PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Sjukjournaler


Sören
15.01.08, 19:44
Hej
Vad har man för möjligheter att ta del av ättlingars sjukjournaler? Det aktuella fallet handlar om en kvinna som skulle vilja veta mer om sin mor som vårdades på mentalsjukhus i 20 år där hon senare avled

Blondie992
15.01.08, 21:00
Hej!

Har hört att de hör under lagen att man måste ha tillstånd av den personen att få läsa journalen men efter 50 år skall de vara tillgängliga.
Men jag vet inte om det är sant det sista med tiden, men så mycket vet jag att inte ens jag får läsa min mors journal trots att jag är hennes dotter och hon avled för 6 år sedan.
Blondie992

Sören
15.01.08, 23:29
kvinnan i fråga dog 1962 tror jag , arkiveras journaler för alltid eller förstörs dom efter en viss tid?

Blondie992
16.01.08, 07:14
Så mycket som jag vet så arkiveras de en tid, men jag vet inte exakt hur länge, men det går att fråga på sjukhuset eller på museibyråerna eller som här på Åland landskapsarkivet.

Jouni Kaleva
16.01.08, 14:26
Lag om patientens ställning och rättigheter 17.8.1992/785

13 § (30.6.2000/653)
Sekretessbelagda uppgifter i journalhandlingarna

5) uppgifter om den hälso- och sjukvård som en avliden person fått under sin livstid på motiverad skriftlig ansökan till den som behöver uppgifterna för att utreda eller tillgodose viktiga intressen eller rättigheter i den mån uppgifterna är nödvändiga för detta ändamål; mottagaren får inte använda eller lämna uppgifterna vidare för något annat ändamål.

Kuriositet är ingen viktig intresse!

Journaler arkiveras överhuvudtagen 10 år efter döden, och om man inte vet dödstid, 100 år från födelsen. Journaler av de som född den 18. eller 28. av varje månad, skalla bevaras "evigt".

Blondie992
16.01.08, 15:15
Vad händer med journalerna efter 10 år, förs de till något arkiv eller förstör de?
Detta är intressant att veta.
Tack Jouni för informationen men som sagt vet du svar på min fråga så blir jag glad.

Jouni Kaleva
16.01.08, 15:54
Vad händer med journalerna efter 10 år, förs de till något arkiv eller förstör de?
Detta är intressant att veta.
Dem alla förstörs efter 10 år. Undantag den 18. eller 28. födda.