PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Tiedoksi


Giösling
27.12.07, 09:23
Koska SSS:n toiminnanjohtajalle osoittamani esitykset Suku Forumin
uudistuksiksi eivät ole tuottaneet toivottua tulosta, olen toistaiseksi
tavattavissa esim. seuraavassa osoitteessa:

http://agricola.utu.fi/keskustelu/index.php?sid=a4029a7af550b044b780d09a92a8da88

Terveisin

Juhani Pesu
Villa Abdul Salam

Giösling
28.12.07, 11:58
Mielestäni Suku Forumin adiministraattorin toimiin (yksipuoliset viestinpoistot, kritiikkiä sisältävien viestien omavaltaiset siirrot "piippuhyllylle", SSS:n äänitorven "koristelu" täysin asiaansopimattomin symboolein ja funktioin;kaveri-/mustatlistat/ kylmät- / kuumatkuoret etc.),on pikaisesti puututtava.

"Tieteellisen" seuran sivuille moiset lapsellisuudet eivät kertakaikkiaan
kuulu! Oppia olisi otettava esim. Agricolan-asettelusta (kts. osoite yllä).

Onko seura sellaisessa heikkouden tilassa, ettei edes tähän asiaan
saada parannusta?

Asiasta huolestuneita pyydän esittämää mielipiteensä suoraan
toiminnanjohtajalle.


Juhani Pesu, SSS:n jäsen
Villa Abdul Salam

Juha
28.12.07, 12:37
Viesti voidaan siirtää toiselle alaforumille, mikäli sen katsotaan paremmin sopivan sinne. Tässä tapauksessa viesti oli alunperin lähetetty "Yleinen keskustelu" alaforumille, joka on tarkoitettu yleiseen keskusteluun sukututkimuksesta.

Yksittäisten käyttäjien ilmoitukset omista yhteystiedoistaan eivät sinne kuulu. Sitä varten on olemassa tämä "Asian vierestä" alaforumi.

Mitään piippuhyllyjä ei Suku Forumilla ole - kaikki alaforumit ovat täysin yhdenvertaisia, mutta eri tarkoituksia varten.

Yhteistyöterveisin

Suomen Sukututkimusseura
Juha Vuorela
webmaster

Giösling
28.12.07, 12:50
SSS:n ylläpitämän sivuston administraattorin sensuuritoimet ja tieteelliselle seuralle sopimaton ulkoasu, ovat mitä suurimmassa määrin "yleinen" asia.

Keskusteluketjun vienti "asian vierestä"-osioon, on adimistraattorin,
tai häntä tukevan moderaattoriryhmän mielenosoituksellinen kannanotto itse asiaan.

Suomen Sukututkimusseura ei ansaitse nykyistä Suku Forumia,
vaan parempaa!

Kynsin hampain kiinnipito epäonnistuneeksi todetusta esillepanosta,
ei ole hedelmällistä. Ottakaa opiksi ja oikaiskaa!

Juhani Pesu
Villa Abdul Salam

Erkki Järvinen
28.12.07, 14:44
Viesti voidaan siirtää toiselle alaforumille, mikäli sen katsotaan paremmin sopivan sinne. Tässä tapauksessa viesti oli alunperin lähetetty "Yleinen keskustelu" alaforumille, joka on tarkoitettu yleiseen keskusteluun sukututkimuksesta.

Yksittäisten käyttäjien ilmoitukset omista yhteystiedoistaan eivät sinne kuulu. Sitä varten on olemassa tämä "Asian vierestä" alaforumi.

Mitään piippuhyllyjä ei Suku Forumilla ole - kaikki alaforumit ovat täysin yhdenvertaisia, mutta eri tarkoituksia varten.

Yhteistyöterveisin

Suomen Sukututkimusseura
Juha Vuorela
webmaster

Oliko se nyt Agricola Historiapalsta tms. jossa tämän Suku Forumiin tyytymättömän henkilön piti oman ilmoituksensa mukaan olla tavattavissa, onhan näitä forumeita. Olen vain jonkun verran ihmeissäni koska enhän minäkään valita vaikka vanhan postituslistan olisinkin aikoinaan pitänyt parempana.

Erkki
28.12.07, 19:13
Keskusteluketjun vienti "asian vierestä"-osioon, on adimistraattorin,
tai häntä tukevan moderaattoriryhmän mielenosoituksellinen kannanotto itse asiaan.

Juhani Pesu
Villa Abdul Salam

Lohdutukseksi sanon, kuin sille entiselle falskiääniselle laulajalle, että anna mennä vaan siitä nuotin vierestä, siellä on enempi tilaa . . . .

Giösling
29.12.07, 07:44
Kuinka monta sukuaiheista viestiä olikaan Erkki Pekkolan repertoaarissa?
Pelkkiä soraääniä, muistaakseni.

Juuri Pekkolan viestien kaltaiseen viestitykseen administraattorien tulisi puuttua, mutta eipä vain.

Mielestäni moisen kirjoittelun suosiminen entisestään alentaa Suku Forumin
arvoa.


