PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Johanna Michaelisdotter född 1661


Kristina Edström
30.06.07, 21:49
Hej!

En av mina anor, Johanna Michaelisdotter dör 1743 i Svanshals, Östergötland, Sverige. I hennes dödsruna står det:
"Johanna Michaelisdotter ifrån Pilekrog född år 1661 på Mittåla herrgård i Finland, straxt vid Åbo stad. Efter faderns död följt sin moder hit till Sveriget. Moder andra gången blev gift med Salige Comministren vid Svanshals och Kumla Herr Måns Hogelis." (kallas också Magnus Hogelius).

(Magnus Hogelius prästvigdes 1776. Han dog 1694 i Kumla socken 1694, 43 år. Hogelius kom till Svanshals och Kumla 1680 och var då gift med Karin Olofsdotter.)

Änkan Karin Olofsdotter vigs på Ryds herrgård (St Lars, Östergötland) 1778 med Måns Hogelius som då är huspredikant hos Anna Stiernfelt..

Anna Stiernfelt var mormor till Maria Margareta Klingspor och Erik Boijes barn. Föräldrarna dör 1667 och 1668 (begravda i Åbo domkyrka), barnen återfinns senare i Östergötland.
Kan det vara så att änkan Karin Olofsdotter tar med barnen Boije till deras mormor i Linköping (St. Lars ligger vid Linköping stad i Östergötland)??

Jag tycker det vore så roligt om det skulle gå att hitta Michael(is), Johannas far
och var Mittåla herrgårrgård, straxt vid Åbo kan finnas/ha funnits?

Vore tacksam för svar om möjligt på svenska, då min finska är helt obefintlig...

med vänlig hälsning
Kristina i Norrköping, Sverige