PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Uppgifter om officerare?


Stefan
07.02.08, 20:43
Min farfar Johan Viktor (Juho Vihtori) Alander f. 1878-03-08 var officer i Finland, vart kan man få uppgifter om hans verksamhet inom försvaret?

Har någon adresser eller en internet sida som ger tips om hur man forskar inom det området?

Mvh Stefan

kkylakos
08.02.08, 16:42
Hej,

om du inte får något svar här, du kan skicka majl till kansallisarkisto.sornainen [at] narc.fi (före detta krigsarkiv). De borde veta vad finns och var. Arkivets sidor är tyvärr bara på finska.

Tillander
08.02.08, 20:40
Hej Stefan
Genealogiska Samfundet har några förteckningar, www.genealogia.fi (http://www.genealogia.fi) , "förteckningar och index", sedan Militaria. Databasen över autonomitidens förband finns t.v. tyvärr bara på finska, så jag kollade namnet Alander. Det finns 19 st (av totalt ca 12000), men de tycks alla förekomma före din farfar var född.

Vet du när han verkade som officer? Det finns olika alternativ:
1. Officer i de finska trupperna, Finska Gardet (men där hittade jag inte honom). Dessa trupper upplöstes 1905.
2. Finsk officer i ryskt förband; det fanns många sådana, t ex Mannerheim
3. Jägare, dvs en som skaffade sej militärutbildning i Tyskland under I världskriget och sedan stred på den 'vita' sidan 1918
4. Officer i det självständiga Finlands armé
Mot alternativen 3 och 4 talar din farfars ålder, han var ju 40 år 1918.

MVH

Stefan
23.07.08, 22:17
Hej Michael,

tack för ditt intresse och förlåt att jag inte har svarat. På något sätt har jag missat ditt inlägg.

> Genealogiska Samfundet har några förteckningar, www.genealogia.fi (http://www.genealogia.fi) , "förteckningar och index", sedan Militaria. Databasen över autonomitidens förband finns t.v. tyvärr bara på finska, så jag kollade namnet Alander. Det finns 19 st (av totalt ca 12000), men de tycks alla förekomma före din farfar var född.

Har du kvar uppgifterna du hittade, i så fall vilka personer hittade du med namnet Alander?

Det är min pappa som minns att hans far hade officer-grader och finska Lejonet som märke hemma. Men tanken slog mig att det kanske är något hans far hade kvar från sin pappa?

Mvh Stefan

Tillander
24.07.08, 19:04
Hej Stefan,
kommer inte mera ihåg hur jag gjorde då i februari och antecknade inte, men du kan säkert själv göra en sökning trots att sökprogrammet bara finns på finska. Gör så här:
Gå till www.genealogia.fi/katselmus (http://www.genealogia.fi/katselmus)
Du ser nu sökformuläret. Fyll i släktnamnet Alander i fältet "Sukunimi" och klicka på "tee haku" (Sök). Resultatet borde vara 5 förband, 69 rullor och 88 soldater/militärpersoner. Men detta betyder ej att det finns så många, för varje anteckning ger en träff, och en och samma person finns vanligen i flere rullor. Dessutom kommer även Palander och Falander med. Resultaten är hierarkiskt ordnade, först förbandet (namn även på svenska), sen året. Klicka på "Avaa sotilaan tiedot" (visa personalia) och sedan för varje år på "Katselmusrullan sotilaat" (soldater i rullan). Du ser nu uppgifter för en eller flere personer i den aktuella rullan. Rubrikerna på svenska är från vänster: Kompani, grad, nummer, förnamn, tillnamn, födelseort, datum för uppgiften, ålder, tjänsteår och anmärkningar. Själva anteckningarna är åtminstone i äldre rullor på svenska, men alla uppgifter är inte antecknade.
I Livgardets finska skarpskyttebataljon finns t.ex. en Henrik Alander som var född 1804, trädde i tjänst 1832 och avancerade från skarpskytt till timmerman och bataljonsstockmakare (service på gevärskolvar?).
Lycka till!
Michael

Stefan
24.07.08, 20:03
Tack Michael,
för det snabba svaret och översättningarna! Jag tror jag måste ta en snabbkurs i finska, fast det räcker nog inte?! ;)

Mvh Stefan