PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Onko HisKi pudonnut vauhdista ? Ei enää ykkönen.


Risto
13.12.07, 19:46
Moi.

Nyt kun SSHY:n sivulle vauhdisssa tulee uusia srk:tia, palvelin on kuulema täynä, niin HisKi viimeinen päivitys polkee lokakuun 14 päivän 2007 päivityksessä.

Saammeko vastinetta jäsenmaksulle SSS:n ?

Juha
13.12.07, 20:38
Onhan SSS paljon muutakin kuin Hiski :)

Seuralla on missä tahansa mittakaavassa loistava kirjasto, jolla on myös kaukolainaus mahdollisuus. Sillä on kaksi moitteetonta lehteä (Sukutieto ja Genos). Sillä on laajat nettisivut, joilla on paljon arvokasta tietoa paitsi aloittelijoille niin myös pidemmälle ehtineille.

Seura antaa oman panoksensa lainsäädäntöön pyrkimällä järkiperäistämään liian innokkaiden tietosuojavaltuutettujen päätöksiä.

Seura järjestää erilaisia tapahtumia, myös maakunnissa.

Se tarjoaa tämän forumin kaikille vapaasti käytettäväksi.

Se tekee paljon muutakin, josta voi ottaa selvää lukemalla mm. uusinta Sukutietolehteä.

Tottakait on sääli, etteivät Hiski -päivitykset ole yhtä tiheitä kuin Digiarkiston päivitykset. Toisaalta pitää muistaa, kuinka mahdottoman paljon Hiskissä on jo nyt tietoja haettavissa.

On ikävää, että nimimerkki Risto kokee ainoaksi jäseneduksi Hiskin. Minä katson saavani rahoilleni varsin kattavan vastineen. Tässähän on mielipiteistä kysymys enkä minä väitä, että omani olisi oikeampi. Tämä on vain henkilökohtainen toteamukseni.

Erkki Järvinen
13.12.07, 21:13
Onhan SSS paljon muutakin kuin Hiski :)

On ikävää, että nimimerkki Risto kokee ainoaksi jäseneduksi Hiskin. Minä katson saavani rahoilleni varsin kattavan vastineen. Tässähän on mielipiteistä kysymys enkä minä väitä, että omani olisi oikeampi. Tämä on vain henkilökohtainen toteamukseni.

Tähän on aivan pakko todeta omalta kohdaltani että en ole milloinkaan ajatellut olevani HisKin vuoksi SSS:n jäsenenä.

Kyllä ne Juhan mainitsemat muut seikat ovat paljon painavampia.

Risto
13.12.07, 21:49
Jep näin on, jäsen etuna, Sukutieto ja Genos, and no nothing.

Jäsenmaksua maksan vain, jotta HisKi päivitys, updates, kehittyy ja on saatavilla myöskin ei jäsenille vapaasti.
Siis ainoastaan SSS:n jäsenmaksulla tuen toimintaa, sisältäen HisKi päivityksiin, muu huuhaa ei kiinnosta.

Mutta jos sen (HisKi) kehitys, päivitys keskeytyy tai loppuu, niin ?

Jouni Kaleva
13.12.07, 21:53
Hei Risto

Hiskiä on tehty valtaosin talkootyönä. Seuran suora taloudellinen satsaus esim. ostettuna työpanoksena on vähäinen.

Jokainen, joka toivoo Hiskin laajenevan, on tervetullut mukaan talkoisiin, tallennustyöhön.

"Älä kysy mitä Seura voi tehdä hyväksesi, vaan mitä Sinä voit tehdä Seurasi hyväksi"

Juha
13.12.07, 21:55
Ja samalla pettämättömällä logiikalla leivän leipomisessa hiivan lisäksi kaikki muu on turhaa ;)



Juha

Risto
13.12.07, 22:02
Jouni Kaleva.

Jäsenmaksulla tuen kun muuten en voi.

Risto
14.12.07, 01:27
Pitää vähän tarkentaa.

Ainoa syy miksi maksan j.-maksua SSS:n on se (Ennen kuin esitetään tee niin tai näin, osallistu talkoihin, täytä kriteerit yms.), että sen (SSS:n) hallinnoima
hakuportaali HisKi, on SSS:n omistuksessa.
Ja on vapaasti käytettävissä kaikille sukututkimuksesta kiinnostuneille.

Se, että Jouni Malinen omistaa kaikenmoiset oikeudet (HisKi), on ok.
Ei siinä mitään.

