PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Liikuuko laiva?


Esko Lampinen
27.10.11, 09:56
Talvella katosi kapteeni vain hetki pestin alkamisen jälkeen. Konemestari kuoli keväällä. Kesän jälkeen ei ole näkynyt perämiestäkään. Pari korkeakirkollista nousee välillä kannelle laulamaan virsiä, mutta eivät oikein vakuuta.
Vuosikokousaika on edessä. Kyllä kokoukseen aikovien on saatava tietää, mitä on tekeillä vai eikö todellakaan yhtään mitään. Se vasta synkkää olisi.
Ja mitä sihen perämiehen polvivaivaan tulee, niin kyllä kirjoittamisen forumillekin pitäisi onnistua ihan sormilla vaan. EL

Anu Lahtinen
06.11.11, 23:55
Tervehdys,

Kiitos kaunopuheisista vertauskuvista! Lienee ihan reilua, että laivan hylännyt kapteeni vastaa huutoon, vaikka laivan nykyisistä liikkeistä en tiedäkään. Yleisesti ottaen en ole varma, onko tämä foorumi (tai netti ylimalkaan) sopiva keskustelulle, koska kaikkea ei kuitenkaan voi kertoa ja kaikki tulkinnat ovat subjektiivisia. Toisaalta mielestäni on ongelma sekin, jos foorumilla esitettyihin avoimiin kysymyksiin ei mitään vastata, ja politiikkaan tekemissänikin ekskursioissa olen kokenut, että olisi hyvä pitää ruohonjuuritasoon parempi kosketus. Olen aiemminkin miettinyt, pitäisikö minun reagoida jotenkin, kun olen kuullut että minun on tiedotettu eronneen perhesyistä (siitä teemasta yleisemmin bloggauksessani (http://anulah.wordpress.com/2011/08/10/onneksi-elama-on/)), ja tässä nyt lienee siihen tilaisuus.

Laitan viestistäni kopion myös omaan blogiini (anulah.wordpress.com (http://suku.genealogia.fi/anulah.wordpress.com)), josta voi lukea myös sukututkimukseen liittyviä lastuja - hiljattain uutisoin esimerkiksi Tiina Miettisen tekemästä hauskasta sukukirjalöydöstä.

Mutta asiaan. Puheenjohtajan tehtävä on vastuullinen paikka, itse ainakin koen, että ei ole leikin asia pistää nimeään päätöspöytäkirjoihin, kun ratkaistaan tuhansia jäseniä ja heidän jäsenmaksujaan koskevia asioita. Vaikka säännöt ja johtosäännöt sanoisivat mitä, viime kädessä puheenjohtaja kantaa ison vastuun päätöksistä. Kun suostuin toiselle kaudelle, en tiennyt taustoja tietyille vanhoille päätöksille, jotka vuosien 2010-2011 vaihteessa tulivat vaikuttamaan Seuran toimintaan. Toivoin, että voisin auttaa talouden kehitystä ja työilmapiiriä hyvään suuntaan ja tukea tietysti sukututkijoiden asiaa. Kevään mittaan totesin, että toiveeni oli turha.

Vapaaehtoistyön mielekkyys piilee siinä, että voi kokea oikeasti tekevänsä jotain hyvää yhteisten asioiden puolesta. Lyhyesti voisin sanoa, että koin puheenjohtajana, että tulkintani seuran taloustilanteesta ja talouden seurantatavoista, samoin kuin tiedonkulusta ja työskentelyilmapiiristä, poikkesi ratkaisevasti ja kielteiseen suuntaan siitä, miten muut hallituksen jäsenet asian ilmeisesti kokivat, ja näkemyseroja oli myös siinä, miten tällaisia asioita tulisi käsitellä. Järjestötoiminnan luonteeseen kuulunee, että eriäviä näkemyksiä on, mutta foorumillakin esiintyvien toistuvien tiedustelujen perusteella tuntuu siltä, että ainakin tiedonkulussa olisi parantamista. Tietysti voi olla, ja mielelläni näkisin, että esimerkiksi syyskokous yllättää iloisesti, kokouksesta uutisoidaan ajoissa, ja vanhoista tileistä ja tulevista tekemisistä annetaan selkeän kirjallisesti selko.

Voinen sanoa myös kokeneeni, että mielestäni tiedonkulussa oli liikaa katkoksia ja "portinvartijoita", ja että liian paljon päätettiin sähköpostikokouksissa, joissa keskustelu jäi niukaksi, tai puhelinkeskusteluissa, joissa milloin esitettiin että pitää keskustelun vuoksi keskustella vaikkapa sellainenkin mahdollisuus, että kirjasto lahjoitetaan seuralta pois, tai mitä muita arkitoiminnan kannalta mielestäni (toivoakseni!!!) aika kaukaisia ideoita nyt olikaan, milloin taas oltiin siirtämässä vuosi- ja syyskokouksien aikoja ja paikkoja jne. jne. Eri toimintakulttuureja on, mutta tämä kulttuuri ei ollut sellainen missä katsoin voivani toimia, Selvittely-yritykset eivät hetkittäisistä muutostoiveistani huolimatta tuottaneet näkyvää parannusta tilanteeseen, luultavasti vain sivulliset kärsivät.

Olen ollut ja olen yhä mukana monenlaisessa yleishyödyllisessä toiminnassa, ja keskityn nyt sellaiseen toimintaan, jossa en ole muiden ilonpilaajana eivätkä työhetket, viikonloput ja perheen parissa vietetty aika kulu miettiessäni, olenko mukana ratkaisuissa, jotka eivät mielestäni parhaalla tavalla palvele jäsenistöä. Jäsenistön asia taas on hallitusvalinnan kautta ottaa kantaa siihen, palveleeko yhdistys jäsenistöään.

Hallitus ja seuran esimies, joka nykyään siis ei ole puheenjohtaja , tietävät itse parhaiten, millaisista pulmakohdista olen heille kokouksissa, sähköpostitse ja puhelimitse viestitellyt, eikä meillä liene tässä asiassa enempää sanottavaa toisillemme, vaan toivon hallitukselle ja seuralle parasta mahdollista jatkoa. En ole ensimmäinen kesken kauden kelkasta hypännyt, joten tämä ei ole sinänsä mikään poikkeava hetki järjestötoiminnan historiassa.

Toki olen pahoillani, että en ole voinut jatkaa Seuran puheenjohtajana työtä sukututkijoiden puolesta.Porin Sukututkimuspäivillä keväällä 2011 (bloggaus "Yhteistyön toivossa") (http://anulah.wordpress.com/2011/03/05/872/) summasin tunnelmiani näin: Suomen sukututkimusseuran puheenjohtajana olen itse oppinut entistäkin enemmän arvostamaan sukututkijoita, jotka pieteetillä ja perinpohjaisuudella perehtyvät omiin juuriinsa. Suurimpia ilonaiheitani tässä tehtävässäni ovat olleet kohtaamiset kentän toimijoiden kanssa.

Nyttemminkin olen pyydettäessä antanut tietoja ja ollut mukana järjestämässä tilaisuuksia, jotka toivoakseni auttavat sukututkijoita niin organisaatiobyrokratioissa kuin lähdetulkintojen parissa. Sukututkimukseen liittyviä vanhoja ja uusia bloggauksia (http://anulah.wordpress.com/category/suomen-sukututkimusseura/) voi lukea sivuiltani. Marraskuussa 2011 Ritarihuoneella järjestetään aatelin historiaa Suomessa käsittelevä seminaari, josta tiedotettiin yhteistyössä Sukutiedon kanssa, vaikka itse tapahtuma toteutetaankin historiantutkijoiden muodostaman työryhmän kautta ja kahden yliopistohankkeen rahoittamana. Kerron tämän siksi, että en haluaisi että sukututkijat arvelisivat minun jotenkin väheksyneen seuraa, koen vain että sen hyvän mitä voin tehdä, voin tehdä myös yksityishenkilönä / historiantutkijana.


Itselleni Seuran asiat nyt ovat menneen talven lumia ja tämänkin viestin löysin sattumalta. Mutta tietysti on mukavaa jos omat sanomiseni tai sähköpostikirjoittamiseni tarkistetaan minulta itseltäni. Tiedätte nyt mistä minut tavoittaa.


Sundholman kartanon perijätär Elin Fleming kirjoitti noin 430 vuotta sitten kirjeessään: "...pienet linnut munivat mielellään pieniä munia, mutta toivovat silti, että niistä syntyy poikasia, ja niinhän kaikki hyvin mielellään auttaisivat lisäämään sitä mikä hyvää on." Toivotan kaikille samoin ajatteleville ja tähän pyrkiville oikein hyvää loppuvuotta.


Ystävällisin terveisin,


Anu Lahtinen, FT, Suomen historian dosentti
Tutkijakollegium, Helsingin yliopisto
Yhteystiedot esimerkiksi tutkijakollegiumin kotisivuilla (http://www.helsinki.fi/collegium/english/staff/Lahtinen/lahtinen.htm)
http://www.iki.fi/anulah (http://www.iki.fi/anulah)

kkylakos
07.11.11, 08:35
Ylläoleva Anu Lahtisen teksti kannattaa lukea rivinvälejä myöten. Itse kuulun hallituksen kesken kautta aikanaan jättäneisiin ja Esko Lampisen vertauskuvassa olen pelastusveneessä, mutta edelleen kuuloetäisyydellä laivasta. Koska tuuliajolla rapistuvia laivoja on ikävä katsella, toivon, että jäljellä olevat jäsenet (laivan ruumassa?) huomaisivat Lahtisen viestistä vähintäänkin kohdat:

Tietysti voi olla, ja mielelläni näkisin, että esimerkiksi syyskokous yllättää iloisesti, kokouksesta uutisoidaan ajoissa, ja vanhoista tileistä ja tulevista tekemisistä annetaan selkeän kirjallisesti selko.
Jäsenistön asia taas on hallitusvalinnan kautta ottaa kantaa siihen, palveleeko yhdistys jäsenistöään.
Hallitusvalinnat tehdään piakkoin pidettävässä syyskokouksessa. Jos siellä osallistuminen ja päätöksenteko sujuu vanhaan tapaan, on turha odottaa muutoksia yhdistyksen toimintaan.

