PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Looking for my great grandparents in New York


Anneli
08.01.08, 20:01
Hi, I'm looking for help in tracing my great grandparents in New York.
My great grandma was Miina Peltomäki, born 19.7.1879 in Kankaanpää, Finland. She might also have been called Wilhelmina. She went twice in New York. First in 1903 ‑ 1906. She came back to Finland in 1907 to give birth to a baby, and after few months she went back to New York with a 4 month old baby boy Wäinö (born 1907). They can be found in the Ellis Island records, sailing from Liverpool 11th July 1907 with S.S. Celtic to New York at 21st July 1907. Their home address with his husband Juho Viktor Peltomäki was 308‑10 E.29 str. New York.
Juho Viktor Peltomäki ( born 13.3.1876 in Siikainen, Finland) came in N Y also in 1903, but via Hamburg. He might also have been called Viktor. They were married here in Finland in 24.5.1900.
That is all I know about them. They never came back and they both were declared to death in 1972.
But they had a little baby girl in Finland, my grandma Alma Maria, born 29.9.1900 in Kankaanpää and Miina and Juho left her in Finland to live with Miinas twin sister Maria.

I do not know how to go further and one big problem with tracing them is their finnish name Peltomäki with the dots on a. They might have changed their family name due to this strange way of writing finnish names.

I'm grateful for all possible information which can help me to go on further.

Best regards
Anneli

Martta
30.03.08, 10:26
Tiedätkö menikö Miinan tai Juhon muuta sukua?

Anneli
01.04.08, 08:11
hei Martta,
ja kiitos mielenkiinnostasi ongelmaani.

Kyllä meni muita sisaruksia. Olen itse vasta juuri löytänyt seuraavat hänen veljiensä tiedot, mutta en ole niistä vielä päässyt eteenpäin:
Jaako Mannisto, s. 27.7.1891, löytyy U S Census Minnesota 1920 tiedoista ( en tosin tiedä mitä tietoja siellä on) ja Ivari Mannisto, synt. 3.5.1889, sosial sec death index, 393-07-2840, kuollut 2/1966, Phelps Wisconsin 54554.

Muitakin sisaruksia on,Olga Pauliina, synt 1.7.1881, ja tiedän hänenkin meneen Amerikkaan, koska Miina meni ensin hänen luokseen 1903 , Olgan nimi löytyy Ellis islandin tiedoista.

Olen kiitollinen kaikista tiedonmurusistakin, joten jos vaan löydät jotain heihin liittyvää, niin suuri kiitos siitä.

t. Anneli

Tuula Cu
06.06.08, 12:44
Hei Anneli!
Wisconsinissa näyttää asuvan tälläkin hetkellä Mannistoja. Etsin aikanaan omiani rohkeasti kirjoittelemalla sopivaan osavaltioon samannimisille, sattuisivatko he olemaan sukua. AnyWho -luettelosta löytyvät Candy ja Glen, Dan ja Sheila, Karen, Richard T ja E.B. Mannisto - ja heidän osoitteensa.
Kun yhden sisaruksen jälkeläiset löytyvät, he tietävät muista!

T Tuula, yhden sisaruksen asemesta kolme Amerikassa paikallistanut (ja osan jälkeläisistä jo tavannutkin...)

Anneli
06.06.08, 14:02
Hei Tuula, olen onnistunut nyt jäljittämään kaikki muut sisarusparveen kuuluvat Mannistot ja ollut heihin jo yhteydessäkin. Vain tuo minun Vilhelmiinani on edelleen kateissa, hänestä eivät sisaruksetkaan tienneet, luulivat hänen jääneen Suomeen. Olen onnistunut paikallistamaan hänen oletetun perheensä Pennsylvaniaan, avioliiton kautta tullut nimi Peltomäki on muuttunut Peltoseksi. Nyt yritän sitten jäljittää oikeita Peltosia,he löytyvät ainakin 1920 U S Census (Pennsylvania) Johan Victor ja Minnie Peltonen. Nyt yritän kirjoittaa Pennsylvanian arkistoihin, josko sieltä jotain heistä löytyisi. Tuntuvat todella kadonneen. Kiitos avustasi, menen kurkkimaan antamaasi luetteloa, josko sieltäkin jotain vielä löytyisi.

Terhi L.
06.06.08, 17:06
Hei!

Kokeilehan kysellä täältä http://www.newyorkfamilyhistory.org/. Ko. puljuun voi liittyä myös jäseneksi, jolloin voi tehdä muutaman ilmaisen haunkin vuosittain.

