PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Lindkoski Silvastas, Antas ja Pockar Storslåts


Berit Åhlvik
02.02.08, 17:09
Hei,
Olen Berit Åhlvik Keravalta. Olen äskettäin jäänyt eläkkeelle ja ryhtynyt tutkimaan sukuani.

Löytyisikö enemmän tietoa esiäidistäni: Sophia Arvedsdotter, synt. 9.3.1722 Lapinjärven Lindkoskella. Rippikirjojen mukaan Sophian asuinpaikka lapsuudessa oli Lindkoski Silvastas. Hänen äitinsä oli Maria Hindrichsdotter, s. 5.5.1694, ja isänsä Arved Erichsson (vihittiin Lindkoskella 14.6.1711). Sophian aviomies oli Petter Hindersson, s.17.10.1717 Lapinjärvi Pockar Storsloss. Kuka oli Sophian isä Arved Erichsson? Perimätiedon mukaan pitäisi löytyä linkki af Forselles-sukuun.

Sophian ja Petterin tytär Ebba, s.10.2.1753 Lindkoski Antas, oli naimisissa sotilas Gustaf Orren, s. 1756, kanssa. Löytyisikö tietoa Gustaf Orren taustasta? Tämän avioparin kohdalla pitäisi löytyä linkki von Hertzen-sukuun.

Kiittäen etukäteen tiedoista.

grevnäs
22.02.08, 12:38
Hej Berit!

Tässä on kysymys Lindkosken Smedsin Arvid Erikssonista. Manttaaliluettelo v. 1712 näyttää ensimmäisen kerran hänellä olleen puoliso, joten vihkimisaika sopii tämän kanssa hyvin yhteen. Arvid Eriksson oli Erik Perssonin poika. Erik Persson on syntynyt n.v. 1650. Hänet mainitaan manttaaliluettelossa v. 1666. Hänen vanhempi veljensä Anders Persson on ottanut tilan haltuunsa vuosien 1660-1662 välillä, mutta hän kuolee vv. 1665-1666. Mieslinjalta tuskin syntyy yhteyttä af Forselles-suvun kantakotiin Jordasiin eli Heickasiin. Siellä on Peter Jordansson, joka voisi nimensä perusteella olla edellisten isä, mainittu ensimmäisen kerran manttaaliluettelossa v. 1654 ja silloinkin ilman puolisoa.
En ole tuomiokirjoja vielä lukenut 1680-lukua aiemmalta ajalta, mutta etenen niissäkin pikkuhiljaa.

grevnäs
22.02.08, 13:13
Lisään vielä, että vuoden 1726 manttaaliluettelossa Arvid Erikssonin veli Gustaf Eriksson on ottanut tilan hoidon haltuunsa. Swägerska Maria näkyy myös - hän on siis veljen vaimo eli Maria Henriksdotter.

Giösling
22.02.08, 13:14
Olen "evakkoaikanani" vastannut tähän Beritin viestiin privaatisti.

Linkki af Forselles-sukuun syntyy mielestäni Henrik Mårtensson Silvastasin
vaimon Anna Persdotterin kautta. Hänen vanhemmikseen olen merkinnyt
Per Jordanssonin ja vaimonsa Elisabethin. He avioituivat vuonna 1657.

Anna Persdotter oli täten Loviisan pormestarin Jacob af Forselleksen
täysserkku. Hänet haudattiin Lapinjärven kirkkoon 21.9.1738.

Maria Henriksdr Silvastas avioitui uudemman kerran Elimäeltä kotoisin olleen "pitäjänseppä" Johan Hanssonin (1710-1740) kanssa. Parin 23.5.1731 syntyneistä kaksosista Carin Johansdotter nai Silvastasissa 17.11.1757 Samuel Johansson Bengtsin, korpraali Jacob Giöslingin vaimon velipuolen, Kuninkaankylästä.

Korpraalin anoppi oli niinikään Silvastasista, Maria Henriksdotterin sisar,
Anna Henriksdr Silvasta, joka nai 2.7.1732 Silvastasissa Johan Sigfridsson
Bengtsin.

Lindkosken Silvastasin ja Kuninkaankylän Bengtsin avioyhteys on siis tuplana.

Terveisin

Juhani Pesu

grevnäs
22.02.08, 13:29
Hienoa, että lähettämäni tiedot ovat olleet käytössä!

Mitä tulee Anna Persdotteriin, niin hän on selkeästi Jordasista eli Heickasista. Sen sijaan af Forselles yhteys on asetettava kyseenalaiseksi. On mielestäni syytä vahvasti epäillä, että af Forselles-suvun juuret ovat Nybondasissa eivätkä Jordasissa. Vain Nybondasista tunnetaan manttaaliluetteloissa Hindrick Jordansson (vuodelta 1658). Tämä sopii hyvin yhteen af Forselles-tietojen kanssa.

