PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Finska släktforskningsprogram


carolinebroberg
15.12.07, 00:44
Hej, jag är relativt ny inom släktforskningsvärlden och har hittills forskat lite om min egen släkt. Nu vill min pojkvän att jag ska hjälpa honom att forska lite om hans finska släkt. Han kan själv ge mig uppgifter på sin farmor som var finska men levde i Sverige, jag känner redan att jag fastnat lite då han inte vet hennes efternamn som ogift eller vad hennes man hette. I min forskning kring min egen släkt har jag haft mycket hjälp av program som tex "Begravda i Stockholm", "dödboken" och "Sveriges befolkning". Finns det liknande program att få tag på för uppgifter om finska medborgare?
Mvh Caroline

Kirsti Ervola
15.12.07, 12:22
Hej Caroline,

lagstiftningen gällande offentligheten av olika personregister tycks vara rätt olik i Sverige och i Finland. Öppna personuppgiftsdatabaser av 1900-talet liknande de som Du omnämnde finns inte i Finland. Huvudprincipen är, att personuppgifter yngre än 100 år kan fås endast från myndigheter, antingen kyrkliga eller civila.

För att finna en person som levt i Finland på 1900-talet behövs utom namnet också annat: födelsedatum, åtminståne året, och helst födelseorten eller någon ort där hon har levt. Om ni bara vet namnet och födelsedatumet, kan befolkningsregistermyndigheten (magistraten) troligen finna henne, om ni vet var hon föddes eller var hon bodde före hon flyttade till Sverige, kan Du vända dig direkt till pastorsexpeditionen på orten.

Längre bakåt i tiden är det möjligt att forska också själv genom att utnyttja t.ex. Genealogiska Samfundets i Finland databas i nätet HisKi och genom att beställa mikrofilmad kyrkboksmaterial från Riksarkivet i Helsingfors till Sverige. Genom frivilligarbetet av en släkthistorisk förening finns också en del kyrkböcker som gratis digital material i nätet.

Då Din pojkväns farmor ändå har levt i Sverige, skulle jag tro att ni kan från svenska källor/myndiheter få lite mera uppgifter om henne. Finns hon inte med Dödboken eller Sveriges befolkning? Kyrkans register på orten där hon bodde? Skattemyndigheten?

Mvh Kirsti

carolinebroberg
15.12.07, 17:56
Tack för hjälpen! Jag är jättenöjd med ditt svar. Jag har hittat henne i de svenska befolkningsprogrammen men det står ingen födelseort eller liknande. Jag får prova med tex skattemyndigheterna.

Tack igen.
Mvh Caroline