Juhani Pesu
Villa Abdul Salam

Giösling
29.12.07, 08:01
Oliko se nyt Agricola Historiapalsta tms. jossa tämän Suku Forumiin tyytymättömän henkilön piti oman ilmoituksensa mukaan olla tavattavissa, onhan näitä forumeita. Olen vain jonkun verran ihmeissäni koska enhän minäkään valita vaikka vanhan postituslistan olisinkin aikoinaan pitänyt parempana.


Suku Forumin administraattori on kajonnut viesteihini poistamalla ja
siirtelemällä niitä mielensä mukaan forumilla.

Seuran jäsenenä esitän epäluottamuslauseeni Suku Forumin ylläpidolle,
joka on mielestäni osoittanut huonoa harkintaa ja puolueellisuutta
viesteihini kohdistuvissa toimissaan.

Totean myös, että esittämiini parannusehdotuksiin on suhtauduttu
kielteisesti, vaikka Suku Forumin imagoa häiritsevät tekijät
(kaveri- & mustatlistat, avataret, tähdet & muut suorionmittarit)
ovat kiusallisen räikeitä ja suorastaan loukkaavia, varsinkin seniorisukupolven silmissä.

Seuran jäsenenä edellytän asiallista ja tieteelliselle seuralle sopivaa
keskusteluympäristöä.

Juhani Pesu
Villa Abdul Salam


Juhani Pesu
Villa Abdul Salam

Giösling
29.12.07, 08:06
Kuinka monta sukuaiheista viestiä olikaan Erkki Pekolan repertoaarissa?
Pelkkiä soraääniä, muistaakseni.

Juuri Pekolan viestien kaltaiseen viestitykseen administraattorien tulisi puuttua, mutta eipä vain.

Mielestäni moisen kirjoittelun suosiminen entisestään alentaa Suku Forumin
arvoa.


Juhani Pesu
Villa Abdul Salam

Muistutettuna, korjaan sukunimen virhellisen kirjoitusasun.

JP

Erkki Järvinen
29.12.07, 08:55
Kommentoin tuonne kirjoittajan tekstin väleihin siltä osin kuin katson tarpeelliseksi.

Suku Forumin administraattori on kajonnut viesteihini poistamalla ja siirtelemällä niitä mielensä mukaan forumilla.

Olen ymmärtänyt, että viestejä siirretään täysin loogisesti sille alaforumille mihin ne sisältönsä mukaan olisi alun perin jo pitänyt lähettää. Tähän on forumin ylläpidolla oikeus.

Seuran jäsenenä esitän epäluottamuslauseeni Suku Forumin ylläpidolle,
joka on mielestäni osoittanut huonoa harkintaa ja puolueellisuutta
viesteihini kohdistuvissa toimissaan.

Minäkin olen SSS:n jäsen mutta en ole kyllä minkäänlaista puolueellisuutta havainnut. - Esität mielipiteesi jonka mukaan Suku Forumin ylläpito olisi sinun viestiesi suhteen osoittanut huonoa harkintaa siirtäessään niitä forumin sisällä.


- Et ole kuitenkaan ainoa jonka viestejä on siirretty silloin kun se on ollut tarpeellista. Minunkin viestejäni jos oikein muistan on siirretty enkä minä siinä ole mitään ihmeellistä havainnut.

Totean myös, että esittämiini parannusehdotuksiin on suhtauduttu
kielteisesti, vaikka Suku Forumin imagoa häiritsevät tekijät
(kaveri- & mustatlistat, avataret, tähdet & muut suorionmittarit)
ovat kiusallisen räikeitä ja suorastaan loukkaavia, varsinkin seniorisukupolven silmissä.

- Varmaan voin lukea itsenikin "seniorisukupolven" edustajaksi vaikka en sinun ikääsi tiedäkään. Käsittääkseni Suku Forumin imagoa eivät häiritse noin merkittävässä määrin (kuin kirjoitat) tuollaiset seikat.

Uskoakseni parannusehdotuksia sinun lisäksesi ovat tehneet useammatkin henkilöt - kuka nyt sitten mitäkin seikkaa korostaen - on kuitenkin selvää, että Suku Forumin ylläpito ratkaisee mitä katsotaan tarpeelliseksi toteuttaa ja mikä jää sitten toteuttamatta. - En näe tässäkään mitään sen kummempaa kielteisyyttä.

Seuran jäsenenä edellytän asiallista ja tieteelliselle seuralle sopivaa
keskusteluympäristöä.

Juhani Pesu
Villa Abdul Salam


Juhani Pesu
Villa Abdul Salam

Giösling
29.12.07, 09:29
Kommentoin tuonne kirjoittajan tekstin väleihin siltä osin kuin katson tarpeelliseksi.


Erkki Järviselle kiitokset SSS:n puolesta vastaamisesta.

Tietääkseni olen ainoa forumin jäsen, jonka viesteihin on kajottu räikeimmällä mahdollisella tavalla; poistamalla kokonaan!

