PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Firefox-selaimen ongelma HisKissä


Hannu Hellsten
30.12.07, 20:39
Onko kellekään tuttu seuraavanlainen ilmiö:

Menen HisKin mihin tahansa hakuun, kirjoitan hakukriteerini ja painan HisKin Hae-nappia, niin tulos tulee eli kaikki hyvin tähän asti.:)

Sitten painan selaimen takaisin-nuoli-nappia, jotta pääsen muuttamaan hakukriteerejä, ja painan sen jälkeen taas HisKin Hae-nappia, niin avot, eipä tapahdu mitään.:confused:

Jotta pääsen eteenpäin, on painettava selaimen Päivitä/Refresh-nappia, sen jälkeen HisKin Hae-nappi taas pelittää.

Tämä ilmiö on tullut koneelleni joskus syksyllä, en osaa paremmin muistaa liittyikö johonkin selainpäivitykseen, mutta aiemmin sitä ei ainakaan ollut. Kokeilin Opera-selaimella ja siinä ei vastaavaa ilmennyt eli kyllä se liittyy Firefoxiin. Ja missään muissa sovelluksissa ei vastaavaa ilmene kuin HisKissä.

Osaako joku tästä sekavasta sepustuksesta ymmärtää, mistä voisi olla kyse. Olen Firefoxin asetuksia tutkinut ja tutkinut, mutten löydä mitään mikä voisi olla syynä.

Hannu Hellsten

Hannu Hellsten
30.12.07, 21:13
Onko kellekään tuttu seuraavanlainen ilmiö:

Menen HisKin mihin tahansa hakuun, kirjoitan hakukriteerini ja painan HisKin Hae-nappia, niin tulos tulee eli kaikki hyvin tähän asti.:)

Sitten painan selaimen takaisin-nuoli-nappia, jotta pääsen muuttamaan hakukriteerejä, ja painan sen jälkeen taas HisKin Hae-nappia, niin avot, eipä tapahdu mitään.:confused:

Jotta pääsen eteenpäin, on painettava selaimen Päivitä/Refresh-nappia, sen jälkeen HisKin Hae-nappi taas pelittää.

Tämä ilmiö on tullut koneelleni joskus syksyllä, en osaa paremmin muistaa liittyikö johonkin selainpäivitykseen, mutta aiemmin sitä ei ainakaan ollut. Kokeilin Opera-selaimella ja siinä ei vastaavaa ilmennyt eli kyllä se liittyy Firefoxiin. Ja missään muissa sovelluksissa ei vastaavaa ilmene kuin HisKissä.

Osaako joku tästä sekavasta sepustuksesta ymmärtää, mistä voisi olla kyse. Olen Firefoxin asetuksia tutkinut ja tutkinut, mutten löydä mitään mikä voisi olla syynä.

Hannu Hellsten

Huomaan olleeni hieman epätarkka: asiahan ei ole ongelma kun tekee hakua yhden seurakunnan osalta, siinä voi palata tuolla hakukoneen Hakulomakkeeseen-napilla, mutta kun hakee useamman seurakunnan tiedoista, niin ei ole tuota nappia käytettävissä vaan on palattava selaimen Takaisin-napista.

Hannu Hellsten

Markku Ollila
30.12.07, 21:28
Huomaan olleeni hieman epätarkka: asiahan ei ole ongelma kun tekee hakua yhden seurakunnan osalta, siinä voi palata tuolla hakukoneen Hakulomakkeeseen-napilla, mutta kun hakee useamman seurakunnan tiedoista, niin ei ole tuota nappia käytettävissä vaan on palattava selaimen Takaisin-napista.

Hannu Hellsten

Sivun oikeassa yläkulmassa on linkki "Seurakuntaluettelo", jonka kautta pääsee seurakuntien valintaan. Olisikohan tuo ratkaisu ongelmaasi?

Kokeilin omalla koneellani myös tuota peruutusnapin käyttöä, enkä huomannut siinä mitään ongelmaa. Ainahan voi selaimeen tulla jokin häiriö, jonka usemmiten saa korjattua asentamalla ohjelman uudestaan. Selaimen asetukset eivät häviä, vaikka sen ensin poistaa koneelta ja sitten asentaa uudestaan.