Pitää sitten maksaa kustannuksia, SSS:n tuloista J.Ma:lle, jotta päivitykset tulevat ajallaan. Tai mitä siihen vaaditaankaan.

Onko se niin vaikeaa käsittää mitä osa jäsennistöä halua, vai haluaako ?

Ei kaikki voi, kyene, ei ole SSS:n krititereitä täyttävää, osallistua talkoisiin (Heppoisia heittoja), mutta j.-maksulla voi.

Jos SSS:n hallinto haluaa muuta, tuokoon esille ?
Mitä sitä piilottelemaan, suomeksi suoraan.

Olen henk. koht. valmis tukemaan j.-maksulla HisKi portaalia kaikille vapaasti käytettäväksi, päivityksin, osaltaan.

Ei minulla taidot ( Ehkä niitä onkin, vaan onko aikaa ? ) riitä vaikka SSS:lle ed. esitettyihin talkoisiin, mutta j.-maksulla voin tukea.

En siis ole omaa etua tavoitteleva. HisKi:stä ei nyt mitään hyötyä ole.

Jos niin halutaan, olen valmis osallistumaan (Vaikka sitten valtakirjoilla kokouksiin asiasta, syys-kevätkokous , muut asiat esityslistalle )
rakentavaan HisKi asiaan sen saattamiseksi, niin kuin, (Useimmat haluaa päivityksiä ja vapaasti on käytettävissä) mikä on käsittääkseni
jäsenistä erityinen toive.

Jos muilla on eriävä käsitys niin, sitten on.

tellervoranta
14.12.07, 09:56
Hei :)


Ja samalla pettämättömällä logiikalla leivän leipomisessa hiivan lisäksi kaikki muu on turhaa ;)



Juha

Siskoni leipoi kyllä kerran leivät ilman hiivaa......:p:
Minä olen yrittänyt "paiskoa" tietoa Kiimingistä juuri puutteellisen hiskin takia.
Kukahan/mikähän se sponsoroisi minulle pelit ja pensselit talkoisiin osallistumiseksi? :confused:

Erkki Järvinen
14.12.07, 10:11
Hei :)




Siskoni leipoi kyllä kerran leivät ilman hiivaa......:p:
Minä olen yrittänyt "paiskoa" tietoa Kiimingistä juuri puutteellisen hiskin takia.
Kukahan/mikähän se sponsoroisi minulle pelit ja pensselit talkoisiin osallistumiseksi? :confused:

Tuosta leipomisesta en tiedä (liimaa olen kyllä keittänyt) mutta samoin kuin Tellervo Kiimingistä olen minäkin (kuten tiedetään) osaltani auttanut Ruoveteläisten juurien esiin kaivamisessa hyvinkin monille.

Erkki
14.12.07, 13:39
Saammeko vastinetta jäsenmaksulle SSS:n ?

Tämä keskustelu on näköjään käytävä muutamaan kertaan vuodessa.

Sukututkimusseura ei ole, eikä se saa muodostua yhden asian liikkeeksi. Hiski on osa toimintaa, mutta vain osa. Onneksi. Sen muun, alati kasvavan toiminnan takia maksan jäsenmaksuni. Annan suuren arvon sille käynnistyneelle edunvalvonnalle, jolla SSS on ryhtynyt tarmokkaasti puolustamaan sukututkijayhteisön oikeuksia tietojen salaamiseen keskittyneiden virkamiesten mielivaltaisilta rajoituksilta. Onnistuneen edunvalvonnan arvo nähdään vuosien kuluessa.

P.S. Seuran toimisto voisi laittaa sivuilleen vuosikokousten pöytäkirjat, tilinpäätökset, toimintasuunnitelmat ja -kertomukset päiväntasalle.

Risto
14.12.07, 14:55
Ei niin yhden asian, mutta Sukutieto 4/2007 sivu 33 Toiminnanjohtajan tuumailuja, ei kerrota vuodelle 2008 mitään HisKi:lle varatun.

Muita jäsenetuja siinä oli hahmoteltu.

Sivulla 34-35 IT-expertti mainitsee kerran HisKi:n muiden seuran IT-toimien
oheella hoidettavan.

Tuo juuri pisti kuin tikulla silmään.

pirkko hagman
14.12.07, 15:23
Otsikkosi " pudonnut vauhdista"on niin iskevä myöskin tämänhetkiseen omaan tilanteeseeni, että käytän sitä hyväkseni.

