PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Tietojen siirto Suku2004 -> Suku11


Anita2
09.02.12, 13:17
Vanha kone hajosi ja nyt pitäisi saada sukututkimustiedot käyttöön uudessa Win7/64 koneessa.
Olen nyt saanut asennettua Suku 11 ohjelmiston ja ne muutkin osat, luulisin.

Mutta miten saan vanhoista .gdb tietokannoista tiedot siihen? Minulla ei ei ole niistä gedcom tiedostoja tai ohjelmalla itsellään otettuja varmuuskopioita. Tein aina varmistukset kopioimalla .gdb kannat sellaisenaan ulkoiselle kovalevylle.
Suku2004:kin on koneessa, mutta se aukeaa vain demoversiona eikä sillä pysty tekemään siirtotiedostoja.
Suku2004 lisenssinumeroa ei löydy. Saisiko sen uuden ostettua jostakin vielä?
Suku 8.0 lisenssinumero löytyy ja sen asennuslevykkeetkin (ja ulkoinen korppuasema!), mutta eipä taida toimia Win7 koneessa! Tämä lisenssinumero ei auttanut Suku2004 aukeamaan päivitysversiona.

Pystyikö joku muu ohjelma lukemaan nämä .gdb kannat ja tekemän niistä gedcom tiedostot Suku 11 varten?
Voin myös vaihtaa sukututkimusohjelman kokonaan, jos vain saan nämä tiedot siihen jotenkin?

PekkaV
09.02.12, 23:07
Katsotko Anita sähköpostiasi.

jonsund
13.04.13, 21:34
Hei!

Apua kaivataan.

Miten saan siirrettyä vanhan Suku 2004 gdb tietokannan sisällön 2011 versioon? 2004 ei ole asennettuna tälle uudelle koneelle mutta gdb tietokannta on tallessa.

Terveisin

Jon

PekkaV
14.04.13, 09:31
Moi,

siirron vaiheet ovat seuraavat: 1) Tiedostosi luetaan tietokoneessa A Suku2004-ohjelmaan Tiedosto>Tuo>XML varmuuskopio-toiminnolla. Sukutietokannan nimeksi vaikkapa "Kantani" . 2) "Kantani" -sukutietokannasta tehdään Suku2004:ssa Gecom-muotoinen tiedosto (Kantani.ged) Tiedosto>Muodosta>Gedcom tiedosto-toiminnolla. 3) Kantani.ged luetaan tietokoneessa B Suku2011-ohjelmaan Tiedosto>Tuo Gedcom-toiminnolla. Tässä vaiheessa voit antaa uudelle sukutietokannallesi lopullisen nimen. 4) Kantani.ged ja Kantani.gdb poistetaan tietokoneesta A.

Toivottavasti löydät lähipiiristäsi kaverin, jolla on tietokone A. Jos häntä ei löydy helpolla, lähetä minulle yksityisviesti niin jelppaan.

_____________
Pekka Valta

jonsund
14.04.13, 20:52
Moi,

siirron vaiheet ovat seuraavat: 1) Tiedostosi luetaan tietokoneessa A Suku2004-ohjelmaan Tiedosto>Tuo>XML varmuuskopio-toiminnolla. Sukutietokannan nimeksi vaikkapa "Kantani" . 2) "Kantani" -sukutietokannasta tehdään Suku2004:ssa Gecom-muotoinen tiedosto (Kantani.ged) Tiedosto>Muodosta>Gedcom tiedosto-toiminnolla. 3) Kantani.ged luetaan tietokoneessa B Suku2011-ohjelmaan Tiedosto>Tuo Gedcom-toiminnolla. Tässä vaiheessa voit antaa uudelle sukutietokannallesi lopullisen nimen. 4) Kantani.ged ja Kantani.gdb poistetaan tietokoneesta A.

Toivottavasti löydät lähipiiristäsi kaverin, jolla on tietokone A. Jos häntä ei löydy helpolla, lähetä minulle yksityisviesti niin jelppaan.


Kiitos neuvoista. Ainoa tapa on siis avata tietokanta vanhassa versiossa, tehdä siitä Gedcom-tiedosto ja tuoda tämä uuteen versioon.

Löysin vanhan lisenssin ja käyttämäni versio olikin 2000 eikä 2004. Vaikuttaako se prosessiin?
Onko tuosta vanhasta 2000-versiosta vielä saatavilla asennuspakettia? Voisin asentaa ja tehdä muunnoksen itse.

