PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Kuva Amerikasta Tai Canadasta ?


Jaana Leino
08.12.07, 17:41
Kuvassa tuntematon perhe. Saattaa olla amerikasta tai canadasta.

Erkki Järvinen
08.12.07, 18:08
Kuvassa tuntematon perhe. Saattaa olla amerikasta tai canadasta.

Yhtä hyvin tämä kuva voi olla kotoisesta Suomesta paitsi jos tiedät ettei näin ole?

admin
08.12.07, 18:52
Kuvassa tuntematon perhe. Saattaa olla amerikasta tai canadasta.

Toivoisin että tällaisissakin kuvakyselyissä antaisimme hiukan enemmän tietoja. Mikäli ainoat tiedot, kuten tässä, on että perhe mahdollisesti on Amerikasta niin neulan etsiminen heinäsuovasta taitaa olla helpompi asia.

Ymmärrän että on olemassa kuvia joista ei tiedetä kovinkaan paljon, mutta silloin ainakin tiedetään mistä perhe-/kyläyhteisöstä on kyse jne.

Eli -

Jaana Leino
08.12.07, 19:12
Olettamuseni siitä , että kuva on amerikasta perustui siihen , että tämän kuvan takaosa oli samanlainen kuin (varmuudella) amerikasta lähetetty valokuva. Toki voi olla kotosuomestakin...

Tämä kuva on Porin Kyläsaaresta Amanda Lindgrenin vanhasta pöytälaatikosta löytynyt.

Useat kuvat , joita tänne olen lähetellet ovat olleet aika vanhoja. Vanhojen kuvien kohdalla en tietenkään oleta , että joku niitä henkilöitä tunnistaa mutta sekin olisi jo hienoa jos jollakin sattuisi olemaan sama kuva albumissaan...

merjasyrjämäki
09.12.07, 11:12
Hei,
Amerikankuvia voi joskus paikantaa tai ajoittaa (niin tietysti suomalaisiakin) sen perusteella, minkä näköinen se taustapuoli on, ainakin jos kuvan on ottanut joku kaupallinen valokuvaaja. Amerikkalaisista valokuvaajista löytyy tietoa netistä melko paljon.

A.Salminen
10.12.07, 20:37
Hei vaan !

Ainoa asia mihin kiinnitän kuvassa huomiota enemmänkin ,on tuo kissa ,joka on todella iso kokoinen !

Vaikka on kissa on kuvan etualalla,sen täytyy olla aika rotevaa tekoa !

En ole ainakaan kotimaassa törmännyt noin kookkaisiin kissoihin:D:

Julle
10.12.07, 22:19
En ole ainakaan kotimaassa törmännyt noin kookkaisiin kissoihin.

Niin eikös ne siellä Amerikassa olekin kissatkin metrisiä ja kaikki hieman isompaa ;-) Vai oliko se Jaguaarit vai autot?

A.Salminen
11.12.07, 11:37
No,kyllä minä olen puoliksi ihan tosissani. On tullut useampi kissa omistettua ja isoisällä oli aikanaan parikymmentä kissaa kerralla.
Joten jonkun verran kokemusta kateista löytyy.

Ulla Juva
11.12.07, 18:10
Hei!
kuten Merja jo kertoikin, että kuvien materiaalista voi tunnistaa missä kuva on otettu. Tämä on kait mahdollista tuolla ennen 1900-lukua ja vähän sen jälkeen. Joskus sitten kuvausmateriaali yhtenäistyi.
Onko Merja sinulla vinkkejä mistä voisi löytyä tälläisia luetteloita amerikkalaisista kuvaajista?

Muuten tuosta kissasta vielä. Onhan se kookas, mutta kyllä se minunkin kissani on kookas: elopainoa n. 8kg ja noustessaan takajaloilleen, näkee mitä on ruokapöydässä. Koreat on raamit. Huom! kolli ei ole lihava. Veljeni crainterrieri jää koossa toiseksi.
Joskus mietin kissani sukupuuta. Se valitse meidät eikä toiste päin. Pyöri aikansa nurkissamme ja sitten vähitellen muuttui kotikissaksi. Entisessä elämässä sitä on pidelty pahoin. Siitä on selvät jäljet.

Jaana Leino
15.12.07, 19:31
Laitan tähän nyt vielä yhden kuvan.

Kuvan takapuolella lukee "BACHELOR" 1890 East 9th Street, Cleveland, O Toivoo Kust Elonen

Minusta tämä mies saattaisi olla sama mies kuin perhekuvassa oleva mies. Mutta vain nuorempana.

merjasyrjämäki
15.12.07, 19:41
Hei,
En valitettavasti tiedä mitään luetteloa valokuvaajista. Itse olen päässyt pitkälle googlaamalla. Myös sikäläisille sukututkimuspalstoille kannattaa laittaa kyselyjä.
Terv. Merja

Martin Josefsson
15.12.07, 21:18
Tältä tuo paikka näyttää nyt:

1890 East 9th Street, Cleveland (http://maps.google.com/maps?f=q&hl=en&geocode=&time=&date=&ttype=&q=1890+East+9th+Street,+Cleveland&sll=37.0625,-95.677068&sspn=55.148262,81.035156&ie=UTF8&ll=41.501205,-81.687718&spn=0.000806,0.001236&t=h&z=20&iwloc=addr&om=1)

Tuulakki
16.12.07, 14:20
Siirtolaisinstituutin sivustolta http://www.migrationinstitute.fi/ näkyy ilmaishaussa kaksi Elosen Kustaata, s. 16.02.1910 ja 02.09.1905 . Liekö vastaanottajakin ollut sikäläisiä siirtolaisia? Samalla ilmaishaulla matkustajaluettelossa näkyy kolme Amanda Lindgreniä. Vuosimaksulla 15 euroa pääsee tarkistamaan lähtö- ja saapumispaikkakunnatkin. Itse en ole jäsen, mutta olen käynyt sivustolla esim. messuständillä, kun se alkuaikoina oli ilmainen. Monenlaista tietoa löytyy hyvällä onnella aina hautapaikkoihin asti.

Martta
07.09.10, 21:48
Veikkaisin ,että kuva on Suomesta. :oo:

Jaana Leino
19.09.10, 16:37
Martta, veikkauksesi voi hyvinkin pitää paikkaansa. Voisitko kuitenkin vähän perustella miksi ajattelet kuvan olevan Suomesta.

Martta
19.09.10, 22:53
Katselin tuvan seinähirsiä ja perheen vaatetusta niin spontaani ajatus oli , että Suomesta tuvat seinustalta. Mutta jos kuvan taustassa on merkkejä jota viittaavat rapakon taakse niin onhan ne hyvin viitteitä.