Omia mielipiteitäni SSS:n toiminnasta laajemin blogissani (http://sukututkijanloppuvuosi.blogspot.com/2011/10/kulkeeko-karavaani-kun-laiva-seisoo.html).

Esko Lampinen
07.11.11, 17:17
Kiitos kahdelle rohkealle naiselle, jotka uskalsivat avata keskustelun. Onhan se noloa, että Suomi 24:ssakin käydään seuran kipeistä asioista paljon suorapuheisempaa sananvaihtoa kuin täällä ikinä.
Ja nyt on ihan turha kenenkään tulla moittimaan oman pesän likaamisesta. Siivota tämä pesä pitää. EL

Käppi
07.11.11, 19:59
Kiitos kahdelle rohkealle naiselle, jotka uskalsivat avata keskustelun. Onhan se noloa, että Suomi 24:ssakin käydään seuran kipeistä asioista paljon suorapuheisempaa sananvaihtoa kuin täällä ikinä.
Ja nyt on ihan turha kenenkään tulla moittimaan oman pesän likaamisesta. Siivota tämä pesä pitää. EL

Tätä samaa keskustelua käydään aina puolen vuoden välein. Suosittelen kiinnostuneita tutkimaan foorumin aiempia keskusteluita, mikäli mielenkiintoa riittää. Ainostaan näkökulma keskusteluissa vaihtuu, mutta asia pysyy jokseenkin samana...

--

Miksi foorumilla on keskustelunalue "SSS:n toiminnasta", mikäli tämä foorumi ei ole sopiva paikka SSS:n toimintaa koskevalle keskustelulle?

Esko Lampinen
08.11.11, 10:45
Käpille, entiselle ahkeralle keskustelijalle!
Mielenkiintoa keskusteluun seuran toiminnasta on pakko riittää, jos haluamme tilanteen tervehtyvän. Viimeiseen kysymykseesi jatkokysymys:
Miksi koko forum alkaa lokerolla "SSS tiedottaa-GSF informerar", kun siinä ei ole aikoihin näkynyt muiden kuin kirjastonhoitajan viestejä. (Hänestä ei pahaa sanaa. Olen oppinut tuntemaan hänet hienona ihmisenä, joka etsii haluamasi kirjan vaikka kotihyllystään).EL

kkylakos
08.11.11, 11:26
Käpille, entiselle ahkeralle keskustelijalle!
Mielenkiintoa keskusteluun seuran toiminnasta on pakko riittää, jos haluamme tilanteen tervehtyvän.

Valitettavasti olen Käpin kanssa samoilla linjoilla siitä, että tällä toistuvalla vikinällä ei saavuteta mitään. (Mutta se on viihdyttävää ja parempaa kuin täysi hiljaisuus.) Kuten tuossa viestissäni yllä yritin antaa ymmärtää, tarvitaan muutosta johdossa. Se ei ole mitenkään mahdotonta, mutta vaatii vähän enemmän tahtoa kuin forum-kirjoittelu. Vastuunotto taloudellisesti heikkokuntoisesta ja jäsenpakoisesta yhdistyksestä kun ei ole pikkujuttu.

Käytännön ohjeet:
1) kerää kokoon puoli tusinaa tai mielummin vähän enemmän samanmielisiä ihmisiä, joista yksi ja mielummin useampi on valmis hallituksen jäsenyyteen (yhdellä uusmielisellä miehellä/naisella hallituksessa ei tule kuin paha mieli, ks. Lahtisen viestiä)
2) saavutte syyskokoukseen (käsittääkseni naftin kahden viikon päästä) ja hallituksen jäsenten valinnan yhteydessä ilmoitatte vastaehdotuksenne. Jokainen ehdokas sanoo selvällä suomen (tai ruotsin) kielellä minkä asian hän näkee seuran toiminnan muuttamisessa kriittisimpänä (näissä mieluusti ryhmän sisäistä linjakkuutta)
3) pyydätte esivalintatoimikunnan (tms.) ehdokkaita kertomaan omat näkemyksensä. Jos vanha meininki, osa ei ole edes vaivautunut paikan päälle.
4) pidätte peukut pystyssä äänestyksen aikana.

Kyseinen esivalintatoimikunta on todennäköisesti yrittänyt parhaansa tehdessään ehdotustaan. Teoriassa heidän toimintansa pitäisi olla itsenäistä nykyisestä johdosta, mutta taannoin saamani yksityisviesti antoi ymmärtää, että ehdotukseen yritettiin aktiivisesti vaikuttaa eikä tietoa seuran toiminnasta annettu ehdokkuutta harkitsevien käyttöön.

Esko Lampinen
08.11.11, 13:14
Kiitos, Kaisa!
Olen taatusti samaa mieltä. Lakkaan mielelläni vikisemästä heti, kun suoran toiminnan kehoitukseesi tartutaan. Ikäni ja terveyteni takia en itse enää kuitenkaan jaksa pyrkiä hallitukseen. Jään niiden vikisevien rottien laumaan, jotka kohta hyppäävät laivasta. Nuoremmille tsemppiä! EL

Käppi
08.11.11, 13:54
Jään niiden vikisevien rottien laumaan, jotka kohta hyppäävät laivasta. Nuoremmille tsemppiä! EL

Nuorempien rottien päätäntään jääpi se kannattaako vuotavaan laivaan astua laisinkaan. Kenties sillä omalla soutuveneellä seilaaminen on kannattavampaa, jos ei satu äyskäröinnistä tykkäämään... ja ties vaikka joku joskus alkaisi rakentelemaan kokonaan uutta alusta... siihen saakka lienee parasta pysytellä sisävesillä makean veden äärellä.

Ossian
08.11.11, 14:11
Kiitos, Kaisa!
Olen taatusti samaa mieltä. Lakkaan mielelläni vikisemästä heti, kun suoran toiminnan kehoitukseesi tartutaan. Ikäni ja terveyteni takia en itse enää kuitenkaan jaksa pyrkiä hallitukseen. Jään niiden vikisevien rottien laumaan, jotka kohta hyppäävät laivasta. Nuoremmille tsemppiä! EL

Hei,

Ihmettelin samaa asiaa (http://suku.genealogia.fi/showpost.php?p=67360&postcount=17) toista vuotta sitten. Ainoa muutos silloiseen tilanteeseen taitaa olla se, että nyt ei vastaa enää Videokirjastonhoitajakaan.:)

Ystävällisesti
Ossian Mesterton (http://www.mesterton.net)
of that (http://www.mesterton.net/kolmensuora.htm) Ilk

"On mahdotonta olla masentunut jos sinulla on ilmapallo."
-Nalle Puh-

Juha
08.11.11, 14:18
Moi Ossian,


En vastaa, koska ei ole mitään kommentoitavaa omalta osaltani. Nuo viesteissä esitetyt kommentit ja kysymykset ovat sellaisia, että omat tietoni eivät riitä vastaamiseen.


Juha

Tiina Miettinen
08.11.11, 14:30
Hei,

Voin vain todeta samoin kuin Juha. Minunkaan tietoni eivät valitettavasti riitä vastaamaan, koska en kuulu hallitukseen enkä siis tiedä mitään sen asioista. Olen toimija, jonka vastuulla on vain Genos. Keskityn vain sen päätoimittamiseen ja siihen, että sen sisältö palvelisi sukututkimusta mahdollisimman hyvin. Genoksen kohtalo kaikilta muilta osin on hallituksen käsissä.

admin
08.11.11, 15:05
Samat sanat kuin edellisissä puheenvuoroissa.

Olisi turha yrittää vastausta kun ei tunne asioita. Minullakun ei ole muuta tiedossa kuin mitä olen lukenut Seuran verkkosivuilta ja Seuran julkaisemissa lehdissä.

Oma pieni reviiri ei ylety muualle kuin tämä meidän Suku Forumiin ja muutamaan pieneen kalikkaan verkkosivuillamme. Koetan pysyä palstallani...

Todellisuus varmaan on se että hallitus ja toiminnanjohtaja päättävät itse miten priorisoitu asia tiedotus on, millä tavalla tiedottavat, kuka hoitaa ja miten usein hoitaa tiedotuspuolen mm. sähköisessä mediassa. Yhdistyksen jäsenistöllä taas periaatteessa on vaikutusmahdollisuus kokonaisuuteen yhdistyskokouksien kautta - jäsenistöhän on hallituksensa valinnut, tavalla tai toisella.

Kirjastonhoitaja
08.11.11, 15:45
Kirjastonhoitaja puolestaan vastaa kirjastosta ja vierashuoneesta. Hoidan tällä hetkellä myös osan jäsensihteerin tehtävistä. En voi tiedottaa niistä Seuran asioista, joista en ole perillä tai jotka ovat korkeammassa kädessä.

Kiitos kiitoksista Esko Lampiselle!

Vuokko Pärssinen-Tainio

Ossian
09.11.11, 13:13
Moi Ossian,
En vastaa, koska ei ole mitään kommentoitavaa omalta osaltani. Nuo viesteissä esitetyt kommentit ja kysymykset ovat sellaisia, että omat tietoni eivät riitä vastaamiseen.
Juha
Voin vain todeta samoin kuin Juha. Minunkaan tietoni eivät valitettavasti riitä vastaamaan, koska en kuulu hallitukseen enkä siis tiedä mitään sen asioista. Olen toimija, jonka vastuulla on vain Genos. Keskityn vain sen päätoimittamiseen ja siihen, että sen sisältö palvelisi sukututkimusta mahdollisimman hyvin. Genoksen kohtalo kaikilta muilta osin on hallituksen käsissä.
__________________
Suomen Sukututkimusseura
Tiina Miettinen
Genoksen päätoimittaja
Huvudredaktör för Genos
Samat sanat kuin edellisissä puheenvuoroissa.
Olisi turha yrittää vastausta kun ei tunne asioita. Minullakun ei ole muuta tiedossa kuin mitä olen lukenut Seuran verkkosivuilta ja Seuran julkaisemissa lehdissä.
Oma pieni reviiri ei ylety muualle kuin tämä meidän Suku Forumiin ja muutamaan pieneen kalikkaan verkkosivuillamme. Koetan pysyä palstallani...
Todellisuus varmaan on se että hallitus ja toiminnanjohtaja päättävät itse miten priorisoitu asia tiedotus on, millä tavalla tiedottavat, kuka hoitaa ja miten usein hoitaa tiedotuspuolen mm. sähköisessä mediassa. Yhdistyksen jäsenistöllä taas periaatteessa on vaikutusmahdollisuus kokonaisuuteen yhdistyskokouksien kautta - jäsenistöhän on hallituksensa valinnut, tavalla tai toisella.
Kirjastonhoitaja puolestaan vastaa kirjastosta ja vierashuoneesta. Hoidan tällä hetkellä myös osan jäsensihteerin tehtävistä. En voi tiedottaa niistä Seuran asioista, joista en ole perillä tai jotka ovat korkeammassa kädessä.
Kiitos kiitoksista Esko Lampiselle!
Vuokko Pärssinen-Tainio
Hei,

Haluan esittää nöyrimmät anteeksipyyntöni kaikille yllä 'lainaamilleni' henkilöille, joita viestini (http://suku.genealogia.fi/showpost.php?p=102223&postcount=10) on saattanut loukata. Tarkoituksenani oli ainoastaan verrata tiedonkulun nykyistä tilannetta (hymiötä käyttäen) runsaan vuoden takaiseen.