Teksteihini ja henkilööni kohdistuviin lukuisiin parjauksiin, ei sensijaan ole puututtu. Administraattori on näin, mitä selkeimmin, osoittanut puolueellisuutensa. Moderaattoriryhmän meriitit eivät kaipaa edes kommentteja; ne tiedetetään.


Mitä tulee forumin ulkoasuun; uskon valtaosan jäsenistä vierastavan
lapsellisuuksia, joihin kirjoittajien on alistuttava. Heidät voidaan "mustalistata" , tai "kaverikirjata", viestejämme voidaan tähdittää ja jaella niille "kylmiä" ja "kuumia" kuoria jne. jne.

Olen todennut että moiset funktiot kuuluvat nuorison treffipalstoille,
eivät tieteteellisen seuran sivuille. Olen kehoittanut ottamaan esimerkkiä
vaikkapa Agricolan sivuista, jotka ovat huomattavasti asiallisemmat.

Kaikkein vastenmielisimpiä ovat ns. avatar-symboolit "ninjoineen ja
barbieineen".

Kuinka voidaan käydä asiakeskustelua "mielikuvitushahmojen" kanssa?

Olen ollut forumin väsymättömin puolestapuhuja ja eteenpäinlykkijä.

Valitettavasti en voi protestoimatta hyväksyä tarjottua lopputulosta.

Olkaa hyvä ja korjatkaa. Erehdyksistä tulee oppia ja oikaista!

Juhani Pesu
Villa Abdul Salam

Juha
29.12.07, 10:27
Ylläpidon osalta totean sen, että Juhani Pesun lisäksi kukaan muu ei ole osoittanut ylläpidolle valituksia Suku Forumin toiminnallisuuksista tai pyytänyt niitä muuttamaan.

Käytönopastusta on luonnollisesti tarvittu ja sitä on pyritty antamaan.

Suku Forumilla on nyt jo noin 2000 rekisteröitynyttä käyttäjää.

Tämä on selkeä osoitus siitä, että nykymuotoinen forumi on tarpeellinen ja käyttökelpoinen.




Suomen Sukututkimusseura
Juha Vuorela
webmaster

Erkki Järvinen
29.12.07, 10:50
Erkki Järviselle kiitokset SSS:n puolesta vastaamisesta.

---
Olen kehoittanut ottamaan esimerkkiä
vaikkapa Agricolan sivuista, jotka ovat huomattavasti asiallisemmat.

Kuinka voidaan käydä asiakeskustelua "mielikuvitushahmojen" kanssa?

Juhani Pesu
Villa Abdul Salam

Kiitokset kirjoittajalle minun persoonaani kohdistetusta ansiottomasta arvonnoususta, kommentoin kyllä aivan omasta puolestani - tosin kylläkin Suomen Sukututkimusseuran jäsenenä eikä minulla luonnollisesti muuhun olekaan valtuuksia.

Jatkan omaa ihmettelyäni sikäli, että miksei kirjoittaja jatkaisi paremmilla forumeilla kun on niitä nyt kerran löytänyt - onhan se Anbytarforum myös tämän Agricolan sivuston lisäksi jos Suku Forum ei enää tyydytä.

"Mielikuvitushahmojen" kanssa asiakeskustelu on vaikeata - se myönnettäköön.

Giösling
29.12.07, 10:56
Olisiko kuitenkin niin, että nuo 2000 rekisteröitynyttä ovat hiljaa, koska
ovat todenneet, ettei valittaminen auta. On "syötävä sitä mitä saa".

Eihän äänekkäinkään onnistunut...suomalaista fatalismiako?

Administraattorin tomintaan ja sivujen ylöspanoon kohdistuvat viestit on syytä toimittaa suoraan osoitteeseen:

pt.kuusiluoma*genealogia.fi

Juhani Pesu
Villa Abdul Salam

KSihvola
29.12.07, 11:30
Hei kaikille,
Olen mielenkiinnolla lueskellut näitä juttuja täällä ja muuhun sen kummemmin kommentoimatta, niin en itsekkään ymmärrä tuota "mustalistaus" tai "kaverilistaus" asiaa. Tuossa olen JP:n kanssa samaa mieltä, ettei ne kuulu näinkin arvostetulle listalle. Jokainenhan voi ilman mitään mustalistauksiakin jätää lukematta ne mitkä ei kiinnosta.

Terv. Kimmo Sihvola

Giösling
29.12.07, 12:49
No niin, tulihan sieltä edes yksi suora ja kursailematon mielipide.
Kiitos!

Edelleen kehoitan hiljaista majoriteettia protestoimaan saamaansa
kohtelua.

Emme ansaitse kaverilistoja ja mustialistoja, avataria ja tähtikrääsää.

Pois moinen lapsellinen roska!

Juhani Pesu
Villa Abdul Salam

Julle
29.12.07, 14:46
<Edelleen kehoitan hiljaista majoriteettia protestoimaan saamaansa
kohtelua.>
Eikö tämä ole kapinaan kiihottamista? Uskoisin meidän kaikkien yrittävän hoitavan tehtäviänsä parhaan kykyjensä ja voimavarojensa mukaan.