Giösling
22.02.08, 13:49
Hienoa, että lähettämäni tiedot ovat olleet käytössä!

Mitä tulee Anna Persdotteriin, niin hän on selkeästi Jordasista eli Heickasista. Sen sijaan af Forselles yhteys on asetettava kyseenalaiseksi. On mielestäni syytä vahvasti epäillä, että af Forselles-suvun juuret ovat Nybondasissa eivätkä Jordasissa. Vain Nybondasista tunnetaan manttaaliluetteloissa Hindrick Jordansson (vuodelta 1658). Tämä sopii hyvin yhteen af Forselles-tietojen kanssa.

Tästä Nybondas-kuviosta vain sen verran, että kuten muistetaan Henrik
Jordansson Forsell (pormestarin isä) oli kummina juuri Nybondaksessa vuonna 1710.

Anna Persdotterin (pormestarin serkun) vanhimman pojan kummina Silvastasissa on mm. Erik Jordansson Nybondas. Minusta Beritin viestin loogisin selitys sukulinkistä af Forselles sukuun kulkee juuri Anna Persdotterin kautta.

Se mistä talosta Anna Persdotter Lindkoskelta oli kotoisin ei käy mistään
dokumentoidusti ilmi, sukuyhteys af Forselleihin näyttää kuitenkin varmalta..

Jordan Hindersson Nybondas myi tilansa Brita Wildemanille 1649 ja tuli
tämän rälssitalonpojaksi. Hän eli vielä v. 1666. Jordan Henrikssonin poika
Per Jordansson (1639-1699) oli kuudennusmies.

Anna Persdr, Henrik Mårtensson Silvastasin vaimo, on siis mielestäni hänen tyttärensä.

Giösling
22.02.08, 14:14
Tästä Nybondas-kuviosta vain sen verran, että kuten muistetaan Henrik
Jordansson Forsell (pormestarin isä) oli kummina juuri Nybondaksessa vuonna 1710.

Anna Persdotterin (pormestarin serkun) vanhimman pojan kummina Silvastasissa on mm. Erik Jordansson Nybondas. Minusta Beritin viestin loogisin selitys sukulinkistä af Forselles sukuun kulkee juuri Anna Persdotterin kautta.

Se mistä talosta Anna Persdotter Lindkoskelta oli kotoisin ei käy mistään
dokumentoidusti ilmi, sukuyhteys af Forselleseihin näyttää kuitenkin varmalta..

Jordan Hindersson Nybondas myi tilansa Brita Wildemanille 1649 ja tuli
tämän rälssitalonpojaksi. Hän eli vielä v. 1666. Jordan Henrikssonin poika
Per Jordansson (1639-1699) oli kuudennusmies.

Anna Persdr, Henrik Mårtensson Silvastasin vaimo, on siis mielestäni hänen tyttärensä.

Pieni lisäys vielä: Lindkosken Silvastasin sukulinkit Kuninkaankylään
pohjautuvat omiin, Lapinjärven mikrokorteilta suorittamiini tutkimuksiin täällä Riadissa. Carin Johansdr Silvastasin osalta kiitän Birgittaa avusta, joka johti tuon toisenkin aviolinkin johtamiseen Bengtsin taloon.

grevnäs
22.02.08, 14:15
Hej Juhani!

Anna Persdotterin sukujuuret juuri Nybondasiin eivät näy missään.

Jordan Hindersson Jordas mainitaan jo v. 1638 manttaaliluettelossa. Sen sijaan Jordan Hindersson Nybonde vasta v. 1646 manttaaliluettelossa - tällöin puolison kanssa. Kyseessä on kaksi eri jordan Hinderssonia: yhden, Jordasin, puoliso on Margareta Persdotter ja toisen, Nybondasin, Malin Jacobsdotter. Nämä tiedot ovat samassa manttaaliluettelossa.
Nybondasista tunnetaan manttaaliluetteloiden perusteella seuraavat Jordan Henriksson Nybonden pojat:
Henrik
Simon
Erik
Matts.
Sen sijaan ketään Petter Jordanssonia ei mainita. Kuudennusmies Petter/Per Jordansson on Jordasin eli Heickasin haltija v. 1666 manttaaliluettelon tiedosta lähtien (joitakin katkoja).

grevnäs
22.02.08, 14:29
Tämän lisäksi on kysyttävä, milloin Mårten Andersson Silvast avioitui Anna Persdotterin kanssa. Emme voi tietää hänen avioidensa määrää. manttaaliluettelot ovat katkonaisia. Ilmeistä on kuitenkin, että ainakin kaksi kertaa. Ensimmäinen puoliso on todennäköisesti ollut hänellä jo v. 1649 manttaaliluettelon tiedon mukaan. Katkon vv. 1663-1666 perusteella on oletettava, että Mårten Andersson on avioitunut tässä vaiheessa uudestaan (vuoden 1667 manttaaliluettelo mainitsee puolison). Tämän toisen puolison on oletettavasti täytynyt syntyä jo viimeistään v. 1651 ja todennäköisesti aikaisemmin. Näin ollen Per Jordansson, jolla oli puoliso manttaaliluettelossa v. 1669, ei ole mahdollinen isä ainakaan tälle puolisolle.

