PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Omakustannuspaino


rammac
21.12.07, 12:39
Tämän päivän HS sivu C1 on juttu omakustannuspainosta.
Minulla olisi sukukronikka n. 100 s ja haluaisin keskustelua kokemuksista omakustannuksista.
minä olen sanut tarjouksia 4,7 c sivu MV ja 16 c värisivu. Minusta tämä on kallista. Omakustannus siis 50 lehden vihkolle 16 €!
Mitä kokemuksia muilla on ja kertokaa positiiviset firmat.
Kannattako tekele jättää verkkomyyntiin?
Muuta esim yllätyskulut?
terv
Mac

Heikki Särkkä
21.12.07, 17:38
Googlaa "Books on Demand", jolloin saat yhteystietoja (myös suomeksi).
Uskoisin tuon kokoisen julkaisun maksavan jotakin 5-10 euroon kpl.

SKi
21.12.07, 19:13
Välkankaan kirjapaino Kokkolassa painaa tämmösiä noin sadan sivuisia painoksia, painosmäärä 15-100 kpl

esim. 95 sivua josta mv. 75 s. ja väri s 20 noin 14 € kpl. Värikannet lisäksi.

Olen toimittanut aineiston valmiiksi tehtynä CD levyllä, toimitusaika noin kaksi viikkoa.

kkylakos
21.12.07, 20:25
Hei,

itse olen mukavudenhaluisena käyttänyt Kirja Kerrallaan-puljua, kun vihdoinkin tajusin miten homma sujuu (eli toimitin materiaalin .pdf-muodossa ja sain mitä lähetin). Hinnat ovat olleet huomattavan korkeat eikä edes 100 kappaleen painoksella päässyt alle 10 euron. Hesarin artikkelissa oli hinta "kymppi kirjalta" minusta yllättävän alhainen, mutta siinä ei suoraan sanottu mitä palvelua käytettiin.

Itse koen useimpien painopaikkojen käytön vaikeaksi ymmärtää. Ohjeet ovat joko olemattomia tai vilisevät vieraita termejä. Esim. Gummeruksen kirjapaino on yrittänyt panostaa verkossa olevaan materiaaliin, mutta en yhdellä läpiluvulla saanut tolkkua kelpaisiko sinne samanlainen pdf joita olen tähän mennessä tehnyt. Toinen juttu on painotalot, jotka eivät edes vaivaudu vastaamaan tarjouspyyntöön.

(Artikkelin inforuudussa luetellut osoitteet:
Kirja Kerrallaan www.lasipalatsi.fi (http://www.lasipalatsi.fi)
Tmi Jarno Vasamaa www.minunkirjani.com (http://www.minunkirjani.com)
Opus Liberum www.opusliberum.fi (http://www.opusliberum.fi)
Books on Demand www.bod.fi (http://www.bod.fi)
Pilot-kustannus www.pilotkustannus.fi (http://www.pilotkustannus.fi)
Unipress www.unipress.fi (http://www.unipress.fi)
Cityoffset www.cityoffset.fi (http://www.cityoffset.fi) )

Antti Järvenpää
21.12.07, 21:02
Näitä hinnoitteluja on monenlaisia, mutta pari vuotta sitten kilpailutin näitä digitaalisia kirjapainoja n.400 sivuisella pehmeäkantisella opuksella mustavalkoisena. Tarjouksien perusteella silloin kiinteä lähtömaksu vaikutti olevan 1000-1300 euroon ja sivumäärän mukaan muuttuva osuus 2-4 centtiä sivu. Huomattavaa oli, että kukaan ei antanut tarjouksia tässä muodossa, mutta ne näyttivät kuitenkin noudattavan riittävällä tarkuudella tuollaista kaavaa.

Tuosta jos laskisi 100 sivuisen 100 kappaleen painoksen, hintaa alimmilla hinnoilla tulisi seuraavasti = 100*0,02€ +1000€/100 =12 €; ja kallimmassa päässä = 100*0,04€ + 1300 € = 17 €

Näin siis pehmeillä kansilla. Jos haluaa kovat kannet, tulee niistä sitten selkeästi hintaa lisää.

admin
22.12.07, 00:33
Hei,
Itse koen useimpien painopaikkojen käytön vaikeaksi ymmärtää. Ohjeet ovat joko olemattomia tai vilisevät vieraita termejä. Esim. Gummeruksen kirjapaino on yrittänyt panostaa verkossa olevaan materiaaliin, mutta en yhdellä läpiluvulla saanut tolkkua kelpaisiko sinne samanlainen pdf joita olen tähän mennessä tehnyt. Toinen juttu on painotalot, jotka eivät edes vaivaudu vastaamaan tarjouspyyntöön.

