PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Punkka | Pyhäjärven Punkat


Punkka
22.02.08, 15:24
Tutkiiko kukaan Viipurin läänin Pyhäjärveltä Punkan sukua?

Äitini isä Pekka Juhananpoika Punkka oli syntynyt v. 1876. Olen vasta aloitellut sukuni tutkimista ja olisin hyvin kiitollinen tiedoista.:)

Berit Åhlvik
22.02.08, 19:09
Hei!

En varsinaisesti tutki Punkan sukua. Kuitenkin, äitini on lähtöisin Viipurin läänin Pyhäjärven Konnitsan kylästä ja hänen isänsä, Tuomas Huuhkan, sisar Eliina, s. 27.7.1900, oli naimisissa HEIKKI PUNKAN kanssa. Heidät vihittiin 5.5.1926 (edesmenneen äitini merkintöjen mukaan). Tuomas, s.27.2.1878, oli naimisissa Katri Tuomaantytär Wellingin (siis isoäitini) kanssa. Olen tutkinut jonkin verran Wellingin sukua. Tämä Kirvun Welling-suku on mielenkiintoinen, koska perimätieto ja joidenkin tutkijoiden päätelmät ovat ristiriidassa keskenään.

Terveisin
Berit Åhlvik

Tapani Kovalaine
23.02.08, 16:48
Hei!
Sattui tuo Punkka-sukunimi silmään, kun viime viikolla tutkin Punkan Juhanaa Muolaasta. Hänen Beata Punkka tyttären anoppi oli Anna Patja Muolaan Harvolasta. Mukavaa sanaleikkiä sukunimillä...
Mutta asiaan. Pekka Juhananpoika Punkka on henkikirjojen digikuvien mukaan näyttänyt jääneen pois Hiskissä olevasta syntyneiden luetteloista. Digikuvassa nro 2226 Pyhäjärvi Vl, henkikirja v. 1880 on merkintä: Petter Johanss. Punkka 1821, h. Anna 1824. B. Johan 1853 h. Karin 1854, l. 1-1. Matts 1859, 3-0.
Mukavaa salakieltä tuo on, mutta tarkoittaa, että Juhana Punkalla ja vaimollaan Kaarina Yrjöntytär Pärssisellä oli jo vuonna 1880 yksi poika ja yksi tytär. Siis Pekka syntyi 1876 ja Anna 1878. Loput lapsista Juhana ja Liisa syntyivät 1883 ja 1887.
Perhekuntaan kuului yhteensä 10 henkilöä. Asuinpaikka Konnitsan kylä nr 3.
Juhana syntyi Musakanlahdessa 1853 ja hänen isänsä Petter 1821 samaten Musakanlahdessa ja hänen isänsä oli Juho Petterinpoika. Eipä tuossa ole etunimillä törsäilty esipolvissa. Hiskistä löytyy lisää tietoja...
Terveisin Tapani

Berit Åhlvik
03.03.08, 11:38
Hei Tapani!

Mielenkiintoista että mainitset Konnitsan talo n:o 3:n. Juuri siinä talossa kuoli isoisäni talollinen Tuomas Yrjönpoika Huuhka 23.4.1928. Hän oli syntynyt 27.2.1878 Pyhäjärven Pyhäkylässä. Hänen isänsä oli Yrjö Tuomaanpoika Huuhka (Jöran Thomasson Huuhka), syntynyt 12.4.1853 Sakkolassa, josta muutti v. 1871 Vpl. Pyhäjärvelle, Konnitsan kylään. Hänkin kuoli Konnitsan kylän talossa numero 3, 28.2.1936. Hänet oli vihitty avioliittoon 27.5.1877 Konnitsan kylän talosta numero 4 kotoisin olleen Riitta Eskontytär Luukkasen (Brita Eskilsdr Luukkanen) kanssa, joka oli syntynyt 20.3.1858 ja kuoli 12.10.1932 Konnitsa 3:ssa.

Isoisäni Tuomas Yrjönpoika Huuhka oli vihitty avioliittoon 12.6.1899 Antreasta kotoisin olleen Katri Tuomaantytär Wellingin kanssa, joka oli syntynyt 7.1.1881 Antreassa ja tuli sieltä Pyhäjärvelle 3.2.1901. Vuonna 1907 aviopari tuli Konnitsa 3:een. Konnitsan talo n:o 3 on ts. myös äitini lapsuudenkoti.

Terveisin
Berit Åhlvik

Punkka
03.03.08, 14:27
Olipa tosi mielenkiintoinen viesti. Olen nyt käynyt läpi Hiskin tietoja äitini suvusta aika pitkälle, mutta kyllä siellä vielä tutkimista riittää.
Olisikohan niin tuon Konnitsa nro 3:n kohdalla, että nämä mainitsemasi henkilöt ovat tulleet sinne äitini perheen jouduttua lähtemään tilalta. Muistelen nimittäin äitini kertoneen, että isä Pekka Punkka oli joutunut konkurssiin ollessaan takaajana jossain velkasuhteessa. En silloin kiinnittänyt niihin asioihin sen enempää huomiota, valitettavasti. Nyt olisi ehkä paljon helpompaa tehdä tuota tutkimusta, jos asia olisi aikanaan kiinnostanut.