Markku

KSihvola
30.12.07, 21:35
Hei Hannu

En nyt ole aivan varma ymmärsinkö oikein mitä tarkoitit, mutta kyllä minulla firefox toimii aivan samoin kuin explorerkin.
Eikös se joka tapauksessa ole pakko mennä sillä nuolella takaisin siihen hakuun.
Siitä napistahan pääsee vain yhden seurakunnan kohdalle.(myös explorerilla)

Terv. Kimmo Sihvola

Hannu Hellsten
30.12.07, 21:51
Sivun oikeassa yläkulmassa on linkki "Seurakuntaluettelo", jonka kautta pääsee seurakuntien valintaan. Olisikohan tuo ratkaisu ongelmaasi?

Kokeilin omalla koneellani myös tuota peruutusnapin käyttöä, enkä huomannut siinä mitään ongelmaa. Ainahan voi selaimeen tulla jokin häiriö, jonka usemmiten saa korjattua asentamalla ohjelman uudestaan. Selaimen asetukset eivät häviä, vaikka sen ensin poistaa koneelta ja sitten asentaa uudestaan.

Markku
Tuo seurakuntaluettelo ei ole ratkaisu tähän pulmaan, koska haluan palata samaan usean seurakunnan hakuun sitä jotenkin tarkentaen tms.

Olet oikeassa, että se voisi olla tuolla uusasennuksella parannettavissa ja eihän tämä nyt mikään suuren luokan ongelma ole muutenkaan.

Hannu Hellsten

Hannu Hellsten
30.12.07, 22:32
Hei Hannu

En nyt ole aivan varma ymmärsinkö oikein mitä tarkoitit, mutta kyllä minulla firefox toimii aivan samoin kuin explorerkin.
Eikös se joka tapauksessa ole pakko mennä sillä nuolella takaisin siihen hakuun.
Siitä napistahan pääsee vain yhden seurakunnan kohdalle.(myös explorerilla)

Terv. Kimmo Sihvola
Joo aivan näin, sillä nuolella pitää mennä usean seurakunnan tapauksessa, mutta sen jälkeen sivu sitten jumittuu ja uusi haku onnistuu vain tuon Päivitä-napin painamisen jälkeen. Tämä juuri se oli se (pieni) ongelma.

Hannu Hellsten

esg
31.12.07, 15:37
Jos haluat palata useamman seurakunnan hakuun, sinun on napsautettava oikeassa yläkulmassa olevaa hakulomake-linkkiä. Näin ainakin minun Firefoxillani.

Erkki S.

Hannu Hellsten
31.12.07, 15:50
Jos haluat palata useamman seurakunnan hakuun, sinun on napsautettava oikeassa yläkulmassa olevaa hakulomake-linkkiä. Näin ainakin minun Firefoxillani.

Erkki S.
Kyllä näin voi tehdä, mutta silloinkin on hakulomake taas täytettävä alusta asti uudestaan. Haluaisin päästä siihen kirjoittamaani hakulomakkeeseen, kuten yhden seurakunnan tapauksessa voi tehdä.

Hannu Hellsten

Juha
31.12.07, 16:26
Kokeilin itseni Firefoxilla, jossa on uusimmat mahdolliset päivitykset.

Hain useamman eri seurakunnan hakuun pitämällä CTRL-näppäintä alhaalla; tässä tapauksessa Kisko, Suomusjärvi ja Salo.

Pistin hakuavaimeksi isän ja äidin kohdalle Mats ja Maria ja painoin hae.

Sain tulokset, katselin niitä ja painoin "Edellinen" Firefoxin vasemmasta yläreunasta. Pääsin takaisin hakuavaimeeni, jossa edelleen näkyivät Mats ja Maria. Vaihdoin Marian Liisan ja taas toimi. Kokeilen mennä takaisin ja annoin hakuavaimen olla entisellään ja taas toimi.

En tiedä onko tästä yhtään mitään apua......muuta kuin että itse Hiskin hakuohjelmassa tuo ongelma ei voine olla


Suomen Sukututkimusseura
Juha Vuorela
webmaster

Hannu Hellsten
31.12.07, 16:38
Kokeilin itseni Firefoxilla, jossa on uusimmat mahdolliset päivitykset.

