PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Etelä Pohjanmaa


Alpo Palo
25.06.07, 17:21
:)Hei liityin tähän forumiin tänään.
Tiedustelisin onko täällä muita jotka tutkivat
Esim. Jurvan, Teuvan, Laihian, Vähäkyrön ja Kurikan sukuja:o

tapsatu
30.06.07, 20:54
Hei Alpo!
Ellet ole saanut vastausta kysymykseen vielä, niin voin vakuuttaa, että meitä löytyy kyllä. Itsellänikin on (tosin aika vähän) tietoja suvustani Jurvassa, Teuvalla ja Kurikassa. Eniten kuitenkin Kauhajoella.
terv. Tapani

Maisa M
01.07.07, 18:15
:)Hei liityin tähän forumiin tänään.
Tiedustelisin onko täällä muita jotka tutkivat
Esim. Jurvan, Teuvan, Laihian, Vähäkyrön ja Kurikan sukuja:o

Hei, Alpo!

Olen tutkinut mieheni sukua Jurvasta, Laihialta ja joku haara Teuvalta. Mieheni esi-isä on tämä Jaakko Ilkka, joka "eli kuin Suomen mies ja kuoli hirsipuussa".

Sano sinä ensin, mitä sinulla on epäselvää, niin yritän auttaa, jos minulla on niitä samoja tietoja.

ystävällisin sukututkimusterveisin :)
Maisa M

havu
02.07.07, 22:58
Terve Alpo,

minä olen alkanut tutkia sukuni juuria Pohjanmaalla. Sukuni sijoittuu lähinnä Laihialle ja Jurvaan, ainakin näin alkuun näyttää siltä.

T. Hannu Vuorinen

Maisa M
07.07.07, 18:56
Hei, Alpo!

Olen tutkinut mieheni sukua Jurvasta, Laihialta ja joku haara Teuvalta. Mieheni esi-isä on tämä Jaakko Ilkka, joka "eli kuin Suomen mies ja kuoli hirsipuussa".

Sano sinä ensin, mitä sinulla on epäselvää, niin yritän auttaa, jos minulla on niitä samoja tietoja.

ystävällisin sukututkimusterveisin :)
Maisa M


Alpo Palo kirjoitti 1.7.2007 klo 21:02 :

>This is the message:

Kiitos vastauksesta.
Kysymyksiä: Ketkä oli Samuel Eliaksenpoika Kujalan s.01.03.1754 k.12.05.1826 vanhemmat? Vaimo oli Margareta Mattsintytär s07.11.1753 ketkä vanhemmat?
Mårten Jacobinpoika s.15.09.1803 Hautala vihitään 04.11.1825 Jurvassa Lisa Johanintyttäden s.02.03.1806 kanssa kuka oli tämä Mårten (Hautalasta olen löytänyt vain 23.10.1806 syntyneen, olisiko sama)? >Gustaf Garlinpoika s.16.02.1733 ketkä vanhemmat?vihitään Christina Johanintyttäden kanssa 26.12.1755 Laihia (syntymäajat ei välttämättä oikein) Tässä näitä nyt alkuun. Jos sinulla kysyttävää alueelta Teuva, Laihia, Ilmajoki,Kurikka,Jurva, Veteli,Vähäkyrö,Isokyrö ja Pirttikylä kysy niin yritän auttaa. <

------------------------

Hei, Alpo!

Jostakin syystä yllä mainittu kyselysi tuli minulle privana, mutta vastaan kuitenkin täällä forumilla, missä alkuunsa kirjoititkin.

HisKistä puuttuu Jurvan syntyneet kokonaan, mutta minulla on niistä mikrofilmikortit. Aikaisemmin Jurva kuului Laihiaan, joten syntyneitten tiedot alkavat Jurvassa vasta vuodesta 1774 ja jatkuvat 1850 asti. Laihian syntyneistä puuttuu alkuperäisistä tiedot ajalta 1721 - 1733. Mutta rippikirjojen mikrofilmeja ei minulla ole ja ne pitäisi ehdottomasti olla. Digi-arkistossakin on rippikirjat Laihialta vasta v:sta 1814 alkaen, mutta Jurvasta ei ole mitään rippikirjoja.