En nimittäin onnistu millään lähettämään postia SUKU FORUMILLE, vaan se lipsahtaa koko ajan taivaan tuuliin.

Hasse Nygårdin kanssa olen käynyt vuoropuhelua neuvoja anellen ja hyviä saaden, mutta tuloksia ei ole vielä tullut ongelmaani.
Hasse neuvoi mm., että näpäyttäisin nippeliä "muista minut". Sellaista ei ilmaannu kuvaruutuuni laisinkaan. Joskus oli, ei enää.
Kirjautunut olen asianmukaisesti ja tervetulleeksi on toivoteltu ja ilmoitettu milloin viimeksi vierailin.

No se siitä, mutta nyt asiaan, jonka halusin alunperin julkituoda:

MARKUS KOIVISTO: PYTTIS-DET FÖRLORADE LANDET- teos.
BOK- nimisestä kirjaluettelosta "bongasin" ko. sukukirjan ja sain sen lainaksi SSS:n kirjastosta eilen.
Muutama vuosi sitten tutkin ja rakensin esipolvitaulun ystävättärelleni hänen ympyrkäisten vuosikymmeniensä lahjaksi.
Tämä Markku Koiviston kirja käsittelee juuri samaisia PYHTÄÄN DANIELSBACKAN( myös Kuggaksen) sukulinjoja, joilta ystävättäreni juuret ovat.
Nytpä ajatukseni onkin hankkia JOULULAHJAKSI hänelle tämä teos rikastuttamaan ja värittämään melko kalpeaksi jäänyttä esipolvikaaviotaan.

Vaan mistäpä saisin ostaa?-- omakustannustuote-- ei löytynyt Akateemisesta eikä Tiedekirjakaupasta.

yst. t. Pirkko Hagman

tellervoranta
14.12.07, 15:26
Täällä taas :)

en ole alunperin liittynyt sukututkimusseuraan kylläkään hiskin takia.
Mutta kun aloin lisää tutkia sukuamme Kiiminki, Kittilä, hiskin osuus olisi auttanut.

Sukututkimuskursseilla huomasin kuinka täydellisiä jonkin kunnan hiskit olivat ( Savossa mm.) Omasta mielestäni (HAA) en ole kateellinen luonne, mutta silloin meinasi semmoinenkin ominaisuus ilmaantua.(HYI).

Sitten sain ILMAISEN mikrokorttien lukulaitteen, KIITOS VIELÄ KERRAN HARJULLE :) ja tilasin vähitellen kortteja.

Summa summarum tai jotain sinnepäin kallellaan: Kaikki sukututkijat eivät hiskin suhteen ole samassa asemassa. :mad:. Ei kannata jeesustella.

Birgitta Lind
14.12.07, 16:37
Pirkolle !

Kysy Loviisan kirjakaupasta jos siellä sattuisi olemaan kyseistä kirja.

http://www.gl-galleria.info/index.php?kipaf

Terv. Birgitta Lind

Jouni Kaleva
14.12.07, 16:57
Pitää vähän tarkentaa.

Ainoa syy miksi maksan j.-maksua SSS:n on se (Ennen kuin esitetään tee niin tai näin, osallistu talkoihin, täytä kriteerit yms.), että sen (SSS:n) hallinnoima
hakuportaali HisKi, on SSS:n omistuksessa.
Ja on vapaasti käytettävissä kaikille sukututkimuksesta kiinnostuneille.

Se, että Jouni Malinen omistaa kaikenmoiset oikeudet (HisKi), on ok.
Ei siinä mitään.

Pitää sitten maksaa kustannuksia, SSS:n tuloista J.Ma:lle, jotta päivitykset tulevat ajallaan. Tai mitä siihen vaaditaankaan.

Onko se niin vaikeaa käsittää mitä osa jäsennistöä halua, vai haluaako ?

Ei kaikki voi, kyene, ei ole SSS:n krititereitä täyttävää, osallistua talkoisiin (Heppoisia heittoja), mutta j.-maksulla voi.


Risto

Tietysti on hienoa, että maksat SSS-jäsenmaksun nimenomaan tukeaksesi Hiskin kehitystä. Ehkäpä inhorealistisesti kuitenkin totean, että tässä asiassa ei ole ensisijaisesti kyse rahasta. Hiski on sellainen tuote, jota ei saada aikaan rahallakaan, ellei ole asiaan paneutuvia tekijöitä.

