PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Porkala parentesen


Blondie992
26.03.12, 18:14
Jag har nu försökt googla och på alla sätt och vis försökt få fram namn på de personer som evakuerades och framför allt gårdarnas namn. Själv vet jag att min far evakuerades, men det var något han inte gärna talade om. Men det skulle vara trevligt att få reda på vart de evakuerades.
Jag har hittat listan på alla evakuerade från Hangö och vart de flyttade, och jag kan säga att det var både intressant och spännande. Därför funderar jag på om det finns någon liknande lista gällande Porkala.

:confused:
Susann

mvlk
26.03.12, 18:40
Hej Susann,
någon lista har jag inte hittat, men så vitt jag vet så bosatte sig ganska många t.ex. i de delar av Kyrkslätt som föll utanför det arrenderade området och grannkommunerna. Till exempel mina farföräldrar och deras familjer flyttade till Esbo. Intressant nog, så är min pappa skriven i kyrkböckerna som infödd Kyrkslättbo, född i Kyrkslätt, trots att han är född under parentesen och familjen bodde i Esbo...

Är det någon viss familj du är ute efter?

Blondie992
26.03.12, 18:43
Hej Susann,
någon lista har jag inte hittat, men så vitt jag vet så bosatte sig ganska många t.ex. i de delar av Kyrkslätt som föll utanför det arrenderade området och grannkommunerna. Till exempel mina farföräldrar och deras familjer flyttade till Esbo. Intressant nog, så är min pappa skriven i kyrkböckerna som infödd Kyrkslättbo, född i Kyrkslätt, trots att han är född under parentesen och familjen bodde i Esbo...

Är det någon viss familj du är ute efter?

Hela familjen Holmström, men mest är jag intresserad av vad deras gård hette. Samt vart flyttade familjen från Fräsans gård, de kom tillbaka, men jag kan bara smeknamnet på en av familjemedlem.

Susann

mvlk
26.03.12, 19:06
Menar du att de hade ett hus i trakten av Fräsars eller...? Jag hänger inte riktigt med :) Vill du veta något om dem före parentesen eller efter? Jag kan försöka kolla lite i mina böcker, men det är inte säkert att jag hittar något. Holmström är ju ett ganska vanligt efternamn i trakten.

Blondie992
26.03.12, 19:18
Menar du att de hade ett hus i trakten av Fräsars eller...? Jag hänger inte riktigt med :) Vill du veta något om dem före parentesen eller efter? Jag kan försöka kolla lite i mina böcker, men det är inte säkert att jag hittar något. Holmström är ju ett ganska vanligt efternamn i trakten.

Det borde ha varit i närheten och gärna allt vad du har för Holmström hörde Gustaf Magnus min farfar, Jenny, farmor, vill gärna veta vad de arbetade med där.