PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Sipoon tietäjät/tuntijat: RENSÖ ?


pirkko hagman
31.12.07, 17:41
Koettini on v. 1861 Sipoon RENSÖssä syntynyt mieshenkilö.
Pintapuolinen mikrokorttikatseluni ei tuottanut Sipoosta ko.-nimistä kylää.
HisKi antaa Rensön talonnimeksi, yhdessä kohdassa nimi näyttää merkityn kyläsarakkeeseen.
Paikallisena tietäjänä voinet auttaa minua löytämään Rensön oikeasta paikastaan/kylästä

vinkistäkin kiitollisena
Pirkko H:man

Tillander
01.01.08, 13:02
Hei, en ole Sipoon asiantuntija, mutta kun joulupukki toi minulle Karttakeskuksen julkaisema "Uudenmaan läänin pitäjänkartasto 1844" -teoksen vilkaisin Sipoon karttaa. Kyläluettelossa ei ole yhtään R-alkuista kylää eikä muutenkaan sopivantuntuista, mutta saaristosta löytyy RÖUSÖ, nykyisissä kartoissa RÖYSÖ. Saaristo on tässä kartastossa epämääräisesti piirretty, koska merikortit olivat venäläisten sotasalaisuuksia. Taloja ei ole merkitty.
K.G. Ekebomin merikorteissa 1880 on jo nimiasu RÖYSÖ ja useita taloja tai torppia merkitty. Olisiko Röysö etsimäsi paikka?
Hyvää jatkoa tälle vuodelle

pirkko hagman
01.01.08, 15:16
Kiitos Michael,
ounastelen, että löydöksesi on Bingo.
Kalastaja-ammatti liittyy tutkittavani sukutaustaan, joten sekin asia stemmaisi.
Itse löytämäni (Rensön) talon/kylän viimeinen kirjain eli ö viittasi tietysti myös saareen, mutta omistamani maantiekartasto ei auttanut asiassani.

Röyhkeästi vaivaisin sinua vielä katsastamaan oivallisesta kartastasi mikä mantereen puolella oleva kylä mahtaa olla lähinnä tuota Röysöä.

Joka tapauksessa minun kannattanee lähteä selailemaan mikrokorteilta-/rullilta niitä Sipoon kyliä, jotka sijaitsevat aivan rannan tuntumassa.
Kortteja näytti olevan melkoisesti ja tämän apusi turvin voin karsia niistä jo suuren määrän.

kiitollisena oivallisesta avustasi toivottelen Sinulle
antoisaa alkanutta vuotta
yst. terv. Pirkko H:man

Tillander
01.01.08, 15:35
Hei Pirkko
Röysön naapureina ovat isommat saaret Simsalö, Söderkulla ja Norrkulla. Näistä Norrkulla on kartan kyläluettelossa. Mantereen puolella löytyvät kylät Gjerknäs ja Hitå eli Ericsnäs (kartan kirjoitusasun mukaan).
Toivottavasti tästä on apua.

pirkko hagman
01.01.08, 17:27
Hei Michael,

antamillasi tiedoilla pötkin jo pitkät matkat eteenpäin -- kiitokseni!
Saattaahan olla, että mikrokorttien aakkostuksesta löydän esim. Ö:n kohdalta (öarna)elleivät saaret ole luetut tiettyihin kyliin kuuluviksi.

Sen verran katselin arkistossa jo aiemmin pitäjähistorioiden hyllyä, että saatoin todeta Sipoosta olevan pit. historia- antia sekä suomeksi että ruotsiksi.
Hätäinen ko. teosten selilu ei kuitenkaan tuonut vielä ratkaisua varsinaiseen ongelmaani.

jälleen kiittäen Pirkko H:man

esg
01.01.08, 18:50
Minulla on noita Sipoon kortteja 1800-luvun loppupuoliskolta. Reusö (Röysö) on kyläluettelon loppupuolella osastossa Inre Holmar. Röysöläisiä siis tuskin löytyy lähikylistä, elleivät ole sinne muuttaneet.

Erkki S.

pirkko hagman
01.01.08, 21:25
Kiitos sinullekin, Erkki

ystävällisten neuvojen ja tietojen avulla olen pääsemässä " selville vesille" tässäkin ongelmassani.
Senkun tästä vaan suuntaan arkiston aarteiston pariin.

Tämänkaltainen avitus on parasta mitä SSS palvelumuotona antaa harrastukseeni-- unohtamatta myöskään kirjastomme tarjontaa.

lämpimästi kiittäen
Pirkko H:man