Lainasin Esko Lampisen viestiä vain siksi, että katson itseni (82 vee) jo liian vanhaksi ottamaan itse osaa muuhun kuin narisemiseen.

Ystävällisesti, kaikkien työtä ja osaamista arvostaen ja kunnioittaen
Ossian Mesterton

Hei,
Ihmettelin samaa asiaa toista vuotta sitten. Ainoa muutos silloiseen tilanteeseen taitaa olla se, että nyt ei vastaa enää Videokirjastonhoitajakaan.
Ystävällisesti
Ossian Mesterton
Tämä on se toista vuotta sitten kirjoittamani viesti, johon viittasin:

Hei,
Tällä hetkellä näyttää siltä, että SukuForumin moderaattori, Videokirjastonhoitaja joutuu yksinään vastaamaan lähes kaikkiin Suomen Sukututkimusseuran sivustoa ja/tai seuran toimintaa koskeviin, Suku Forumilla esitettyihin kysymyksiin ja melkein aina lähes samansisältöisellä vastauksella.
Ihmetellen
Ossian Mesterton

Esko Lampinen
09.11.11, 14:55
Palautteen vauhdittumisesta nyt myös toimistoväen ja vapaaehtoistyön tekijöiden puolelta on pakko päätyä aika surulliseen yhteenvetoon. Hallitus mitätöi mykkyydellään niin jäsenkunnan kuin toimistoväenkin. En pysty enää maksamaan seuraavaa jäsenmaksua tuntematta itseäni hyväksikäytetyksi hölmöksi. EL

Anu Lahtinen
09.11.11, 14:59
Tervehdys,

Ajattelin että ei nyt liene haittaa jos siteeraan Sukutieto 3/2011:ssä olleen kokouskutsun, jossa ilmenee myös aika ja paikka, jos se on jäänyt huomaamatta.

Suomen sukututkimusseuran syyskokous pidetään lauantaina 19.11.2011 klo 10.00 Tieteiden talolla osoitteessa Kirkkokatu 6, Helsinki.
Kokouksessa käsitellään sääntöjen 12§ssä mainitut asiat. Lisäksi käsitellään sääntöjen sääntöjen [sic!] 11§ mukaisesti seuraavat asiat: käsitellään Seuran tilinpäätös ja tilintarkastajien siitä antama lausunto, vahvistetaan tilinpäätös, päätetään vastuuvapauden myöntämisestä hallitukselle ja muille vastuuvelvollisille.
(Ja sama ruotsiksi, jos tämä ilmaisu tällä kertaa sallitaan.)

(Sukutieto 3/2011, s. 26.) Kokous on sääntöjen mukaan kutsuttava koolle joko kirjeitse tai seuran lehdessä vähintään 6 viikkoa ennen kokousta.


Vahvistukseksi oli tarkoitukseni viitata seuran sivuilla oleviin Seuran sääntöihin http://www.genealogia.fi/index.php?option=com_content&view=article&id=56&Itemid=69&lang=fi mutta siellä onkin näköjään vanhat säännöt, joissa pykälät 11§ ja 12§ käsittelevät hallitusta ja esimiestä, varamiestä sekä toimihenkilöitä. Seuran sivujen säännöissä on 9§ ja 10§.



Piti sit oikein kaivaa kansioista ja sähköposteista, että 28.11.2009 ”on hyväksytty uudet yhdistysrekisterin ennakkotarkastamat säännöt otettavaksi heti käyttöön” ja niissä pj lakkasi olemasta esimies, myös esim. jäsenmaksua ja jäsenetuuksia koskevat kohdat ovat muuttuneet vanhasta merkittävästi (ts. jäsenetuuksia ei 2009 hyväksytyissä säännöissä enää mainita).


Näitä lukiessani tuli tosin mieleeni sitkeä mielikuva, että Seuran nyttemmin ilmeisesti eronnut järjestösihteeri olisi alkuvuodesta todennut, että joku sääntöversio oli palautunut patentti- ja rekisterihallituksesta (vuoden 2011 alussa?), kun säännöistä on 2009 jälkeenkin tehty jotain pieniä muutoksia (onko kevätkokous huhtikuussa vai milloin, tms.). Kun en ole juristi, en tiedä mikä sääntöversio on ollut milläkin kierroksella ja mikä pätee, tai mitä nyt on kulloinkin muutettu.



Genoksessa 4/2010 kevätkokouskutsu (myös foorumilla http://suku.genealogia.fi/showthread.php?t=12711, vrt. http://suku.genealogia.fi/showthread.php?t=13246) mainitsee vastaavasti, että käsitellään 11§ mainitut asiat kevätkokouksessa. Sen sijaan 26.5.2011 koollekutsutun ylimääräisen jäsenkokouksen kutsu (Genos 1/2011), jossa kokouksessa piti vahvistaa kevätkokouksesta siirtynyt tilinpäätös, joka nyt on siirtynyt syyskokoukseen, ei mainitse pykäliä.



Pysyikö joku vielä mukana...? Ja onko siis ymmärrettävä näin, että rivijäsenet eivät mistään näe voimassaolevia sääntöjä?


------------------------


Koska ylläolevaa kirjoittaessani oivalsin, että yhdistyksen sivuilta ei nyt siis taida ilmetä nykyiset (??) säännöt ja asetukset, selvennän vielä lisäksi näillä foorumeillakin olleita esimieskyselyitä (jossain kyseltiin, onko seuralla esimiestä), että vanhat säännöt sanovat näin:


Hallitus valitsee vuodeksi kerrallaan keskuudestaan puheenjohtajan ja varapuheenjohtajan, joita sanotaan seuran esimieheksi ja varaesimieheksi, sekä keskuudestaan tai ulkopuolelta tarpeelliset toimihenkilöt.
Esimies tai hänen ollessaan estyneenä varaesimies johtaa seuran toimintaa sekä toimii puheenjohtajana seuran ja hallituksen kokouksissa paitsi kevät- ja syyskokouksissa, joissa kokoukselle valitaan eri puheenjohtaja. Esimiehen ja varaesimiehen ollessa estyneenä johtaa puhetta kokouksen valitsema jäsen.

Lisäksi todetaan, että voidaan valita työvaliokunta valmistelemaan asioita hallituksen jäsenten keskuudesta.




Uudet säännöt eivät nähdäkseni ota kantaa esimiehyyteen, sen sijaan Johtosääntö 2010 sanoo näin (6§): Toiminnanjohtaja on Seuran palkatun henkilökunnan ja vapaaehtoisena työskentelevien henkilöiden esimies. Toiminnanjohtaja on vastuussa toimistaan hallitukselle.
Erikseen todetaan, että hän huolehtii operatiivisesta puolesta ja valmistelee hallituksen vastuulla olevaa strategista puolta jne. jne.
Uusissa säännöissä työvaliokunta on myös muuttunut ehdollisesta säännönmukaiseksi ja toiminnanjohtaja on sen äänivaltainen esittelijä, ja johtosäännöissä on paljon muutakin, mutta minulla on 21.5.2010 hyväksytty johtosääntö, nykyisestä tilanteesta en varmuudella tiedä.



Tämä saattoi nyt olla turhaa pykälätietoa, mutta tulipa kirjoitettua.



ystävällisin terveisin


Anu Lahtinen
http://www.iki.fi/anulah

Juha
09.11.11, 15:44
Täytyy nyt vielä todeta eritoten Esko Lampiselle, että on seurassamme toki paljon hyvääkin;

Suku Forum, kirjasto, HisKi, Genos, Sukutieto ja Vuosikirja (sekä tietysti koko joukko innokkaita vapaaehtoisia, joihin tutustuminen on itselleni ollut todella upea asia).

Kyllä minä mielelläni sen pikkusumman noista palveluista maksan.

Kokonaan toinen asia on sitten hallinnollinen ja kehityksellinen puoli.



Juha

Anu Lahtinen
09.11.11, 16:10
Pakko vielä lisätä, että sääntöjen ja johtosääntöjen muutosten seuraaminen olisi epäilemättä rivijäsenille helpompaa, jos pöytäkirjat olisivat saatavilla. Muistaakseni juuri Käppi on tätä (siis hallituksen pöytäkirjojen jäsenille ulottamista) joskus esittänyt forumilla, mutta nyt en onnistunut löytämään oikeaa keskustelupätkää. Mielestäni jotain alustavaa keskustelua oli tällaisen asian periaatepäätöksestä kevättalvella (voin tarvittaessa senkin kaivaa esiin mittavahkosta seuran asioita käsittelevästä kansiosta) mutta en tiedä miten sen on käynyt. Olen itsekin välillä miettinyt, missä määrin ihmiset ovat saaneet / oikeutettuja saamaan tietoonsa hallituksen pöytäkirjoissa heitä koskevia tietoja.

