PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Cederbom, Danbom | Suomusjärven lukkari Cederbom ja hänen sukujuurensa


Sami Lehtonen
27.12.07, 14:10
Joskus muinoin kyselin Suomusjärven lukkarin Elias Cederbomin (s.19.7.1773 k.13.7.1814) juuria. Sainpa tuossa juuri selville, että Elias Cederbom on itse asiassa Elias Danbom, Suomusjärven kappalainen Johan Danbomin poika. Olisiko sitten katkennut opintoura (päätyi lukkariksi) ollut syy siihen, että lukkarinvirkaan siirtyessään sukunimi vaihtuu Cederbomiksi. Eliaksen molemmat vanhemmat veljet Johan Erik (s. 19.6.1765 k. 23.1.1806) ja Adolf Fredrik (s. 3.10.1766 k. 18.5.1799) Danbom päätyivät papeiksi. Lyhytikäistä väkeä vain vaikuttaa olevan.

Johan Danbom (s. 13.10.1725 k. 3.11.1800) Oli aviossa Sara Urnovian kanssa, joka puolestaan oli Johan Urnoviuksen (1706-1783) ja Margareta Orenian (1710-1804) tytär. Margareta Orenian vanhemmat olivat Ericus Christiani Orenius ja Anna Maria Karlintytär von Lindelöf. Lindelöfistä Cederbomin jälkeläiset saavatkin piirtää sukupuuhunsa 15 polvea lisää Boijeihin, Tavasteihin, Djäkneihin (sekä Olof, että Inge), Silfverpatroneihin, Gjöseihin, Ulf i Finlandeihin, Frilleihin, Stubbeihin ja Juusteeniin. Mielenkiintoisella tavalla muuan Gabriel Fredrikinpoika, myöhemmin Suomusjärven suntio, otti avioituessaan Eliaksen tyttären Christina Johanna Cederbomin kanssa sukunimekseen Lindelöfin. Liekö mies tiennyt vaimonsa juuret ja lainannut ilmeisesti tuolloin jo sammuneen aatelissuvun sukunimen. Gabriel Lindelöfin isä oli Fredric Henrikinpoika Kihlman, jonka jälkeläisiä on julkaistu mm. "Fredrik Kihlmanin suku" -nimisessä kirjassa Harri Lintulan toimesta.

Danbomit taas polveutuvat Remainen (aateloituna Rennerfelt) -suvusta, josta siitäkin voidaan piirtää haara aina 1500-luvulle ja Lohjan nimismiehiin. Ehkä jo 1442 mainittuun Lohjan nimismies Staffan Remaiseen.

Sami Lehtonen
27.12.07, 14:25
Lisätään vielä, että Johan Danbomin isän Johan Henrikinpoika Danbomin vaimon Sigred Stigelian vanhemmat olivat Jakob Stigelius (k.1679) ja Karin Erikintytär Alftana (k.1700).

Juha
27.12.07, 16:33
Kiitos Sami näistä lisätiedoista, jotka oitis liitin omiin sukupuihini.

Mutta osaatkos kertoa miten tuo Karl Karlinpoika von Lindelöf (Anna Marian isä), joka oli naimisissa erään Laurentzin kanssa, kytketään näihin muihin Suomessa vaikuttaneisiin Lindelöf -sukuisiin?

Oliko kyseessä sen Carl Lindelöf poika, joka oli Porvoon Molnbyn ja Näsegårdin valtias ja naimisissa Hebla Wildemanin ja tämän kuoltua Anna Qvaasen kanssa?


Juha

Sami Lehtonen
27.12.07, 17:21
Minulla on Lindelöfeistä seuraavaa (Ramsayn Frälsesläkter mukaan): Anders Henrikinpoika Lindelöf †1444/1458 &/1439
Ingeborg Håkanintytär Frille †
|
Erland Andersinpoika Lindelöf †1517/ &
Margareta Sigfridintytär
|
Henrik Erlandinpoika Lindelöf &
Kristina Olofintytär Stubbe
|
Per Henrikinpoika Lindelöf &
Margareta ?
|
Hans Perinpoika Lindelöf &
Karin Larsintytär Ulf i Finland
|
Henrik Hansinpoika Lindelöf †1639 &
Anna Gyllenlood
|
Karl Henrikinpoika Lindelöf ca 1605-ca 1668 &
Maria von Nieroth
|
Karl Karlinpoika von Lindelöf 1635-1704



Karl Henrikinpojasta eteenpäin löytyy aatelissuku nro 1098:sta, mutta Henrik Hansinpoika kuuluu kyllä sukuun nro 143. Syy lienee se, että Karl Henrikinpoika oli isänsä ja Anna Gyllenloodin avioton poika ja vasta Karl Karlinpoika Lindelöf aateloitiin 24.11.1685 Lindelöfin nimellä, mutta numerolle 1098.

Juha
27.12.07, 18:47
Toinen kiitos Samille, tämä selvä.

Tulipa taas kerran lisättävää roppakaupalla.


Juha

Sami Lehtonen
27.12.07, 21:58
Eipä kestä. Oletko itse Cederbomin tai Danbomien jälkeläisiä vai onko kyseessä serkut?

Juha
27.12.07, 22:07
Eli Gabriel Lindelöf on suhteellisen läheinen esiserkkuni - hänen isoisänsä veli on suora esi-isäni. Harri Lintulan Fredrik Kihlman -kirjaa voi sitten suositella varauksetta - Harri on tehnyt mahtavan työn ja on aina ollut auliisti antamassa apua omiin ongelmakohtiini.

Juustenien, Lindelöfien, Alftanien ja muiden vastaavien kautta löytyy sitten lukuisia yhteyksiä, mutta niitä ei parane laskea - sieltähän saa melkein kenet vain sukulaiseksi :)


Nämä Danbomit liittyvät sitten montaa kautta omiin selvityksiini - saattavat olla jopa jotain sukuakin, mutta en ole vielä ehtinyt noita Nummen kuvioita tarpeeksi katsastamaan.

Juha

Sami Lehtonen
28.12.07, 13:18
Minullakin tuo kirja hyllystä löytyy. Itse asiassa vaimoni (ja myös minä avion kautta) löytyy siitä Gabriel Lindelöfin jälkeläisistä. Ko. haaraan olen itse toimittanut aika paljon tietoja, mutta Gabriel Lindelöfin yhdistäminen Fredrik Kihlmaniin tapahtui juuri kirjan julkaisemisen alla, joten Lindelöfin jälkeläisiä puuttuu vielä paljon. Voin silti myös puoleestani suositella sitä; se on vieläpä kovakantinen.