<Emme ansaitse kaverilistoja ja mustia listoja, avataria ja tähtikrääsää.>
Kuulunee tämän palstan ominaisuuksiin, joiden käyttö sitten pikku hiljaa lakkaa, kun niiden kokeiluvaihe on ohitettu ja niihin on kyllästytty.

<Pois moinen lapsellinen roska!>
Eikös se tällainen keskustelupalstan "leimahtaminen" ole sitä lapsellista roskaa? Uskon enemmistön kuitenkin haluavan toimia siten, että omaa pesää ei liata turhaan. Vai onko tämä paikkakunnan (VAS) mukanaan tuomaa sotaista kulttuuria?

Ryhtiä toimiin ja ajatteluun Uudelöle Vuodelle!

Giösling
29.12.07, 14:58
Mikään mainitsemistani funktioista ei ole "pakollinen". Ne ovat siellä, koska
ohjelman iloksemme järjestäneet ovat ne sellaisenaan hyväksyneet.
Pakettia voidaan toki räätälöidä "mittojen mukaan".

Ei "mikä tahansa takki" sovi SSS:n harteille, vaikka kuinka sovittelisi..

Ihmettelen, ettei suomalaisten silmiin iske moinen mauttomuus.

Juhani Pesu
Villa Abdul Salam

Erkki Järvinen
29.12.07, 16:11
Vaikka tämä alaforumi onkin nimeltään "asian vierestä" niin ei täälläkään nyt " aivan mitä sattuu" pitäisi kirjoitella. Tarkoitan että pitäisi edes hiukan ajatella minkälaisen kuvan antaa itsestään toisille jotka forumin sisältöä lueskelevat. Mikä sopii yhdelle ei välttämättä ole sopivaa toisten mielestä ja monet eivät edes huomiotansa kiinnitä joihinkin sellaisiin toimintoihin joita eivät tarvitse tai koskaan käytä. Jos alettaisiin räätälöidä tätä forumia jonkun yksittäisen kirjoittajan halujen mukaan niin tasapuolisuuden vuoksi kai pitäisi sitten rakentaa jokaiselle oma forumi. Suomen Sukututkimusseurassa (joka ylläpitää tätä forumia) tähän malliin on päädytty ja kuten toisaalla on ylläpidon taholta todettu, ei suurempia tyytymättömyyden osoituksia ole ollut ja forumin jäsenmäärä on noussut tasaisesti. - Siis kyllä minä toivoisin asianmukaista kirjoittelua ja harkintaa pian alkavalle Uudelle Vuodelle 2008 myös täällä Suku Forumilla.

tellervoranta
29.12.07, 17:32
Hei :)
Olihan se alku hankalaa, täytyy sanoa. Vaikka olin vuosikausia kirjoittanut mm. Pohjoisen Suvut palstalle ja silloin opetellut siirtämään tietoja skannauksen ja muistitikkujen kanssa, olin opetellut sukututkimusohjelman käytön, digikuvien ottamisen ja koneelle siirtämisen, asentanut skypen, lukenut mikrokortteja katselulaitteelta jne, niin ikäänkuin kaikki oppi olisi unohtunut. Mutta koska haluan aina opetella uutta, esim. uusia kieliä ym., niin yrittämisen, erehtymisen, häpeämisen kautta olenkin sitten tätä forumia pommittanut liiallisuuteen asti. Ei tulisi mieleenikään laittaa ketään mustalle listalle, sydämen lähelle kyllä.
Erkin mottoja olen kadehtinut ja päässä on pyörinyt sen seitsemän aatosta vastaavan keksimiseen. Nyt kun tyttären perhe on lentänyt Ghanaan, käytän afrikkalaista sanontaa: " Parempi pakaroitta kuin mieltä vailla " :D:

Giösling
30.12.07, 08:06
Vaikka tämä alaforumi onkin nimeltään "asian vierestä" niin ei täälläkään nyt " aivan mitä sattuu" pitäisi kirjoitella. Tarkoitan että pitäisi edes hiukan ajatella minkälaisen kuvan antaa itsestään toisille jotka forumin sisältöä lueskelevat. Mikä sopii yhdelle ei välttämättä ole sopivaa toisten mielestä ja monet eivät edes huomiotansa kiinnitä joihinkin sellaisiin toimintoihin joita eivät tarvitse tai koskaan käytä. Jos alettaisiin räätälöidä tätä forumia jonkun yksittäisen kirjoittajan halujen mukaan niin tasapuolisuuden vuoksi kai pitäisi sitten rakentaa jokaiselle oma forumi. Suomen Sukututkimusseurassa (joka ylläpitää tätä forumia) tähän malliin on päädytty ja kuten toisaalla on ylläpidon taholta todettu, ei suurempia tyytymättömyyden osoituksia ole ollut ja forumin jäsenmäärä on noussut tasaisesti. - Siis kyllä minä toivoisin asianmukaista kirjoittelua ja harkintaa pian alkavalle Uudelle Vuodelle 2008 myös täällä Suku Forumilla.