Nyrkkisääntö on että on huolehdittava siitä että

dokumentin sivukoko on se oikea, kirjapainon kanssa sovittu
dokumentti toimitetaan kunnollisena yhtenä tai useampana pdf:nä jossa
fontit ovat mukana pdf -dokumentissa (voidaan säätää kun luo pdf:n
mustavako sävykuvien tehokas resoluutio kirjapainon ohjeiden mukaisesti (esim. 300 dpi)
värikuvat eroteltuina, eli ns. CMYK-väreissä, resoluutio kuten yllä
viivapiirroskuvien tehokas resoluutio kirjapainon ohjeiden mukaisesti (esim. 1200 dpi)
mikäli nelivärityö niin pdf:ssä ei pitäisi olla muita värejä (esim. ns. koristevärejä) kuin mainitut CMYK (syaani, magenta, keltainen, musta)
monasti kannattaa toimittaa varsinainen aineisto - taittodokumentti ja kuvat - samalla CD:n mukana. Jos näissä pienissä säännöissä pysyy niin paino on jokseenkin tyytyväinen. Asiakkaan vastuulla tietenkin on taiton laatu ja kuvakäsittelyn laatu.

Aina voimme argumentoida että hinnat ovat liian kalliit, mutta katsottuna toiselta puolelta niin hinnat ovat usemmiten suhteessa siihen mitä saa.

Hasse

rammac
28.12.07, 11:41
siis summa sumarum!
Kenelläkään ei ole kokemusta!

jk
olin artikkelin yrityksiin yhteydessä eikä mitään selvinyt.

Erkki
28.12.07, 13:16
siis summa sumarum!
Kenelläkään ei ole kokemusta!
jk
olin artikkelin yrityksiin yhteydessä eikä mitään selvinyt.

Mielestäni Antti Järvenpään vastaus kysymykseesi oli ainakin kustannusten osalta hyvin selkeä ja lisäksi realistinen. Omakustanteen teossa on hahmotettava niin monta yksityiskohtaa samanaikaisesti, että en yhtään ihmettele jos pää on hetken aikaa pyörällä . . .

Kirjoitin jutun omista vastaavista kokemuksistani Vantaanseudun sukututkijain Sukuri-lehden viimeksi ilmestyneeseen numeroon. Jos kiinnostaa, niin http://www.vantaanseudunsuku.net/omakustanne.pdf tuossa osoitteessa se olisi.

SKi
28.12.07, 17:54
Olen painattanut omakustantamana 5 kirjaa, eikä mitään ongelmaa. Onhan siinä tehtävä jotain itsekkin, jottaa saa mieleisensä tulostuksen. Yleensä puhelinsoitolla ei tule mitään valmista. Jos ei ymmärrä kirjapaino maailmaa, ei sen vertaakaan. Kirjat saa mv. valokuvilla sukupuut värillisinä, ei mitään ongelmaa.

SKi

SKi
28.12.07, 18:29
Erkki Pekolalle.

Näinhän se sukukirjan syntyminen etenee. Käytän samaa ohjelmaa, hieman eri tavalla. olen laittanut jonkun näkymän sukupuun ja valokuvat samaan osioon, sukupuu valokuvilla täydennettynä, jolloin vältytään edestakaiselta selaamiselta
Muuten on sukulaisia jotka eivät ota kantaa ja ovat kielteisellä kannalla koko sukukirjaan, mutt annappas olla kun joku kertoo nähneesä "karvalakki tulosteen" jopas kiinnostus herää.

SKi

kirbusaar
29.12.07, 13:42
Itselläni ei ole (vielä) kokemusta, olen hankkinut kuitenkin jo 10 € hintaisen
ohje-CD:n Kirja kerrallaan kirjapainosta. Esittelyteksti kertoo:

"Jos osaat kirjoittaa ja käyttää tekstinkäsittelyohjelmaa, osaat myös saattaa tekstisi painovalmiiksi aineistoksi. OMAKIRJA-CD auttaa kirjan taittamisessa ja suunnittelussa. Se sisältää ohjeiston ja taittopohjat, joiden avulla on vaivatonta viimeistellä teksti painokuntoon. Kirjan koon, kannen kuvan ja tekstityypin voit valita annetuista vaihtoehdoista. Hinnoittelulomake kertoo, mitä kirjasi tulee maksamaan ja sen avulla voit helposti seurata, miten esimerkiksi sivumäärän lisääntyminen vaikuttaa kirjan lopulliseen hintaan"

Onko kokemuksia, pitääkö tämä hieno mainosteksti CD:stä yhtään paikkaansa?

