PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Milloin Hiski on valmis???


talkkarilainen
06.10.11, 17:25
Milloinka Hiski on niinsanotusti valmis. :rolleyes: Eli kaikki tiedot ovat päivitetty. Paljon on vielä esim. syntyneissäkin monia vuosia välillä kirjaamatta, vaikka ne ovat selvästi kirjoitettu kirkonkirjan sivuille.;)

Juha
06.10.11, 18:54
Omasta puolesta sanoisin että tuskin tulee koskaan valmiiksi. En kyllä tiedä, kuinka paljon sen eteen tehdään tällä hetkellä työtä?

Olen huomannut käyttäväni HisKiä yhä harvemmin, koska Digiarkistossa ja/tai Digitaaliarkistossa on niin kattavasti alkuperäisiä.



Juha

jukkaukkola
06.10.11, 21:52
Itse olen huomannut ,että Hiskin tiedot eivät aina ole 100% samat kuin RK:oissa ,näissäkin on kyllä eroja eri kymmenluvuilla samojen henkilöiden kohdalla(s.ajat,etunimet ja sukunimet,täällä Pohjois-Pohjanmaalla kun ihmiset ovat käyttäneet talon nimeä sukunimenään niin kauan kuin ovat talossa asuneet ja sitten taas otettu uusi sukunimi käyttöön kun asuin-talo vaihtunut)
1900-luvulla tätä ei enää niin paljon tapahdu ,kuin 1800-1700-ja 1600-luvulla.

Jorma
07.10.11, 07:54
Olen käsittänyt, että hiskin tietoja pitää tarkistaa alkuperäisistä; kastetut-, vihityt-, haudatut-luetteloista, ei rippikirjoista?
jorma

Hakulinen
07.10.11, 19:49
mutta on tuo Hiski niin kullanarvoinen työkalu - kun on jahdattava laajalta alueelta henkilöitä, joiden oli muka muutettava paikkaan A, muutei heitä sieltä koskaan löydy.. toivottavasti sitä ylläpidetään ja täydennetään jatkuvasti. Se ei ole korvattavissa mutta se ei myöskään korvaa alkuperäisasiakirjoja. Aina on tarkisteltava, mutta Hiskin avulla jo tietää paremmin, mistä seurakunnasta tarkistaa.:)

Kaisa Kihl
08.10.11, 08:22
mutta on tuo Hiski niin kullanarvoinen työkalu - kun on jahdattava laajalta alueelta henkilöitä, joiden oli muka muutettava paikkaan A, muutei heitä sieltä koskaan löydy.. toivottavasti sitä ylläpidetään ja täydennetään jatkuvasti. Se ei ole korvattavissa mutta se ei myöskään korvaa alkuperäisasiakirjoja. Aina on tarkisteltava, mutta Hiskin avulla jo tietää paremmin, mistä seurakunnasta tarkistaa.:)

Juuri näin on. Hiski on kullanarvoinen. Enpä muista sieltä vääriä tietoja löytäneeni, päinvastoin kuin saamistani virkatodistuksista. Muuten, naapuri äsken kertoi, että olivat saaneet perunkirjoitusta varten niin olemattomia todistuksia seurakunnasta, että joutuivat pyytämään maksujen palauttamista - saivatkin. Ei ole elämä helppoa kellekään ;( terv. Kaisa

Martti E.
08.10.11, 13:48
HisKi on todella kullanarvoinen. Suuri KIITOS kaikille jotka ovat olleet mukana tallennuksessa. HisKistä on helppo hakea perustiedot ja tarkistaa SSHY:n tai Digiarkiston sivuilta. Itse rämmin tällä hetkellä Mustasaaren vaillinaisten kirkonkirjojen parissa. Kuolleet ja haudatut puuttuvat HisKistä. Eli joudun käymään läpi kaikki haudatut Digiarkistosta, joita löytyy tosin vasta 1816 alkaen. Rippikirjoista puuttuvat syntymäajat. Todella työlästä. HisKi olisi paras "Hakukone". Monen sukututkimus olisi varmasti tyssännyt alkuunsa jos HisKiä ei olisi ollut.

P.S. Tällä hetkellä tutkin Pörnin sukua Mustasaaren Veickarsissa. Onko kukaan tutkimassa samaa sukua ?.

T. Martti E.

Ingeborg Palmén
08.10.11, 14:46
Olen itse kamppailemassa Mustasaaren (ja Vöyryn) kanssa tällä hetkellä. Olen löytänyt kuolleita vihittyjen kirjasta 1774-93. Muistaakseni niitä saattoi olla myös kastettujen kirjassa aikaisemmin. Kannattaa siis katsoa "väärää" kirjaa 1700-luvulla, joskus onnistaa.
terveisin Ingeborg

Ossian
08.10.11, 19:00
HisKi on todella kullanarvoinen. ------Monen sukututkimus olisi varmasti tyssännyt alkuunsa jos HisKiä ei olisi ollut.
T. Martti E.

