PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : On aika saada piste HiKi asiaan.


Risto
31.12.07, 15:33
Moi SSS:n jäsenistö.

Nyt kun on SSS:n jäseniä ottanut minuun yhteyttä HisKi kirjoittelusta ja SukuHakurissa nimitetty
pullamössö mieheksi on siis ryhdyttävä toimeen
ja yrittää saada ylimääräisen kokouksen käsittelemään pelkästään HisKi asiaa.

Tästä lähdetään.

Yhdistyslakihan sallii käyttää valtakirjoilla edustamaan tiettyä asiaakin
yleisessä kokouksessa.
Ellei sitä ole seuran säännöissä nimenomaan estetty.
Eikä näin valtakunnallisessa yhdistyksessä voi olla.
Salliminenkin valtakirjoilla pitäisi säännöissä esittää.

Jotku ovat sen verran "arempia" käymään julkista keskustelua ja
odottavat asialle keulakuvaa, johtamaan HisKi asiaa.

Olen edelleen valmis ottamaan tuon asian esille SSS:n HisKi-kokouksessa,
jos saan siihen tarpeeksi valtuutusta.

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1989/19890503

Yhdistyslaki 26.5.1989/503


25 §
Jäsenen äänioikeus
Jollei säännöissä ole toisin määrätty, jokaisella 15 vuotta täyttäneellä jäsenellä on äänioikeus ja jokaisella äänioikeutetulla yksi ääni. Yksityinen henkilö ei voi käyttää äänioikeuttaan asiamiehen välityksellä, ellei säännöissä ole niin määrätty.
Säännöissä voidaan määrätä, että määrätyn ajan jäsenmaksunsa maksamisen laiminlyönyt ei saa käyttää äänioikeuttaan. Säännöissä voidaan määrätä, että voidakseen käyttää kokouksessa äänioikeutta jäsenen on ilmoitettava osallistumisestaan kokoukseen etukäteen yhdistykselle viimeistään kokouskutsussa mainittuun päivään mennessä


http://www.genealogia.fi/sss/
Suomen Sukututkimusseuran säännöt

8 §
Kokoukset
Seura pitää vuosittain hallituksen kutsusta kokouksia, joista kevätkokous ja syyskokous ovat määräaikaisia. Vähintään kymmenennen osan seuran äänioikeutetuista jäsenistä tai viidenkymmenen seuran äänioikeutetun jäsenen kirjallisesti hallitukselta niin vaatiessa seura on kutsuttava ylimääräiseen kokoukseen erityisesti ilmoitettua asiaa varten.
Kokoukset kutsutaan koolle ilmoittamalla niistä jäsenille joko kirjeitse tai yhdistyksen lehdessä vähintään kahta viikkoa ennen kokousta.
Seuran jäsen voi saattaa katsomansa asian kokouksen käsiteltäväksi ilmoittamalla siitä kirjallisesti hallitukselle hyvissä ajoin ennen kokousta.


Siinne kokoukseen olisi hyvä saada muitakin mukaan, yksin on, kuten tiedä,
aika heikoilla vrt. adressin pois pyyhkäisy, eikä sitä edes siirretty seuraavaan
yhdistyksen kokoukseen.

Siis lyhyesti, kun saadaan 50 valtakirjaa, joilla voidaan saattaa ylimääräinen
kokous aikaiseksi juuri tuohon HisKi asiaan, on se sellainen voima ettei sitä
voi ohittaa ilman vakavia taloudellisia menetyksi esim. jäsen kadon myötä.

Muutoin voimme lopettaa jonnin joutavana touhuna kirjoittelu HisKi päivityksistä
ja siihen liittyvästä.

Omalta osalta tämä on viimeinen yritys ohjata SSS oikeammalle uralle sekä valit-
semaan nykyajan tärkeysjärjestyksen seuran tulevaisuutta ajatellen.
Toivottavasti toiminnanjohtaja P.T. (En tiedä mitä nuo kirjaimet tarkoittaa,
ei selvinnyt seuran sivuiltakaan eikä forumin profilista johon pitää laitta oikea nimi)
Kuusiluoma seuran puolesta ottaa kantaa julkisesti ja kukin tehköön omat johtopäätöksensä vastauksesta.

Kaikesta huolimatta Hyvää Uuttavuotta.

Markku T. Mäkinen
01.01.08, 10:42
Hei!

Tässä valtakirja-asiassa on nyt varmaan jokin väärinkäsitys. Yhdistyslain 25 § nimenomaan kieltää valtakirjan käytön yhdistyksen kokouksissa ellei sitä ole erikseen säännöissä sallittu: "Yksityinen henkilö ei voi käyttää äänioikeuttaan asiamiehen välityksellä, ellei säännöissä ole niin määrätty.".

SSS:n säännöissä ei ole mitään mainintaa valtakirjojen käyttöoikeudesta eli yksityishenkilön valtakirjan käyttö on SSS:n tapauksessa lailla estetty.

t.Markku

Erkki Järvinen
01.01.08, 10:53
Hei!

