PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Svedjefinnars anor


admin
28.01.08, 10:40
Hej!

Jag har sedan en tid släktforskat kring mina anor, främst från Bergslagsområdet i Dalarna och Västmanland och funnit att de flesta av mina rötter kommer från svedjefinnar som anlänt till Sverige under slutet av 1500 och början på 1600 talet, de skall ha varit antingen Savolaxer eller Tavaster.
Detta är oerhört intressant och jag har på olika websidor läst vad jag kunnat hitta om ämnet. Det jag skulle vilja veta mer om är begreppet Savolaxer och Tavaster. Om vi jämför med Sverige så är skillnaden mellan Svear och Götar bara en gräns och där språkskillnaden bara är dialektal. Var det lika mellan dessa folk/områden i Finland?
Varifrån kom de? Existerar begreppet idag?

Jag skulle också gärna vilja ha en översättning av efternamnet Muhoinen som är ett av de få finska namn jag lyckats spåra. Kemppainen är ett annat.

mvh Bengt (med rötter i Tavastland och Savolax)


More... (http://finlander.eget.net/showthread.php?t=4788&goto=newpost)

------
Finlander forumissa ylläoleva viesti kirjoitettiin hijattain. Näette koko viestin klikkaamalla ylläolevaa linkkiä. Mikäli vastaa tähän viestiin Suku foumissa kysyjä ei välttämättä lue vastausta. Olisi siis parasta vastata tähän kysymykseen Finlander forumissa.

Denna fråga postades nyligen på Finlander forumet. Du ser hela meddelandet genom att klicka på länken ovan. Om du svarar på meddelandet här i Suku forum kommer troligen inte den ursprungliga frågeställaren att se svaret. Svara därför helst på detta meddelande i Finlander forumet.