Terveisin,
Terhi L.

kkylakos
07.06.08, 05:36
Hei,

mainitsit löytäneesi pariskunnan 1920 Pennsylvaniasta. Jos kyseessä oli "Year: 1920;Census Place: Slippery Rock, Lawrence, Pennsylvania; Roll: T625_1586; Page: 13A; Enumeration District: 117; Image: 911." niin sama perhe on 1930 sivulla "Year: 1930; Census Place: New Castle, Lawrence, Pennsylvania; Roll: 2060; Page: 13A; Enumeration District: 29; Image: 407.0."

Tulovuodet eivät täsmää kysymykseesi täysin ja muutenkin yhdistäminen pitää tarkistaa. Ylläolevalla pariskunnalla oli useita lapsia, jotka ovat kuolleet vasta 1980- ja 1990-luvulla. Haulla genealogy Pennsylvania "New Castle" löytyy mm. paikallinen kirjasto, jota lähestymällä voisit löytää lisää tietoa tai yhteyden johonkin sopivaan auttajaan.

(Kirjaston sivuilta (http://www.ncdlc.org/index.php?module=pagemaster&PAGE_user_op=view_page&PAGE_id=5&MMN_position=6:6) löytyi viiteitä kuolinilmoituksiin)

Eero K
17.01.12, 10:42
Mahdollisesti etsimäsi perhe on ottanut Sepp -sukunimen USA:ssa, jos kyseessä on sama perhe. 1910 New Yorkin Censuksesta kun löytyy Minnie Sepp s. 1879 Suomessa, sekä pojat John Sepp s. 1897 Suomessa ja Theodore Sepp s. 1901 New Yorkissa. Minnie mainitaan leskeksi, joten hänen puolisonsa on kuollut ennen vuotta 1910.

t. Eero K.

Tuiju Olsio
17.01.12, 18:20
Minäkin innostuin katselemaan tätä.
*Anneli
Olen vähän eri mieltä ensinnäkin näistä päivämääristä.
Juho Vihtori syntyi 19.03.1876 Kankaanpäässä (ei Siikaisissa), vanhemmat Niinisalon Santalan torppari Matti Kaaponpoika ja Albertiina Juhontytär.
Juho Vihtori muutti Kankaanpäästä Siikaisiin 08.02.1900.
Vilhelmiina muutti Kankaanpäästä Siikaisiin 03.12.1898.
Vilhelmiina ja Juho Vihtori vihittiin Siikaisissa 24.05.1900.
Näiden tytär Alma Maria syntyi 29.09.1900 Siikaisissa (Rippikirja 1894-1901 Siikainen, sivu 275, tässä Juhon syntymäpäivä ja -paikka väärin).

Vuoden 1920 censuksessa Pennsylvaniassa asuva John V. ja Minnie Peltosen perhe ei mielestäni ole oikea. Tässä perheessä vanhin poika 14-vuotias John, joka olisi täten syntynyt noin 1906. John on merkitty tulleeksi USA:han 1901 ja Minnie 1900.
World War I Draft Registration Cards, 1917-1918 mukaan John Victor Peltonen s. 27.02.1878, asuu New Castle City Pennsylvania. Vaimo Vilhelmina.

*Eero K
Ehdottamasi Sepp-perhe ei mielestäni sovi myöskään etsityksi.

Eero K
17.01.12, 21:29
En alunperin huomannut että viesti oli postattu jo 2008 kun vastasin.
Tuosta New Yorkin Seppin perheen pojasta Theodore Alexander Seppistä löytyy jonkin verran tietoja USA:n hakemistoista. Hän meni naimisiin 3. heinäkuuta 1937 Olympiassa, Thurston Countyssä, Washingtonissa Ethel Deanin kanssa ja erosi Seattle Daily Times sanomalehden mukaan heinäkuussa 1945, jolloin ero myönnettiin. 3. maaliskuuta 1946 Theodore Alexander Sepp meni uudelleen naimisiin Bremertonissa, Kitsap Countyssä, Washingtonissa Maria Laurada Jurichin kanssa. Saattaa olla että oli useammankin kerran naiimisissa, mutta löysin vain nuo tiedot. Theodore kuoli joko 27 joulukuuta 1965 tai 5 tammikuuta 1966 Tacomassa, Pierce Countyssä, Washingtonissa. Hänelle kun löytyy kahdesta eri paikasta eri kuolinpäivät. Ajattelin että tuo Seppin perhe olisi saattanut olla yksi vaihtoehto tuon alkuperäisen viestin perheeksi.

t. Eero Kujanpää / Espoo

Anneli
19.01.12, 09:05
Hei ja kiitos niin Eerolle kuin Tuijullekin. Oli kiva saada lisää tietoa, ja olen ihmetellyt ( ja edelleen ihmettelen) Juho Vihtorin syntymää Siikaisissa / Kankaanpäässä. Heitä tuntuu olevan siellä seudulla useampia samannimisiä ja oma tietoni on saatu kirkkkoherranvirastosta, mutta en ole onnistunut pääsemään Juhon tietoja taaksepäin, syynä saattaa olla virheelliset tiedot. Siis kohti uusia tutkimuksia :). Ja samoin suuri kiitos lisätiedoista Tedin kohdalla. Ja Pennsylvanian tiedot olivat tosiaan täysin vääriä, mutta nyt olen onnistunut muuten jo löytämään kaikki kadonneet, niin Minnien kuin hänen sisaruksensakin. Siinä mielessä on hyvä että nyt tuli motivaatiota lisää Juhon,Tedin ja Johnin suhteen. Lämmin kiitos vielä kerran.