Lainaus SSS:n sivuilta Hiski-osiosta:

"Suurin osa HisKi-tallentajista ovat vapaaehtoisia, jotka haluavat auttaa projektin läpiviemistä osallistumalla tallennustyöhön. Mukaan mahtuu myös kourallinen tallentajia. jotka on palkattu työllisyysvaroin. Luovutetun Karjalan tallennusta koordinoi Karjala-tietokantasäätiö Mikkelissä."
Se osaaminen, mitä talkoisiin tarvitaan, on 1800-luvun jälkipuolen tekstin lukutaito (originaalikirjat) tai 1900-luvun siistin tekstin lukutaito (ns. mustat kirjat). Yleensähän tämä lukutaito harrastajilla on tai nopeasti kehittyy. Laitepuolelta tarvitaan vain ihan peruskompuutteri, ei edes nettiyhteys ole välttämätön. Ohjeet löytyvät SSS-sivuilta. Ajankäyttö on suhteellinen käsite. Jos kerran tähän harrastukseen yleensä ottaen on aikaa, niin miksikäs ei koko yhteisöä palvelevaan toimintaan kerran elämässään. Itse aikanaan tallensin Hiskiin sitä seurakuntaa, jota eniten itse tutkin, ja siinä hommassa sain itse välitöntä hyötyä itselleni.

Tarjoukseni talkoista ei ollut tarkoitettu heppoiseksi heitoksi. Mikään yhdistystoiminta ei pyöri niin, että jäsenmaksun maksamisen jälkeen jäädään vaatimaan palveluita. Yhdistystoiminta yleensä on toimintaa.

pirkko hagman
14.12.07, 17:32
Kiitos Birgitta,

onnistuin saamaan yhteyden itse kirjan kirjoittajaanMARKUS KOIVISTOON, joka lupasi toimittaa minulle kirjansa postitse

riemukasta Joulun odotusta
t. Pirkko Hagman

tellervoranta
14.12.07, 19:06
No nyt on syöty pottumuusia mustikkasopan kanssa :).
Juuri, kun kirjoitin edellistä tekstiä, häipyi välillä mahdollisuus kirjoittaa ja sitten pamahti meidän kahden eri asiasta kirjoittavan viestit yhtäaikaa.
Muuten olen kyllä ollut käsityksessä, että siirto mikrokorteilta ei noin vain tapahdu; Pohjoisen listalla on asiaa puitu.
Jos se noin helppoa on, että tässä vaan pönöttää ränikkä rinnassa tai ilman, niin mikäs siinä sitten. :cool:
Tosin olen elämäni aikana työni ja laajennetun perheen lisäksi hoitanut sivutyötä, kaikenlaista palkatonta ja palkallista luottamustehtävää, joten nythän pitää vain kellistellä. " Hullu työtä tekee, viisas elää vähemmällä", eikö niin? :D:

Risto
14.12.07, 19:17
Jouni Kaleva.

Pitääkö minun vastata moiseen yksinkertaiseen kaikille tiedossa olevaan asiaan, talkoilla ilman palkkaa on asiaan paneutuneet
taitavat tallentajat yksinäistä työtään meille tehneet.
Me jotka emme ole noin tehneet voimme vain osoittaa j.-maksusta varoja sinne.
Huomannut, jotta tallentajain arvokkaat työt on jäänyt jälleen kerran huomiotta. Ehkei he ole huomion arvoisia ?

SSS ideoikoon vaikka jonkinlaisen ansiomitalin heille.

Nyt kuulema talletettavia ei liikkeellä, tallennetetut vielä tarkistamatta ja siten päivittämättä HisKi:n.

Jos tuommoinen asia, sanotaanko, kun taitoja ei ole, on rahalla hoidettavissa, niin miksikö ei hoidettaisi ?

Jouni Kaleva
15.12.07, 10:39
Risto

Selvästi puhumme toistemme ohi, vaikka luullakseni emme ole erityisesti eri mieltä mistään asiasta.

Tässä yhteydessä on hyvä tilaisuus kiittää ja kehua SSHY:n toimintaa, jonka ansiosta valtava määrä arkistotietoa on digitoitu kaikkien käyttöön lyhyessä ajassa.