Toki tiedämme, että Seuran kotisivujen ylläpidossa ja muussa on haasteita kun on kai aika monta tällä hetkellä käytössä olevaa järjestelmää, mutta kuten ehkä ensimmäisestä viestistänikin ilmeni, oma tärkeyspreferenssini olisi ehkä kallistunut kriittisen tiedottamisen, esim. sääntösivujen päivittämisen ja talousseurannan suuntaan. Jos eivät uudet säännöt nyt sitten piileksikin jossain muussa alustassa, jota en osannut etsiä. Tällä en nyt siis halua forumin tms. administraattoreita moittia, koska he huolehtivat puitteista, joihin tieto tuotetaan. Ja päätoimittaja ja kirjastonhoitaja tietysti käyttävät voimavaransa ydintehtäviinsä, mistä heitä on kiiteltykin läheltä ja kaukaa, rivijäsenistöstä ja yliopistoilta ja naapurimaista myöten.

Anu Lahtinen
09.11.11, 16:22
Pahoittelen edellisen viestin hiukan horjuvaa ilmaisua - kiireessä parhaalla mahdollisella tarkoituksella kirjoitettu...

yst.terv. Anu Lahtinen

admin
09.11.11, 16:53
Pakko vielä lisätä, että sääntöjen ja johtosääntöjen muutosten seuraaminen olisi epäilemättä rivijäsenille helpompaa, jos pöytäkirjat olisivat saatavilla.
Käsittääkseni yhdistyksissä hallituksen kokouksen pöytäkirjat eivät ole julkisia eikä niitä ole pakko näyttää muille kuin hallituksen jäsenille ja tilintarkastajille, jollei yhdistyksen säännöissä toisin määrätä.

Hasse

Erkki Järvinen
09.11.11, 18:17
Patentti ja Rekisterihallituksen sivuilta haettua!

Onko yhdistyksen jäsenellä oikeus tutustua hallituksen pöytäkirjoihin?
V: Hallituksen pöytäkirjat eivät ole julkisia eikä yhdistyksen jäsenillä ole yleistä oikeutta niiden näkemiseen. Yhdistyksen säännöissä voidaan kuitenkin määrätä, että jäsenillä on oikeus tutustua hallituksen pöytäkirjoihin.
Jos hallituksen kokouksessa on käsitelty jotakin jäseneen liittyvää asiaa on tällä jäsenellä oikeus saada ote kyseisestä pöytäkirjan kohdasta.

Käppi
09.11.11, 20:25
Pakko vielä lisätä, että sääntöjen ja johtosääntöjen muutosten seuraaminen olisi epäilemättä rivijäsenille helpompaa, jos pöytäkirjat olisivat saatavilla. Muistaakseni juuri Käppi on tätä (siis hallituksen pöytäkirjojen jäsenille ulottamista) joskus esittänyt forumilla, mutta nyt en onnistunut löytämään oikeaa keskustelupätkää.

Viestiketjussa "Uusien sääntöjen päivittäminen seuran kotisivuille?" esitin seuraavan kysymyksen 9.3.2011:

Suomen Sukututkimusseuran säännöt löytyvät Jäsentietoa -osion alta seuran kotisivuilta. Näyttäisi siltä, että näkyvissä ovat edelleenkin vanhat säännöt ja uudet säännöt löytyvät vain jäsenuutisten kautta.

Voisiko Suomen Sukututkimusseuran kotisivuilta löytyvät säännöt päivittää, mikäli ne ovat muuttuneet?

Seuran varapuheenjohtajan vastaus:

Seura on ilmoittanut Sukutieto lehdessä että seuran sivusto uusitaan alkuvuonna, ja kaikki tieto pyritään saamaan vastaamaan ajankohtaista tilannetta.

Kuten suurin osa aktiivisista jäsenistä varmaan on huomannut seuran tiedotuksesta, kaksi seuran IT aktiivia jäseniä ovat traagisesti menehtyneet hiljatttain.
Tämä västämättä laittaa aikataulumme uudelleen arvioinnin alaiseksi. Pyrimme toki edelleen saattaa työ loppuun, mutta viivästyksiä tulee väistämättä, enkä juuri nyt voi antaa mitään lopullista aikataulua, ennen kuin saamme selvitettyä kaikki kerranais vaikutuksia, sekä löydettyämme uusia vapaaehtoisia toimioita.

Suomen Sukututkimusseura
Lasse Holm
varapj, IT vastaava

----

Viestiketjussa "Hallituksen kokousten pöytäkirjojen julkisuudesta" esitin 9.3.2011 seuraavaa:

Arvoisat keskustelijat,

Alustus

Yhdistyslain 31 §:n 1. momentin mukaan kokouksen puheenjohtajan on huolehdittava siitä, että kokouksessa tehdyistä päätöksistä laaditaan pöytäkirja. Saman lainpykälän 2. momentin mukaan tilanteessa, jolloin päätösvaltaa on käytetty ilman kokousta, esimerkiksi teknisen apuvälineen avulla, yhdistyksen hallituksen on huolehdittava siitä, että menettelystä päätöksenteossa sekä tehdystä päätöksestä laaditaan päivätty ja hallituksen puheenjohtajan allekirjoittama pöytäkirja. (Lähde: Yhdistyslaki 1989/503)

Yhdistyslain 31 §:n 3. momentin mukaan yhdistyksen jäsenellä on oikeus pyynnöstä saada 1. ja 2. momentissa tarkoitetut pöytäkirjat nähtäväkseen. (Lähde: Yhdistyslaki 1989/503)

Hallituksen kokousten pöytäkirjat eivät ole lähtökohtaisesti julkisia, eikä yhdistyksen jäsenillä ole yleistä oikeutta niiden näkemiseen. Pöytäkirjojen julkisuuden suhteen kysymyksessä on kuitenkin vain vähimmäispäätös ja yhdistys voi halutessaan noudattaa avoimempaa julkisuutta. Tavallisesti yhdistykset antavat pöytäkirjoistaan jäljennöksiä vähintään jäsenilleen. (Lähde: Halila H. & Tarasti L. 2006. Yhdistysoikeus. 3. uudistettu painos. Gummerus Kirjapaino Oy. Jyväskylä.)

Kysymys

Suomen sukututkimusseuran säännöissä ei säädetä hallituksen kokousten pöytäkirjojen julkisuudesta. Luovuttaako Suomen Sukututkimusseura hallituksen kokousten pöytäkirjoista jäljennöksiä jäsenilleen?

Vastausta ei ole kuulunut...

kkylakos
10.11.11, 08:30
Kuten on jo todettu, hallituksen pöytäkirjat eivät ole julkisia. Tähän on aivan ymmärretäviä(kin) syitä, sillä niissä saatetaan käsitellä esim. työsuhteisiin liittyviä asioita, jotka eivät kuulu laajemmalle yleisölle.

Tietenkin hallituksen kokouksista voisi julkaista tiedotteen. (Niinkuin monesta muustakin asiasta.)

Mikään ei sen sijaan estä pitämästä verkkosivuilla seuran _yleisten_ kokousten pöytäkirjoja ja materiaaleja. Olisihan varmasti mielenkiintoista ja informatiivista päästä vertailemaan rahatilanteen, toimintasuunnitelmien ja -kertomusten kehittymistä vuosien varrella.

Myöskin seuran johtosäännön soisi olevan jäsenistön saatavilla, onhan heille olennaista (?) ymmärtää millä tyylillä ja järjestelmää seuraa ohjataan.

Anu Lahtisen viesti yllä sääntötilanteesta oli huolestuttava. Olihan yksi merkittävä ero vanhoissa ja uusissa säännöissä hallituksen ja esimiehen/puheenjohtajan valinta. Jälkimmäinen kuului ennen hallitukselle ja uudempien sääntöjen mukaan jäsenkokoukselle.

Yhtyen edellisiin kommentteihin, SSS:ssä toimii Hiskin hakulomake, SukuForum, kirjasto, Genos ja osa Sukutiedosta. Mutta päädyin kuitenkin aikanaan itse eroamaan, sillä en halunnut maksaa symbolisestikaan omaa osaani tehottomasta pönötyksestä.

Käppi
10.11.11, 12:08
Yhtyen edellisiin kommentteihin, SSS:ssä toimii Hiskin hakulomake, SukuForum, kirjasto, Genos ja osa Sukutiedosta. Mutta päädyin kuitenkin aikanaan itse eroamaan, sillä en halunnut maksaa symbolisestikaan omaa osaani tehottomasta pönötyksestä.

Niin ja näistäkin Hiski, SukuForum ja kirjasto ovat käsittääkseni kaikille avoimia palveluita eivätkä edellytä jäsenyyttä.

Juha
10.11.11, 12:13
Kyllä ne ovat kaikille avoimia, mutta ilman seuraa niitä ei olisi. Siinä on se tärkeä ero :)

Eivät ne palvelut itsestään ilmaannu ja/tai pysy pystyssä. Erityisesti Suomen Sukututkimusseuran kirjasto ansaitsee hatunnoston - vaikka meillä kaikilla ei ole samanlaisia mahdollisuuksia käyttää sen palveluksia, on koko harrastukselle eduksi, että yhteen paikkaan on kerätty lähes kaikki mahdollinen sukututkimukseen liittyvä kirjallinen tuotos.


Juha

Käppi
10.11.11, 12:32
Kyllä ne ovat kaikille avoimia, mutta ilman seuraa niitä ei olisi. Siinä on se tärkeä ero :)

Eivät ne palvelut itsestään ilmaannu ja/tai pysy pystyssä. Erityisesti Suomen Sukututkimusseuran kirjasto ansaitsee hatunnoston - vaikka meillä kaikilla ei ole samanlaisia mahdollisuuksia käyttää sen palveluksia, on koko harrastukselle eduksi, että yhteen paikkaan on kerätty lähes kaikki mahdollinen sukututkimukseen liittyvä kirjallinen tuotos.


Juha

Kaimalta tuli hyvä tarkennus eli näiden vapaaehtoistyöhön perustuvien palveluiden tarjoaminen on aivan loistava juttu! Ja asianomaisille vapaaehtoisille korkea hatunnosto siitä, että jaksavat omalla työpanoksellaan pitää ko. palveluita meille kaikille avoimina. SukuForum, HisKi ja kirjasto ovat niitä hedelmiä, jotka ovat syntyneet useita vuosia jatkuneen ahkeran vapaaehtoistyön kautta. Kiitos siitä.