Niinpä en saanut paljon mitään irti vastaukseksi sinulle.

Samuel Eliaksenpoika saattaa olla Teuvalta kotoisin. Siellä on HisKin ja myös omien mikrokorttieni mukaan syntynyt:
Synt........Kast..........Talo..............Isä.. ...................Äiti
7.5.1754/ 9.5.1754.....Hangasluoma..Eljas Johansson....Vendila Mattsd.
.................................................. ....................Samuel

Vaikka päivämäärä ei olekaan sama kuin sinulla eli 1.3.1754, jota en löytänyt Laihian syntyneistä, katsoisin tämänkin Teuvan RK:sta. Useinhan syntymäaika vääntyi toiseksi, kun henkilö muutti toiselle paikkakunnalle.
Vaimoa Margareta Mattsintytärtä, joka on syntynyt 7.11.1753 ei löydy Laihian syntyneistä, mutta vuonna 1753 on syntynyt HisKinkin mukaan 3 Margareta Mattsintytärtä (1 Sarvijoelta, 2 Jurvasta). Minä tarkistaisin heidät kaikki Laihian rippikirjasta. Mistä olet nuo s.ajat saanut?

Seuraava pari:
Minäkään en löytänyt korteistani (enkä myöskään Family Search:stä) muuta Mårten Jacobinpoikaa, kuin tuon 23.10.1806 syntyneen Mårtenin, jonka isä on Bd. Jacob Hautala ja äiti Margaretha ikä 38 v. Sitten vihitty Laihialla 30.6.1791 Bd Jacob Mårtenss: Hautala ja Pig Margeta Johansdr Junckar.
Tarkista taas rippikirjasta kaikki, mistä taas saat vanhempien syntymäajat, nim. jos he ovat nämä.

Viimeinen pari:
Gustaf Carlinpoika s. 16.2.1733 ja Christina (Kirstin) Johanintytär (ilmeisesti myös, kun en löytänyt häntä Laihian syntyneistä myöhemminkään) ovat syntyneet juuri siihen aikaan, jolloin alkuperäisistäkin syntyneistä puuttuvat tiedot ajalta 1721 - 1733 Laihialta, johon Jurva silloin kuului, ne tiedot saa vain Laihian tuon ajan rippikirjasta. Gustafin ja Kirstinin vihkitiedossa on Gustafilla sukunimi Canganalusta, joten joku Carl Canganalusta on isä ollut. Nuorimman lapsen eli 1.4.1760 syntyneen Helenan tiedoissa on Gustafilla nimenä Göst. Canganala ja kylä on Jurva.

Toivottavasti saat rippikirjasta lisää apua. :)

yst. terv. Maisa M

Alpo Palo
07.07.07, 23:09
Hei Maisa
Kiitos vastausesta.
Tiedot syntymäajoista on rippikirjoista joissa kyllä Samuelin ja Margaretan kohdalla vaihtelee.Täytyy tutkia ehdottamasi Samuel.

Mårten Jacobin ei voi olla vihitty 1791

Gustaf Garlinp. isää en ole onnistunut löytämään Kangasalustasta.
Täytyy jatkaa metsästystä.
T.Alpo

Alpo Palo
07.07.07, 23:19
Hei taas Maisa.
Korjaus edelliseen viestiini.Ethän sanonutkaan Mårtenin vihityn tuolloin vaan hänen vanhempansa, kuten todellakin on. He ovat myös toisen poikansa kautta esivanhempiani. Täytyy koitta selvittää mitä Mårtenilee käy.