Hei,

Ei asia nyt aivan niin huonosti olisi.
Minä mm kuulun niihin 'vanhoihin fossiileihin', jotka ovat 'joutuneet' pyörittelemään kaukolainaamiaan filmirullia kirjastoissa paljon ennen kuin HisKiä tai tietokoneita sukututkimuksen apuna olikaan - ja jotenkin on juttuun tultu...
_____________
Ystävällisesti
Ossian Mesterton (http://www.mesterton.net)
of that (http://www.mesterton.net/kolmensuora.htm) Ilk

"On mahdotonta olla masentunut jos sinulla on ilmapallo."
-Nalle Puh-

Sanneli
13.10.11, 19:26
Minä mm kuulun niihin 'vanhoihin fossiileihin', jotka ovat 'joutuneet' pyörittelemään kaukolainaamiaan filmirullia kirjastoissa paljon ennen kuin HisKiä tai tietokoneita sukututkimuksen apuna olikaan - ja jotenkin on juttuun tultu...
__


Kai juttuun on tultu ja tullaan, mutta ei kai kovin moni meistä sukututkijoista halua olla estämässä Hiskin edistymistä. Emme kai me pitkään jo filmirullia pyöritelleet halua olla kateellisia tai esteenä hakukone hiskin saamiselle siihen kuntoon, että puuttuvat vuodet ja seurakunnat edelleen saataisi sinne. Monet meistä ovat siihen oman suuren työpanoksensa jo laittaneet. Siksi edelleen, maksoi mitä maksoi, niin haluaisimme edistää sukutukimuksen asiaa ja tutkimuksen leviämistä ko. hakukoneen kanssa. Kaikkihan ne tiedot sitten kirkonkirjoista edelleen tarkistellaan. Ja filmirullia ja netin kirkonkirjoja siinä aina tarvitaan.
Sanneli

Lasse1951
13.10.11, 19:47
Omasta puolesta sanoisin että tuskin tulee koskaan valmiiksi. En kyllä tiedä, kuinka paljon sen eteen tehdään tällä hetkellä työtä?

Olen huomannut käyttäväni HisKiä yhä harvemmin, koska Digiarkistossa ja/tai Digitaaliarkistossa on niin kattavasti alkuperäisiä.

Juha

Kyllä HisKin eteen tehdään työtä kaiken aikaa, mutta tämän päivän ihmisillä on olevinaan paljon enemmän kiireitä kun niillä joka aikanaan ovat vapaaehtoisesti osallistunut HisKin tietojen syöttöön. Eli selkokielisesti, HisKi on täysin vapaaehtoisten tekemä, ja näitä vapaaehtoisia on tänä päivänä vaikeata löytää, joten kun vanhempi polvi ei enää jaksa, niin uusia on vaikeata löytää. Kiireinen nykyihminen ei juuri ehdi oravanpyörästään paneutumaan tällaiseen pitkäjänteiseen sitoutumiseen yhteisen hyväksi. Suuri kiitos kuitenkin niille harvoille jotka sitkeästi puurtavat meidän kaikkien hyväksi.

Suomen Sukututkimusseura
Lasse Holm
varapuheenjohtaja

Ossian
13.10.11, 20:23
Kai juttuun on tultu ja tullaan, mutta ei kai kovin moni meistä sukututkijoista halua olla estämässä Hiskin edistymistä. Emme kai me pitkään jo filmirullia pyöritelleet halua olla kateellisia tai esteenä hakukone hiskin saamiselle siihen kuntoon, että puuttuvat vuodet ja seurakunnat edelleen saataisi sinne. Monet meistä ovat siihen oman suuren työpanoksensa jo laittaneet. Siksi edelleen, maksoi mitä maksoi, niin haluaisimme edistää sukutukimuksen asiaa ja tutkimuksen leviämistä ko. hakukoneen kanssa. Kaikkihan ne tiedot sitten kirkonkirjoista edelleen tarkistellaan. Ja filmirullia ja netin kirkonkirjoja siinä aina tarvitaan.
Sanneli

Hei,

Ymmärsit viestini väärin.

Tarkennan, että olen itse jo Leif Metherin eläessä tarjoutunut HisKi-tallentajaksi ja sainkin nipun kopioita, jotka olivat laadultaan täysin lukukelvottomia. Sovimmekin sitten Leif Metherin kanssa, että palautan saamani kopiot. Uusia ei ole tilalle koskaan tullut, enkä enää voisikaan näkökykyni huonontumisen vuoksi tallennuksia tehdä. Olin aivan SSHY:n alkuvuosina mukana skannaamassa ja tallentamassa myös kirkonkirjoja, joka minun piti samasta syystä lopettaa.
_____________
Ystävällisesti
Ossian Mesterton (http://www.mesterton.net)
of that (http://www.mesterton.net/kolmensuora.htm) Ilk

"On mahdotonta olla masentunut jos sinulla on ilmapallo."
-Nalle Puh-

Sanneli
13.10.11, 21:59
"Uusia ei ole tilalle koskaan tullut"...

Kiitos selvennyksestä. Ajattelinkin, että kyllä me kaikki koitamme edelleen tehdä kaiken, mitä voimme, hiskin edistymiseksi. Onhan se sen verran avokas. Jostain syystä ei siis kaikki halukkaat ole saaneet - ehkä eivät nytkään saa työstettävää materiaalia. Onkohan se varoista kiinni vai aina vaan talkoolaisten puutteesta/laadusta.
Yst.terv Sanneli

Erkki Järvinen
14.10.11, 06:11
"Uusia ei ole tilalle koskaan tullut"...

Kiitos selvennyksestä. Ajattelinkin, että kyllä me kaikki koitamme edelleen tehdä kaiken, mitä voimme, hiskin edistymiseksi. Onhan se sen verran avokas. Jostain syystä ei siis kaikki halukkaat ole saaneet - ehkä eivät nytkään saa työstettävää materiaalia. Onkohan se varoista kiinni vai aina vaan talkoolaisten puutteesta/laadusta.
Yst.terv Sanneli

Itse minä ainakin olen ostanut "mustien kirjojen" mikrokortit - joista sitten myös tallennustyötä olen tehnyt sen minkä olen jaksanut ja nähnyt.