PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Sotkamo,Kuhmo, Suomussalmi


Raimo Ranta
08.03.08, 11:06
Tämä viestiketju voisi olla aivan hyvin Tomperien viestiketjun jatkeena Pohjanmaan alueella, mutta ehkä näin tavoitetaan paremmin Kainuun tutkijoita. Kiitokset ensinnäkin Matti Lundille mielenkiintoiseta löydöstä. Näitä löytöjä olisi mukava saada enemmäkin, jos kohtaatte 1500-1600 luvun arkistoja selatessanne mainitsemiani sukuja niin kaikki tieto on tervetullutta.
Olen selvitellyt Oulujokivarresta 1600 luvulla tapahtunutta muuttokiikettä Lentuaan, Vieksiin, Kuumuun sekä Ala -ja Yläsotkamoon. Alueelle ilmaantuu uudisasukkaita joiden nimet viittaavat vahvasti Muhoksen suuntaan. Hyrkäs, Häikiö, Henttunen, Valkola eli Valkonen, Ukkola, Perttunen ja Tomperi. Kaikki maakirjataloja Muhoksella.
Varmuuudella tiedetään, että Henttulasta, Perttulasta sekä Tomperista lähdettiin em. mainitulle seudulle. Perttusia jäi Sotkamon seudulle mutta heitä tavataan Pielisjärven seudulla sekä Vienan Vuokkiniemestä. Runonlaulajan Arhippa Perttusen esi-isä Juho Perttunen ilmaantuu Vuokkiniemeen n.1670-1680 tienoilla. Tomperi näkyy huomattavasti aiemmin jo 1620-30 luvulla, Henttunen 1670-1680 tienoilla.

Terv Raimo Ranta

JuhaniR2
28.04.15, 19:07
Olen uusi tulokas Suku Forumissa ja olen mielenkiinnolla lukenut vanhoja viestiketjuja, jotka voisivat auttaa minua aika keskinkertaista sukutukijaa. Ei ole näköjään tämä viestiketju tärpännyt Kainuun tutkijoita. Minulta löytyy esi-isissä näiltä sivuilta saatu esi-isä Henrik Hyrkäs, joka kuolee Sotkamossa 1630. Syntymäaika ja paikka ei tiedossa. Olisiko sinulta kadoksissa Muhoksesta tuon niminen henkilö, joka voisi tulla kyseeseen? Puolison nimeä ei ole tiedossa. Minulla on tiedossa hänen lapsistaan vain Anders, joka on kuollut 1705. Hänenkään syntymäaikansa ei ole tiedossa, vain hänen puolisonsa Elin Tolvanen. Pojan kuolinajan perusteella Henrik olisi kuollut aika nuorena.