Riikka Kalmi
15.07.07, 13:19
Minä tutkin sukuani mm. Laihialla. Sukuani ovat Käyppälän Wiikit, Jokikylän Tarkkaset sekä Hukat, Pukat, Lundit, Sorvarit, Hopat, Sompit ja Iso-Jakut.

t. Riikka :)

sukututkimuspäiväkirjani:
http://sukututkimus.blogspot.com

Alpo Palo
15.07.07, 16:17
Hei Riikka.
Kiitos vastauksesta ja tiedoksi, että ainakin Wiikit Laihialta on ilmeisesti myös minun sukuani. Johan Mattsinpoika Wiik s.12.04.1778 Laihia. Muuttaa Jurvaan.
Onko tullut eteen?

Riikka Kalmi
15.07.07, 17:18
Ei ole tämä Juho Matinpoika esi-isiäni tai sukulaisiani. Wiikin talojahan oli aikaa myötä Laihialla useampi, Käyppälän lisäksi mm. Isossakylässä.

t. Riikka
Sukututkimuspäiväkirjani:
http://sukututkimus.blogspot.com

jjj
16.07.07, 07:29
Hei Alpo

Kustaa Kallenpoika Kangasalusta ja vaimonsa Kristiina saattavat löytyä kokoomasivuiltani: http://www.vilppula.com/.

Alpo Palo
20.07.07, 20:45
hei Jyri !
Kiitoksia sieltähän he tosiaan löytyvät.http://suku.genealogia.fi/images/icons/icon7.giffile:///D:/DOCUME%7E1/ADMINI%7E1/LOCALS%7E1/Temp/moz-screenshot-1.jpg
terv. Alpo

Liisa J
30.07.07, 19:40
Hei Riikka!
Miten ollakaan lueskelin juuri Niilo ja Marketta Männyn sukukirjaa. Sieltä löytyy mm. Anna Heikintytär Hukka o.s. Mänty, s. Jurvassa 11.5.1780, k. Laihialla 6.7.1856. Puoliso Mikko Matinpoika Niemi, sitten Hukka.
Samasta opuksesta löytyvät myös ainakin Wiikit, Hopat ja Lundit.
Terveisin Liisa J

Riikka Kalmi
30.07.07, 23:14
Hei Riikka!
Miten ollakaan lueskelin juuri Niilo ja Marketta Männyn sukukirjaa. Sieltä löytyy mm. Anna Heikintytär Hukka o.s. Mänty, s. Jurvassa 11.5.1780, k. Laihialla 6.7.1856. Puoliso Mikko Matinpoika Niemi, sitten Hukka.

Hei Liisa! Olet oikeassa, nämä Anna ja Mikko ovat esivanhempiani. Sukujuhlakin Männyn suvulla olisi kai ollut viime sunnuntaina Jurvassa. Annan tyttärentyttären tytär Susanna Söörinki tuli aikoinaan (vuonna 1873)Laihialta Isoonkyröön emännäksi. Hän oli mummani isoäiti.

Liisa J
31.07.07, 09:42
Terve taas!
Olipa hauskaa, että heti liityttyäni foorumiin löysin sukulaisia:)
Minun sukuhaarani lähtee Israel Juhonpoika Koivistosta, ent. Mänty ja päättyy Väinö Sylvester Koivistoon, joka oli paappani.
Intoa sukututkimukseen!
Terv. Liisa J

Matti Lehtiö
02.08.07, 08:41
Tervehdys!
Jos en muista aivan väärin, Eteläpohjalaiset Juuret julkaisussa on ollut jossakin vaiheessa tarinaa ja selvitystä Kangasalan asukkaista. En nyt kuitenkaan muista ja ehtinyt katsoa lehden numeroa sen tarkemmin.
KTs. http://www.sukujutut.fi/suvut/etelapohjalaisetjuuret/index.htm

Yst. terv. Matti Lehtiö

Markku Pihlajaniemi
02.08.07, 16:02
Heipä

Eteläpohjalaisista Juurista nro 2/2004 löytyy juttua mm. Kalle Kustaa Kangasalusta Jouko Niemelän artikkelista Seinäjärveläiset.
Tämän artikkelin lähteiden lisäksi todisteeksi Kallen juurista voi merkitä Laihian talvikäräjät 1755, löytyvät mikrofilmiltä UK 1252. Näillä käräjillä haetaan naimalupaa jurvalaisen uudistilallisen Kalle Krekonpoika Kangasalustan pojalle Kustaa Kallenpojalle. Todisteeksi Kustaan iästä esitettiin Ilmajoen kappalaisen Thomas Stenbäckin todistus, että poika oli syntynyt 7.1735.
Ilmajoen syntyneistä löytyy sitten Kustaan syntymä 17.7.1735.