Giösling
22.02.08, 14:41
Hej Juhani!

Anna Persdotterin sukujuuret juuri Nybondasiin eivät näy missään.

Jordan Hindersson Jordas mainitaan jo v. 1638 manttaaliluettelossa. Sen sijaan Jordan Hindersson Nybonde vasta v. 1646 manttaaliluettelossa - tällöin puolison kanssa. Kyseessä on kaksi eri jordan Hinderssonia: yhden, Jordasin, puoliso on Margareta Persdotter ja toisen, Nybondasin, Malin Jacobsdotter. Nämä tiedot ovat samassa manttaaliluettelossa.
Nybondasista tunnetaan manttaaliluetteloiden perusteella seuraavat Jordan Henriksson Nybonden pojat:
Henrik
Simon
Erik
Matts.
Sen sijaan ketään Petter Jordanssonia ei mainita. Kuudennusmies Petter/Per Jordansson on Jordasin eli Heickasin haltija v. 1666 manttaaliluettelon tiedosta lähtien (joitakin katkoja).

Olen hiukan hämmästellen lukenut tätä viestiketjua, jonka ensimmäisessä
viestissä kirjoitat: "Mieslinjalla tuskin syntyy yhteyttä af Forselles -suvun kantakotiin JORDASIIN ELI HEICKASIIN" ja sitten seuraavassa viestissäsi:
"On mielestäni syytä vahvasti epäillä, että af Forselles-suvun juuret ovat Nybondasissa eivätkä Jordasissa." Ristiriitaista?

Muistutan myös, että kun muutama vuosi sitten etsimme yhdessä Anna Persdotterin juuria olit ehdottomasit sitä mieltä, ettei hän ole Jordaksesta,
joka muistaakseni on oma esipolvitalosi, vaan jostain muualta.

Tänään luen hämmästyksekseni: "Mitä tulee Anna Persdotteriin, niin hän on
SELKEASTI Jordasista eli Heickasista".

Mikä on se selkeä todiste, joka yhdistää Anna Persdotterin Jordas-Heicakseen? En ole sitä nähnyt.

Sitävastoin olen toistuvasti todennut, että Anna Persdotterilla on sukuyhteys af Forselles-sukuun riippumatta siitä mistä talossa
hän naidessaan asui. Tämä on itsestään selvyys, pienestä kylästä on kyse. Olen myös todennut, että af Forselles-suvun kantasuku on saattanut hallita Lindkosken kylässä useampaakin taloa.

Carpelan mainitsee suvun kantataloksi, kuten tunnettua, Jordaksen.

Giösling
22.02.08, 14:51
Tämän lisäksi on kysyttävä, milloin Mårten Andersson Silvast avioitui Anna Persdotterin kanssa. Emme voi tietää hänen avioidensa määrää. manttaaliluettelot ovat katkonaisia. Ilmeistä on kuitenkin, että ainakin kaksi kertaa. Ensimmäinen puoliso on todennäköisesti ollut hänellä jo v. 1649 manttaaliluettelon tiedon mukaan. Katkon vv. 1663-1666 perusteella on oletettava, että Mårten Andersson on avioitunut tässä vaiheessa uudestaan (vuoden 1667 manttaaliluettelo mainitsee puolison). Tämän toisen puolison on oletettavasti täytynyt syntyä jo viimeistään v. 1651 ja todennäköisesti aikaisemmin. Näin ollen Per Jordansson, jolla oli puoliso manttaaliluettelossa v. 1669, ei ole mahdollinen isä ainakaan tälle puolisolle.

Anna Persdotterin puoliso oli Henrik Mårtensson Silvastas. Mårten Andersson Silvastas, vääpeli, oli hänen isänsä!

Anna Persdotter kuoli 10.9.1738 ja haudattiin Lapinjärven kirkkoon, kuten olen todennut.

Per Jordansson eli c. 1639-1699.

Henrik Mårtensson Silvastasin ja Anna Persdotterin lapset löytyvätkin
sitten Lapinjärven kastetuista, kummeineen kaikkineen.
Vanhimman pojan kummi, kuten totesin, on Erik Jordansson Nybondas.

grevnäs
22.02.08, 15:03
Olen hiukan hämmästellen lukenut tätä viestiketjua, jonka ensimmäisessä
viestissä kirjoitat: "Mieslinjalla tuskin syntyy yhteyttä af Forselles -suvun kantakotiin JORDASIIN ELI HEICKASIIN" ja sitten seuraavassa viestissäsi:
"On mielestäni syytä vahvasti epäillä, että af Forselles-suvun juuret ovat Nybondasissa eivätkä Jordasissa." Ristiriitaista?