Kuten huomataan Erikki Järvisestä on tullut forumin voimakkain puolestapuhuja, kuinka toisin asiat olivatkaan vielä muutama kuukausi sitten, muistatteko?

Totean vielä kerran sen, ettei ikäihmisiä tule altistaa "mustillelistoille"
ja "kaverikimpoille", irvokkaille avatarille vastaamiseen, tähdityksille,
kylmille- ja kuumille kuorille tms. muille lapsellisille suosionmittareille.

Kirjoittamisen kynnys on jo riittävän korkea ilman niitäkin.

Kellokkaitten ääni kyllä kuuluu.

Tässä maassa, jossa olen elänyt jo 30 vuotta, seniorikansalaisia
kohdellaan kunnioittavasti, Luojan kiitos!

Mihin Suomessa ollaan menossa?

Juhani Pesu
Villa Abdul Salam

Erkki Järvinen
30.12.07, 09:01
Kuten huomataan Erikki Järvisestä on tullut forumin voimakkain puolestapuhuja, kuinka toisin asiat olivatkaan vielä muutama kuukausi sitten, muistatteko?

Juhani Pesu
Villa Abdul Salam

Kiitos tästäkin vähästä - kuitenkin on niin, että kun tämä foorumi on väline joka on hyväksytty ja katsottu toimivaksi niin miksi ihmeessä se (forumi) puolestapuhujaa tarvitsisi "postituslistan kannattajasta" josta kirjoittaja nyt tahtoo muistuttaa (kysymyksellään: ..... muistatteko?)

Niin, ensin Giösling oli vuosikaudet - kuten muistetaan - puhumassa, puhumasta päästyään Forumin puolesta ja sitten kun se tuli (kylläkin aivan eri syistä) niin eipä aikaakaan niin ei se sitten häntä tyydytäkään, toisin todella olivat asiat ennen, vai olivatko sittenkään?

"Härät vetivät vaunuja. Kun akseli kitisi, härät kääntyivät ja sanoivat: 'Mitä sinä siellä vingut? Mehän tätä kuormaa vedämme.'
[ Aisopoksen tarinoita ]

Giösling
30.12.07, 09:31
Forumin muodosta olen esittänyt oman, selkeän mielipiteeni. Sitä ei noudatettu, päinvastoin. Sain kuuulla, ettei ehdottamani malli tulisi
missään tapauksessa kysymykseen.

Olemme sensijaan saaneet nuorisoa kosiskelevan "treffipalstan"-tyyppisen "tähti- ja avatartaivaan", johon sukutukimusta perinteisesti harrastavien seniorikansalaisten tulisi sopeutua.

Edes räikeimpiin epäkohtiin ei saada muutosta, valituskierroksista huolimatta!

Kunnioituksen sijasta peräänkuulutetaan oppivaisuutta ja nöyryyttä.

En "tanssi" tahdissanne. Olen takkini jo kerran kääntänyt (kts.
Agricola, Teheran 1978-1979).

Juhani Pesu
Villa Abdul Salam

admin
30.12.07, 11:09
...En "tanssi" tahdissanne...

1.

Kirjoittajan vaatimukset sivuston ulkoasua kohtaan on jo käsitelty viestiketjussa 1669. Lisäksi kirjoittaja on valittanut administraattorin toimista toiminnanjohtajalle sekä vaatinut samalla muutoksia forumin ulkomuotoon. Kirjoittaja on saanut toiminnanjohtajalta vastauksen valitukseensa/vaatimuksiinsa.

2.

Suku Forumiin liittyessään jokainen hyväksyy Forumin säännöt ja sitoutuu samalla noudattamaan Forumin kulloinkin voimassaolevia sääntöjä.
Jokaiselle on rekisteröintivaiheessa näytetty alla oleva teksti:
http://suku.genealogia.fi/ohje/rekisterointi.png

Rekisteröintiä on pystytty jatkamaan ainoastaan hyväksymällä säännöt.

Suora kysymys nimimerkki "Giösling":lle:

Hyväksyttekö edelleen Suku Forumin säännöt?

Giösling
30.12.07, 11:37
1.

Kirjoittajan vaatimukset sivuston ulkoasua kohtaan on jo käsitelty viestiketjussa 1669. Lisäksi kirjoittaja on valittanut administraattorin toimista toiminnanjohtajalle sekä vaatinut muutoksia forumin ulkomuotoon. Kirjoittaja on saanut toiminnanjohtajalta vastauksen valitukseensa/vaatimuksiinsa.

2.

Suku Forumiin liittyessään jokainen hyväksyy Forumin säännöt ja sitoutuu samalla noudattamaan Forumin kulloinkin voimassaolevia sääntöjä.
Jokaiselle on rekisteröintivaiheessa näytetty alla oleva teksti:
http://suku.genealogia.fi/ohje/rekisterointi.png

Rekisteröintiä on pystytty jatkamaan ainoastaan hyväksymällä säännöt.

