PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Vivi Ramstedt


Blondie992
24.01.08, 09:33
Hej!

JAg söker med ljus och lykta efter mera information om vad som har hänt med Vivi Ramstedt. Hon flyttade från Finland till Brasilien, Rio de Janeiro år 1938 och hon var född 1900 i Finland.
Har varit i kontakt med hennes släkting som sökte efter en annan Ramstedt här på forumet och han hade ingen vetskap om vad som har hänt med henne trots att hon var/är kusin med hans far.
Har varit i kontakt med svenska kyrkan i Brasilien utan framgång, får inget svar. Från Finlands ambassad, kom svaret att de har inga uppgifter om emigranterna i Brasilien. Man dokumenterar inte emigranterna.
Så nu hoppas jag att jag på något sätt skall få lite mera uppgifter om henne och om hon eventuellt har barn och barnbarn.

Tack
Blondie992:confused:

admin
24.01.08, 10:20
Hej

Vi lyckades hitta kontakter till en familj i området på Finlander forum för drygt ett år eller så sedan. Du kan söka på namnet "Kurday" i Finlander. Eftersom Vivi Ramstedt antagligen då gift sig går det knappast att få resultat genom att söka på Paginas Amarillas - deras lokala gula sidor utan man borde få kontakt med en person som känner Misiones och dess historia. Sådana finns ännu.

Det finns bl.a. en medlem i Finlander forum som har sina rötter i Misiones och som lever i Argentina - han kommunicerar helst på spanska men försöker på engelska.

Annars - har du plöjt igenom K-G Olins bok om emigranterna i det området. Han har ju alltid en namnlista i sina böcker.

Hasse

tellervoranta
24.01.08, 15:26
Kirjoitan suomeksi :)
Kirjeenvaihtaja, antropologi Enrique Tessieri, joka on argentiinalaisen isän ja savolaisen äidin poika on kirjoittanut kirjan Kaukainen maani, Päätepysäkki Colonia Finladesa.Hän kuuli suomalaisesta siirtokunnasta Buenos Airesin mermieskirkossa. En tiedä, liittyykö henkilö mitenkään tähän kirjaan, mutta teos on tosi mielenkiintoinen.

admin
24.01.08, 15:46
Enligt K-J Olins bok "Öden och äventyr (http://www.multi.fi/%7Eolimex/)" sid. 273f dog Viv Ramstedt i Jakobstad 1990 efter att ha varit bosatt i Penedo, Brasilien till 1960-talet. Hon hade hotellrörelse tillsammans med Helmi Lindell från Kronoby. Hotellet hette "Charcas das Duas".

Blondie992
30.01.08, 10:00
Tack Hasse,
Jag har talat med K-G Olin Personligen och han hade en hel del intresant att berätta om denna tuffa dam. Sitter fortfarande och skrattar till allt vad han visste om Vivi. Så tack skall du ha för tipset.