PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Finska Ramsay släktens ursprung


rammac
28.11.07, 15:46
Durchman gjorde mycket väl ifrån sig (Ett litet bidrag till ätten Ramsays äldsta historia./Osmo Durchman: Genos 16/45) och på över 60 år har litet nytt kommit fram.
Här kommer frågan om källors riktighet fram, ty nya uppgifter kommer från mormonregistret och böcker om olika släkter. Ändå kommer jag till nya rön, som med all tydlighet visar något nytt.
Min framställning finns på hemsidan: http://www.geocities.com/maramsay/dalhousie.htm

Nytt är följande; Släkten Ramsay of Bamffs bok (Bamff Charters A.D. 1232-1703,s. 186 kopia finns i SSS bibliotek), visar samma släktskap som bördebrevet.
Durchman nämner att en del personer inte kunnats verifieras, men de hittas i mormonregistret. Att John Ramsay of Balnabreiche funnits nämns både i mormonregistret och i en bok om släkten Lindsay (The hisdtory and traditions of the Land of the Lindsays,1853, s.228) där famlijen säljer åt John Ramsay en del av Balnabreiche.
Thomas Annand vars son (James gifte sig med Elizabeth Ramsay of Bamff), verifierar sin faster, (Testify marriage Mathilda Annand dauther of Andrew Annand of Persie one Alexander Ramsay of Dalhousie BC 1623,Bamff s.190)
Den enda person jag inte kunnat verifiera är Janet Guthrie.
Sedan problemet med att placera "Alexander of Dalhousie" in i släkten Ramsay. Bamff föreslår "Nicolas" eller "George", men födelsetider passar inte ihop. Bäst passar Alexander/eller Robert, som torde vara tredje sonen.(se min uppläggning)
Som liten hjälp mormonregistret som nämner Alexander med födelsetid 1641, utan hustru, men Alexander eller Robert som far.
Vad jag vill ha sagt att inga nya studier går emot, att bördebrevet från 1623 skulle vara falskt.
Mac Ramsay

rammac
03.07.10, 18:11
jag har kommit längre i denna fråga se min hemsida www.rammac.eu och släktens ursprung.