Muistutan myös, että kun muutama vuosi sitten etsimme yhdessä Anna Persdotterin juuria olit ehdottomasit sitä mieltä, ettei hän ole Jordaksesta,
joka muistaakseni on oma esipolvitalosi, vaan jostain muualta.

Tänään luen hämmästyksekseni: "Mitä tulee Anna Persdotteriin, niin hän on
SELKEASTI Jordasista eli Heickasista".

Mikä on se selkeä todiste, joka yhdistää Anna Persdotterin Jordas-Heicakseen? En ole sitä nähnyt.

Sitävastoin olen toistuvasti todennut, että Anna Persdotterilla on sukuyhteys af Forselles-sukuun riippumatta siitä mistä talossa
hän naidessaan asui. Tämä on itsestään selvyys, pienestä kylästä on kyse. Olen myös todennut, että af Forselles-suvun kantasuku on saattanut hallita Lindkosken kylässä useampaakin taloa.

Carpelan mainitsee suvun kantataloksi, kuten tunnettua, Jordaksen.

Kun kirjoitin mieslinjasta, tarkoitin tietysti Arvid Erikssonia ja hänen Smeds-esipolviaan.
Jos Anna Persdotterin patronyyminsä perusteella on sijoitettava jonnekin, niin Jordasiin eli Heickasiin. En ole koskaan tyrmännyt tätä vaihtoehtoa! Olen vain esittänyt näkökantoja, jotka puhuvat puolesta ja vastaan. Tuntematta Mårten Andersson Silvastin avioitumismääriä ja -ajankohtia on mahdoton sanoa Anna Persdotterin iästä mitään varmaa. Hän saattaa toki olla Petter Jordansson (Heickas/Jordas) tytär.
Näin käsittelen myös af Forselles-juuria. Heickas eli Jordas on esitetty kirjallisuudessa af Forselles-suvun kantakotina. Sitä voidaan m y ö s epäillä. Nybondasilla olisi hyvät syyt olla sitä myös.
En lyö lukkoon mitään - turhaan. Näin vähäisillä tiedoilla se ei kannata. Lisäksi odotan pääseväni tuomiokirjatutkimuksissani eteenpäin, jotta jotkin tiedot saisivat ainakin vahvistusta.
En näe tällaista metakeskustelua hedelmällisenä. Minusta on hyvä, Juhani, että meillä on työhypoteeseja. Käsitelkäämme niitä!

grevnäs
22.02.08, 15:14
Anna Persdotterin puoliso oli Henrik Mårtensson Silvastas. Mårten Andersson Silvastas, vääpeli, oli hänen isänsä!

Anna Persdotter kuoli 10.9.1738 ja haudattiin Lapinjärven kirkkoon, kuten olen todennut.

Per Jordansson eli c. 1639-1699.

Henrik Mårtensson Silvastasin ja Anna Persdotterin lapset löytyvätkin
sitten Lapinjärven kastetuista, kummeineen kaikkineen.
Vanhimman pojan kummi, kuten totesin, on Erik Jordansson Nybondas.

Oh, niin minun pitikin kirjoittaa. Avio on solmittu välillä 1688-1690 manttaaliluetteloiden perusteella. Sen mukaan Annan syntymä voisi
sijoittua viimeistään vv. 1672-74. Tällöin hän olisi Peter Jordanssonin ensimmäisen vaimon, joka kuoli v. 1688, tytär.
Peter Jordansson (Heickas/Jordas) oli solminyt avionsa juuri ennen noita kriittsiä vuosia, siis n.v. 1668/9.

Giösling
22.02.08, 15:17
Kun kirjoitin mieslinjasta, tarkoitin tietysti Arvid Erikssonia ja hänen Smeds-esipolviaan.
Jos Anna Persdotterin patronyyminsä perusteella on sijoitettava jonnekin, niin Jordasiin eli Heickasiin. En ole koskaan tyrmännyt tätä vaihtoehtoa! Olen vain esittänyt näkökantoja, jotka puhuvat puolesta ja vastaan. Tuntematta Mårten Andersson Silvastin avioitumismääriä ja -ajankohtia on mahdoton sanoa Anna Persdotterin iästä mitään varmaa. Hän saattaa toki olla Petter Jordansson (Heickas/Jordas) tytär.
Näin käsittelen myös af Forselles-juuria. Heickas eli Jordas on esitetty kirjallisuudessa af Forselles-suvun kantakotina. Sitä voidaan m y ö s epäillä. Nybondasilla olisi hyvät syyt olla sitä myös.
En lyö lukkoon mitään - turhaan. Näin vähäisillä tiedoilla se ei kannata. Lisäksi odotan pääseväni tuomiokirjatutkimuksissani eteenpäin, jotta jotkin tiedot saisivat ainakin vahvistusta.
En näe tällaista metakeskustelua hedelmällisenä. Minusta on hyvä, Juhani,
että meillä on työhypoteeseja. Käsitelkäämme niitä!