Seuran nykytilanteen ja tulevaisuuden kannalta olisi kuitenkin viisasta miettiä millä tavoin samaa linjaa pystytään jatkamaan myös tulevaisuudessa. En väitä etteikö asiaa olisi mietitty, mutta onhan tämän keskustelunkin ohessa tullut esiin useita yksinkertaisia asioita, jotka vaatisivat pikaista korjausta.

Juha aikaisemmin totesi, että "kokonaan toinen asia on sitten hallinnollinen ja kehityksellinen puoli." Itse näen asian niin, että perusteiden ollessa homeessa, ei talokaan pysy kauaa terveenä. Kyllä nyt kärsitään jo pahoista sisäilmaongelmista... Ehkä vain on niin, että vain me "herkimmät" saamme tästä oireita ;)

admin
10.11.11, 12:48
Äsken otin vapauden ja loin Sukututkimusseuran jäsenille(!) oman keskustelualueen (http://suku.genealogia.fi/forumdisplay.php?f=111) jossa voimme keskustella vapaammin Seuran sisäisistä asioista. Sillä tavalla saamme ehkä paremmin vastauksia ja kommentteja Seuraa koskeviin kysymyksiimme ilman että kaikki kuulutetaan ei-jäsenille ja hakukoneille.

Luku ja osaanotto vaatii salasanaa. Sanasana löytyy kirjautumalla Seuran www-sivuille (http://www.genealogia.fi/index.php?option=com_content&view=article&id=601)(jokaisella jäsenellä on käyttäjänimi/salasanayhdistelmä olemassa. Ohjeet tässä (http://www.genealogia.fi/index.php?option=com_content&view=article&id=288).). Alaforumin ingressissä (http://suku.genealogia.fi/forumdisplay.php?f=35) löytyy linkki salasanaan jatkossakin. Salananoja varmaan muutetaan silloin tällöin - käykää sitten tarkistamassa mikä on uusi salasana ko. sivulta.

Pyydän että voisimme silläkin alueella keskustella asiallisesti ja toisia kunnioittaen. Pyydän myös että linjoilla olevat hallituksen jäsenet mahdollisuuksien mukaan ottavat osaa keskusteluun.

Hasse

Laardi
10.11.11, 14:16
Jep jep, just näin. Lukittujen ovien taakse tämäkin asia(keskustelu) piiloon.

Yhdistyksen toiminta kaikkinensa (mm. ulkoinen viestintä) vaikuttaa ainakin minun päätökseeni liittyä/erota jäsenyydestä. "Tehoton pönötys" ei ole koskaan vakuuttanut eikä myöskään sylttytehtailijoiden vaikeneminen, jotenka taidan ostaa itselleni jäsenmaksun verran säästyneillä rahoilla jotain muuta.

Juha
10.11.11, 14:27
Kyllä keskustelua saa edelleen käydä tälläkin "puolella". Ei sitä ole kukaan kieltämässä.

Mutta missä tahansa yhdistyksessä on oltava mahdollisuus myös siihen, että vain jäsenet voivat kommunikoida keskenään rauhassa. Se ei ole millään tavalla keneltäkään pois.



Juha

Laardi
10.11.11, 14:34
Kyllä keskustelua saa edelleen käydä tälläkin "puolella". Ei sitä ole kukaan kieltämässä.

Mutta missä tahansa yhdistyksessä on oltava mahdollisuus myös siihen, että vain jäsenet voivat kommunikoida keskenään rauhassa. Se ei ole millään tavalla keneltäkään pois.



Juha

Ok. Toivottavasti kahdessa eri ketjussa jaksetaan kommentoida.

admin
10.11.11, 15:01
Jep jep, just näin. Lukittujen ovien taakse tämäkin asia(keskustelu) piiloon.

Yhdistyksen toiminta kaikkinensa (mm. ulkoinen viestintä) vaikuttaa ainakin minun päätökseeni liittyä/erota jäsenyydestä. "Tehoton pönötys" ei ole koskaan vakuuttanut eikä myöskään sylttytehtailijoiden vaikeneminen, jotenka taidan ostaa itselleni jäsenmaksun verran säästyneillä rahoilla jotain muuta.

Jos haluaa keskustella yhdistyksen sisäisistä asioista niin pitäähän olla sellainen alue jonne vaan jäsenet pääsevät mm. keskustelemaan yhdistyksen sisäisestä viestinnästä. En xxxx vie ymmärrä miten se voisi olla negatiivista. Selitä se minulle Ruokoja! Päinvastoin voi olla että jäsenet helpommin saavat vastauksia kysymyksiinsä kun kaikki osapuolet tietävät ettei oma kiivas osaanotto esim. huomenna näy googlessa. Toivotaan ainakin näin. - Kyseessähän oli keskustelu mm. siitä miten Seuran hallinto hoitaa tiedotuksen jäseniinsä...

Laardi
10.11.11, 15:05
Mikäli seuraa ei kiinnosta potentiaaliset maksavat jäsenet, niin minun puolestani voitte jatkaa piilossa ihan kaikessa rauhassa.

Kiroilijoille en selitä yhtään mitään.

Lasse1951
10.11.11, 15:37
Suomen Sukututkimusseuralla on kaksi normaalityöaikaa tekevää työntekijää, minkä lisäksi työtä tehdään runsaasti vapaaehtoisvoimin ja jonkin verran tuntityönä. Ottaen huomioon, että Seuran monipuolisen toiminnan toteutuksessa on mukana vain kaksi palkattujen työntekijöiden edustajaa, on henkilöstön työpanos huomattavan suuri. Helpottaakseen jaksamisensa rajoilla olevan vakinaisen henkilöstön taakkaa hallituksen työvaliokunta on kuluneen syksyn aikana suunnitellut kolmannen
kokopäivätoimisen työntekijän palkkaamista Seuran palvelukseen vuoden 2012 alusta. Suunnitelmien mukaan merkittävä osa uuden työntekijän tehtävistä liittyisi Seuran toiminnasta tiedottamiseen sekä jäsenistölle että suurelle yleisölle. Uuden työntekijän rekrytointi alkanee vielä
tämän vuoden puolella.

Seuran uusi verkkosivusto on ollut työn alla keväästä lähtien. Se on keskeneräinen ja kaiken aineiston siirtäminen sitä edeltäneiltä kahdelta aikaisemmalta sivustolta vie vielä runsaasti aikaa. Uusi sivupohja ja Seuraa koskeva ajantasainen perustieto on jo kutakuinkin valmis ja ne
julkaistaan marraskuun aikana.

Edellä käydyssä keskustelussa on viitattu ”Seuran talouden seurantatapoihin”. On totta, että Seuralla on runsaan vuoden ajan ollut ongelmia talouden seurannassa. Seura siirtyi vuoden 2009 alussa käyttämään taloudenhallintajärjestelmää, joka mm. automatisoi kirjanpidon tehtäviä. Valitettavasti Seuraa hyvin palvellut tilitoimisto ilmoitti toukokuussa 2010 toiminnassaan tapahtuvasta muutoksesta, minkä seurauksena se ei enää olisi voinut palvella Seuraa entiseen tapaan mm. talouden seurannassa. Tästä johtuen Seura syyskuussa 2010 teki sopimuksen uuden tilitoimiston kanssa. Se osoittautui myöhemmin huonoksi päätökseksi.

Mainitulla tilitoimistolla ei ollut aikaa paneutua Seuran asioiden hoitamiseen. Se ei esimerkiksi ehtinyt tekemään kuukauden kirjanpitoa valmiiksi lainsäädännön edellyttämässä ajassa. Pahinta kuitenkin oli vuoden 2010 tilinpäätöksen oleellinen viivästyminen. Tilitoimisto oli luvannut tehdä tilinpäätöksen valmiiksi tammikuun loppuun mennessä, jotta hallituksella olisi aikaa hyväksyä se ja tilintarkastajilla aikaa tilintarkastukseen ennen kevätkokousta. Tilinpäätöstä ei voitu käsitellä sen paremmin kevätkokouksessa Porin Sukututkimuspäivillä kuin toukokuussa ylimääräisessä yhdistyksen kokouksessakaan, sillä tilintarkastajat totesivat tilinpäätöksessä joitakin
huolimattomuusvirheita ja ehdottivat, että hallitus palauttaa tilinpäätöksen tilitoimistoon korjattavaksi.

Tilitoimiston palvelussa esiintyi kevään mittaan niin paljon häiriöitä, että hallitus päätti toukokuussa irtisanoa sopimuksen. Uudeksi palveluntarjoajaksi valittiin nyt auktorisoitu tilitoimisto, joka on Suomen Taloushallintoliiton jäsen. Sen palvelut ovat olleet täysin
ongelmattomat ja heti kesäkuun alusta lähtien Seura on saanut kuukausittain aineistoa talouden seurantaan. Uusi tilitoimisto myös viimeisteli vuoden 2010 tilinpäätöksen.

Suomen Sukututkimusseura
Lasse Holm
Varapuheenjohtaja, hallituksen IT-vastaava

Esko Lampinen
10.11.11, 15:59
Vai että kaksi kehnoa tilitoimistoa peräjälkeen? Ja tähän pitäisi uskoa? Mikä ihme estää vastaamasta kaikkien tietämään pääkysymykseen. Missä piileksii toiminnanjohtaja? EL

Lasse1951
10.11.11, 16:25
Vai että kaksi kehnoa tilitoimistoa peräjälkeen? Ja tähän pitäisi uskoa? Mikä ihme estää vastaamasta kaikkien tietämään pääkysymykseen. Missä piileksii toiminnanjohtaja? EL

Sovitaanko että seuran sisäiset asiat käsitellään alempana mainitulla alafoorumille jonne pääsee vain seuran jäsenet.

Suomen Sukututkimusseura
Lasse Holm
Varapj.

Matti Lund
10.11.11, 16:31
Kyllä keskustelua saa edelleen käydä tälläkin "puolella". Ei sitä ole kukaan kieltämässä.

Mutta missä tahansa yhdistyksessä on oltava mahdollisuus myös siihen, että vain jäsenet voivat kommunikoida keskenään rauhassa. Se ei ole millään tavalla keneltäkään pois.