PirkkoT
15.02.08, 22:50
:)Hei liityin tähän forumiin tänään.
Tiedustelisin onko täällä muita jotka tutkivat
Esim. Jurvan, Teuvan, Laihian, Vähäkyrön ja Kurikan sukuja:o

Joo, onhan meitä. Jotkut tutkimani sukuhaarat menevät Kurikkaan.

Muita pitäjiä, joissa tutkimiani sukuja on elellyt, ovat ainakin Ilmajoki, Jalasjärvi, Ylistaro, Kauhajoki ja Kihniö.


Mummani isän perhe muutti aikoinaan Kurikasta Ilmajoelle. Ilmajoella he olivat nimellä Kujanpää.


Kurikan puolella vastaan on tulleet esimerkiksi nimet Koivisto ja Risk. Niin, taisipa niitä Kangasalustojakin olla siellä. Laitoin tämän muistinvaraisesti, koska juuri nyt ei tutkimustietoni ole käden ulottuvilla.

hansar
30.04.08, 23:06
Minä tutkin teuvalaisen Antti Heikki Juhonpoika Ylihakalan (s. 5.1.1864) juuria; hän oli 1. kertaa naimisissa kurikkalaisen Johanna Salomonintytär Birlingin kanssa ja sai tästä avioliitosta pari lasta. Muolaaseen muutettuaan hän meni toisen kerran naimisiin suutarin lesken kanssa.

Antti Heikin isä oli Juho Heikki Juhonpoika Söderblom (s. 13.10.1826) ja äiti Ulriikka Antintytär (s. 24.1.1831); muista pariskunnan lapsista en tiedä, saati näiden ihmisten esi-isistä. Onko teillä etelä-pohjalaisia sukuja tutkivilla mahdollisesti lisätietoa näistä ihmisistä? Onko Teuvalla ollut Ylihakala -niminen talo, koska Antti on vaihtanut isänsä sukunimen jossain vaiheessa?

Alpo Palo
04.05.08, 12:29
Hei hansar. Huomasin viestisi jo joku päivä sitten. Kyllä Teuvan kirkonkylässä oli Ylihakala niminen talo. Esiintyy tietojeni mukaan ensimmäisen kerran rippikirjoissa 1798 - 1803 sivulla 36.1804 - 1808 sivulla 32. (alkuperäisissä rippikirjoissa ei numerointia tosin ole). 1809 - 1814 sivulla 87.Tässä alustavasti näitä tietoja. Jos tahdot lisä tietoja kyseisestä talosta tai sen asukkaista ( tai muista Teuvan taloista ) niin ota yhteyttä joko tätä kautta tai suoraan minun sähköpostiin. Hyvää kesää toivottaen Alpo.

Ulla Kotinurmi
04.05.08, 21:17
Hei!
Laihialta olen etsinyt 1800- luvunalusta 1700-luvulle seuraavia sukuja: Braski, Niemi, Murhu, Leikas ja Mannila.
t.
ulla K

Matti Lehtiö
05.05.08, 12:51
Braski nimi viittaa Isonkyrön Hevonkoskelle.
Matti Lehtiö

PirkkoT
01.07.08, 19:28
Terve taas!
Olipa hauskaa, että heti liityttyäni foorumiin löysin sukulaisia:)
Minun sukuhaarani lähtee Israel Juhonpoika Koivistosta, ent. Mänty ja päättyy Väinö Sylvester Koivistoon, joka oli paappani.
Intoa sukututkimukseen!
Terv. Liisa J


Lueskelin uudelleen tätä ketjua ja huomasin, että olen samaa sukua myös.