Mielestäni esität avausviestissäsi selkeästi, että Jordas-Heickas on
af Forselles-suvun kantakoti. Seuraavassa sen sitten kumoat.

Työhypoteesi etenee valtavalla nopeudella.

grevnäs
22.02.08, 15:19
"On syytä epäillä"

grevnäs
22.02.08, 15:25
Af Forselles juuret ovat joko Heickasista/Jordasista tai Nybondasista.

Mitä tulee tuohon kummimerkintään, niin se ei todista Nybondasin puolesta mitään.
kast. 7.4.1710 Peter vanh. Hans Erichsson Gertrud Persdr.
Kummit: Rådman Hind. Jordanss. h. Karin Malm
Peter Norman h. Margeta Erichsdr.

Kumpi vain (siis Heickas/Jordas tai Nybondas) tulee tämän perusteella kysymykseen, kuten olen lähinnä esittänytkin.

Berit Åhlvik
22.02.08, 16:20
Hei!

Lämpimät kiitokset minulle tärkeistä tiedoista koskien Arvid Erikssonia. Olen onnekas kun minua huomattavasti kokeneemmat tutkijat ovat kiinnostuneita juuri minua koskevasta sukuhaarasta. Osakseni jää vain mielenkiinnolla seurata keskustelua. Kiitokset myös Juhani Pesulle.

Itse olen yrittänyt jäljitellä Arvidin ja Marian tyttärentyttären Ebban (s.10.2.1753) aviomiestä sotilas Gustaf Orrea, s.1756. Pari vihittiin Linkoskella 4(?).11.1777. Molempien kotipaikaksi on tällöin nimetty Linkoski.
Ainoa v.1756 Linkoskella syntynyt Gustaf on kirkonkirjojen mukaan Jacob Gustaf, s.11.6.1756 Hindersby Mickos. Isä on kersantti Johan Dann ja äiti Margareta Christina von Gisler. Rippikirjasta 1762-1773 löytyy vanhempien nimien alta mm. Gustaf Dan (poika siis käytti Gustaf-nimeä). Isä kuoli jo v. 1762 ja äiti 1766 (Hindersby Mickos). Poika jäi ts. orvoksi noin 10-vuotiaana. Hänellä oli huomattavasti vanhempia siskoja. En ole pystynyt vielä jäljittelemään heitä, joten en tiedä kuka pojasta on huolehtinut. Voisiko Gustaf Mann ja Gustaf Orre olla sama henkilö? Sotilas Gustaf Orre kuoli käsittääkseni Torniossa v. 1808.

Terveisin
Berit Åhlvik

Giösling
23.02.08, 08:51
Hei!

Lämpimät kiitokset minulle tärkeistä tiedoista koskien Arvid Erikssonia. Olen onnekas kun minua huomattavasti kokeneemmat tutkijat ovat kiinnostuneita juuri minua koskevasta sukuhaarasta. Osakseni jää vain mielenkiinnolla seurata keskustelua. Kiitokset myös Juhani Pesulle.

Itse olen yrittänyt jäljitellä Arvidin ja Marian tyttärentyttären Ebban (s.10.2.1753) aviomiestä sotilas Gustaf Orrea, s.1756. Pari vihittiin Linkoskella 4(?).11.1777. Molempien kotipaikaksi on tällöin nimetty Linkoski.
Ainoa v.1756 Linkoskella syntynyt Gustaf on kirkonkirjojen mukaan Jacob Gustaf, s.11.6.1756 Hindersby Mickos. Isä on kersantti Johan Dann ja äiti Margareta Christina von Gisler. Rippikirjasta 1762-1773 löytyy vanhempien nimien alta mm. Gustaf Dan (poika siis käytti Gustaf-nimeä). Isä kuoli jo v. 1762 ja äiti 1766 (Hindersby Mickos). Poika jäi ts. orvoksi noin 10-vuotiaana. Hänellä oli huomattavasti vanhempia siskoja. En ole pystynyt vielä jäljittelemään heitä, joten en tiedä kuka pojasta on huolehtinut. Voisiko Gustaf Mann ja Gustaf Orre olla sama henkilö? Sotilas Gustaf Orre kuoli käsittääkseni Torniossa v. 1808.