Juha


Tulen, jos katson omalta osaltani olevan jotain evästystä annettavana yhdistyksen jäsenille tai hallinnolle, antamaan sitä ainoastaan jäsenille tarkoitetussa ketjussa, koska yritän luottaa siihen, että kaikki, jotka ovat hehkuttaneet yhdistyksestä eroamisellaan tai sillä uhkaamisella, ovat vastanneet omaan toivomukseeni, eli jo eronneet, ja eivät pääse sinne häiritsemään typeryydellään ja intrigeillään.


En henkilökohtaisesti pelkkänä rivijäsenenä kaipaa tähän yhdistykseen enkä mihinkään yhteistyöjärjestöön, johon osallistun, tällaisia kumppaneita, joihin ei voi mitenkään luottaa. Joidenkin osalta tämä masinointi on nyt ilmennyt niin katalana, ettei minkäänlainen luottamus missään kanssakäymisessä voi koskaan heihin palata.


Näen, että eräät ovat esiintyneet aivan yhdistyksen vahingoittamistarkoituksessa ja jotkut yksinkertaiset ovat sortuneet heidän lankaansa. Muuhun käsitykseen en kykene näistä eräistä mielipiteistä pääsemään.


Tässä ketjussa nähdään erinomaisesti, miten vaikea on käydä rakentavaa julkista keskustelua yhdistyksen toiminnan edistämiseksi, kun Anu Lahtisen ilmeisesti aivan rakentavaksi tarkoitettu ulostulo asiassa on saanut aivan hakoteille menneen luonteen, jota täysin vastuuntunnottomat myyräntyön tekijät levittävät tänne ja kaikenkarvaisille juorupalstoille hihapuukot sojossa yhdistyksen nykyisten luottamus- ja toimihenkilöiden vyön alle siekailematta sohien!


Teki niin tai näin, ainako tämä on tulos? Ainakin silloin, kun kunnollinen keskustelukulttuuri puuttuu!


Ensiksikin Anu Lahtinen on nostanut esiin muutaman ongelman, jotka meidän on otettava vakavasti, vaikka toistaiseksi näyttää siltä, että vain meidän vihollisemme, jotka eivät selvästikään tajua tutkimusaisioista höykäsenpölähdystä, ovat saaneet niistä vettä myllyihinsä!


Ensiksikin valitan omasta puolestani, ettei Anu viihtynyt yhdistyksemme keskeisellä toimijan paikalla, sillä itse nimenomaan kannatan sitä, että meillä olisi näkyvillä paikoilla muutama jo laakereita niittänyt nuoren polven henkilöhistorian tutkija, koska luotan siihen, etteivät he unohda itse pääasiaa, eli myötävaikuttamista ja toimimista yhdessä täysin rinnoin tutkimuksen intressien eteen, yhteiskunnallista vaikuttamista sen eteen, toisin sanoen tutkimuksen edellytysten varmistamista hyvillä suhteilla ja toimenpiteillä kaikkien niiden intressenttien kanssa, joista tutkimuksen olosuhteet ovat riippuvaisia, suotuisaan tai epäsuotuisaan suuntaan.

Anu on nähdäkseni kiinnittänyt huomiota aivan luonnollisiin ja jokapäiväisiin ongelmiin, joita on lähes aina lähes kaikissa yhdistyksissä ja joissa on aina parannettavaa, mutta se ei ole aina helppoa.

1. Hän on kiinnittänyt huomiota toimeenpanevan oraganisaation työtyyliin, joka ei ole hänelle hyvin sopinut. Voi olla, että näin voi käydä väistämättä monelle muullekin tutkijalle tai sellaiselle, joka on tottunut esimerkiksi yliopiston jonkin tiedekunnan työtyyliin. Mutta johtoelinten kannattaa mielestäni tätäkin arvioida itsekriittisesti, jotta hyvät ihmiset paremmin niissäkin kuvioissa viihtyisivät eivätkä kokisi turhautumista niin, että toimi jää lyhyeksi kuin kananlento.


2. Hän on kiinnittänyt huomiota epäselvään sääntötilanteeseen. Yhdistyksen sääntöjä on muutettu viime aikoina nopeaan tahtiin, on rukattu vanhan yhdistyksen sääntöjä nähdäkseni vastaamaan paremmin uusia säädöksiä. Tämä muutostila lienee aiheuttanut jonkinlaisia sekaannuksia yhdistyksen kokoontumisten järjestelyissä ja jopa toimihenkilöiden keskinäisissä vastuissa. Jos niin on käynyt, Anu on huolissaan aiheellisesti.

Lisäksi jotkut patologiset valehtelijat ovat kehittäneet sääntömuutosten tarpeesta oikein yksinkertaisille sieluille sellaisen naurettavan salaliittoteorian, että istuva hallitus muuttelee jatkuvasti sääntöjä, koska se varjelee niin mustasukkaisesti omia asemiaan.


3. Tiedottamisessa on edelleenkin sikäli parantamisen varaa, että ehkä osa jäsenistäkin kaipaa nopeampaa reagointia niihin ympäristön tapahtumiin, joihin he kokevat liittyvän uhkia, jotka koettelevat tutkimuksen edellytyksiä. Sen sijaan tämäkin ketju jo osoittaa karmaisevalla tavallaan, että täyttä avoimuutta ja nopeita ulostuloja janoavat ennen muuta ne, joilla on kaunastaan päätellen etusijalla aivan jotain muuta, jotain joka vaikuttaa olevan erittäin pientä, ja aivan toista kuin yhdistyksemme jalot tavoitteet.


Korostan, että kaikissa suomalaisissa organisaatioissa, oli ne minkäluontoisia tahansa, joihin olen elämäni aikana tutustunut, on aivan samoja ongelmia tiedottamisessa niin, että lähes kaikki organisaation jäsenet voidaan saada tyytymättömiksi luettelemalla näitä ongelmia jokapäiväisestä elämästä. Aina silloin tällöin peili on otettava eteen ja niitäkin on lueteltava, jotta kyetään niistä parantumaan. Tämähän on ns. ikuisuusongelma ja onkin alkanut vaikuttaa siltä, että vaikka organiisaatiossa olisi ainoastaan kaksi jäsentä, vähintäänkin toinen on tyytymätön tiedottamiseen, ja toinenkin sen myöntää ainakin vuosikokouksessa.



terv Matti Lund

- Vastuuntuntoinen rivijäsen, jonka tutkimukseen keskittymistä jatkuva myrkynkylvö alkaa kohtapuolin jo häiritä ja tulee tarvetta panna sille piste.

P. T. Kuusiluoma
10.11.11, 17:42
Täällä ollaan!

Esko Lampinen epäilee, että Seurassa ei tapahdu mitään ja kaipasi tiedotteita alafoorumille SSS tiedottaa. Ymmärrän, että helposti syntyy sellainen kuva, että se vasta on toimintaa, josta tiedotteella kerrotaan. Kannattaisi kuitenkin muistaa, että esimerkiksi edunvalvonnassa saattaa tapahtua ilman että siitä on vielä mitään tiedotettavaa. Tiedottamisen aika on sitten, kun on jotain sanottavaa. Aina ei tuloksistakaan ole syytä tiedottaa; vaikka olin aktiivisesti mukana vaikuttamassa 1.9.2011 voimaan tulleen arkistolaitoksen 100 vuotta nuorempien väestörekisteriasiakirjojen käyttölupamenettelyn muotoutumiseen, on itse asiasta tiedottaminen kuitenkin arkistolaitoksen tehtävä.

Suomen Sukututkimusseura on voimakkaasti sitoutunut sukututkijoiden edunvalvontaan ja ponnisteluja tällä saralla on jatkettu kahden kuukauden kesätaukoa lukuunottamatta kaiken aikaa. Todettakoon tässä väliaikatietona, että Seura on neuvotellut tietosuojavaltuutetun kanssa käytännesääntöprosessin aktivoimisesta. Sen lisäksi Seuran edustaja on tavannut sekä luterilaisen kirkkohallituksen että ortodoksisen kirkollishallituksen korkeinta maallikkojohtoa. Keskustelujen aihetta ei liene vaikea arvata. Menivätpä neuvottelut syteen tai saveen, niistä varmasti tiedotetaan, kun sen aika koittaa.

Esko Lampiselle tiedoksi, että kyllä se polvi jo nyt taipuu hyvin, mutta aluksi oli vähän vaikeaa istua tietokoneen ääressä.

Esko Lampinen
10.11.11, 17:47
Matti Lundille
Olen oppinut arvostamaan Sinua näillä palstoilla yhteiskunnallisen läpinäkyvyyden ja vapaan tiedonkulun suorastaan idealistisena esitaistelijana. Samoin olet puolustanut kauniin sanoin vapaan tutkimuksen oikeutusta. Mikä ihme nyt yksinkertaisten kysymysten esittämisessä onkin äkkiä "myrkynkylvöä"? Hämmentyneeä EL

Laardi
10.11.11, 18:42
Matti Lund,

en kutsuisi sitäkään hyväksi keskustelukulttuuriksi, että kun halutaan jostakin asiasta keskustella, aletaan vihjailla ja leimata niitä ihmisiä, jotka ottavat asian esille.

Viholliset, patologiset valehtelijat, tutkimusasioista ymmärtämättömät... Siinäpä listaa kerrakseen.

Juha
10.11.11, 18:57
Vaikka tämä keskustelu kiihdyttää tunteita puoleen ja toiseen, niin tästä viestistä lähtien keskitytään jokainen pohtimaan itse asiasisältöä. Näin voimme yhdessä palvella suomalaista sukututkimusta.

Jätetään siis kokonaan pois henkilökohtaisuudet, sopiiko. Koskee yhtä hyvin minua kuin ketä tahansa muuta. Rakentavia puheenvuoroja kaivataan varmasti myös ei-jäseniltä ja ennen kaikkea jäseniltä.

Joten hieman harkintaa ennen viestien lähetystä, jotta emme täysin turhaan loukkaa toinen toisiamme. Sukututkimus ansaitsee parempaa!

Ja varmuuden varalta - tämä viesti osuu nyt tähän kohtaan ilman sen suurempaa syytä. Kenenkään ei pidä loukkaantua turhasta.