Hain useamman eri seurakunnan hakuun pitämällä CTRL-näppäintä alhaalla; tässä tapauksessa Kisko, Suomusjärvi ja Salo.

Pistin hakuavaimeksi isän ja äidin kohdalle Mats ja Maria ja painoin hae.

Sain tulokset, katselin niitä ja painoin "Edellinen" Firefoxin vasemmasta yläreunasta. Pääsin takaisin hakuavaimeeni, jossa edelleen näkyivät Mats ja Maria. Vaihdoin Marian Liisan ja taas toimi. Kokeilen mennä takaisin ja annoin hakuavaimen olla entisellään ja taas toimi.

En tiedä onko tästä yhtään mitään apua......muuta kuin että itse Hiskin hakuohjelmassa tuo ongelma ei voine olla


Suomen Sukututkimusseura
Juha Vuorela
webmaster
Joo kyllä ongelma on tässä minun selaimessani, mutta tuolla kuvaamallasi tavalla minulla se tosiaan jämähtää jumiin tuon takaisinmenon jälkeen. On minullakin viimeisin versio, mutta oisko siinä jotain vinksahtanut? Asetuksia olen tutkiskellut, mutta minkään asetuksen en oikein osaa ymmärtää vaikuttavan tällaiseen käyttäytymiseen. Pitää varmaan yrittää Firefoxin uuslatausta, josko ongelma sillä poistuisi.

Hannu Hellsten

Eppu K
31.12.07, 20:36
Auttaisikohan tuossa ongelmatilanteessa näppäinyhdistelmän Ctrl+F5 käyttö? Samat "näppäimistö-oikopolut" toimivat myös Microsoft Internet Explorerilla (MSIE). (Firefoxissa tuo Ctrl+F5 -toiminto voidaan tehdä sama toiminto myös yhdistelmällä Ctrl+Shift+R). Molemmissa selaimessa ohjeet avautuvat painamalla F1-nappulaa. Pienen etsiskelyn jälkeen englanninkielisen MSIE:n ohje kertoo Ctrl+F5:stä seuraavaa:
"Refresh the current Web page, even if the time stamp for the Web version and your locally stored version are the same." Firefox kertoo, että Ctrl+F5:llä aikaan saadaan "Reload (override cache)".
Itse en ymmärrä, miten tuo cache- eli kätkömuistin ohitus voisi tuossa ongelmatilanteessa auttaa. Jope Ruonansuun sanoin: "En minä tiijä auttaako se, mutta saahan sitä kokkeilla!"
Muuten, varsinkin tilanteissa joissa yläpalkin nappulat ovat piilossa, on liikkuminen edellisiin selaimen näkymiin helppoa näppäinyhdistelmällä "Alt + Nuoli vasemmalle". Ja vastakkaiseen suuntaan pääsee kätevästi "Alt + Nuoli oikealle"-näppäinyhdistelmällä. Alt on pidettävä alhaalla, ja sitten painettava nuolinäppäintä (siis sitä näppäimistöltä löytyvää). Ja jos selain näyttää vanhentuneita näkymiä, tietenkin kannattaa painaa F5-nappulaa (virkistys eli reflesh).

Hannu Hellsten
31.12.07, 22:31
Auttaisikohan tuossa ongelmatilanteessa näppäinyhdistelmän Ctrl+F5 käyttö?
Tuo näppäinyhdistelmä tuntuu tekevän saman kuin Tyhjennä-nappi HisKi-sivulla ja sen jälkeen kyllä Hae toimii, mutta ruutu on tosiaan tyhjä. Selaimen Refresh ajaa myös saman asian.

Ratkaisun asialle löysin lataamalla Firefox 3 Beta 2, siinä ei tuota ominaisuutta tunnu olevan. Tiedä sitten miten paljon muita "ominaisuuksia".

Kiitos kaikille vaivannäöstä, tulen toimeen tällä Beetalla tai sitten palaan viralliseen versioon ja käytän HisKiä siten kuin se minulla suostuu toimimaan.

Ja Hyvää Uutta Vuotta

Hannu Hellsten

Hannu Hellsten
31.12.07, 23:00
Kun tämä nyt jonkun mielestä oli ruotsin kielen ongelma niin

Gott Nytt År

Hannu Hellsten

Jouni Kaleva
01.01.08, 00:33
Meni kyllä Uuden Vuoden Piikkiin.