Eero K
19.01.12, 11:32
Oliko tuo Seppin perhe etsimäsi? Tuosta Theodore Alexander Seppistä sen verran, että toinen puoliso oli Marcia Laurada Pitts s. 16.9.1908 Milton, Pierce County, Washington ja k. 1983. Jurich nimi Theodoren kanssa vihkitiedoissa tuli edelliseltä puolisolta, sillä Marcian 1. puoliso oli 27.10.1935 Frank Jurich s. 3.9.1904 k. 1969. Kolmas puoliso Marcialle Theodoren jälkeen oli 2.9.1958 Joseph Marion Davidson s. 2.12.1902. Theodoren aiemmasta puolisosta Ethel Deanista en löytänyt enempää tietoja, muuta kuin että erosivat heinäkuussa 1945.

t. Eero Kujanpää /Espoo

Tuiju Olsio
19.01.12, 13:25
En pysy nyt kärryillä. Miten tämä Sepp-perhe sopii Juho Vihtorin ja Vilhelmiinan perheeksi? Jos lähdetään siitä, että ainakin Alma Maria on oikein. Hän syntyi 29.09.1900 ja jäi Suomeen. Tässä Siikaisten rippikirja, jossa perhe on http://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut/jasenille/paikat.php?bid=15576&pnum=276 Ei siinä ole perheessä ketään vuonna vuonna 1897 syntynyttä Juho-poikaa. Kun Vilhelmiina tuli vuonna 1898 Kankaanpäästä Siikaisiin, ei hänellä ollut lapsia mukana. Ja jos tiedetään, että Vilhelmiina oli USA:ssa vuosina 1903-1906, niin miten hän on voinut olla vuonna 1901 New Yorkissa syntyneen Theodoren äiti? Tuossa vuoden 1910 censuksessa sanotaan Minnien ja Johnin tulleen vuonna 1904 USA:han.
En kuitenkaan löydä Peltomäen perhettä vuoden 1910 censuksista tai myöhemmin, ei Väinö pojastakaan mitään huomiota. Nimi on saattanut muuttua ihan miksi vain, Pelto tai Belto tai Beldo tai Maki tai McKey tai jne.
Asiaan toisi ehkä enemmän valaistusta, kun pääsisi katsomaan Siikaisten rippikirjaa 1902 lähtien sivua 560.

Anneli
19.01.12, 18:09
Hei ja kiitos jälleen. Tässä tilannekatsaus: Ted Sepp, joka kuoli Tacomassa on oikea. Hän on isoäitini Alman velipuoli. Sukuni hallusta löytyi vanhoja kirjeitä Amerikasta isoäidillinen, ja näistä kävi ilmi paljon uusia asioita. Kirjeissä kerrottiin isoäidilleni, että hänellä on veli Ted Sepp Amerikassa. Olen onnistunut jäljittämään häntä myös Amerikasta löytyneiden muiden sukulaisten avulla (jotka onnekseni ovat myös olleet kiinnostuneita sukututkimuksesta). Ilman kirjeitä ei Ted Seppiä olisi löytynyt lainkaan. Samoin näistä kirjeistä pääsin muutenkin eteenpäin, Wilhelmiina, eli Miina, eli Minnie oli vihitty ensin Suomessa, sitten hän oli censuksenkin mukaan jäänyt leskeksi (ilmeisesti tästä Sepp nimisestä miehestä, suomalainen Juho Peltomäki e Santanen oli jäänyt aiemmin jo jonnekin matkan varrelle) ja tuo John Sepp on joko miehen mahdollinen poika joka jäi Miinalle tai sitten heidän toinen poikansa (tai voisiko olla Wäinö Juhonpoika, joka tuli Miinan mukana Amerikkaan). Oikea Miina kuoli Tacomassa, samoin Ted Sepp, ja minulla on hänen avioeropaperinsakin tuosta Marciasta. Minulla on tietoja Miinan elämästä Tacomassa, ja hänen viimeisestä aviomiehestään Gust Helinistä (mahdollisesti Uudenkaupungin seudulta)
Miina oli kuollessaan Minnie Helin, ja hänellä oli muitakin poikia. Tutkimusteni mukaan kaikki olivat kuitenkin lapsettomia.
Minnien puoli on kutakuinkin nyt kasassa ja tietoja tarkistettu ja sukulaisetkin löydetty. Yritän kuitenkin päästä vielä kiinni Juho Peltomäkeen (jota ryhdyn nyt tutkimaan uudelleen uuden syntymäajan ja -paikan valossa) jos löytäisin hänet jostain, lisäksi mietin mitä tapahtui isoäitini veljelle Wäinö Peltomäelle, joka oli syntynyt 1907 Suomessa ja matkusti Amerikkaan Miinan kanssa 4 kk:n iässä. Poika oli matkustusasiakirjojen mukaan Wäinö (Juhonpoika) Peltomäki. Miinan sisarukset (8 kpl) matkustivat kaikki amerikkaan, ja osa matkusti Suomen ja Ameriikan väliä useammankin kerran, ja heidän isänsäkin oli siellä ollut mutta palannut perheen pariin. Miina palasi Suomeen 1906 synnyttämään Wäinön ja isoäitiäni katsomaan (joka eli Suomessa Miinan kaksoissisaren Marian kasvattityttärenä) ja lähti uudelleen Amerikkaan, nyt mukanaan tuo Wäinö poika.
Mielenkiintoista sinällään on se, että Miinan sisaruksilla on paljonkin sukua ja jälkeläisiä Amerikassa, mutta Miinan lapsista vain oma isoäitini sai lapsia. Ted ja muut lapset kuolivat tutkimukseni mukaan lapsettomina. Jos vielä jostain löytyy Juho ja Wäinö, niin sitten olen tyytyväinen omaan tutkimukseeni. Lämmin kiitos tästä avusta.