PekkaV
14.04.13, 23:01
Löysin vanhan tietokoneeni syövereistä toimivan Sukuohjelmisto 2000:n, mutta en sen asennustiedostoja. Ohjekirjakin on kovin niukka. Näyttäisi siltä, että valikoissa ei ole varmuuskopion tuontia, vaan sinun pitäisi avata ohjelmalla suoraan hallussasi oleva .gdb tiedosto Tiedosto>Avaa -valinnalla. Muuten prosessi jatkuisi kuvaamallani tavalla, gedcom tiedosto ulos ja Suku2011:een sisään.

Jos sinulla on lisenssi tallella, niin ehkä joku foorumilainen voi toimittaa sinulle asennustiedoston?

_______________
Pekka Valta

jonsund
15.04.13, 07:39
Löysin vanhan tietokoneeni syövereistä toimivan Sukuohjelmisto 2000:n, mutta en sen asennustiedostoja. Ohjekirjakin on kovin niukka. Näyttäisi siltä, että valikoissa ei ole varmuuskopion tuontia, vaan sinun pitäisi avata ohjelmalla suoraan hallussasi oleva .gdb tiedosto Tiedosto>Avaa -valinnalla. Muuten prosessi jatkuisi kuvaamallani tavalla, gedcom tiedosto ulos ja Suku2011:een sisään.

Jos sinulla on lisenssi tallella, niin ehkä joku foorumilainen voi toimittaa sinulle asennustiedoston?


Löytyisikö joltain vielä levynkulmalta Sukuohjelmisto 2000:n asennustiedosto?

Tuli vielä mieleen toinenkin mahdollisuus:
Onko tietokannan rakenne (skeema) muuttunut version 2000 jälkeen? Datahan voidaan siirtää myös SQL kyselyillä kun gdb:n saa auki MS Accessissa ja PostgreSQL:iin on hyvät työkalut.

Olisi ehkä kuitenkin helpompi jos vanha asennustiedosto löytyisi jostain.

jonsund
15.04.13, 20:33
Löytyisikö joltain vielä levynkulmalta Sukuohjelmisto 2000:n asennustiedosto?

Tuli vielä mieleen toinenkin mahdollisuus:
Onko tietokannan rakenne (skeema) muuttunut version 2000 jälkeen? Datahan voidaan siirtää myös SQL kyselyillä kun gdb:n saa auki MS Accessissa ja PostgreSQL:iin on hyvät työkalut.

Olisi ehkä kuitenkin helpompi jos vanha asennustiedosto löytyisi jostain.

Ystävällinen auttaja löytyi ja sain tiedot onnellisesti siirrettyä. Kiitos!

harrysme
16.04.13, 14:47
Ymmärsin vastaukset niin, että tiedostot siirtyvät Suku 2004:stä Suku 2011:een vain gedcomilla. Tarkoittaako se myös sitä, että kuvat pitää viedä yksitellen 2011:een ?

PekkaV
16.04.13, 18:48
Onneksi ei tarvitse kopioida yksitellen. Itse sain kuvat saa siirtymään kansiona seuraavasti:

Suku2004:n puolella

Tiedosto>Avaa näyttää pääkansiosi, jossa ovat sukutietokantasi. Yksi niistä on esim. Virtaset.gdb. Samassa pääkansiossa on jokaista sukutietokantaa kohti sen kuvatietokantakansio _files päätteisenä, siis myös Virtaset_files .

Avaa siirrettävä sukutietokantasi
Tiedosto>Avaa

Muodosta sen jälkeen siirto-gedcom
Tiedosto>Muodosta>Gedcom
Tallenna nimellä: /jonnekin/Virtaset.ged >OK
Poimi näkymästä=Kaikki>OK

Tässä vaiheessa Suku2004 antaa huomautuksen
"Gedcom tiedosto viittaa seuraaviin kuvatiedostoihin jotka on manuaalisesti kopioitava hakemistoon..."

Mene takaisin Suku2004:n pääkansioosi, kopioi sieltä Virtaset_files kansio ja tallenna kansio samaan hakemistoosi /jonnekin/ , minne Virtaset.ged meni.

Siirry Suku2011:een

Tiedosto>Kytke tietokanta>mikä tahansa
Tiedosto>Tuo>/jonnekin/Virtaset.ged
Valitse tai luo sukutietokanta>Virtaset >OK>Tuo>OK

Tässä vaiheessa Suku2011 antaa (ilmeisen turhan) ilmoituksen
""Lista tietotyypeistä joita ei ole huomioitu GEDCOM tuonnissa"

Kuittaa ilmoitus ja hae Virtaset-sukutietokannastasi henkilö, johon liittyi siirrettävä kuva ja varmista, että siirto meni ok.