Tuo organisaatio pystytettiin muutaman innostuneen ja aktiivisen tutkijan toimesta hienossa pioneerihengessä. Siellä lähdettiin tekemään eikä jääty miettimään kaikkia mahdollisuuksia, joilla projekti voisi epäonnistua. Se homma toimii! Nöyrin kiitokseni osaltani.

tellervoranta
15.12.07, 11:03
Risto ja Jouni ne vaan heittelee palloa minun pään yli :), mutta eipä tarvitse laittaa kypärää päähän.
Onhan tämä viestitys muutenkin ihan sikinsokin ja vinksinvonksin. :eek:

Risto
15.12.07, 11:55
Jouni.

Jep, kyllä silloin menee seinille puhuminen, jos irroitetaan asioita juuri tämän keskustelu osion HisKi, varsinaisesta takoituksesta,
liittämällä siihen muita SSS:n toimia.

Tässä pitää nyt vain keskittyä yksinomaan HisKi:n ja sinne vuodelle 2008 tulevaan tarjontaan, jota ei ole nähtävissä.

Jos ajatellaan, kun on budjetointi suoritettu, eikä näin tärkeästä kuin HisKi ole mitään mielikuvaa vuodelle 2008, niin pitää antaa
ohjeita johdolle, jos siellä ei omat kyvyt riitä.

Tähän asiaan HisKi tullaan toistuvasti palamaan, jos en minä niin kyllä joku toinen, vaikka useamman kerran vuodessa, ellei siihen
tehdä pysyvää jäsenistön kannattamaa, vaikka enemmistö päätöstä.
Jos se aiheuttaa, vaikka J.Ma suuntaan kustannuksia tai tallentajain, niin sitten sinne pitää suunnata varoja.

Muutoinhan tämä forumin HisKi-osio on turha, jos siinä ei voi keskustella näistä päivitys kysymyksistä vaan vallan muista, kuten tuo
hetken ollut Eesti osio.

Erkki Järvinen
15.12.07, 12:53
Tottakai HisKi´stä voi keskustella. Minusta henkilökohtaisesti vain tuntuu siltä kuin HisKi´stä olisi tullut itse tarkoitus - jota ilman ei voi olla, tai ei voi tehdä sukututkimusta. Puhun vain omasta puolestani ja totean, että olisihan se HisKi hyvä hakuohjelmana mutta kun sitä ei ole niin en minä sen perään haikaile - otan vastaan sen avut sitten jos ne joskus tulevat mutta siinä kaikki.

Risto
16.12.07, 11:30
Erkki.

En minäkään itseäni ajattele, mutta tulevaisuuden tutkijoita,
joille kuulema on pahasti tulkittu asenne, nyt ja heti mulle kaikki.

Meidän jäsenten pitäisi järjestää mahdollisuus heidän omien juurien
tutkimiseen, apuneuvona HisKi. Kun meillä on siihen rahoitus mahdol-
lisuus ja taitavien tallentajain arvokkaat osaamiset.

En kyllä tarkoita, että yksin minä rahoittaisin, sen verran köyhä olen.

Ei aina voi vain "Omaa napaa" tuijotella.

Erkki Järvinen
16.12.07, 12:21
Erkki.

En minäkään itseäni ajattele, mutta tulevaisuuden tutkijoita,
joille kuulema on pahasti tulkittu asenne, nyt ja heti mulle kaikki.

Meidän jäsenten pitäisi järjestää mahdollisuus heidän omien juurien
tutkimiseen, apuneuvona HisKi. Kun meillä on siihen rahoitus mahdol-
lisuus ja taitavien tallentajain arvokkaat osaamiset.

En kyllä tarkoita, että yksin minä rahoittaisin, sen verran köyhä olen.

Ei aina voi vain "Omaa napaa" tuijotella.

Juu Risto varmaan molemmat olemme samaa mieltä, että asenne "nyt heti, ja mulle kaikki" ei oikein toimi.

HisKi on todella apuneuvo - ja hyvä sellainen monessa tapauksessa, olen sen useinkin tuonut esille. Sitä minä en tiedä onko meillä ja missä laajuudessa rahoitus mahdollisuutta - sen tiedän ja uskon, että tallentajat tekevät asian eteen minkä pystyvät. Työ on kuitenkin hidasta ja aikaaviepää ja jos se teetettäisiin palkkatyönä niin taitaisipa tulla kalliiksi.

Tuosta "oman navan tuijottelusta" en oikein tiedä - sen verran paljon olen kyselijöitä auttanut ja mikrokortteja ostanut omaa aluettani koskien.

Risto
16.12.07, 14:40
Erkki.

Ehkä ei tullut aivan selvästi muotoiltua "nyt heti, ja mulle kaikki" , mutta olin tarkoittanut sen näin.