Tästä löytyy muutama täydennys Helsingin Sanomissa olleeseen listaan painopaikoista:
http://www.tie.to/kirjat/kustantajat/#Julkaise

Antti Järvenpää
29.12.07, 15:41
...."Jos osaat kirjoittaa ja käyttää tekstinkäsittelyohjelmaa, osaat myös saattaa tekstisi painovalmiiksi aineistoksi. ....."


Tuohon kohtaan kiinnittäisin huomioni. Tekstinkäsittely ohjelma ei ole yleensä taitto-ohjelma, vaan esim. MS-Wordin tulostusasu on yleensä varsin erilainen eri tulostimilla. Tässä mielessä tuo mainoslause lupaa liikaa.

Jos tekee taiton esimerkiksi MS-Wordillä ja haluaa juuri sen asettelun, minkä itse on tehnyt, pitäisi se tulostaa vähintäänkin pdf:ksi kunnon pdf ohjelmalla.

Kun olen joskus keskustellut noiden kirjanpainajien kanssa, tavalliselle mikronkäyttäjälle tulee mielee, että pdf sellaisenaan on riittävä. Todellisuudessa näiden painotalojen digitaaliset painokoneet ovat kuitenkin aika kranttuja näille pdf-tiedostoille, jotka voivat sisältää enemmän tai vähemmän virheitä. Jos näitä on paljon ja kirjapaino joutuu korjaamaan ne, tulee siitä tuntilaskutus. Kunnon taitto-ohjelma ja Acrobatin distilleri tuottaa kokemuksen mukaan virheettömän pdf dokumentin, joka on painatuksenkin jälkeen samanlainen kuin putkella.

admin
29.12.07, 19:16
Antti puhuu asiaa.

Word -aineiston siirto sellaisena painatukseen voi aiheuttaa suuriakin yllätyksiä. Sellaisia aineistoja olen joutunut muuttamaan painokelpoisiksi useamman kerran. Rivitys ja tavutus menee helposti pieleen, eli sivunjako muuttuu oletetusta mikä mm. saattaa muuttaa sisällysluettelon paikkaansapitävyyttä. Käytetyt kirjasinleikkaukset voivat olla eri kuin kirjapainon koneissa jne. Yllätyksiä siis usein tulee.

Itse taitan käyttäen pääasiallisesti Adobe InDesign nimistä ammattimaista taitto-ohjelmaa, joskus QuarkXpressillä sekä pienimuotoiset taitot Macin Pages -ohjelmalla. Tekstiä ohjelmaan voi tuoda eri tekstinkäsittelyohjelmien tiedostoista. Sukututkimusohjelman taulukot tallennan esim. rtf -muotoon, muokkaan hiukan taitto-ohjelmaan soveltuviksi ja tuon taitto-ohjelmaan jossa laitan haluttu typografia paikoilleen.

Kuvia käsittelen Photoshopilla ja tallennan joko jpeg tai Photoshop -muotoon, värikuvat eroteltuina CMYK:ksi sekä tuon taittoon ja sijoitan paikoilleen.

Aikaansaatu taitto vien suoraan pdf -muotoon, optimoin ja tarkistan Adobe Acrobatilla, koetulostan sekä lähetän lopuksi painoon.

Kuten Antti vihjasi - pdf -tiedostoa voi tallentaa monella eri ohjelmalla. Omankin kokemuksen mukaan ainoastaan Adoben ohjelmat tekevät kunnollisen pdf -tiedoston. On kuitenkin kysyttävä kirjapainolta minkä version pdf-tiedostoja ne haluavat. Mahdollista on tulostaa omassa koneessa ns. PostScript -tiedostoksi ja pyytää että joku tekee siitä kunnollisen pdf -tiedoston Adobe Acrobat Destillerillä.

Jos teille tulee käytännön kysymyksiä niin otaksun että Suku Forumin jäsenistössä on monta aiantuntijaa jotka voivat vastata kysymyksiinne.