PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Toiminnanjohtaja aloittaa SSHY:ssä


K-M Piilahti
01.02.12, 17:24
Arvoisat sukuforumilaiset,

Olen Kari-Matti Piilahti ja aloitan SSHY:n toiminnanjohtajana 1.2.2012. Työskentelen osapäivätoimisesti pääasiallisesti maanantaista keskiviikkoon, ja puhelimitse minut tavoittaa varmimmin maanantaisin klo 12–16 numerossa 045 850 8485. Sähköpostia voi lähettää osoitteeseen toiminnanjohtaja*sukuhistoria.fi tai info*sukuhistoria.fi.

Koulutukseltani olen filosofian tohtori, ja siirryn yhdistysmaailmaan tutkijan työstä Helsingin yliopiston filosofian, historian, kulttuurin ja taiteiden tutkimuksen laitokselta. Sukututkimukseen olen saanut perehtyä monella tavalla. Sukututkimusharrastukseni alkoi neljännesvuosisata sitten. Sukujuureni ovat pääosin kymenlaaksolais-päijäthämäläis-uusmaalais-pirkanmaalais-eteläpohjalaiset. Harrastuksesta tuli työ siirryttyäni Karjalan Liiton sukututkijaksi vuonna 1997. Samoihin aikoihin aloitin sukututkimuksen ja vanhojen käsialojen opettamisen kansalais- ja työväenopistoissa. Vuosien varrella olen toimittanut muutamia sukukirjoja mm. Parviaisista ja Kähkösistä. Työuran myötä ovat siis tulleet tutuiksi varsinkin itäsuomalaiset, siirtokarjalaiset ja ortodoksiset suvut. Olen myös yksi vuonna 2009 ilmestyneen Sukututkimuksen käsikirjan (WSOY) kirjoittajista. Sukulinjoja ja nimistön alkuperää kartoitin toimiessani oikeusministeriön alaisessa nimilautakunnassa vuosina 2000–2009. SSHY:n jäsenenä olen ollut viitisen vuotta ja Suomen Sukututkimusseuran tutkijajäsen vuodesta 2007.

SSHY:ssä odottaa haastava ja antoisa tehtävä. Vuonna 2004 perustettu yhdistys on lyhyessä ajassa noussut merkittäväksi sukututkimuskentän vaikuttajaksi. Erityisen hienoa on laajamittainen vapaaehtoistyö, mikä on mahdollistanut kasvavan aineiston tarjoamisen tutkijoiden käyttöön kotisivullamme. Aina yhtä ilahduttavaa on kuulla jonkun kertovan, kuinka hän on saanut kipinän sukututkimukseen SSHY:n toiminnasta ja sivustolta.

Paljon on jo edistytty aineiston saavutettavuudessa, mutta työsarkaa riittää edelleen. Jatkossa on tarkoitus muun muassa lisätä digitointi- ja verkkoaineistokoulutusta sekä tiedotusta yhdistyksen toiminnasta. Millä tavoin toivoisit SSHY:n toimintaa kehitettävän? Haluaisitko olla osaltasi edistämässä sukututkimusta esimerkiksi lähdeaineistoa digitoimalla tai esittelemällä toimintaamme eri tilaisuuksissa? Otapa yhteyttä!

Ystävällisin sukututkimusterveisin,
Kari-Matti Piilahti