PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Inkeri-Pietari uudeksi alueeksi


Antti Järvenpää
17.02.12, 09:40
Kun katselin tässä forumin alajaottelua ja mietin minne kirjoittaisin kysymykseni, huomasin, että alueista puuttuu tyystin Inkerin alue. Siksi ehdottaisinkin, että alueisiin liitettäisiin historiallinen Inkerin alue, joka pitäisi sisällään myös Pietarin.

Sitten varsinainen asiana olisi kaino toive, jonka voisin itsekin tehdä, mutta juuri nyt ei olisi aikaa lähteä kansallisarkistoon asiaa selvittämään, ja ajattelen, jos joku nyt sattuisi katselemaan Inkerin alueen kirkonkirjoja.

Kysymykseni koskee Tahvo Pentikäisen, s. 11.1.1917 Vuolteella vanhempia. Siis keitä he ovat ja onko Inkerin Vuolteen kastekirjassa tai muissa historiakirjoissa heidän syntymäajat tai muuta merkillepantavaa.

Kysytty henkilö on kuollut, joten asiaan ei liity ongelmia henkilötietolain suhteen.

Jos sitten palaan vielä tähän forumin alajakoon, niin alueista ei tosiaankaan löydy Inkerin aluetta, jota koskevat kysymykset varmaankin menevät joidenkin muiden osioiden alle nykyisin. Voisi kuitenkin olla hyvä, jos Inkeria koskevat keskustelut ohjautuisivat ainakin osaltaan yhden alueen alle.

Jos siis moderaattori katsoo viisaaksi perustaa Inkeri-Pietari otsikon tuonne alueiden alle, niin tämän kysymyksen voisi siirtää sinne samantein.

Eppu K
17.02.12, 23:13
En ole unohtanut Inkerinmaata. Koska sillä on paljon yhteistä Etelä-Karjalan kanssa, olen ehdottanut Inkerinmaata alueeseen johon kuuluvat myös Kymenlaakso, Pohjois-Karjala, Etelä-Karjala ja luovutetut alueet. Ehdotuksissani ovat alueet sopivan suuria, koostuen useasta "Hiski-maakunnasta". Katso esim. tämä http://suku.genealogia.fi/showthread.php?p=46186#post46186 jonka kartassa numero 22 tarkoittaa Inkerinmaata.

Pietaria en ole erikseen maininnut, koska sen voi katsoa olevan Inkerinmaalla. Inkerinmaallehan Pietari Suuri kaupunkinsa perusti.

Harri
25.02.12, 21:20
Moi

Inkeriä väheksymättä, sehän on Luoteis-Venäjällä. Forumissa voisi olla yksi
uusi alue, Ulkomaat. :)

Antti Järvenpää
26.02.12, 18:44
Moderaattori voisi ehkä siirtää tämän keskustelun pätkän tuohon pysyvään keskusteluun aluejaosta, kun en heti huomannut sitä.

Se, miksi otin itse esille Inkerin, johtui siitä, että on jotakuinkin mahdoton löytää kaiken tämän keskustelun sisältä niitä keskusteluja, jotka mahdollisesti ovat kohdentuneet Inkeriin.

Toinen seikka on se, että valtaosa keskustelusta, jota täällä käymme koskee sukututkimuksellisesti aikaa, jolloin Suomi on ollut, joko osa Ruotsia tai Venäjää, jolloin niin Suomi kuin Inkerikin ovat olleet osa Ruotsia ja osa Venäjää. En oikein itse ymmärrä sen paremmin Inkeriä kuin Ruotsiakaan ulkomaaksi sukututkimusmielessä. Balttia sitä jo ehkä olisi, vaikka sekin on osittain kuulunut Ruotsiin.

Keskustelut tietenkin rönsyvät usein alueilta toisille, mutta keskustelun aloittaja kaiketi haluaa kohdentaa keskustelut jonkin alajaottelun alle esim. tutkittavan tai keskusteltavan perheen tai henkilön vuoksi - tai ainakin itse pohdin sitä joka kerran kun teen aloituksen.

Kun alueet nyt koskevat lähinnä nyky-Suomen alueita, niin olisi ehkäpä syytä olla vaikkapa sitten alue nimeltään Muut alueet, joka kattaisi niin ulkomaat kuin ne alueet, joihin valtakunta on joskus ulottunut.

Jos vielä palaan Inkeriin, niin itseäni on aina kiinnostanut se, kuinka Inkeri oikeastaan on asutettu. Siellähän on ollut alkuperäisiä inkerikkoja, mutta kun Ruotsin valtakunta valloitti Inkerin, ulottui sinne valtava asutusliike, josta lopulta on hyvin vähän tietoa henkilötietotasolla ja jopa tilastotasolla. Itse ainakin olen pohtinut sitä kysymystä, mistä kaikkialta Suomesta nuo siirtolaiset lähtivät ja toisaalta sitä, että aina silloin tällöin näköpiiristä katoaa sukutukimuksellisesti kokonainen perhe, jolloin jää miettimään, olisivatko he sijoittuneet Inkeriin.

Presidentti Koivisto toimi Inkeriasiassa kunniavelan tavoin, ja hän kuuluu siihen ikäpolveen, jolle Inkerin kansalaisten kysymys oli läheisempi kuin meille nykypäivän ihmisille. Itse ainakin tunnustan vaatimattomat tietoni, ja ihmettelen vain Inkerin pappismatrikkeleja katsoessani, paljonko siellä oikeastaan aikoinaan asui suomalaisia.

Tuomo P
27.02.12, 19:45
Karjala alueella on samaa asiaa aikaisemmin kysellyt :
lainaus alkaa "05.06.07, 18:38
Risto Toivonen (http://suku.genealogia.fi/member.php?u=100015) http://suku.genealogia.fi/images/statusicon/user_offline.gif
Forumin jäsen - Medlem i forumet
Liittynyt: Jun 2007
Viestejä: 208


http://suku.genealogia.fi/images/icons/icon1.gif Inkeri ja muut "ulkomaat"
Mihin tulee Inkeriä koskeva keskustelu samoin esimerkiksi Ruotsia?
__________________
Risto Toivonen
Siuntio"lainaus päättyy

Asiasta ei tarvinne järjestää mitään äänestystä. Hiski-jako käy varmaankin myös Suku Forumin puolella. Kunhan logiikka on sama molemmissa!!

t. Tuomo