kaijak
30.06.09, 16:16
Hei! En myöskään minä ole sen ihmeemmin tutkinut sukuani. Mutta äitini Elli (k. 1999) oli omaasukua myös Punkka ja hänen vanhemmat olivat Elina(Huuhka) ja Heikki Punkka. Eli he olivat minun ukkini ja mummini. Itse en muista ukkiani koska olin varmaan pari vuotta kun hän kuoli. Mummistani mulla on jotain muisti kuvaa kun hän asui Tampereella äitini siskon Seijan kanssa. Heillähän oli kymmenen lasta. Yrjö, Heimo,Jorma,Aulis,Pertti,Toini,Eila,Pauli,Seija ja äitini Elli. Ikäjärjestys ei ollut tosi ihan tämä. Terveisin Kaija

Punkka
30.06.09, 17:12
Kiittelen viestistäsi!

Kiva, että sukulaiset ottavat näin yhteyttä, sillä sukulaisiahan me olemme.

Yhteinen esi-isämme on v. 1821 syntynyt Pekka (Pietari) Juhonpoika Punkka. Hänellä oli mm. lapset

Juho Pekanpoika, s. 1853 ja
Matti Pekanpoika, s. 1859.

Juhon poika Pekka oli minun ukkini, jota en koskaan ole nähnyt, koska hän oli kuollut jo ennen sotia eli v. 1935, ja Matti on Sinun ukkisi isä. Minun sukutiedostossani on kyllä myös äitisi nimi ja syntymävuosi, mutta muita tietoja ei ole.

Laitan tähän sähköpostiosoitteeni, jos haluat pitää suoraan yhteyttä.
http://suku.genealogia.fi/images/icons/icon7.gif
Kesäterveisin

Anna-Liisa Toivanen
email: eko.toivanen*mail.suomi.net

Eija LH
21.07.09, 16:48
Hei
Olen tutkinut jonkin verran Punkkaa Pyhäjärven Musakanlahdesta. Isoisäni Juho Luukkasen s. 1902 äiti oli Eeva Jaakontytär Punkka s. 1865. Joten samoja Punkkia varmaan tutkitaan.
Sain käsiini kirjan; Koivusalo, Aulis. Vpl. Pyhäjärevn Musakanlahden koulupiirin asukkaiden suku- ja perhetaulut ajalta 1700-1950. sisältää kylät Tiitua, Musakanlahti, Kunnianniemi, Kohtranta ja Kauru. Joensuu 1990.
Siellä on Punkat selvitettynä aikas kattavasti.
Kirja on ollut minulla vain lainassa.
Terv Eija

Punkka
21.07.09, 18:45
Hei!

Kyllä kysymyksessä on sama suku. Esi-isämme on Matti Punkka, joka on Koivusalonkin mukaan asunut Musakanlahdessa 1700-luvun alussa. Minä pyysin tuosta Koivusalon teoksesta kopiot Sukututkimusseuralta, mutta koko kirjaa en ole nähnyt. Mistä sen lainasit? Minulla olisi vielä tarpeen tutkia sitä vähän tarkemmin.

Terveisin

Anna-Liisa

Eija LH
21.07.09, 20:29
Hei,
Täällä Hämeenkyrössä asuu tuttava jolla se on, Leena Musakka jolla kyseinen kirja on. Minulla ei ole teidän tietoja eli Pekka Juhonpojan lasten tietoja, koska perhe muuttaa Konnitsaan. Vaikkakin Konnitsa 5 on isäni eli Luukkasten kotipaikka.
Minullakin on niitä Koivusalon tietoja. Olen kirjannut ne koneelle. Minulla on ohjelmana Sukujutut. Voisin lähettää sinulle tietoja sähköpostilla.
Missäpäin asut? Tampereen sukututkijoiden kirjastossa kyseinen teos voisi löytyä, varma en kuitenkaan ole.

jbee086
30.01.17, 17:02
iiiiiäää on
Maria Petersdotter Punkka s n 1731 (/1728?), k 8.8.1793 Noitermaa, Pyhäjärvi Vpl
puoliso Mathias Olofsson Puranen, s n 1728, k 1.3.1795 Noitermaa, Pyhäjärvi Vpl.

Mahtaako Marian patronyymi olla oikein?
Patronyymitieto on peräisin Pyhäjrvi Vpl, kuolleen omaiset 1793
- Puoliso Matts Puranen
- Isä Peter Punkka
Patronyymi epäilyttää, sillä sopivaa Peteriä en löydä kuolevaksi Pyhäjärvi Vpl kirjoista.

Musakanlahdessa ovat Pyhäjärvi Vpl rippikirjassa 1763-1774
- Poikapuoli Mart(en) Punkka s. 1729
- edellisen veli Jöran s. 1733
Kuka oli näiden isä?
Ovatko nämä mahdollisesti Maria Punkan veljiä kun syntymäajat lähekkäin?

jbee086
30.01.17, 17:48
Vastaus löytyikin viestiketjusta Punkka/Pusneka/Puusniekka, eli Maria Petersdotter Punkka/Puukka on tullut Pyhäjärvi Vpl Musakanlahteen Sakkolan Valkjärveltä n 1751/52, jolloin päätty merkinnät jälkimmäisen rippikirjassa.