PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Kellman | Gustaf Johan Kellman


SimoR
26.11.07, 20:48
Jahtivouti Gustaf Johan Kellman eli Nousiaisissa ainakin 1730-1753, jolloin kuoli. Rippikirjoissa syntymävuodeksi on merkitty 1699, olisiko kuitenkin todennäköistä, että hän olisi 8.3.1700 Mynämäen Suojoella kastettu Gust. Joh. Kellman, vanhemmat Jonas Kellman ja Kristina Friesensköld. Jonas Kellman oli vihittäessä vääpeli (Ramsay) Nousiaisissa haudattiin kirkontilien mukaan 22.12.1727 Hr Capitet Kielmans Fru ja ja 25.1.1732 Hr Caspit Kellman. Olenkohan oikeilla jäljillä.

Kysyy uusi jäsen SimoR

Helena Heikkinen
29.01.08, 00:17
Olen katsellut myös tuota Nousiaisten perhettä ja miettinyt... Rippikirjojen syntymävuosi on useinkin pyöristys. Alkuvuodesta syntyneet voidaan merkitä edellisenä vuonna syntyneiksi ja loppuvuodesta syntyneet seuraavaan vuoteen. Se on aika tavallista.
Maakunta-arkistossani ei ole Nousiaisten kirjoja, mutta ne on tilattu. Olet varmaan niitä tutkinut, siksi kysyn:
Asuiko Nousiaisissa samaan aikaan sekä jahtimestari Gustaf Kellman (ehkä sama joka oli kastettu 8.3.1700 Mynämäki) että rakuuna, korpraali Jonas Kellman (kastettu 10.9.1698 Mynämäki)?
Itse olen tutkinut sellaista Jonas Kellmannia (Kielman), joka on syntynyt rippikirjojen mukaan v. 1734, mutta mistä löytyvät hänen vanhempansa?
Koetan seuloa kaikkia mahdollisuuksia, sillä hän kuului sellaiseen väestöryhmään, joka liikkui. Hän toimi mm. kestikievarin pitäjänä Asikkalassa, kartanonvoutina Orimattilassa ja kartanon pehtorina (inspektor) Kärkölässä. Vaimo Maria Stenström (s. 22.1.1734 Helsinki) oli ruotsinkielisestä käsityöläisperheestä.

SimoR
29.01.08, 20:25
Korpraali Jonas Kellmania s.1698, en ole Nousiaisista löytänyt, vain korpraali Johan Kellman, kuollut 21.1.1742 Nousiainen, Nummi 60 vuotiaana eli laskettu syntymäaika 1682. Hänelle syntynyt 30.3.1729 Johannes niminen poika, joka myöhemmin Nousiaisissa rummunlyöja ja saa lapsikatraan vaimonsa Sophia Henrikintyttären kanssa. Huom! Vääpeli (myöh.kapteeni?) Jonas Kellmanin vaimolla Kristina Friesensköldillä oli osuus Nousiaisten Sukkisen kartanoon äitinsä Anna Jägerhornin perintönä.
Vehmaalla on eräs mons. Jonas Kiälman saanut 8.7.1719 saanut Jonas nimisen pojan, Vehmaan vihityissä 28.12.1718 Jonas Kolman ja Christina Kreandra.
(Chritinan syntymäaika 29.12.1699 Vehmaalla) eli olisiko tämä Vehmaan Joonas se Mynämäellä syntynyt. Sukunimen kirjoitusasuja on monia osin jo alkuperäistekstissä ja lisää syntynyt tulkittaessa (Kellman, Kelman, Kiällman, Kiälman, Kolman, Köllman, Hellman, Kielman, Kiellman )
t.SimoR

Kaarlo Kalliala
29.01.08, 22:00
Tämä tuskin auttaa alkuperäisessä kysymyksenasettelussa, mutta Vehmaan Vinkkilän Krokilassa asui (rpk, s. 187) 1700-luvun alkuvuosina muuan "Abraham Kiö[...]man eller Fonselius". Kyseinen kengityssepän virkatalo oli tuolloin Turun ja Porin läänin ratsuväkirykmentin 5. komppanian kengityssepän Petter Henrikssonin hallussa. Sepän pojasta Pehr Fonseliuksesta tuli lopulta Rymättylän kirkkoherra.

Niinpä saattaa olla niinkin, että Källmaneja etsiessä on syytä pitää silmällä myös Fonseliuksia ja varmuuden vuoksi Fonteliuksiakin.