Tack det samma!

Hannu Hellsten
01.01.08, 16:29
Asialle löytyi oikeakin ratkaisu: selaimen yksi lisäosa, mikä ei kyllä mitenkään liity asiaan vaan on RealPlayeriin liittyvä lisäosa, aiheutti ongelman. Kun ko lisäosan poistin, poistui ongelmakin. Ihmeellistä, mutta totta.

Hannu Hellsten

khanhisalo
02.01.08, 14:22
Hei Hannu!


Luin tänään vasta tätä ketjua, minulla on ollut koko syksyn tämä "ärsyttävä" ongelma,minulla on myös RealPlayer. Kuinka sait ongelman poistettua, minä en ole mikään "tietokone nero",onnistuuko lisäosan poisto sellaiseltakin?

terv.Keijo H

Asialle löytyi oikeakin ratkaisu: selaimen yksi lisäosa, mikä ei kyllä mitenkään liity asiaan vaan on RealPlayeriin liittyvä lisäosa, aiheutti ongelman. Kun ko lisäosan poistin, poistui ongelmakin. Ihmeellistä, mutta totta.

Hannu Hellsten

Hannu Hellsten
02.01.08, 14:35
Hei Hannu!


Luin tänään vasta tätä ketjua, minulla on ollut koko syksyn tämä "ärsyttävä" ongelma,minulla on myös RealPlayer. Kuinka sait ongelman poistettua, minä en ole mikään "tietokone nero",onnistuuko lisäosan poisto sellaiseltakin?

terv.Keijo H
Onnistuu se.

Mutta tästä kyllä tuli sellainen olo, ettei sen sinulla tarvitse olla sama lisäosa, joka vaikuttaa. Kokeilemalla se selviää.

Menet vain Firefoxin Työkalut-valikkoon ja sieltä nakkaat Lisäosat. Näkyviin tulee mitä laajennuksia sinulla on. Valitset siitä yhden ja nakkaat Poista käytöstä. Tämän jälkeen on Firefox käynnistettävä uudelleen ja sitten vain kokeilemaan. Jos tauti poistui niin se oli se lisäosa, mutta jollei poistunut, poista seuraava lisäosa käytöstä. Nuo lisäosathan eivät ole mitään NIIN tärkeitä, että niiden poistamisella menettäisi mitään.

Hannu Hellsten

khanhisalo
02.01.08, 16:36
Kiitos Hannu!

Sama "vika" oli, nyt taas pelaa kun poistin RealPlayerin lisäosan, ei siellä ollut kun kaksi vaihtoehtoa.

Se on ollut harmittava ongelma, kannattaa näköjään lukea kaikki palstat Suku Forumista.

terv. Keijo H


Onnistuu se.

Mutta tästä kyllä tuli sellainen olo, ettei sen sinulla tarvitse olla sama lisäosa, joka vaikuttaa. Kokeilemalla se selviää.

Menet vain Firefoxin Työkalut-valikkoon ja sieltä nakkaat Lisäosat. Näkyviin tulee mitä laajennuksia sinulla on. Valitset siitä yhden ja nakkaat Poista käytöstä. Tämän jälkeen on Firefox käynnistettävä uudelleen ja sitten vain kokeilemaan. Jos tauti poistui niin se oli se lisäosa, mutta jollei poistunut, poista seuraava lisäosa käytöstä. Nuo lisäosathan eivät ole mitään NIIN tärkeitä, että niiden poistamisella menettäisi mitään.

Hannu Hellsten

Martin Josefsson
02.01.08, 22:10
Yleisesti en suosittele RealPlayerin käyttämistä. Parempi vaihtoehto on Real Alternative (http://www.free-codecs.com/download/Real_Alternative.htm). Ilmainen, kevyempi ja ei kaupallinen.

QuickTime Playerin sijaan suosittelen QuickTime Alternative (http://www.free-codecs.com/download/QuickTime_Alternative.htm).

Näiden mukana tulee Media Player Classic jonka voi käyttää Windows Media Playerin sijaan. Kevyt mutta hyvä ohjelma sekin.