Pohjustusta:

Elämä on nyt sen verran nopea tempoista ja kun on eräissä seurakuntain kirkkoherrain virastoissa jopa
yhden ( 1 ) vuoden mittaisia sukuselvitys pyyntö jonoja.
Niin jos HisKi:n tiedoilla voi sitten vaikka jäsenenä SSHY:ssä digitoiduista etsiskellä tietoja esipolvista.
Ja samalla ne tiedot auttaa ymmärtämään sinne kirjoitettua tekstiä.

Seuraa:

Eivät, sanoisinko nuoret ole kyllin kärsivällisiä odottelemaan HisKi päivityksiä kovin pitkään vaan etenemät-
tömyydessään tutkimuksissaan, luopuvat jopa jäsenyydestä SSS:n.

Tuo ei tietysti näy, eikä sekään näy, jotta jotkin voivat vetää johtopäätöksen, mitä minä enää maksan jäsen-
maksua seuralle, eihän sieltä ole, (Huom ! tavalliselle pulliaiselle) mitään odotettavissa vuodelle 2008.

Tuohan voi kaataa kaavaillun budjetoinnin vuodelle 2008, jos jäsenmaksu tulo notkahtaa.

Kyllä pitäisi johdon havahtua.

hessu 07
17.12.07, 09:15
Erkki.

Ehkä ei tullut aivan selvästi muotoiltua "nyt heti, ja mulle kaikki" , mutta olin tarkoittanut sen näin.

Pohjustusta:

Elämä on nyt sen verran nopea tempoista ja kun on eräissä seurakuntain kirkkoherrain virastoissa jopa
yhden ( 1 ) vuoden mittaisia sukuselvitys pyyntö jonoja.
Niin jos HisKi:n tiedoilla voi sitten vaikka jäsenenä SSHY:ssä digitoiduista etsiskellä tietoja esipolvista.
Ja samalla ne tiedot auttaa ymmärtämään sinne kirjoitettua tekstiä.

Seuraa:

Eivät, sanoisinko nuoret ole kyllin kärsivällisiä odottelemaan HisKi päivityksiä kovin pitkään vaan etenemät-
tömyydessään tutkimuksissaan, luopuvat jopa jäsenyydestä SSS:n.

Tuo ei tietysti näy, eikä sekään näy, jotta jotkin voivat vetää johtopäätöksen, mitä minä enää maksan jäsen-
maksua seuralle, eihän sieltä ole, (Huom ! tavalliselle pulliaiselle) mitään odotettavissa vuodelle 2008.

Tuohan voi kaataa kaavaillun budjetoinnin vuodelle 2008, jos jäsenmaksu tulo notkahtaa.

Kyllä pitäisi johdon havahtua.

*********
Moi!

Olen SSS:lle esittänyt haluni jatkaa oman seurakuntani osalta Hiski-tallennuksia, saamatta vastausta.
Olen sitä mieltä, että ko. tietokanta on tarpeen edelleenkin tutkimuksissa.
Omassa sukututkimusseurassamme olemme tehneet jopa päätöksen tallenteiden tekemisestä, on vain jäänyt auki rahoituksesta ja em. vastauksen puuttumisesta.

Hessu 07

Risto
18.12.07, 00:41
Nonniin, tulihan sieltä päivitystä, kun oikein puristaa.

20071216

0011 Angelniemi
LISÄYS: haudatut 1851-1890
0105 Hämeenkyrö - Tavastkyro

LISÄYS: kastetut 1804
0114 Ikaalinen - Ikalis

KORJAUS: haudatut 1800-1850
LISÄYS: haudatut 1880-1905
0255 Kuusamo

LISÄYS: vihityt 1889-1899
0261 Kymi - Kymmene

KORJAUS: kastetut 1853-1871
LISÄYS: kastetut 1872-1881,1853-1874(viersrk)
0273 Lammi

LISÄYS: kastetut 1746-1815
0315 Längelmäki

LISÄYS: kastetut 1718-1730, vihityt 1718-1730, haudatut 1718-1729
0338 Munsala

LISÄYS: kastetut 1810-1819, vihityt 1810-1818
0351 Nakkila

LISÄYS: kastetut 1901-1905, vihityt 1901-1905, haudatut 1901-1905
0369 Orivesi

LISÄYS: sisäänmuuttaneet 1737-1774, poismuuttaneet 1737-1774
0504 Sortavalan maaseurakunta - Sordavala landsförsamling

KORJAUS: vihityt 1836-1840
0528 Säkylä

LISÄYS: haudatut 1851-1887
0550 Teerijärvi - Terjärv

LISÄYS: kastetut 1871-1880, vihityt 1840-1890, haudatut 1691-1714,1721-1750Joten luovutaan, seuraavaan kertaan tästä aiheesta.