Mummani isä Jaakko Kujanpää oli Marketta Juhontytär Vainionpään o.s. Mänty tyttärenpojan pojanpoika.

Israel Juhonpoika Koivisto oli käsittääkseni Marketan nuorempi veli.


:)

PirkkoT
01.07.08, 19:52
Löysin Väinö Sylvester Koiviston Männyn sukukirjasta. :)

Näkyy olleen vain reilut kaksi vuotta vanhempi kuin mummani Tyyne Korte o.s. Kujanpää, joka oli syntynyt 1903.

Mummani oli siis Joel Kujanpään pojan Jaakon tytär. Joel ja Jaakko löytyvät Männyn sukukirjasta taulusta V12.

tapiiri
14.10.08, 21:06
:)Terve Alpo

Tutkin seuraavia sukuja Laihialta ja Jurvasta:
Torkko, Rinta, Mänty, Liukku, Jaaksi, Kanala, Potka, Svärd.
tereveisin tapii

tapiiri
18.10.08, 12:54
Hei, Alpo!

Olen tutkinut mieheni sukua Jurvasta, Laihialta ja joku haara Teuvalta. Mieheni esi-isä on tämä Jaakko Ilkka, joka "eli kuin Suomen mies ja kuoli hirsipuussa".

Sano sinä ensin, mitä sinulla on epäselvää, niin yritän auttaa, jos minulla on niitä samoja tietoja.

ystävällisin sukututkimusterveisin :)
Maisa M


Tutkin seuraavia sukuja Laihialta ja Jurvasta

Torkko, Rinta, Liukku, Jaaksi, Svärd, Kanala, Potka.

terveisin tapiiri

Pauli
28.10.08, 13:16
Etelä-Pohjanmaalta tutkimusintresseissä itselläni ovat Ylistaro ja Isokyrö. Erityisesti kiinnostuksen kohteena Ylistaron kylät Kaukola ja Topparla vuosina 1600-1900.

juhakuus
19.11.09, 23:38
Löysin Väinö Sylvester Koiviston Männyn sukukirjasta. :)

Näkyy olleen vain reilut kaksi vuotta vanhempi kuin mummani Tyyne Korte o.s. Kujanpää, joka oli syntynyt 1903.

Mummani oli siis Joel Kujanpään pojan Jaakon tytär. Joel ja Jaakko löytyvät Männyn sukukirjasta taulusta V12.



Väinö Koivisto oli myös minun äitini paappa.

Jamppa
30.12.09, 08:38
Hei
En tiedä, että tuleeko tämä kysymys jo toiseen kertaan johonkin foorumiin, mutta etsin Sylvester Koiviston tietoja. Vaimo oli Ottilia o.s. Katajamäki. Asuivat kai Teuvalla tai Jurvassa. Syntyneet ehkä n. 1880 +/-?
Mistähän voisi aloittaa?:confused:

Matti Lund
30.12.09, 11:33
Hei
En tiedä, että tuleeko tämä kysymys jo toiseen kertaan johonkin foorumiin, mutta etsin Sylvester Koiviston tietoja. Vaimo oli Ottilia o.s. Katajamäki. Asuivat kai Teuvalla tai Jurvassa. Syntyneet ehkä n. 1880 +/-?
Mistähän voisi aloittaa?:confused:


Hei,

Tämä lienee aivan valmiiksi tutkittu sukuhaara Jurvan Männyn sukuseuran toimesta.

Kannattaa ottaa yhteyttä sinne. Muistaakseni Merja Koivisto on vastannut tämän haaran tietojen keruusta siellä.

Siis ei kannata lähteä pyytämään tietoja kirkkoherranvirastolta, jos haluaa saada ne nopeasti, vaan sukuseuralta, johon kaikilla halukkailla Sylvester Matinpoika Koivistonkin jälkeläisillä on oikeus liittyä.


