kaikki mitä ei voi todistaa oikeaksi, vai vain se minkä voi todistaa vääräksi. Välimuoto voi olla mielenkiintoinen teoria, ehkä paikkansapitävää perimätietoa. Genin tyyppiset systeemit ovat ehkä oikea paikka sellaiselle, tieteelliset julkaisut ei.

Erkki A Tikkanen
05.09.10, 16:44
No, annanpas yhden esimerkin vaikkapa Familysearchin tuloksista. Tämä siksi, että virheet on helppo todeta ja sinnehän yksityiset ihmiset ovat myös syöttäneet tietojaan:

http://www.familysearch.org/Eng/Search/frameset_search.asp

Hakusana Sven Sting

Tuloksista näkee, että kyseinen herrasmies on syntynyt 1455, 1463, 1483, 1501 ja jopa 1600! Naimisiin on mennyt esim. 1625, mutta mainitaan vaimo Märta Hansdotter (Forstena) jo 1455 syntyneenäkin.
Tässä ei ole nyt muusta virheestä kyse kuin arvaillusta syntymäajasta, mutta ne voivat viedä aivan hulluihin yhteenvetoihin, jos syntymäaika heittelee 150 vuoden välillä :eek:. Miten Sven, s. 1455, voi mennä naimisiin 1625!
Tällaisissa asioissa toivoisi hiukan itsekritiikkiä ennenkuin syöttelee tietoja julkisuuteen, vaikkapa juuri Genin kaltaiseen verkkoon.

Juha
05.09.10, 17:06
Puhumattakaan siitä, että kopsaa sinne toisen nettisivuilta kokonaisia taulustoja ilman lähdeviitteitä.

Itse en kyllä innostu tuosta Genistä tippaakaan - pelkkiä syntymäaikoja/paikkoja ilman mitään muita tietoja. Ei anna mitään.


Juha

harrysme
06.09.10, 08:15
Erkki: Totta ja ehdottomasti virhetietoa. Sitä mielellään laittaa jonkin syntymäajan, että henkilö tulee jotenkin sidotuksi aikakauteen. Mutta ehdottomasti noin merkillä ja siten, että joku haju asiasta kuitenkin on. Genissä eri tietojen kohdatessa tulee impulssi tutkia asiaa, jolloin luultavasti lähempänä oikeaa oleva tieto jää.

Juha: Asiasta voi olla monta mieltä. Kyllä se vihjeestä käy. Geniin on mahdollista laittaa lähde ja sitä on jonkin verran tehty, pääosin tosin toisen käden lähteisiin (mm. ylioppilasmatrikkeli ja Wikipedia netissä). Geni on ehkä enemmän sosiaalinen media, kiva tietää kenen kummin kaima ehkä on. Minusta oli oikein mukavaa löytää sieltä tietoja mm. pikkuserkkujeni perheistä heidän itse sinne laittaminaan. Alunperin sitä myytiinkin enemmänkin sukulaisten tietojen yhdistelyyn, mutta se on paisunut osin jo mytologisten tietojen yhdistelyksi.

Juha
06.09.10, 08:17
Kiitos Harri tuosta kommentistasi, tuo vertaus sos. mediaan oli hyvä.


Juha