Kiitos kaikille (yli 2100 katsojaa, osa samoja), jotka jaksoitte seurata tilanteen kehitystä.

PVuorio
18.12.07, 11:07
Epäilenpä, että päivitys olisi tullut ilman kirjoitteluakin omalla ajallaan. Ihan niin kuin karavaanikin kulkee.

t PVuorio

Ikalis
18.12.07, 20:52
Hyvä että saatiin uusia päivityksiä, nyt tiedot vielä etusivulle näkyviin niin huomaavat vielä monet muutkin.

Tämän ainoan kerran otan osaa tästä päivitysaiheesta käytyyn keskusteluun.
Miten niin nuorilla on heMuKa-asenne? Kyllä sitä varmaan löytyy ihan kaikista ikäluokista. Ja mikä pahe se on olla kiinnostunut löytämään sukujuuriaan ja malttamattomana odottaa milloin pääsee eteenpäin? Eri asia on jos on kiire ottaa tolkutonta asuntolainaa tai pikavippejä. Puhutaan kahdesta aivan täysin eri asiasta ja jälkimmäisessä on mielestäni oikeus käyttää tuota ikävää termiä, ei sukututkimuksesta.

Se on totta, että itseänikin riipii että miksi päivityksissä oikeasti kestää niin kauan? Itse tulkitsen tässä 'vasta' kolmatta tallennusta ja edellisten kanssa on mennyt tosi pitkään ennen kuin ovat palstalle päässeet. Asiani osaan, sillä olen jo vuosia opiskellut sukututkimusta ja samalla raapustanut omaani kasaan, joten tallennuksissa tuskin on kovinkaan paljon ollut korjattavaa, viive on jossain muualla, resursseissa vai priorisoinnissa, en tiedä.

Toki joku voi päättää olla liitymättä / maksamatta jäsenmaksua /erota, koska materiaalia ei tule tiuhempaan, mutta luulempa että silloin koko harrastus lienee aika heppoisissa kantimissa jos eroamaan alkaa. Ennemmin sitten hankkiutuu vanhoja käsialoja ja kirkonkirjoja opiskelemaan kursseille ja osallistuu itsekin materiaalin työstämiseen omalta osaltaan. Itse ainakin teen hyvin mieluusti tallennustyötä, se on samalla myös kovin kiinnostavaa ja tulee paljon pohdittua ihmisten elämänkohtaloita ja pappien toimintatapoja ym.

Minulle Hiski on tärkein syy miksi palstalla käyn. Helpottaa huomattavasti kun voi hakea vähän vinkkiä mistä seurakunnasta voisi etsiä kulloinkin kadoksissa olevaa henkilöä. Tutkimukseen noukin tiedot vain ja ainoastaan alkuperäisistä asiakirjoista, en Hiskistä, sukututkimusta kun ei voi Hiskillä tehdä. Välillä tulee lueskeltua sivuilla olevaa muutakin materiaalia, mutta Hiskistä on ainakin tällä haavaa ollut suurin hyöty. Mielestäni Hiskin merkitystä seuran menestyksen suhteen ei ole syytä vähätellä.

Juha
18.12.07, 22:48
Lainaus

"
Hyvä että saatiin uusia päivityksiä, nyt tiedot vielä etusivulle näkyviin niin huomaavat vielä monet muutkin."


Kiitoksia kommentistasi, päivitystiedot löytyvät nyt nettisivujemme etusivulta

Suomen Sukututkimusseura
Juha Vuorela
webmaster

Sanneli
21.12.07, 00:23
Kiitos tallennetuista ja niiden tiedoista. Mahtavaa oli huomata tiedot!
Heti sinne menin tutkimaan. Tiedottaminen kannattaa.

HisKi kokonaisuudessaan on aivan valtavan ihana asia olla olemassa. Se jos mikä on kunniaksi koko seuralle. Sen hakuohjelma on todella hyvä, ja siitä saa asiaa ja intoa sitten mennä arkistoon tutkimaan lisää. -Valitettavasti me kaikki emme voi käydä siellä pääkaupungin lähelläkään muusta seuran toiminnasta nauttimassa, mutta HisKin takia tosiaan meistä hyvin moni maksaa mielellään seuralle sen jäsenmaksun. Ja minun, niin kuin monen muun jäsenenkin mielipide on, että jäsenmaksumme saisi mieluiten käyttää kokonaan HisKiin, sen saamiseksi ajantasalle kaikilta osin. Kai sen jo tiesitttekin.