Lycka till
____________
Pekka Valta

ErkkiT
26.01.14, 17:14
Osaisiko joku auttaa?

Minulla on aivan vastaava ongelma kuin Anitalla oli eli on läjäpäin gdb - tiedostoja, jotka tehty Sukuohjelmisto 2004 - versiolla, mutta ei ole ko. ohjelmaan lisenssiavainta. Sukuohjelmisto 11 on asennettu ja toimii, mutten saa tuotua noita gdb - tiedostoja millään.

Juha
26.01.14, 18:26
Otan tästä asiasta selvää eli että voimmeko julkistaa ao. avaimen vapaasti käyttöön.



Suomen Sukututkimusseura
Juha Vuorela
Suku Forumin mode

PekkaV
26.01.14, 23:51
Kaarle Kailan perikunnan luvalla ilmoitan, että Sukuohjelmisto2004:n vapaasti käytettävä lisenssiavain on

13149-NMIHO-1365-517805

Asennuspaketit ja sovellustuen käyttäjät voivat hoitaa parhaaksi katsomallaan tavalla.

t.
Pekka Valta
Kauniainen

Juha
27.01.14, 07:33
Mahtavaa! Kiitos!


Itse ohjelmiston asennuspaketin perusmuodossaan voi ladata vaikka täältä (http://juhansuku.blogspot.fi/2013/11/sukuohjelmisto-2004.html)




Juha

ErkkiT
27.01.14, 21:08
Kiitos todella paljon!

-Erkki

ilkant
19.06.15, 22:34
Kysytään täälläkin. Miten saan siirrettyä Suku 8.0 tiedot FinFamilyyn? Nehän ei ole gedcom-muodossa vaan ilmeisesti Access-muodossa. Muistini mukaan olen saanut Suku 2000 asennusrompun eli minulla olisi lisenssi siihenkin ohjelmaan. En ole vaan asentanut sitä käyttöön kun sukututkimusharrastus lopahti muiden aktiviteettien takia.

Onko siis olemassa konvertointiohjelmaa Suku 8.0 tiedoille vaikka Suku 2000/2004 ohjelman kautta? Sen verran paljon on talletettu aikoinaan tuohon tietokantaan, ettei haluaisi sitä jättää huomiotta nyt.

Kari Luukka
20.06.15, 07:58
Asenna Sukuohjelmisto 2004 -ohjelma (toimii myös nykyisissä Windows koneissa). Ohjelmaan on saatavissa asennuspaketti ja julkinen lisenssikoodi joten voit jatkaa käyttöä. Tällä voit tehdä jatkotoiminnot tai jatkaa käyttöä tällä.

Lisäohjeita saat http://personal.inet.fi/koti/genealog/

PekkaV
20.06.15, 11:55
Suku2004:n Tuo-valikossa on valintana "Sukuohjelmisto 8.0", jolla tuonnin pitäisi onnistua. En ole itse kokeillut sitä.

Olen aiemmin tässä samassa ketjussa ilmoittanut Suku2004:n ilmaisen lisenssiavaimen.

ilkant
11.09.15, 21:59
Tänään sain tuotua ne Suku 8.0 tiedot Windows 7 -koneeseen asennetun Sukuohjelmisto 2004:n kautta Kubuntu 14.04 -koneelle (Linux) ja siinä FinFamily-ohjelmaan. Siirrot ja muunnokset eivät tuottaneet virheilmoituksia. Sukupuu FF-ohjelmassa näyttää ok sen verran, mitä näkyy. :)

14 vuotta sitten talletetut tiedot siis saatu käyttöön! Kiitoa kaikille vinkeistä ja avusta. Nyt on vielä tarkisteltava tietoja.

Olin vähällä saada Sukuohjelmisto 2004:n toimimaan tässä Kubuntu-Linuxissa. Jos tuo siirto ei olisi onnistunut, olisin kokeillut Linux-friikkien antamia ohjeita. Voisin kuvitella, että ne saattaisivat jopa toimia. :)

Se Access on ollut 1990-luvulla eri Access (Jet-tietokanta) kuin noin vuodesta 2004 eteenpäin. Siksi esim. Libre Officen Kexi ei osannut tietoja tuoda, vaikka avustaja-velho eteni aina tietojen lukuun asti ok.