PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Tiedot erilaisia tai ei löydy


LeKaSA
08.01.08, 19:08
Selaillessani hiski ja muita tietokantoja, huomasin että syöttämilläni hauilla ei löytynyt edes niitä henkilöitä aina, joiden tiedot minulla jo on. En myöskään saa familysearch sivulta haulle aina kuin yhden lapsen tiedot pariskunnalle, eivät kai kaikki ole olleet niin vähälapsisia?!
Kyse on 1800 luvun puolivälissä avioituneista ja syntyneistä.
Mistä saa tietoa nimien ottamisesta, mahdollisesta etunimen muutoksesta tms?

Juha
08.01.08, 19:23
Mahdollisia selityksiä;

1.lapset puuttuvat kastettujen luettelosta,löytyvät vaikka vain rippi- ja/tai lastenkirjasta
2.hakuavaimesi ovat vääriä, käytä esim. Hiskissä mahdollisimman paljon *-merkkiä korvaamaan merkkijonoa (esim. hakiessasi sukunimellä Zweyberg, kirjoita vain z*erg jne)
3. lapset ovat syntyneet jossain muussa seurakunnassa
4. alkuperäiset tietosi ovat väärät (oletko itse ne saanut esim. rippikirjasta vai oletko saanut ne joltain toiselta tutkijalta).
5. pappi on aikoinaan kirjannut nimen jotenkin hullusti tai jossain välissä tietoja Hiskiin siirrettäessä on tullut virhe

Nämä nyt vain tuollaisia, mihin itse olen törmännyt vuosien kuluessa


Juha

Sariainen
08.01.08, 19:25
Riippuu toki ajankohdasta mikä sinulla on kyseessä, mutta ainakin vanhemmissa noin ennen v.1920-lukua sukunimien ottamisista on merkinnät rippikirjoissa. Usein jopa tarkka päivämäärä milloin sukunimi on muutettu.
Hiskilöistä ei tällaisia löydy. Ikävä kyllä ! :cool:

Hiskin tietoja on korjattu jonkin verran, mutta sieltä puuttuu tietoja myös sellaisia, joita siellä jo pitäisi olla tai ne ovat virheellisiä.
Eikö tietojasi löydy vielä SSHY.n sivustolta ???

http://www.digiarkisto.org/sshy/

Terv. SARIAINEN :rolleyes:

Maisa
08.01.08, 22:10
Pappi saattoi kirjoittaa välillä käyttäen sukunimeä, välillä patronyymiä ja patronyymit saattoi vaihdella lapsesta toiseen. Tähän olen itse törmännyt tosi usein.
Maisa

Heikki Särkkä
09.01.08, 08:02
Kannattaa hakea lapsia antamalla vain toisen vanhemman tiedot tai niistäkin vain osa. Jos osumia tulee liikaa, tarkennetaan tietoja. Kuitenkin mitä enemmän tietoja antaa, sitä suurempi on mahdollisuus, että ne poikkeavat jossakin kohtaa kirjatuista tiedoista.

LeKaSA
09.01.08, 11:20
Hei. No minä nyt olenkin tällainen vasta-alkaja, joten ehkä innokkuutta on enemmän kuin taitoa.
Etsimäni nimen olen saanut Hollolan kirkkoherran virastosta syntymäaika tietoineen ja olen saanut sieltä myös tämän puolison nimen. Henkilön syntymä aika on merkitty, muttei kuolinaikaa eikä paikkaa, vaikka hän on syntynyt 1850 luvun puolivälissä.
Nimikin on yksinkertainen suomalaisnimi Antti, mutta edes yhtään Andreasta tai vastaavaa ei ole kastettu tai syntynyt kyseisessä kunnassa lähiaikana, joten kai mies on vain ottanut etunimensä muualta.
Vaan jatkan sitkeästi eteenpäin, kyllä varmaan jotain löydän ajan mittaan.
Sitä vielä että entä sitten jos joutuu arvailemaan, miten suurta todennäköisyyttä voi pitää oikeana tietona?