Terveisin
Berit Åhlvik

Berit,
Mielenkiintoisia tietoja olet löytänyt!Silvastasit ovat myös omia esipolviani, joten kaikki heihin liittyvä lisätieto on tervetullutta.
Mainitsemasi Margareta Christina von Gisler oli Knut von Gislerin ja Beata Rosina Rosenstrålen tytär ja kornetti Johan Dannin puoliso. Hän kuoli Hindersbyn Mickoksessa 1.9.1766, kornetti oli kuollut 4.6.1762 samassa paikassa, kuten totesitkin. Myöskin Margaretan äiti Beata Rosenstråle muutti Lapinjärvelle 15.9.1740, yhdessä Joahn Adolph von Gislerin kanssa, joka kuoli naimattomana 27.2.1757.
Sekä von Gisler, että Rosenstråle ovat Ruotsin ritarihuoneeseen introdusoituja sukuja.
Margareta Christina von Gislerin sisar, Anna Beata, nai Gustaf Didrik Boismanin (s. 23.3.1723).
Mitä tapahtui Dann & von Gisler parin lapsille, siinäpä kiinnostava kysymys ja tutkimuslinja. Eteenpäin!

Parhain terveisin
Juhani Pesu

Giösling
23.02.08, 09:02
Pieni korjaus Beritin viestiin:

Lindkosken Mickos ja Hindersbyn Mickos ovat eri kylissä. Kornetti Dannin
lapset syntyivät siten Hindersbyssä, eivätkä Lindkoskella.

Johan Dann tavataan Lammin Syrjäntakan Soilan kersantipuustellissa
ajalla 20.8.1741 -5.12.1754, jolloin erosi. Sitä ennen hän oli palvellut lippumiehenä vuodenverran, varusmestarin vakanssilla Lammin Lampolassa.

Dannin lapsien kohtalo kiinnostaa joka tapauksessa.

JP

Giösling
23.02.08, 09:38
Jatkan vielä otsikon Antaksesta:

Antasta isännöi 1700-luvun alkuvuosikymmeninä luutnantti Henrik Hansson Lindfors, joka oli syntynyt 3.2.1684 ja kuoli Antaksessa 8.7.1755.
Hän avioitui Lindkoskella 1.11.1701 Elisabet Christersdotterin (s. 1.2.1694, k. 12.1.1757).

Parilla oli ainakuin neljä lasta, joista:

-Margareta Henriksdr Lindfors avioitui 17.8.1735 Pyhtään Cupiksen Nybondas-taloon

-Anna Lovisa Lindfors, nai 10.3.1738 siltavouti Christian Hasselin.
Pari asettui Elimäen Raussilan Tyskän taloon

-Sophia Henriksdr Lindfors, s. 5.9.1702

-Henrik Johan Henriksson Lindfors, joka nai 89.2.1738 Silvastasin tyttären
Catharina Hansdotterin.

Parin lapsista:

- Maria Henriksdr avioitui Thomas Henrikssonin puolisoksi Ruotsinkylän Eerikkilään

-Henrik Henriksson Lindfors (Antas) nai Caisa Jacobsdotterin.

Terveisin

Juhani Pesu

grevnäs
24.02.08, 01:13
Hej!

Vuoden 1722 (päiv. 9.2.1722) manttaaliluettelon mukaan Antasissa oli ainoastaan "Mårten Hanssons Enckia". Mårten Hansson on ollut Hindrich Hanssonin nuorempi veli (syntynyt v. 1686), mutta hän on ottanut tilan hoidon haltuunsa luutnantti Lindforsin sotilasuran tähden. Kolmas veli on Hans Hansson, joka oli syntynyt rippikirjassa olevan syntymäajan mukaan 1.2.1689.
Heidän vanhempansa ovat Hans Andersson Antas ja ilm. Anna Åkesdotter. Tälle parille syntyy vielä 14.8.1692 Åke-niminen poika, joka kuitenkin kuolee. Anna Åkesdotter elää vielä vuonna 1697 (jolloin saa lapsen, Karinin 28.3. Tämä Karin saavuttaa aikuisiän - näkyy manttaaliluetteloissa vv. 1711 ja 1712), mutta kuolee samana vuonna syksyllä. Hans Andersson Antas avioituu tämän jälkeen Maria Nilsdotterin kanssa. Maria Nilsdotter näkyy edelleen rippikirjassa 1732-.
Ennen isoavihaa on Mårten Hansson ottanut tilan hoidon haltuunsa (manttaaliluettelon v. 1711 mukaan) isältään Hans Anderssonilta. Hans Andersson mainitaan avioituneena v. 1690 manttaaliluettelossa. Vuoden 1688 manttaaliluettelossa hänet mainitaan ensimmäisen kerran, tosin ilman puolisoa. Tämä on ongelmallista. Ehkä syy on löydettävissä siitä, että hän on tilan tuolloisen haltijan Hindrich Mårtenssonin veljenpoika. Avio on saattanut olla olemassa, mutta sitä ei ole merkitty verotettavien joukkoon. Hans Andersson on saattanut ilmestyä tilalle t ä s s ä vaiheessa ulkopuolelta.
Hans Anderssonin vanhemmat ovat Anders Mårtensson (syntynyt n.v. 1630 tai hiukan aikaisemmin) ja ilm. Elisabeth Andersdotter. He ovat todennäköisimmin se pari, jonka ilmoitetaan olevan aviossa v. 1646 mtl:ssa. Anders Mårtensson ilmeisesti kuoli n.v. 1656 ja leski avioitui tämän veljen Hindrich Mårtenssonin kanssa. Näin ollen Anders Mårtenssonin aviosta saattaa lapsi viimeistään näkyä manttaaliluetteloissa v. 1672. Näinhän ei ole, vaan Hans Andersson näkyy manttaaliluettelossa vasta vuonna 1688. On siis hyvä - ainakin tällä logiikalla epäillä joko a) häntä ei ole merkitty verovelvolliseksi ja/tai b) hän ei ollut tilalla.
Anders Mårtenssonin isän Mårten Anderssonin ilmoitetaan kuolevan v. 1674. Kun hänet mainitaan v. 1667 manttaaliluettelossa viimeisen kerran, on hän syntynyt aivan 1600-luvun alkuvuosina.
Terv. Johan