Hienoa, että olette saaneet monia vapaaehtoisia työhön. Tietenkin he sitten haluavat tallentaa oman mielenkiintonsa mukaan "läheisten" seurakuntien kirjoja, ja sen vuoksi osa seurakunnista onkin jo sadan vuoden päässä, mutta toiset valitettavssti vielä kaukana 1850 - luvulla, jos sielläkään. - Jos tallennusta voitaisi tehdä näillä meidän "halullisten" jäsenmaksuilla, tai jos sitä tehdään yleisillä työlliyysvaroilla, silloin tietenkin kaikkia seurakuntia voisi ja tulisi tallentaa niin, että kaikki seurakunnat saadaan sadan vuoden päähän, tasapuolisesti. Ja seuralle se olisi vielä enemmän kunniaksi. Satsaus HisKiin ehkä kannattaisi taloudellisestkini, etteivät jäsenmaksut alkaisi (joidenkin uhkausten mukaan) vähetä.

Juha
21.12.07, 00:40
Moi,

Seuran toimintaa voi toki olla muuallakin kuin Helsingissä. Mikään ei estä järjestämästä itse jotain teemapäivää tai harrasteiltaa - hyvissä ajoin sopimalla seura voi varmasti olla avuksi järjestelyissä.

Ohjenuorana yhdistystoimintaan pidän itse seuraavaa; "Älä kysy mitä seura voi tehdä minun hyväkseni, vaan mitä minä voin tehdä seurani hyväksi".

:)

Sanneli
21.12.07, 01:16
Hieno ja tuttu ohje oli tuo ohjenuora yhdistystoimintaan: "Älä kysy mitä seura voi tehdä minun hyväkseni, vaan mitä minä voin tehdä seurani hyväksi".
Ihan pienenä vastauksena monien puolesta vaan vielä tiedoksi: hyvin monet meistä eivät kysele, mitä seura voisi tehdä meille, kun emme edes tarvitse varsinaista yhdistystoimintaa. Ennemminkin kysellään, miten voisimme auttaa seuraa auttamalla ja kehittämällä seuran HisKiä ja niin tukea osaltamme monien sukututkimustakin. Jopa voisimme tallentaaa siihen lisää omana aikanamme ja rahoittaa sitä jäsenmaksullamme.

blue-eyed
21.12.07, 08:41
Ihan pienenä vastauksena monien puolesta vaan vielä tiedoksi: hyvin monet meistä eivät kysele, mitä seura voisi tehdä meille, kun emme edes tarvitse varsinaista yhdistystoimintaa.

Voi hyvät hyssykät!

Ilman seuraa ei olisi HisKiäkään!!

En sano enempää, koska joulu on jo ovella ja se on hyväntahdon juhla.

Ja, vastaan vaan ihan omasta puolestani :p:

Erkki Järvinen
21.12.07, 09:37
Voi hyvät hyssykät!

Ilman seuraa ei olisi HisKiäkään!!

En sano enempää, koska joulu on jo ovella ja se on hyväntahdon juhla.

Ja, vastaan vaan ihan omasta puolestani :p:

HisKi on nimenomaan yhdistystoimintaa!

Kun en ole voinut kaikkia muistaa perinteisen
postin ja Joulukortin välityksellä niin laitanpa
tässä nyt kuitenkin tulemaan viestini sähköisen
ja kiitän pian päättyvästä vuodesta ja taidampa
myös toivottaa intoa tulevalle vuodelle.

Erkki Järvinen
Visuvesi

PVuorio
21.12.07, 12:12
Voi hyvät hyssykät!

Ilman seuraa ei olisi HisKiäkään!!

En sano enempää, koska joulu on jo ovella ja se on hyväntahdon juhla.

Ja, vastaan vaan ihan omasta puolestani :p:


Hej

Ilman seuraa Hiski alkoi. Tosin ei ehkä olisi vielä edes nykyisissä mitoissa ilman Sukututkimusseuraa. Enkä minäkään sano enempää toivottelen vain Hyvää ja Rauhallista Joulua niin SSS:n jäsenille kuin muillekin.

t Pertti Vuorio