PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : teksti sivun laidassa?


Ulla Juva
22.03.08, 00:24
Hei!
Onko ketään tarkka silmäistä lukijaa? Minulla on jostain syystä nyt vaikea hahmottaa mitä lukee rippikirjan sivun laidassa? Rippikirja nähtävissä http://www.digiarkisto.org/sshy/kirjat/muolaa/rippikirja_1765-1778_uk689/123.htm
Kyse on Mats Toickan ja Anna Kalmin sekä heidän tyttärensä Helenan ja poikansa Matin kohdalla olevista merkinnöitä nimien vieressä.

Onko merkinnät seuraavat MAtin ja Annan kohdalla 1/6 ja Helenan ja Matin 16/24 vai 16/14 ?????

JaskaS
22.03.08, 02:03
Hei,

Veikkaukseni jälkimmäiseen 6/24, edellinen voi olla 1/1 tai 1/6.
Vastaavia merkintöjä tällä ja muilla sivuilla eri kohdissa sivujen laitamilla - mitä sitten ikinä merkitsevätkään :confused:

:) Jaska

tellervoranta
22.03.08, 07:58
Toikkalaisia, tosin Oulu-Kiiminki akselilta olen juuri tutkiskellut......

Hei,
Veikkaukseni jälkimmäiseen 6/24, edellinen voi olla 1/1 tai 1/6.
:) Jaska

Arvelen edellisen olevan 1/1, vaikka kyllä ensi hahmottamisella näytti 1/6.
Jälkimmäinen 6/24. :eek:

Ulla Juva
22.03.08, 10:11
Kiitokset vastauksista.

Minullekin nuo merkinnät eivät ole auenneet. Kuolin merkintöjä ne tuskin on sillä heidän kerrotaan toisaalla Annan kuolleen 24.6.1788 ja 1791. Tosin Matis kuollut 24.4.1791

Noissa Muolaan rippikirjoissa noilla ajoilla on ihme merkintöjä, jotka aukeavat vain ilmeisesti papille itselleen.

Seppo Niinioja
22.03.08, 17:40
Hei!
Onko ketään tarkka silmäistä lukijaa? Minulla on jostain syystä nyt vaikea hahmottaa mitä lukee rippikirjan sivun laidassa? Rippikirja nähtävissä http://www.digiarkisto.org/sshy/kirjat/muolaa/rippikirja_1765-1778_uk689/123.htm
Kyse on Mats Toickan ja Anna Kalmin sekä heidän tyttärensä Helenan ja poikansa Matin kohdalla olevista merkinnöitä nimien vieressä.

Onko merkinnät seuraavat MAtin ja Annan kohdalla 1/6 ja Helenan ja Matin 16/24 vai 16/14 ?????

Yritetään kuitenkin tulkita, vaikka en pappi olekaan :). Rippikirja on ainakin nimellisesti vuosilta 1765-1778. Kyseessä lienevät vuoden 1777 rippimerkinnät. Sivun vasemmassa yläkulmassa on luku 77. Oikealla puolella Natus-sanan vieressä on luku 76 ja loppupäässä 78 ja 75. Sama asetelma toistuu muillakin sivuilla. On suhteellisen tavallista, että rippikirjaa on jatkettu pari vuotta vuosisarakkeiden loputtua tai että kirjan täytössä on muutakin häikkää, kuten tässä.

Ylimpänä sivulla Andreaksen kohdalla oleva merkintä

16
--
14

tarkoittanee itse asiassa kahta rippimerkintää 1/1 ja 6/4 eli 1.1. ja 4.6.. Päiväyksethän ovat sivulla muotoa kk/pp. Tätä vahvistaa se, että Annan kohdalla on kaksi dito-merkintää.

Luulen myös, että Ullan kysymät merkinnät ovat 1/1 ja 6/24 eli ripilläkäyntipäivät 1.1.1777 ja 24.6.1777, jos tulkintani niiden merkityksestä on muuten oikea.

Terv. Seppo N.

JaskaS
22.03.08, 18:09
Täytyy sanoa, että vakaa vanhempi vaari varmemmin vastailee :cool:
Itsekin ehdin ne muut jo tulkkaamaan takaperoisiksi päiväyksiksi, mutta kahden aikoihin hoksottimet haukkasivat hetken tyhjää...

:) Jaska

tellervoranta
22.03.08, 19:12
.....mikähän viisaus on laittaa ylöspäin töröttämään vuosi 1778 ja sen jälkeen 1772 ja 1773....:confused:

Ulla Juva
23.03.08, 13:36
Minäkin ne tulkitsin kyllä mahdollisiksi ripilläkäynti päiviksi sitten loppujen lopuksi. Numerojen/merkkien hahmottaminen oli kipeille silmille liikaa. Siitä kiitos näille kevätpölyille.
Olen todennut että tuolloin merkittiin päivämäärät tuohon Sepon mainitsemaan järjestykseen. Tiedän, että teihin kokeneisiin herroihin voipi luottaa ja tietoa löytyy.
Vuosiluvut pappi on laittanut sinne minne on mahtunut. Järjestelmällisyys ei ollut parhaimpia puolia ainakaan tässä tapauksessa.
Tosin samankaltaisuus merkinnöissä jatkuu ainakin 1790 asti. Kaikki mahdolliset välit on käytetty merkintöihin. Paikka mikä on tarkoitettu yhdelle vuodelle, on siihen merkattu kahden vuoden tiedot. Samoja henkilöitä on ollut silloin kirkollisissa viroissa, joten tuo lienee tapa eikä puutteen sanelema pakko.

Kiitoksia teille