Tässä valtakirja-asiassa on nyt varmaan jokin väärinkäsitys. Yhdistyslain 25 § nimenomaan kieltää valtakirjan käytön yhdistyksen kokouksissa ellei sitä ole erikseen säännöissä sallittu: "Yksityinen henkilö ei voi käyttää äänioikeuttaan asiamiehen välityksellä, ellei säännöissä ole niin määrätty.".

SSS:n säännöissä ei ole mitään mainintaa valtakirjojen käyttöoikeudesta eli yksityishenkilön valtakirjan käyttö on SSS:n tapauksessa lailla estetty.

t.Markku

Näin se on ja tämä on aivan yleinen käytäntö ylipäätään yhdistyksissä - Suomen Sukututkimusseura ei ole siis mikään poikkeus. Vain SSS:n kokouksissa läsnäolevat jäsenet osallistuvat päätöksentekoon.

Vaikka HisKi onkin tärkeä apuneuvo niin minun mielestäni jotkut täällä korostavat sen puutteita liiallisesti aivankuin sukututkimus etenisi vain ja ainoastaan HisKi´n avulla.

Vuosi on vaihtunut ja toiminta jatkuu monien tärkeiden asioiden parissa; HisKi on vain yksi pieni osa toimintakentässä.

Make
01.01.08, 11:57
Vaikka HisKi onkin tärkeä apuneuvo niin minun mielestäni jotkut täällä korostavat sen puutteita liiallisesti aivankuin sukututkimus etenisi vain ja ainoastaan HisKi´n avulla.

Vuosi on vaihtunut ja toiminta jatkuu monien tärkeiden asioiden parissa; HisKi on vain yksi pieni osa toimintakentässä.

Aivan. Vaikka itsekin olen juuri kysellyt HisKissä tallennettavana olevien muutamien seurakuntien tietojen perään, näen Hiski ennen muuta loistavana apukeinona, jonka käyttö esimerkiksi jonkin sukuhaaran tai yksittäisen asiankin lähtötietona helpottaa kovasti oikeellisuuden tarkistusta alkuperäisimmistä lähteistä.

Itse toivoisin tuohon "tallennettavana olevat seurakunnat, tiedot" -luetteloon, jotain tietoja milloin tallennus on aloitettu yms. Ymmärrän, ettei tallentaja halua antaa yhteystietojaan eikä luvata valmistumisaikaa, mutta kuten parissa kysymyksessäni tällä palstalla toin esille, olisi mukava tietää hieman, että kannattaako odottaa pari kuukautta ja välttää matka maakunta-arkistoon tai muualle tai korttien/filmien tilaus. HisKin avulla on helppo kerätä aika yksityiskohtainen tarkistettavien asioiden lista ja käydä sitten tarkistuskierros. Tai jopa "lahjoa" joku maakunta-arksitopaikkakuntalainen käymään tarkistuskäynnillä!

Risto
01.01.08, 17:57
Moi.

Kyllä tuossa alussa kirjoitusta vähän pohdiskelin, valtakirjoilla esiintymistä.

Laki asiantuntijat varmaankin paremmin sen taitavat.

Onko ymmärrettävä, että on henkilöitä, jotka vastustavat
HisKi kysymysten, joita on eri kirjoituksissa esiintynyt, loppuun saattamista
muissa muodoissa, kuin nyt olevana turhana kirjoitteluna.
Jotka voivat saattaa seuran kysenalaisten toimijoiden asemaan jäsenistöä
kohtaan.

Jep, jäsenyys ei ole pakollinen.

Minä sitä HisKi:ä henkilökohtaisesti mitenkään kaipaa, vaan on heränny
sääli siitä kirjoittavien puolesta.

Nyt HisKi:llä ei ole aikataulua, tallentajat ei saa tallennettavia, tallennettavia
useita satoja odottaa tarkastusta tms.
Tietysti joku kutsuu talkoisiin tekemään tuota työtä, joka todellisuudessa
on ns. huulen heittoa. Kutsu tulee varmaankin minulle ?
Minulla ei ole mahdollisuutta eri syistä tekemään
tuota työtä. Turhaa tässä yksilöimään esteitä ja sitäpaitsi se on yksityis asia.
Rahalla, eli jäsenmaksu suorituksella useimmat "talkoisiin" osallistuvat.

Eli HisKi on tärkeysjärjestyksen häntäpään alapuollella, täysin ulkona.

Ettei siitä voi tai kannata mitenkään pitää ylimääräistä kokousta ?

Yritysmailmastako on levinnyt vallitseva käytäntö, ettei johto ota osaa
tai vastaa vaikeisiin asioihin ?

Ovat ehkä vastanneet kyllä paljon aikaisemmin, mutta kun jäseniä tulee ja
menee, eikä aina löydä mitä missäkin on asiasta kirjoitettu.

---Editoitu kirjoittajan pyynnöstä/admin

Jaloillako jäsenistön tässä on äänestettävä ?

Itse olen jättänyt sellaiset seurat hyvin pian, joissa kahvikupin ääressä mukavia puhutaan,
vaan ei jäsenten kaipaamia asioita.
Tuosta ei muiden kannata ottaa esimerkkiä.