Kaarlo Kalliala

Helena Heikkinen
30.01.08, 13:58
>>Sukunimen kirjoitusasuja on monia osin jo alkuperäistekstissä ja lisää syntynyt tulkittaessa (Kellman, Kelman, Kiällman, Kiälman, Kolman, Köllman, Hellman, Kielman, Kiellman )
Kiitos tiedoista ja vinkeistä! Sukunimen kirjoitusasuja löytyy vielä lisää, esim. Kjelman, Kjulman, Kjölman... Kuolinmerkintään (Hiski) oli sukunimi tulkittu muodossa Kickman! Yksi hauskuus on se, että etunimi Jonas ja Johan menevät asiakirjoissa usein suloisesti sekaisin. Saman talon Riitta-emännällä olisi lapsia vuoroin Johan Kellmannin ja Jonas Kellmannin kanssa...
>>Niinpä saattaa olla niinkin, että Källmaneja etsiessä on syytä pitää silmällä myös Fonseliuksia ja varmuuden vuoksi Fonteliuksiakin.
Nämä ovat mielenkiintoisia tietoja. Katselen nyt nämä Vakka-Suomen Kellmannit, Nousiainen, Vehmaa... Ja vielä Fontelius/Fonselius-sukua!

Vuonna 1734 syntyneeksi merkitty Jonas K:n muuttoja selittävä tekijä lienee mm. kartanonherra (Lang), jolla oli kartanoita eri pitäjissä.

Päivi Huuhtiainen
01.11.15, 19:14
Heipat.
Kaivoin tämän keskustelun esiin kun omissa tutkimuksissani löysin myös tämän Jonas Kellmanin s. 1734.
Oletko Helena saanut tähän omaan tutkimukseesi vastauksen tämän Jonaksen vanhemmista?

Helena Heikkinen
01.11.15, 21:45
En ole löytänyt. Kiitollinen olisin kaikista tiedoista ja vinkeistä!

Päivi Huuhtiainen
02.11.15, 20:04
Mulla ei ole tietoa kuin Jonaksesta eteenpäin eli pojastaan Carl Jonaksesta s. 1765, jossain myöhemmin on nimi Carl Johan .

Helena Heikkinen
04.11.15, 14:17
Onko Carl Johan = Carl Jonas? Asikkalan Kurhilassa 26.2.1765 syntyneen Carl Jonas Kellmanin jälkeläisiä minulla on tiedostossani 766. En siis ole seurannut kuin "omia" sukuhaarojani, enkä aina nykyaikaan asti niitäkään. Jos puolisot vanhempineen laskee mukaan, niin sukujuhliin pitäisi kutsua 1500 henkeä. Siihen joukkoon kuulun itsekin.
Carl Jonaksen äidin suku oli helpompaa selvitettävää.

Päivi Huuhtiainen
04.11.15, 18:02
Oon suoraan alenevassa polvessa Carl Johan/Jonas Kellmanin s. 1765 pojan pojan tyttären pojan tyttären tytär.

Timo W
05.11.15, 11:19
Kristina Friesensköld

http://runeberg.org/frfinl/0139.html



http://hiski.genealogia.fi/hiski/6ire9b?fi+0345+kastetut+1414


http://hiski.genealogia.fi/hiski/6ire9b?fi+0345+kastetut+1543

http://hiski.genealogia.fi/hiski/6ire9b?fi+0358+vihityt+210

Helena Heikkinen
06.11.15, 02:08
Oon suoraan alenevassa polvessa Carl Johan/Jonas Kellmanin s. 1765 pojan pojan tyttären pojan tyttären tytär.
Sukulaisia siis ollaan! Laitoin sinulle, Päivi, yksityisviestin, missä on oma ketjuni.
Minä olen tuon Johan/Jonas Kellmanin pojanpojan tyttärenpojan pojantytär.

Helena Heikkinen
20.03.16, 19:03
Yllätyksekseni löytyi tällainen: vuonna 1729 Puumalan komppaniaan oli otettu ylennyksen saaneen Daniel Puolackin tilalle, Turun läänissä syntynyt sotilas nro 54 Jöran Källman.
Kuka tämä Jöran oikein on? Liittyykö hän jotenkin Nousiaisten sukuihin. Sotilasasiakirjat eivät kerro perheestä muuta kuin että sotilas nro 54 Jöran Källman oli naimisissa. Tuon ajan rippikirjaa en löytänyt. Ruotu sijaitsi Säämingin Otavaniemessä.
Miksi Puumalan komppaniaan värvätään Turun puolen mies?

Samassa komppaniassa, samalla numerolla 54 palveli ennen Daniel Puolakkaa ristiinalaismies, Ristiinan Heramäeltä kotoisin oleva sotilas Pekka Heikkinen.
http://www.rajapuro.net/savojr/puumala/puumala_54.html

Ikänsä puolesta Jöran sopisi hyvin vuonna 1734 syntyneeksi merkityn, 25.11.1789 Kärkölässä kuolleen Jonas Kellmanin isäksi. Myöhemmin samassa Puumalan komppaniassa palveli Asikkalassa syntynyt, Mikkeliin muuttanut Carl Jonas Kellman, jonka vaimo Riitta Juhontytär Heikkinen (s. 25.12.1763) oli myös lähtöisin Ristiinan Heramäeltä.

Mikä yhteensattuma...

http://www.digiarkisto.org/sshy/sivut/jasenille/paikat.php?bid=7355&pnum=296


Katselmus 1735 Savon jalkaväkirykmentti Puumalan komppania. Jöran Källman syntynyt Åbo lähn ikä 35 år, 5 1/2 gift, otettu palvelukseen 6.10.1729.