Suomen Sukututkimusseura
Juha Vuorela
Suku Forumin moderaattori

Matti Lund
10.11.11, 18:59
Matti Lundille
Olen oppinut arvostamaan Sinua näillä palstoilla yhteiskunnallisen läpinäkyvyyden ja vapaan tiedonkulun suorastaan idealistisena esitaistelijana. Samoin olet puolustanut kauniin sanoin vapaan tutkimuksen oikeutusta. Mikä ihme nyt yksinkertaisten kysymysten esittämisessä onkin äkkiä "myrkynkylvöä"? Hämmentyneeä EL


Hei, näistä kauniisti ilmaisemistasi vapausperiaatteistani en tingi, mutta vapaus on myös vaarallinen ja vastuuttomasti käytettynä se ryöstäyttää irti hallitsemattomat voimat ja niin näyttää käyneen avauksesi jälkeen, kun joutuu monttu auki seuraamaan, kuinka yhdistyksen vuosikokousta ovat alkaneet valmistelemaan yhdistyksen ulkopuoliset vastustajat, jotka mahtailevat sillä, että ovat muinoin kuuluneet yhdistykseen, mutta eronneet ovet paukkuen siitä.


Vertaan tätä keskusteluketjua kaskeamiseen. Ihan hyvä perustaa kaski yhdistykselle, perata tiedottamisen ongelmista risuauma keskelle sitä, panna kaski sitten palamaan ja saada vielä tulenvartija entisestä puheenjohtajasta raivion viereen. Saadaan hyvä ruissato ensi vuonna.

Mutta miten näyttää käyneen: kasken liepeille ilmaantuukin ensinnä kaikenmaailman kuokkavierasta bensakanistereitten kanssa ja sytyttävät meidän metsät kasken ympärillä palamaan. Sellaiseksi koen ulkopuolisten vastuuttoman yllyttelyn yhdistyksen kimppuun.


Omaa rooliani vertaan tällä kertaa siihen, että satuin paikalle, kun 100 hehtaaria metsää oli jo palanut ja siksi yritin sytyttää vasta-auman hallitsemattoman tulen taltuttamiseksi. Toivottavasti se tepsii.

Ei näistä bensakanisterin kanssa ruiskuttajista päästä muuten eroon kuin suojautumalla ja keskustelemalla yhdistyksen asioista yksistään jäsenille tarkoitetussa ketjussa.


terv Matti Lund

Esko Lampinen
10.11.11, 19:01
Tervetuloa takaisin, P.T. Kuusiluoma!
Sieluton seura voi huonosti. Toiminnanjohtaja on SSS:n sielu ja hallituksen henkilöitymä jäsenistöön päin. Avasin koko tämän keskustelun pääasiassa siksi, että kyllästyin tiedotuspalstan tyhjyyteen. Ellei muka kunnon asiaa ole kerrottavana, niin purista kerran viikossa edes joku ajatus jäsenten pureksittavaksi. Silloin kaltaiseni rutisijat ovat ainakin kohtuullisen tyytyväisiä. EL

Matti Lund
10.11.11, 19:23
Matti Lund,

en kutsuisi sitäkään hyväksi keskustelukulttuuriksi, että kun halutaan jostakin asiasta keskustella, aletaan vihjailla ja leimata niitä ihmisiä, jotka ottavat asian esille.

Viholliset, patologiset valehtelijat, tutkimusasioista ymmärtämättömät... Siinäpä listaa kerrakseen.


Kun yhdistyksemme pyyteetöntä työtä tekevistä toimijoista annetaan aivan tarkoituksella nimenomaan ulkopuoliselle maailmalle, joka ei pääse selvittämään asioiden todenperäisyyttä, aivan ilmiselviä vääriä pahanilkisiä ja halveeraavia todistuksia, jotka jäävät nettiin, en voinut enää vaieta ja sanojani säästellä.

Ne ovat vaarallisia valheita.

Sääliksi jo alkaa käydä niiden kohteita.

Ja vain olemalla tutkimusasioista tarpeeksi ymmärtämätön, voi niin mennä lankaan, kuin on selvästi nähtävillä.

Eräiden pitää perehtyä tutkimuksen perusasioihin ja ehtoihin paremmin, ettei joudu niin helposti nenästä vedetyksi kuin nyt näyttää käyneen.

Opiskelkaa lisää, jos haluatte päästä sisään tähän harrastukseen.

terv Matti Lund

Laardi
10.11.11, 19:27
Hasse,

en näe syytä, miksi minun pitäisi vastata kysymykseesi, koska en ole asiaa vastaan. Kysy vastausta joltain sellaiselta, joka noin ajattelee.

Nojoo, jos Matti Lund tahtoo noin kovasti, ettei uusia jäseniä (ainakaan minä) yhdistykseen liity, niin kyllähän tuo bensalla ja tulitikkuleikeillä riehuminen tepsii ja tepsikin.

Aika usein tällä foorumilla on esitetty, ettei seuralla ole rahaa toteuttaa sitä tai tätä, jota jäsenet (ja potentiaaliset jäsenet huom!) ehdottavat. No minäpä keksin sitten, että kehittelen seuralle tarjottavaksi ansaintalogiikan, jota toteuttamalla kaikki voisivat voittaa, siis sekä Helt'sinkin päässä että täällä pohjoisempana - tai ainakin teoriassa, koska toteuttaminen vaatii ihmisten osallistumista ja tekemistä, ja se tuntuu nykypäivänä olevan aika iso este uusien ideoiden ja toimintamuotojen toteuttamiselle. Harmi.

Nyt kuitenkin tuntuu, että eipä kannata yrittää. Olin valmis itse protoilemaan ja testaamaan toiminnan alkuun. Ei kiinnosta enää.

Laardi
10.11.11, 19:30
Opiskelkaa lisää, jos haluatte päästä sisään tähän harrastukseen.

terv Matti Lund


Kiitos Matti. Olen jo ihan hyvin sisällä tässä harrastuksessa, ja toteutan sitä oman tapani ja tavoitteeni mukaisesti.

Käppi
10.11.11, 19:33
Kun yhdistyksemme pyyteetöntä työtä tekevistä toimijoista annetaan aivan tarkoituksella nimenomaan ulkopuoliselle maailmalle, joka ei pääse selvittämään asioiden todenperäisyyttä, aivan ilmiselviä vääriä pahanilkisiä ja halveeraavia todistuksia, jotka jäävät nettiin, en voinut enää vaieta ja sanojani säästellä.

SukuForum on Suomen Sukututkimusseuran keskustelufoorumi, joka pitää sisällään "SSS:n toiminnasta" -nimisen keskustelualueen. Aikaisemmin ei rivijäsenillä ole ollut edes mahdollisuutta keskustella vain jäsenille tarkoitetulla alueella, joten keskustelu on tapahtunut tällä yleisellä palstalla. Se, että keskustelu on saanut negatiivisia sävyjä on valitettavaa, mutta kai siihenkin on syynsä. Ei siis ole keskustelijoiden vika, että SSS:llä on "SSS:n toiminnasta" niminen keskustelualue. Mikäli tällä nimenomaisella keskustelualueella saa keskustella vain tietyistä asioista SSS:n toimintaan liittyen, niin toivoisin ylläpidolta tähän ohjeistusta.

Matti Lund
10.11.11, 19:39
Hasse,

en näe syytä, miksi minun pitäisi vastata kysymykseesi, koska en ole asiaa vastaan. Kysy vastausta joltain sellaiselta, joka noin ajattelee.

Nojoo, jos Matti Lund tahtoo noin kovasti, ettei uusia jäseniä (ainakaan minä) yhdistykseen liity, niin kyllähän tuo bensalla ja tulitikkuleikeillä riehuminen tepsii ja tepsikin.

Aika usein tällä foorumilla on esitetty, ettei seuralla ole rahaa toteuttaa sitä tai tätä, jota jäsenet (ja potentiaaliset jäsenet huom!) ehdottavat. No minäpä keksin sitten, että kehittelen seuralle tarjottavaksi ansaintalogiikan, jota toteuttamalla kaikki voisivat voittaa, siis sekä Helt'sinkin päässä että täällä pohjoisempana - tai ainakin teoriassa, koska toteuttaminen vaatii ihmisten osallistumista ja tekemistä, ja se tuntuu nykypäivänä olevan aika iso este uusien ideoiden ja toimintamuotojen toteuttamiselle. Harmi.

Nyt kuitenkin tuntuu, että eipä kannata yrittää. Olin valmis itse protoilemaan ja testaamaan toiminnan alkuun. Ei kiinnosta enää.


Jos vähäänkään sisäistät yhdistyksen päämääriä ja myönnät niiden kannatettavuuden, epäröintisi poistuu ja liityt jäseneksi. Niin kauan kuin epäröit olet mielestäni näissä asioissa hukassa ja perusasiat ovat Sinulle nähtävästikin hämärät.

Tällöin tajuat myös, kuinka onttoa on uhitella yhdistyksestä eroamisella. Heikot ovat eväät, jos yhdistyksen kehittämiseksi ei ole antaa muita argumentteja.

On vain minun yksityinen henkilökohtainen mielipiteeni, että ellei ymmärrä tai arvosta riittävästi jonkin yhdistyksen tavoitteita, ei ole mitään mieltä liittyä sellaiseen yhdistykseen.

Miten tämä toteutuu Sinun kohdallasi, jää nähtäväksi.


terv Matti Lund

Laardi
10.11.11, 19:44
Matti, se on sinun mielipiteesi ja perustelet sillä oman jäsenyytesi. Se on ihan ok. Mutta minulla on erilaiset perustelut ja näkökulma ja pidän niistä kiinni.

Kovanen
10.11.11, 19:45
Vaikka tämä keskustelu kiihdyttää tunteita puoleen ja toiseen, niin tästä viestistä lähtien keskitytään jokainen pohtimaan itse asiasisältöä. Näin voimme yhdessä palvella suomalaista sukututkimusta.

Jätetään siis kokonaan pois henkilökohtaisuudet, sopiiko. Koskee yhtä hyvin minua kuin ketä tahansa muuta. Rakentavia puheenvuoroja kaivataan varmasti myös ei-jäseniltä ja ennen kaikkea jäseniltä.

