PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Moliis | Jakob Moliis, Kiskon kappalainen


Heikki Koskela
21.02.08, 16:02
Eräältä tutkijalta saamani tieto kertoo Kiskon kappalaisesta nimeltä Jakob Moliis s. noin 1570. Hänellä ei kuitenkaan ollut varmaa tietoa siitä onkon tieto tosi vai ei enkä tiedä mistä tieto on saatu.

Genoksessa numero28 on kirjoitus vuodelta 1957 (Hugo Lagström), jossa mainitaan: "Laajan Moliis-suvun ensimmäinen edustaja Suomessa oli porilainen porvari ja kuninkaallinen lohenkalastaja Wolter Moliis, joka asui Porissa jo vuonna 1600."

Voiko joku varmentaa, että Kiskon kappalainen ei ollutkaan Jakob Moliis (s, noin 1570) vaan joku toinen. Hänen tyttärensä on mennyt naimisiin David Sigfridinpoika Gyllenbögelin kanssa ( s. 16.2.1602 Lemussa). Lieneekö Porin Moliis-suku aivan toinen suku?

Juha
21.02.08, 16:51
Esimerkiksi Suomen Sukututkimusseuran Hiski -tietokannasta löytyvät pappisluettelot kertovat, että vuoden 1640 tienoilla Kiskon kappalaisena oli muuan Jacob Melin (Mölijs).

Muuta en tuosta asiasta osaa sanoa.

Sami Lehtonen
21.02.08, 17:26
Käsittääkseni lähteissä ei suoraan mainita David Gyllenbögelin vaimon nimeä, vaan hän on vain yksinkertaisesti Kiskon kappalaisen tytär. Avion aikoihin Kiskon kappalaisena on toiminut Juhan mainitsema Jakob Melin/Moliis.

Aiemmassa keskustelussa sukuforumilla (koskien Florin/Florinus/Blom -sukua) on myös tämä pari vilahtanut, jossa yhteydessä Kati Tuloisela kirjoitti tämän puolison olevan Margareta Jakobintytär Moliis. Itse en tiedä, missä lähteessä nimi mainittaisiin. "Kukkasten" perustutkimus löytyy Atle Wilskmanin Släktbokista.

Ei liene mitään syytä olettaa, että Jakob Moliisilla olisi yhteyttä Porilaisen suvun kanssa.

Heikki Koskela
21.02.08, 18:48
Esimerkiksi Suomen Sukututkimusseuran Hiski -tietokannasta löytyvät pappisluettelot kertovat, että vuoden 1640 tienoilla Kiskon kappalaisena oli muuan Jacob Melin (Mölijs).

Muuta en tuosta asiasta osaa sanoa..

En minäkään usko mainitsemaani vuosilukuun noin 1570. Osittain sen vuoksi kyselenkin. Se on liian epämääräinen. Mutta olen tietämätön siitä, miten Hiskin kautta saa esille Juhan mainitseman tiedon. Olen sen verran pöljä.:confused:

Luulenpa minäkin, että Lagströmin mainitsema Moliis-suku on eri suku. Gyllenbögelin aviovaimona mainitaan minun saamissani tiedoissa yksinkertaisesti "N.N. Moliis". Uskon toistaiseksi Kati Tuloiselan mainitsemaan Margareta Jakobintytär Moliis-nimiseen vaimoon.

Juha
21.02.08, 18:51
Hae esiin esim. Kiskon seurakunta ja paina linkkiä "lisätietoja seurakunnasta".
Sen alta löytyy kaikenlaista lisätietoa ja mm. linkki "pappisluettelo"


t. Juha

Heikki Koskela
21.02.08, 19:17
Kiitos Juha! Nyt tiedän, miten se tapahtuu. Sieltä löytyi mainitsemasi kappalainen.

T: Heikki