Suora kysymys nimimerkki "Giösling":lle:

Hyväksyttekö edelleen Suku Forumin säännöt?

"Giöslingillä" on myös oikea nimi, joka on viestieni alla. Mielestäni on tyypillistä, että tässäkin vetäydytään nimimerkkien & avatarien taa.

"Administraattorillakin" on nimi, vaikka en sitä huomaa "virallisessa" ultimaatumissa.

Administrattorin ja moderattoreiden on syytä lukea toimittamansa teksti
uudelleen ja juuri ne korostetut kohdat. Säännöt koskevat myös
ja erityisesti teitä.

Olen todennut, että seniorikirjoittajia aliarvioidaan forumin "kaverikimpoilla", "mustillalistoilla", tähdillä ja hirviömäisillä avatarilla. Monet heistä ovat
hiljenneet kirjoittajina, mitä ilmeisimmästä syystä.

Kuka meistä lopulta haluaa tulla raakatuksi, mustalistatuksi, tai edes kutsutuksi "kaveriksi".

Suomen Sukututkimusseura on kuin lontoolainen arvostettu klubi, jolla
on perinteitä; niitäkin on kunnioitettava.

Huomautan forumin ylläpidolle, ettei enemmistön hiljaisuus merkitse hyväksymistä.

Muutokset forumin ilmeseen toteutuvat kyllä; jos ei aloitteestani niin
aikanaan kuitenkin. Forumin nykyinen asettelu ei kestä.

Juhani Pesu
Villa Abdul Salam

admin
30.12.07, 11:45
...

Juhani Pesu
Villa Abdul Salam

Ette vastannut suoraan kysymykseen:

Hyväksyttekö edelleen Suku Forumin säännöt?

Heikki Koskela
30.12.07, 11:48
Nimimerkki "Giöslingin" kirjoittelu on käsittämätöntä ja absurdia.

Toivotan seuran jäsenille Hyvää Uutta Vuotta.

Giösling
30.12.07, 11:59
Ette vastannut suoraan kysymykseen:

Hyväksyttekö edelleen Suku Forumin säännöt?

Olen hyväksynyt forumin säännöt liittyessäni, kuten kuka tahansa jäsenistä. Olen myös noudattanut sääntöjä.

Tämä ei suinkaan tarkoita, että tanssisin tahdissanne ja suostuisin
"mustalistatuksi", tai "kaveriksenne", puhumattakaan kirjeenvaihdosta
avatarien kanssa, joista administraattorin taannoinen oli suorastaan
ällistyttävä ja SSS:n sivuille täysin sopimaton. Kiitos sen muuttamisesta,
tässä nykyisessäkin on tekemistä.


Juhani Pesu
Villa Abdul Salam

Aki Pitkäkoski
30.12.07, 12:14
Avatarien osalta: monet käyttävät niitä. Ne voi poistaa näkymästä itseltään.

Kaverilistasta: nimi voisi olla toinenkin. Funktio sinänsä on hyödyllinen.
Sen avulla voi pitää paremmin yhteyttä niihin, joiden kanssa on privaattiviestintää. Sellaistakin tarvitaan varsinkin, kun liikutellaan tietoa, jota ei voi julkistaa laajemmin, mm. tietosuojasyistä.

Musta lista: nimi voisi olla toinenkin, myönnettäköön.
Kuten FAQ:ssa sanotaan Musta lista "on niitä forumin jäseniä varten, joiden viestejä et halua lukea. Jos lisäät jonkun omalle Mustalle listallesi, hänen viestinsä eivät näy sinulle kun luet viestiketjua."
Näin voi mm. estää itseään provosoitumasta, jos sellainen vaara ilmenee.

Kummankaan toiminnon käyttö ei ole pakollista eikä niiden käyttö voi olla ketään kohtaan väärin.

Listojen nimistä tulen esittämään, että niitä harkittaisiin muutettaviksi.

Onko ehdotuksia nimistä, jotka olisivat kyseisiä toimintoja paremmin kuvaavia?

Giösling
30.12.07, 12:39
Avatarien osalta: monet käyttävät niitä. Ne voi poistaa näkymästä itseltään.

Kaverilistasta: nimi voisi olla toinenkin. Funktio sinänsä on hyödyllinen.
Sen avulla voi pitää paremmin yhteyttä niihin, joiden kanssa on privaattiviestintää. Sellaistakin tarvitaan varsinkin, kun liikutellaan tietoa, jota ei voi julkistaa laajemmin, mm. tietosuojasyistä.

Musta lista: nimi voisi olla toinenkin, myönnettäköön.
Kuten FAQ:ssa sanotaan Musta lista "on niitä forumin jäseniä varten, joiden viestejä et halua lukea. Jos lisäät jonkun omalle Mustalle listallesi, hänen viestinsä eivät näy sinulle kun luet viestiketjua."
Näin voi mm. estää itseään provosoitumasta, jos sellainen vaara ilmenee.

Kummankaan toiminnon käyttö ei ole pakollista eikä niiden käyttö voi olla ketään kohtaan väärin.