grevnäs
24.02.08, 01:39
Toinen ongelma, joka liittyy Lindkosken kylän Silvastasiin, on Anna Persdotterin juuret.
Yksi Anna Persdotter mainitaan hu(struna) 30.5.1691 hänen toimiessaan kastetodistajana tuolloin. Onko kyseessä sama Anna Persdotter kuin 15.10.1693? Tuolloin kastetaan Hindrich-niminen poika, joka on Hindrich Ohlssonin ja Anna Persdotterin poika. Tämän pojan kummeihin kuuluu Per Jordansson, joka saattaisi olla kuudennusmies Per Jordansson Jordasista.

Onko tämä Anna Persdotter sitten sama kuin Hindrich Mårtensson Silvastin puoliso? He saavat tyttären, Ebban 27.6.1700. Tällöin on kastetodistajien joukossa Nils Jordansson. Niels Jordansson-niminen henkilö mainitaan myös Jordasissa vuoteen 1705 (mtl.) saakka.

Jos kyseessä on yksi ja sama Anna Persdotter, niin onko oletettava Hindrich Ohlssonin kuolleen ja Annan avioituneen uudestaan?

Hindrich Ohlssonin tiedetään mtl. 1697 mukaan olleen Knutsin haltija, mutta jo seuraavana vuonna ottaa tilan haltuunsa (inrymning) täysin vieras Erich Mattsson (domböcker - hösttinget 24.10.1698). Tilan viimeiseksi pitäjäksi ilmoitetaan Jordan Persson, joka oli Hindrich Ohlssonin lanko eli vaimon veli.
Jordan Perssonia en ole kyennyt yhdistämään itsessään mihinkään sukuun. Saattaa olla, että hän oli lukkari. Puolison nimi oli Malin Hansdotter.
Nimi kuitenkin viittaisi vahvasti Jordasiin ja isään, joka olisi Per Jordansson.
Terv. Johan

Giösling
24.02.08, 12:25
Henrik Hansson Lindfors hallitsi Asikkalan Vesivehmaan Mierolan vänrikinpuustellia ajalla 27.8.1718 - 10.10.1721, jolloin erosi.

Häntä seurasi virassa Gabriel Hagert.

grevnäs
24.02.08, 13:11
Lisään vielä, että Hindrich Ohlsoon mainitaan mainitaan Knutsissa vävynä jo mtl. 1673 (edellinen on v:delta 1669). Ei tietenkään ole varmaa, että tämä vaimo on Anna Persdotter.

grevnäs
24.02.08, 14:09
Hindrich Mårtensson Silvast on avioituneena mtl. 1690. Hän on tilan hoitaja mtl:ssa 1694. Kirkonkirjoissa on mainittu haudatun 13.9.1696 "Sylwast gumman". Onko kyseessä Hindrich Mårtenssonin puoliso vai hänen isänsä Mårten Anderssonin puoliso(, joka mainitaan viimeisen kerran mtl:ssa v. 1690.
Todennäköisimmin isän puoliso (jo muotoilunkin takia). Joka tapauksessa vuoden 1697 mtl:ssa(, jonka tekoaikaa minulla ei ole merkittynä muistiin,) mainitaan sekä Hindrich Ohlssonilla että Hindrich Mårtenssonilla puolisot.

Giösling
24.02.08, 14:32
Lisään vielä, että Hindrich Ohlsoon mainitaan mainitaan Knutsissa vävynä jo mtl. 1673 (edellinen on v:delta 1669). Ei tietenkään ole varmaa, että tämä vaimo on Anna Persdotter.