Joten hieman harkintaa ennen viestien lähetystä, jotta emme täysin turhaan loukkaa toinen toisiamme. Sukututkimus ansaitsee parempaa!

Ja varmuuden varalta - tämä viesti osuu nyt tähän kohtaan ilman sen suurempaa syytä. Kenenkään ei pidä loukkaantua turhasta.



Suomen Sukututkimusseura
Juha Vuorela
Suku Forumin moderaattori

Tervehdys!

Hämmennyin otsikosta liikkuuko laiva, kuten useista ketjun kommenteistakin, mitä todella kysymyksellä haetaan.

Minua tekstit ei kiihdytä puoleen eikä toiseen, mutta en malta olla ottamatta kantaa juttuun.

Kaunis kiitos tämän palstan upeille auttajille kaikille yhteisesti ja jokaiselle erikseen! Olen saanut apua pyytäessäni ja myös pyytämättä ja yllätyksenä.

Olen opetelut etsimään tietoa myös tämän palstan aikaisemmista ketjuista ja löytänyt sieltä suorastaan timantteja omiin harrasteisiini. Ilman tämän palstan porukoita harrastukseni olisi lopahtanut alkumetreille.

Käsittääkseni täällä voi kyseenalaistaa kommentteja ja arvoidakin, toivottavasti rakentavassa hengessä. Purnauspalstoja löytynee riittämiin toisaalta.

Toivonkin hyviä sukututkimukseen liittyviä tutkimuslöytöjä kaikille jatkossakin.

Tuhansin kiitoksin ja terveisin Eila

Olarra
10.11.11, 20:06
Selvää on, että kunkin seuran toiminnasta päättävät sen jäsenet. Myös tiedotus tulee suunnata ensisijaisesti jäsenistölle. Seura voi myös kertoa toiminnastaan ulkopuolisille ja sekin on usein hyödyllistä.

Yhdistyksen toimijoiden ei kuitenkaan kannata kaikkea aikaansa viettää sosiaalisessa mediassa jokaiseen pikku inahdukseen reagoiden, vaan tärkeintä on keskittyä perusasioihin.

Kaikessa toiminnassa on ihmisillä erilaisia näkemyksiä. On hyvä ymmärtää sekin, että vaikka omasta mielestä olisi oikeassa, niin toiset voivat silloinkin ajatella ja toimia eri tavalla. Silloin ei kannata reagoida siten, että pahoittaa mielensä. Demokratiaan kuuluu myös häviäminen ja yhteistyön jatkaminen. Toki sekin on hyväksyttävää, jos haluaa ryhtyä erakoksi vuoren luolaan ja ripottelee tuhkaa ylleen - sellaisia hetkiä ja houkutuksia on varmaan ollut meistä monilla.

Ajatus yhdistyksen jäsenten omista keskustelusivuilta kuulostaa hyvältä, useissa yhdistyksissä on sellaiset. Sukutukimus on mukavaa, ei oteta sitä haudanvakavasti :)
t. Olavi A

P. T. Kuusiluoma
11.11.11, 10:09
Tervetuloa takaisin, P.T. Kuusiluoma!
Sieluton seura voi huonosti. Toiminnanjohtaja on SSS:n sielu ja hallituksen henkilöitymä jäsenistöön päin. Avasin koko tämän keskustelun pääasiassa siksi, että kyllästyin tiedotuspalstan tyhjyyteen. Ellei muka kunnon asiaa ole kerrottavana, niin purista kerran viikossa edes joku ajatus jäsenten pureksittavaksi. Silloin kaltaiseni rutisijat ovat ainakin kohtuullisen tyytyväisiä. EL


Kiitos, Esko, kauniista sanoistasi. En osaa ajatella itseäni Seuran sieluna – minusta se on 95-vuotiaassa järjestössä jotakin suurempaa kuin yksi ihminen, josta loppujen lopuksi jää jäljelle vain rivi toimihenkilöiden luetteloon. Mutta siinä olet eittämättä oikeassa, että toiminnanjohtaja omalla tavallaan edustaa Seuran johtoa suhteessa jäsenistöön. Pidin perämies-vertauksestasi.

Oikeassa olet tietenkin myös siinä, että tiedottamisessa on paljon parantamisen varaa ja toiminnanjohtajan pitäisi sanoa aika ajoin jotakin myös Seuran virallisten tiedotteiden välillä. Valitettavasti näyttää siltä, että tiedottaminen on minun kohdallani hävinnyt taistelun aikaa vastaan: kun on pitkän päivän huhkinut ja priorisoinut tehtäviä, ei enää näytä jäävän aikaa tiedottamiseen. Tiedostan tämän puutteen ja tiedän keinonkin sen korjaamiseen: priorisoi toisella tavalla.

Pelkkä toiminnanjohtajan työtehtävien priorisoiminen ei riitä tämän ongelman ratkaisemiseen. Seura on sen kokoluokan järjestö, että nykypäivän kriteerit täyttävää tiedottamista - siis sellaista, joka antaa jäsenille kuvan, että laiva liikkuu vaikkakaan ei kovin lujaa - ei riittävällä tavalla voida hoitaa ilman, että joku todella paneutuu siihen. Siksi olen esittänyt, että Seura palkkaisi henkilön, joka käyttää työajastaan ison osan juuri viestintään. Se palvelisi ensisijaisesti jäsenistöä, mutta tekisi Seuraa ja suomalaista sukututkimusta tunnetuksi myös suurelle yleisölle.

Seuran hallitus on suhtautunut myönteisesti ehdotukseeni ja se toteutettaneen osana laajempaa Seurassa tehtävän työn uudelleenjärjestelyä, jota hallituksen työvaliokunta on erityisesti tämän syksyn aikana useampaan otteeseen suunnitellut.

Anu Lahtinen
11.11.11, 13:49
Uusien työntekijöiden palkkaaminen ajoitettanee tilanteisiin, joissa talous on hyvällä pohjalla. Tämä siis herättää toiveita siitä, ettei Seuralla ole materiaalisia ongelmia hoitaa tasapuolisesti sääntöjen 3§:ssä mainittuja tehtäviään (tieteellisten seminaarien jne. järjestäminen, suku- ja henkilökirjaston ylläpito ja kartuttaminen, julkaisutoiminnan harjoittaminen, yhteistyö muiden kanssa).

Jos nyt priorisointien ja teknisten ongelmien vuoksi seuran säännöt / kokoustiedote ja kokousmateriaalit eivät ole siinä asemassa, että ne pääsisivät seuran sivuille (ajankohtaista-osuuden päivittäminen kuitenkin jotenkin näkyy onnistuvan, vaikka sivustot muuten ovat eri syistä vaihtelevassa kunnossa), niin asioiden tilasta lienee saatavilla lisävahvistusta ainakin Sukutiedon numerossa mainitussa syyskokouksessa la 19.11. klo 10 Helsingin tieteiden talolla.

Anu Lahtinen
http://www.iki.fi/anulah

Esko Lampinen
11.11.11, 13:56
Hyvä!
Ex-tiedottajana on kuitenkin pakko muistuttaa, että hanke onnistuu kunnolla vain, jos tuolle tiedottajalle annetaan riittävän itsenäinen asema. Ennen kaikkea paljon liikkumavaraa kaikilla mahdollisilla tiedon lähteillä. Mahtaako hallituksen kantti kestää sitä? EL

Matti Kalervo
23.11.11, 12:40
En ole ollut ahkera keskustelija, yleiselläkään puolella. Mutta olen lukenut jokapäivä viestit. Olen yrittänyt kirjautua usean kerran jäsenille tarkoitettulle Foorumille,mutta turhaan. Välillä tulee tieto ettei olisi oikeutta ja taas toisella kerralla pääsen sivulle jossa on alhaalla Jäsenille tarkoitettu lokero. Kun klikkaan sitä ei tapahdu mitään. Mikähän mättää
Onko tämä Sivusto tarkoitettu paljon puhujille, eikä maaan hiljaisille:).
Matti Kalervo Korhonen

admin
23.11.11, 12:53
En ole ollut ahkera keskustelija, yleiselläkään puolella. Mutta olen lukenut jokapäivä viestit. Olen yrittänyt kirjautua usean kerran jäsenille tarkoitettulle Foorumille,mutta turhaan. Välillä tulee tieto ettei olisi oikeutta ja taas toisella kerralla pääsen sivulle jossa on alhaalla Jäsenille tarkoitettu lokero. Kun klikkaan sitä ei tapahdu mitään. Mikähän mättää
Onko tämä Sivusto tarkoitettu paljon puhujille, eikä maaan hiljaisille:).
Matti Kalervo Korhonen
Ensimmäinen kerta on aina se vaikein...

Yksi ohje löytyy tästä: ohje (http://suku.genealogia.fi/showpost.php?p=102811&postcount=17)

Sen avulla löytää voimassaoleva salasana ja onnistut avaamaan sen keskustelualueen.

admin

Matti Kalervo
23.11.11, 16:02
Vaikeata on. Vaikka kirjaudun oikeilla tunnuksilla sisään, tulee huomautus yritä uudelleen virheelliset tunnukset.
Matti Kalervo Korhonen

Juha
23.11.11, 16:17
Muistathan Matti, että tälle Suku Forumin alaforumille kirjaudutaan nimenomaan Suku Forumin käyttäjätunnuksella JA sieltä www.genealogia.fi -sivustolta saadulla salasanalla.


Sen sijaan www.genealogia.fi -sivuston tunnuksella ja salasanalla ei ole mitään tekemistä Suku Forumin kanssa.


Joten;

ensin www.genealogia.fi -sivustolle, jonne kirjaudutaan tunnuksella ja salasanalla jotka ovat muotoa M12345 ja Vi12345 (mikäli siis jäsentunnuksesi olisi 12345 ja sukunimesi vaikka Viitanen)

Sen jälkeen etsit sieltä vasemman reunan palkistosta sen linkin, jonka takaa löytyy salasana.


Sitten tulet takaisin tälle Suku Forumille ja kirjaudut alaforumille äsken löytämälläsi salasanalla.



Juha




Juha

Matti Kalervo
23.11.11, 22:27
Kiitokset Juha!

Onnistui vihdoinkin,mutta piti yrittää 4 kertaa ennenkun meni kovaan kalloon perille.
Matti :D:Kalervo