Anneli
19.01.12, 18:18
Ja vielä tuosta Tedistä, niitä löytyy useampia, ja nyt en ole valitettavasti omien sukututkimus papereideni äärellä, mutta tämä oikea Ted oli syntynyt myöhemmin, ei 1901. Olen tilannut Amerikasta paljonkin papereita, mm Tacoman kirjastossa on hyvät sukututkimusarkistot, joista olen tilannut kopioita.

Tuiju Olsio
19.01.12, 20:59
Kiitos Anneli. Nyt valkeni minullekin vähän.
Miina/Minnie Helin on haudattu tänne http://www.findagrave.com/cgi-bin/fg.cgi?page=gr&GSln=helin&GSbyrel=all&GSdyrel=all&GSob=n&GSsr=121&GRid=49273914&df=all&
Gustaf Helinin vastasyntynyt tytär myös http://www.findagrave.com/cgi-bin/fg.cgi?page=gr&GSln=helin&GSiman=1&GScid=77080&GRid=49428919&

Vuoden 1920 censuksessa (Tacoma, Pierce, Washington) on perhe Gust ja Minnie Helin. Heillä neljä poikaa, vanhin 13-vuotias John, joka voisi olla myös Miinan ja Juhon poika, mutta ei voi olla Miinan ja Gustin yhteinen poika. Tämä John on siis samanikäinen kuin Wäinö? Perheessä myös 12-vuotias poika Valentine, jonka syntymäpaikaksi merkitty tässä New York.

Vuoden 1910 censuksessa Gust Helinillä on Emma niminen vaimo ja 2-vuotias poika Valentine, jonka syntymäpaikaksi merkitty Washington.
Herää epäilys, että John ei ole Gustin poika ja vuoden 1920 censuksessa hänellä väärä syntymäpaikka, vaihtunut Valentinin kanssa. Tai sitten nämä ovat ihan joku muu perhe samassa paikassa.
Olisikohan Väinöllä ollut toinenkin etunimi, kuten Suomeen jääneellä sisarellaan?
Tiedostosta 'World War I Registration Cards, 1917-1918' löytyy Gust Helin s. 23.04.1875, vaimo Mina Helin. Ammatti fisherman. Asuinpaikka Tacoma, Pierce, Washington.

Anneli
20.01.12, 07:54
Olen itsekin pohtinut, jos tuo John onkin Suomessa syntynyt Wäinö Juhonpoika, ja taidan tutkia sitä tarkemmin. Valentine (Val) oli merimies, ja mielestäni ei myöskään Minnien poika vaan Gustin poika aiemmasta avioliitosta. Olen myös löytänyt tuon tiedon tuosta heidän vastasyntyneestä tyttärestään. Kiitos myös Juhon syntymäajan ja paikan oikaisemisesta. Olen luottanut seurakunnalta saamaani tietoon hänen syntymäajastaan ja paikastaan ja ihmetellyt kun en löydä ko rippikirjoja. Etsin ja löysin tuon mainitsemasi syntymän Kankaanpäästä, ja siitä onkin hyvä jatkaa.