PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Tenhola Friis-Ramberg


KeDan
02.02.08, 13:09
Hej, jag är ny här på Suku och jag har på Hiski hittat Sara Lischen född 5.2.1712 i Tenhola. Föräldrarna är Bygmest. Lars Friis och Christina Ramberg. I husförhör Tenhola 1703-1723 finns de med boende (strukna) i Skogby Bruk och även Lars tidigare hustru Brita Buigge som han vigs med 6.5.1709 men som står antecknad död. De återfinns i Döderhult Kalmar Län i Sverige där barnen Anna Regina f. 1720 och Adolph f. 1728 föds. Lars försörjer sig som mjölnare och enligt dödbok född omkring 1667 och Christina 1683. Har inte hittat något mer om dem på Hiski och jag vore tacksam om någon vet var de kom ifrån och vilka föräldrarna var.

Hälsningar Kjell

Martin Josefsson
20.02.08, 21:02
Det svenskspråkiga namnet för Tenhola är Tenala. Så här står det i Tenala dödsbok 1710:

"Döde i pesten i Skogby bruuk och där sammanstädes begrafne ao [anno] 1710 om hösten"....."Brita Biugge m. sit barn o. 4 stiufbarn [styvbarn] 6 personer"....."Petrus Kiellin m. sin hustru o. 3 barn"..."byggmästarens pijga Ingeborg"

Totalt räknas där upp 26 personer som dött.

Jag vet inte hur gammal man kan vara och ändå räknas som piga, men möjligen är det samma Ingeborg som 1691 nämns i dödsboken då det gäller Skogby bruk:

"Månadk. Sigfr. Jacobss. f. i Tavastland g.m. [gift med] Ingeborg Claesdr. 1b [1 barn] 30 år"

-----

Tidigare finns i Tenala, Romby [ca. 6 km norr om Skogby bruk] en ryttmästare Friis, och "enkan Brita Friis" dör ca. 1650. En H. Ramberg nämns på 1800-talet. [källa: Tenala och Bromarv sockenhistoria].

Det kan hända att Bjugg, Friis och Ramberg alla är soldatnamn. Det är ju inte ovanligt att soldater och soldatättlingar gifter sig med varandra. Mera troligt angående Friis är kanske det att Lars tog namnet då han blev byggmästare.

-----

Kan då namnet Ramberg berätta någonting om var personen har vistats då namnet togs? Här diverse plock bl.a. från sockenhistoriken, om platser med "Ram-" i namnet:

Ramsvik bol bestod [under 1600-talet?] av Seuko, Lunkböle, Hölklöt, Skogsböle och Brutuböle som alla torde vara belägna ungefär 12-15 km norr om Skogby bruk.

Ingvallsby/Skogby bestod på något sätt av Härjentaka, Bondböle, Lindö, Sattala och Högböle, eller så var det också då frågan om Ramsvik bol - (lite svårt att tolka sockenhistorikens text).

"Ingvallsby eller Ingvallskog i Ramsvik bol (stundom i Eriksby bol) har i äldre tider ofta kallats Skogby, varför det lätt kan förväxlas med det inom Hangö bol belägna stadgehemmanet Skogby och det i Hölklöt bol liggande Skogböle, som också benämnes Skogby".

Ramsdal ligger 2 km sydväst om Skogby bruk.

-----

På familysearch.org hittar man en Brita Bjugg född i Gunnilbo i Västmanland län och en Brita Rafaelsdotter Bjugg från Skärv i Skaraborgs län, nämnd 1704. Tydligen inte ett alltför ovanligt namn.

-----

Om jag får tillfälle så skall jag kolla i Skogby bruks historik ifall något mer står där.

KeDan
22.02.08, 14:31
Tack för hjälpen, det är ju oftast svårt att hitta uppgifter när man kommer neråt 1600-talet. De styvbarn till Brita Biugge som näms kan de också vara barn till Lars, han är ju i 40-års åldern och det är troligt att han har varit gift tidigare. Enligt Hiski föds Laurentius av en Bygmest. Larss 24/3 1692 i Hwitzbofiärd, Björneborg. Även intressant är det om ryttmästaren Friis och hans hustru.

Mvh
Kjell

Martin Josefsson
23.02.08, 03:32
Nu då jag läser det där om de nämnda styvbarnen så tolkar jag det nog också snarast som så att det är frågan om Lars fyra barn från ett tidigare gifte. Synd att barnens namn inte nämns där i dödsboken.

Lars i Björneborg låter ju som en bra kandidat.