Juha
09.01.08, 11:32
Etunimeä ei kyllä vaihdettu tuosta vain, joten mistäs olet etsinyt tätä Anttia. Tai olisiko sinulla antaa tarkempia tietoja eli syntymäaika päivämäärän ja kuukauden tarkkuudella.

Ehkä näin isommassa porukassa saataisiin sinut mukavasti alkuun :)


Tuota kuolinajan ja paikan puuttumista en ihmettelisi. Hollolassahan on tiedossa vain ne tapahtumat, jotka ovat tapahtuneet Hollolan seurakunnassa. Jos Anttisi kuoli jossain muualla, ei siitä löydy heiltä merkintää.


Juha

Erkki
09.01.08, 14:27
Etsimäni nimen olen saanut Hollolan kirkkoherran virastosta syntymäaika tietoineen ja olen saanut sieltä myös tämän puolison nimen. Henkilön syntymä aika on merkitty, muttei kuolinaikaa eikä paikkaa, vaikka hän on syntynyt 1850 luvun puolivälissä.


Hollolan syntyneitä näyttäisi olevan Hiskissä vain vuoteen 1850 asti. Vai onko Hiskistä muilla saiteilla tuoreempia versioita?

Onko muuten mainitun srk:n kirkkoherranvirastossa mikrokortteja yleisön käytettävissä? Kysy sitä ensin.
Seuraavaksi on kai ajateltava matkaa Kansallisarkistoon tai sitten tilattava Mikkelin maakunta-arkistosta tuon seurakunnan mikrokortit sellaiseen kirjastoon, jossa on soveltuva lukulaite. Olen käyttänyt tätä viimeistä vaihtoehtoa ihan tyytyväisenä ainakin viiden seurakunnan osalta. Suht nopea palvelu ja halpa.

mer-ru
09.01.08, 14:51
Olen itse törmännyt samaan mutta laajemmalla haulla löytyi lopultakin pitää vain varmistaa tiedot kyseisestä seurakunnasta

Onneksi osa helppoja etsiä kun isän puolella sukunimi vakiintunut mutta silti vaan oltava tarkkana

merru

Maisa
09.01.08, 16:05
En tiedä, missä päin Suomea asut, mutta Lahden kaupunginkirjastossa on mikrohuone ja siellä on paljon Lahden alueen rullia ja kortteja. Ja kuulemma uusi hyvä skannauskonekin.
Maisa

mer-ru
09.01.08, 16:45
Niin pitääkin käydä joskus katsomassa siellä. Kiitos tiedosta

LeKaSA
09.01.08, 22:05
Minulla on tuonne Mikkelin arkistoon puolen tunnin matka, joten aijon kyllä alkaa vierailla siellä, kunhan saan aikaa jostain repästyä.
Se sitten jää nähtäväksi, osaanko käyttää sen tietoja mahdollisemman hyvin. Vanhaa kirjoitusta osaan kyllä lukea, se ei ole este.

Julle
09.01.08, 22:25
< Mistä saa tietoa nimien ottamisesta, mahdollisesta etunimen muutoksesta >

Sukunimien kyllä: http://www.genealogia.fi/nimet/index2s.htm (http://www.genealogia.fi/nimet/index2s.htm) jos on viitsinyt aikanaan ilmoittaa viralliseen lehteen!

LeKaSA
09.01.08, 23:23
Ei löytynyt siitä listasta. Kyse on nimestä Mukkila. Muutettu 1900 luvun alussa joskus.

Tuiju Olsio
10.01.08, 01:11
Ei löytynyt siitä listasta. Kyse on nimestä Mukkila. Muutettu 1900 luvun alussa joskus.
Jos Mukkila on se vanha nimi, niin löytyy muutetuksi nimeksi Uotila vuonna 1927 http://www.genealogia.fi/nimet/index2s.htm