Anna Persdotter (k. 10.9.1738) oli Henrik Mårtensson Silvastasin puoliso,
kuten lukuisat merkinnät Lapinjärven kastetuissa ja Silvastasin rippikrijat selkeästi osoittavat. Hän ei siis mene millään Knutsiin.

grevnäs
24.02.08, 15:05
Anna Persdotter on Hindrich Ohlssonin puoliso, Juhani. Et voi kieltää tätä. senkin osoittavat kastemerkinnät. Ei ole olemassa päällekkäisiä kastemerkintöjä.

Giösling
24.02.08, 15:39
Taidamme liikkua hiukan eri aiheissa ja eri vuosikymmenillä. Lapinjärven kastettujenluettelot alkavat 1690-luvulla, Knutsin vävy, josta puhut oli vävynä jo 1670-luvulla.

Silvastasin emäntä ja Henric Mårtensson Silvastasin lapsien (s. ajalla 1693-1712) äiti kuoli 10.9.1738.

En ole tutkinut Knutsia, Silvastasissakin riittää.

Berit Åhlvik
24.02.08, 18:13
Kiitos Juhani että korjasit virheeni. Tarkoitukseni oli sanoa että Lapinjärven v.1756 syntyneiden luettelosta löysin vain yhden Gustafin: Jacob Gustaf Dannin.
Gustaf Orren ensimmäisen pojan nimi on Johan, s.7.5.1780 (Linkoski Mickos). Äidiksi on merkitty tosin Ebba Danielis eikä Ebba Pettersdotter. Hänen ensimmäisen lapsen, Caisan s.17.9.1778, äidin nimeksi on merkitty Ebba Mattsdotter (Linkoski, Antas). Näitä seuraavien lapsien äidiksi onkin sitten merkitty aviovaimo Ebba Pettersdotter. Berit

Berit Åhlvik
25.04.08, 18:38
Hei,

Etsin edelleen tietoja esi-isästäni, Lapinjärven Lindkoskella asuneesta sotilaasta Gustaf Orresta. Kirkonkirjoissa syntymäaika on vuosi 1756. Sotilastietojen mukaan hän olisi kuitenkin syntynyt n. 1752-1753 (27.6.1795 hänen kerrotaan olevan 42-vuotias ja 2.7.1800 47½-vuotias). Syntymäpaikkasarakkeessa lukee Kymmenegårdsbo.

Loviisassa on suutari Mathias Orrelle ja Johanna Teschelle syntynyt Carl Gustav -niminen poika v.1752.
Mathias Orre (skomakaren) ja Johanna Tesch(e) (borgaredotter) on vihitty Haminassa 27.9.1739. Heille on syntynyt kirkonkirjojen mukaan ainakin seuraavat lapset: tytär Juliana Haminassa 10.8.1740, tytär Ulrica Loviisassa (Degerby) 17.4.1750 ja em. poika Carl Gustaf Loviisassa 25.10.1752.

Toivottavasti nyt olen oikeilla jäljillä. Olisin iloinen mahdollisista lisätiedoista em. perheestä.

Berit Åhlvik

Berit Åhlvik
05.04.09, 20:16
Hei,

Gustaf Orren tytär Caisa/Catharina avioitui Petter Henricsson Klingbergin kanssa 4.10.1807 Lapinjärvellä (Hindersby, Klinkas). Molemmat olivat syntyneet Lapinjärvellä v. 1788. Heidän tyttärensä Otteljana Wilhelmina Klingberg, s.16.3.1827, Pernaja, avoitui Abraham Saaranpojan kanssa 25.3.1858, Anjala, Ahvio. Abraham oli syntynyt 26.1.1833, Anjala, Ahvio.

Otteljana Wilhelminan ensimmäinen lapsi oli Gustaf Robert, s.14.2.1851 Loviisassa. Parin yhteisiä lapsia olivat ainakin:
1) Anna Abrahamsdotter, s.4.10.1858 Anjala, Ahvio Gård.
2) (isoäitini äiti) Maria Abrahamsdotter, s.29.10.1861, Ruotsinpyhtää, kuoli iäkkäänä Tuusulassa Kellokoskella.
3) Lena Sofia Abrahamsdotter, s. 11.7.1864, Ruotsinpyhtää

Lapsista ainakin isoäitini äiti Maria oli naimisiin mennessään sukunimeltään Malin/Malén.

Haluaisin saada selkoa seuraavaan:

1) Oliko Abraham Saaranpojan isän sukunimi Malin/Malén?

2) Mitä tapahtui Marian sisaruksille? Jäivätkö eloon? Kenen kanssa avioituivat ym. Vanhemmilta sukulaisilta saamani tiedon mukaan sukunimeltään Ikonen-niminen sisarussarja kutsui Mariaa "moster Mariksi".

Olen kiitollinen kaikista tiedoista, jotka koskevat em. henkilöitä

Berit Åhlvik