Listojen nimistä tulen esittämään, että niitä harkittaisiin muutettaviksi.

Onko ehdotuksia nimistä, jotka olisivat kyseisiä toimintoja paremmin kuvaavia?

Olen juuri tänään saanut privaattiviestin kaikkientuntemalta, loistavalta
kirjoittajalta, jonka tekstejä olemme kaivanneet Suku Forumilla.

Hän sanoo lukevansa "päivän viestit"-funktion alla olevat postit; kaikki
muu forumtekniikkaan liittyvä on hänelle toistaiseksi vierasta.

Avatarten poistonappia en edes itse ole löytänyt, enkä suoraan sanoen etsinytkää. Pidän viesteihin ja niiden näyttöihin puuttumista lähes persoonaan kajoamisena. En siis periaatteestakaan muuttele toisten viestejä silmälleni sopivaksi, enkä järjestele niitä kaveri- ja mustiinlistoihin. Jokainen vastatkoon teksteistään ja avataristaan; perään kyllä kysyn.

En myöskään halua olla "mustalistausten", tai "kaverikehojen" potkuttelupallo. Jo pelkkä ajatuskin moisista liikkeistä selkäni takana
antaa aiheen vakavasti harkita moisia funktioita sisältävään "seuraan" kuulumista.

Uskon, että en ole ainoa.

Juhani Pesu
Villa Abdul Salam

Aki Pitkäkoski
30.12.07, 12:47
Opastusta annetaan, ellei ohjeista löydä toimintoja. Tätä moderaattorit tekevät mieluusti. Aina siihen asti, kunnes jokin tarvittava toiminto tulee tutuksi.

Kukaan ei voi estää Forumin jäseniä keskustelemasta vaikkapa sähköpostitse kenen tahansa selän takana. Jos asetuksissa sähköpostilähetys on laitettu mahdolliseksi, voi kenelle tahansa Forumin jäsenelle lähettää myös sähköpostiviestin Forumin kautta (vaikka osoite ei suoraan näykään).

"Kaverilistan" kerääminen ei ole sen kummoisempaa kuin sähköpostiosoitteiden kerääminen omaan sähköpostiohjelmaansa.

"Mustan listan" käyttäminen ei ole kummoisempaa kuin filtterin laittaminen omaan sähköpostiohjelmaan, esim. postituslistoja lukiessaan.

--aki--

Giösling
30.12.07, 13:15
Opastusta annetaan, ellei ohjeista löydä toimintoja. Tätä moderaattorit tekevät mieluusti. Aina siihen asti, kunnes jokin tarvittava toiminto tulee tutuksi.

Kukaan ei voi estää Forumin jäseniä keskustelemasta vaikkapa sähköpostitse kenen tahansa selän takana. Jos asetuksissa sähköpostilähetys on laitettu mahdolliseksi, voi kenelle tahansa Forumin jäsenelle lähettää myös sähköpostiviestin Forumin kautta (vaikka osoite ei suoraan näykään).

"Kaverilistan" kerääminen ei ole sen kummoisempaa kuin sähköpostiosoitteiden kerääminen omaan sähköpostiohjelmaansa.

"Mustan listan" käyttäminen ei ole kummoisempaa kuin filtterin laittaminen omaan sähköpostiohjelmaan, esim. postituslistoja lukiessaan.

--aki--

Mutta se, että moisia suorastaan tarjoillaan SSS:n "pöydässä"
on se pointti. Poistakaa ne. Kukin "filtteröiköön" ilman apuanne.

Vierastan erityisesti Suku Forumin asettelun "trikkejä" , "koristeita"
ja vetäytymistä avatarien ja nimimerkkien taa. En esim tiennyt (katsonut
erillisistä henkilötiedoista) , kuka on "Blue-eyed Shunshine". Jos olisin tiennyt, olisin varmasti muotoillut vastausviestini toisin.

Olen tottunut keskustelelemaan sukututkimuksessa lihallisten henkilöiden
kanssa, en avatarten.

Tämä on kynnyskysymys ikäisilleni, kuin myös SSS:lle. On kuin seura olisi
siirretty kabinetista discoon kertaheitolla.

Juhani Pesu
Villa Abdul Salam

Aki Pitkäkoski
30.12.07, 13:25
Viestintäväline on sinänsä neutraali. Käyttäjät päättävät miten sitä käytetään. Tämä koskee myös kirjoittamista Suku Forumille. Sekin on vain väline. Kirjoittajat päättävät, mitä sinne laittavat.
Moderaattoreille jää tehtäväksi valvoa.

Kukaan ei ole nimettömänä Forumilla. Nimen on oltava profiilissa.
Minusta on hyvä, että voi itse päättää, missä nimi on. Se voi olla paitsi profiilissa, myös nimimerkin paikalla, kuten minulla, ja vielä kolmanneksi se voi olla allekirjoituksessa. Ellei jostain syystä halua nimensä leviävän ympäri Internetin hakukoneita, voipi sen nimen jättää viestistä pois tai laittaa sen kuvana, kuten joskus olen laittanut.

