PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Är det en eller två personer i Tenala - Bromarv?


Henrik
26.11.07, 08:52
Jag har hittat två personer, som kan vara en och samma person, men jag är inte säker. Har någon en idé hur jag kan antingen bekräfta eller förkasta tanken? Eller ännu bättre, känner någon till någondera av personerna?

Vi har Johan Henriksson f.1719 (endast årtal givet), son till Henrik Henriksson och Maria Henriksdotter. Johan hittas hos sin bror Göran Henriksson i Tenala, Lappvik i kommunionboken 1739-1745. http://www.digiarkisto.org/sshy/kirjat/tenhola/rippikirja_1739-1745_kk64/81.htm Den senaste anteckningen där är daterad 11.9.1743, men sedan försvinner Johan. Jag har inte hittat honom bland de begravna i Svarta Böckerna vid den här tiden, inte heller bland utflyttade.

Sedan har vi Johan Henriksson f. 1719 (endast årtal givet), som 1753 gifter sig med Anna Mårtensdotter i Bromarv, Vättlax. Han är antecknad då som dräng. Det framgår inte i Bromarvs kommunionböcker varifrån han kommit. Dessutom är Bromarvs böcker från 1740-talet mycket bristfälliga.

I HisKi finns det ingen Johan Henriksson som föds 1719 i Tenala. Enligt uppgift hade Henrik Henriksson och Maria Henriksdotter flytt från orten under Stora Ofreden, så deras son Johan torde ha fötts under den tiden.

Är det en eller två Johan?!!

h. Henrik Bärlund

Henrik
26.11.07, 14:55
Jag har privat fått information som bevisar att det är en och samma person. (Tack Terhi A) Samtidigt fick jag några andra bitar till mitt pussel.
h. Henrik