Sukukirjan mukaan S K on T K107
s. Norinkylässä 30.08.1882 k. Kauhajoella 21.06.1932
Vih. 8.9.1900 Vo O M Heikint. K. s. Ähtäri 9.02.1879 k. K:joki 5.12.1953

terv M Lund

juhakuus
30.12.09, 11:43
Hei
En tiedä, että tuleeko tämä kysymys jo toiseen kertaan johonkin foorumiin, mutta etsin Sylvester Koiviston tietoja. Vaimo oli Ottilia o.s. Katajamäki. Asuivat kai Teuvalla tai Jurvassa. Syntyneet ehkä n. 1880 +/-?
Mistähän voisi aloittaa?:confused:

Voin myös vastailla kysymyksiin.
Sylvester oli äidinäidinisänisä minulle.

Liisa J
30.12.09, 13:19
Voin myös vastailla kysymyksiin.
Sylvester oli äidinäidinisänisä minulle.

Tervehdys!
Minäkin olen samaa Koiviston sukua.Otetaan yksi äiti tuosta Juhan litaniasta pois:p: . Omistan myös tuon Männyn sukukirjan. Sieltä löytyy kattavat tiedot Sylvesterin esivanhemmista. Valokuviakin löytyy - niin Juhalta kuin minultakin:)
Terv. Liisa J

Jamppa
30.12.09, 14:14
Kuulostaa tosi hyvältä. Saako vielä kysyä, että ketkä olivat Sylvesterin vanhemmat?
Saisin ehkä netistä paremmin osumia niillä tiedoilla.:)
Eihän kuvia löydy digitaalisessa muodossa (skannaus)?
Sylvester oli meikäläiselle isänsisänisä:) siis pikkuserkkuja ollaan Liisan kanssa:eek:?

Teija Kristiina
07.03.10, 17:00
Joo, onhan meitä. Jotkut tutkimani sukuhaarat menevät Kurikkaan.

Muita pitäjiä, joissa tutkimiani sukuja on elellyt, ovat ainakin Ilmajoki, Jalasjärvi, Ylistaro, Kauhajoki ja Kihniö.



Hei Pirkko!

Ajattelin kysäistä, että mahdatko tietää jotain Pakokorpi ja Harri -nimisistä suvuista Jalasjärveltä. Hiskin kautta olen selvittänyt niin pitkälle kuin vain voin sitä porukkaa. Sukunimi on ollut siis jossain vaiheessa edeltävänä tuo Harri, ja sitä Harrin sukua löytyy paljon Jalasjärveltä (Hiskin tietojen mukaan).
Mutta, mikä/mitähän mahtaiskaan olla tuo Harrin porukka aikaisemmalta nimeltä; kuka on tuon suvun päämies alkujaan + miten ja mistä hän on tullut Jalasjärvelle?!

Teija Kristiina
07.03.10, 17:25
Hei Pirkko!

Ajattelin kysäistä, että mahdatko tietää jotain Pakokorpi ja Harri -nimisistä suvuista Jalasjärveltä. Hiskin kautta olen selvittänyt niin pitkälle kuin vain voin sitä porukkaa. Sukunimi on ollut siis jossain vaiheessa edeltävänä tuo Harri, ja sitä Harrin sukua löytyy paljon Jalasjärveltä (Hiskin tietojen mukaan).
Mutta, mikä/mitähän mahtaiskaan olla tuo Harrin porukka aikaisemmalta nimeltä; kuka on tuon suvun päämies alkujaan + miten ja mistä hän on tullut Jalasjärvelle?!

Pieni lisäys: katsoin tällaista:
http://www.digiarkisto.org/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/jalasjarvi/rippikirja_1728-1756_uk138/28.htm

ja tutkin sitä tuonnempana vielä tarkemmin, josko siitä jotain irtoaisi.

Madeleine
11.04.17, 08:23
Selvisiköhän tuo jurvalaisen Mårten Hautalan arvoitus koskaan? Itsekin törmäsin nyt siihen, eli ainoa Mårteniksi sopiva henkilö olisi syntynyt 1806. Olisi kiva päästä tästä taaksepäin. :)