Tällaisia erilaisia vaihtoehtoja tarjotaan tässä poydässä.

Erehdyksiä sattuu. Niitä on joillekin forumin uusille ja vanhoillekin käyttäjälle sattunut, mutta niistä on kaiketi selvitty ilman pahempia kolhuja.

Jokaisen viestin takana on lihallinen henkilö. Tutustukaamme toisiimme.

Giösling
30.12.07, 13:35
Viestintäväline on sinänsä neutraali. Käyttäjät päättävät miten sitä käytetään. Tämä koskee myös kirjoittamista Suku Forumille. Sekin on vain väline. Kirjoittajat päättävät, mitä sinne laittavat.
Moderaattoreille jää tehtäväksi valvoa.

Kukaan ei ole nimettömänä Forumilla. Nimen on oltava profiilissa.
Minusta on hyvä, että voi itse päättää, missä nimi on. Se voi olla paitsi profiilissa, myös nimimerkin paikalla, kuten minulla, ja vielä kolmanneksi se voi olla allekirjoituksessa. Ellei jostain syystä halua nimensä leviävän ympäri Internetin hakukoneita, voipi sen nimen jättää viestistä pois tai laittaa sen kuvana, kuten joskus olen laittanut.

Tällaisia erilaisia vaihtoehtoja tarjotaan tässä poydässä.

Erehdyksiä sattuu. Niitä on joillekin forumin uusille ja vanhoillekin käyttäjälle sattunut, mutta niistä on kaiketi selvitty ilman pahempia kolhuja.

Jokaisen viestin takana on lihallinen henkilö. Tutustukaamme toisiimme.

Teknisistä syistä ei pidä hakea selitystä, tai syytä huonolle käytökselle.
Nimi kuuluu normaaliin kirjeenvaihtoon. Sukututkimuksessa
kaikki pohjautuu todellisiin nimiin, ei avatariin. Nykyinen forum-malli
rohkaisee vetäytymistä epätodelliseen fantasiamaailmaan avatarineen
ja nimimerkkeineen.

Kyseessä on harras sukututkimus, ei show!

Juhani Pesu
Villa Abdul Salam

Aki Pitkäkoski
30.12.07, 13:51
Nimenomaan. Tekniset välineet ovat neutraaleja. Kukin vastatkoon omasta käyttäytymisestään.

Minusta sukututkimusta voidaan harjoittaa (hartaasti tai ei) välineen ominaisuuksista huolimatta.

Palaan asiaan, jos tulee laajemmin vaateita käyttäjäkuvien poistamisesta tai nimimerkkien käytöstä. Tai forumin toiminnallisuuksien osalta. Nyt mitään sellaista ei ole ilmennyt.

Toivon, että voit palata sukututkimusasioihin Suku Forumilla. Niistä sinulla on vahvaa ja hyvää näyttöä.


--aki--
Aki Pitkäkoski
Somero
(= esperantoa ja tarkoittaa kesää, mikä ikkunasta katsoen on tullutkin Suomen talven keskelle...)

Giösling
30.12.07, 14:20
Nimenomaan. Tekniset välineet ovat neutraaleja. Kukin vastatkoon omasta käyttäytymisestään.

Minusta sukututkimusta voidaan harjoittaa (hartaasti tai ei) välineen ominaisuuksista huolimatta.

Palaan asiaan, jos tulee laajemmin vaateita käyttäjäkuvien poistamisesta tai nimimerkkien käytöstä. Tai forumin toiminnallisuuksien osalta. Nyt mitään sellaista ei ole ilmennyt.

Toivon, että voit palata sukututkimusasioihin Suku Forumilla. Niistä sinulla on vahvaa ja hyvää näyttöä.


--aki--
Aki Pitkäkoski
Somero
(= esperantoa ja tarkoittaa kesää, mikä ikkunasta katsoen on tullutkin Suomen talven keskelle...)


Jos SSS:n Suku Forum välttämättä haluaa pitää "pöydällään"
"kaupallisen paketin" mukana siunaantuneita avataria, mustia- ja kaverilistoja, tähtiä ja muuta emotionaalista rekvisiittaa ja näillä leluilla edistää ja eteenpäinviedä sukututkimusta Suomessa, kokeilkaa pois.

Ehkäpä näin saadaan motivoitua nuorisoa liittymään fantastiseen
esipolvienmetsästykseen mielikuvistusmaailmassa. Samalla seura
vastaavasti riskeeraa imagonsa ja jäsenkadon sieltä "luonnollisemmasta"
päästä. Valinta on teidän.

Juhani Pesu
Villa Abdul Salam

admin
30.12.07, 14:26
Kuten aikaisemminkin on todettu:

Ylläpito ei näe tällä hetkellä aiheelliseksi poistaa nykyisiä forumin toiminnallisuuksia kuten "kaverilistoja" tai "mustia listoja". Samoin käyttäjäkuvat sallitaan. Viimemainittujen sisältöön puututaan, mikäli ylläpito katsoo aiheelliseksi.

Tämä viestiketju suljetaan.