PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Luntti | Kalle Luntti


seamk
18.11.07, 12:11
Hei,

Tutkiiko kukaan tätä Kalle Mikonpoika Lunttia, syntynyt 1646 Keuruulla ja kuollut 6.12. 1727 Kurejoella.?

Kiinnostaa mistä talosta tullut Keuruulta? Voi olla syntyjään myös Lannevedeltä, Saarijärveltä.

Risto

khanhisalo
18.11.07, 14:05
Kalle on minunkin esi-isiäni, olen kyllä mielenkiinnolla seurannut yrityksiä löytää Kallen juuria, itse en kyllä usko niitä löytäväni. Minulla on vain tuo tieto että hän on Mikonpoika ja syntynyt Keuruulla. Kallen pojasta Simosta jatkuu minun juureni ja Simo on muistokiven mukaan myös syntynyt Keuruulla.

terv. Keijo H

Heikki Koskela
18.11.07, 14:32
Minä olen ruvennut epäilemään, että Kalle Luntti ei ehkä olekaan keuruulaisia tai saarijärveläisiä. Jos etsii Luntteja Hiskistä ohjeella "kaikista" ja etsii syntyneet, niin saa haaviin 1700-luvun alussa Järviseudun alueella syntyneitä ja kaikki ovat syntyneet Lappajärvellä.

Pitäisi löytää uusi näkökulma asian tarkastelulle. Keuruu ei tajoa riittävän vanhoja tietoja syntyneistä, joista olisi apua. Sanan etymologinen alkuperä olisi hyvä tietää.

khanhisalo
18.11.07, 19:37
Hei Heikki!


Onhan Simo kuitenkin syntynyt Keuruulla? Ainakin siinä hänelle pystytetyssä muistokivessä on syntymäpaikkana Keuruu ja kuolinpaikkana Lappajärvi.

terv.Keijo H

Heikki Koskela
18.11.07, 20:12
Tervehdys Keijo!

Tunnet asian varmaan tarkemmin kuin minä, koska minun sukuni ei kulje Luntin kautta ollenkaan. Minulla on vain koneella tämä mainittu Simo Luntti jälkeläisineen ja hänen patronyymi-isänsä. Simo on tosin syntynyt Keuruulla minunkin tietoni mukaan ja kuollut Alajärvellä (tosin kysymysmerkillä varustetuna minun koneellani).

Ihmetyttää vain se, ettei Luntti-nimi ole ollenkaan tunnettu Hiskissä, paitsi Lappajärven seurakunnassa. Luntti voi olla Kallen ottama nimi?

khanhisalo
18.11.07, 20:39
Hei!


Vaikka Lunttiset ovatkin esi-isiäni niin kaikki tieto mikä minulla on on Järviseudun sukututkijoiden tietoa.
Näyttää että molemmat muodot Luntti ja Lunttinen ovat käytössä.
Minulla Kallesta ja Simosta seuraavat tiedot:
TORPPARI KALLE MIKONPOIKA LUNTTINEN s.1646 KEURUU,k.06.12.1727 ALAJÄRVI

Lappajärven Itäkylän Ukonniemessä sijaitsevassa muistokivessä lukee seuraava teksti:SIMUNA KALLENPOIKA LUNTTI "UKON-ÄIJÄ" S.1675 KEURUULLA, K. 1765 LAPPAJÄRVELLÄ, TULI TÄNNE 1735. AMMESMÄEN, RANTAKANKAAN, UUSIMÄEN SUKUJEN KANTAISÄ


Olisihan se mielenkiintoista jos heidän juurensa jotenkin selviäisivät.

terv.Keijo H

Martin Josefsson
19.11.07, 00:30
Tarkistin T. E. Karstenin kirjasta Svensk bygd i Österbotten (osa 2) jos Luntti olisi mainittu siellä, mutta ei ollut. Kirjassa on pääasiassa ruotsinkieliset tilannimet joten Lappajärven "Lund" (kylä: Savo) oli se joka eniten muistutti Lunttia.

seamk
19.11.07, 07:43
hei Heikki,
Kalle Mikonpoika Luntin oikea nimi oli Viljakainen. Olen saanut selville ,että Saarijärven Lannevedellä ,Leppälän talossa oli isäntänä Mikko Viljakainen , isäntä 1611- 1668. Tämä Mikko sopisi Kallen isäksi, koska Kalle oli syntynyt 1646. Lund, Luntti voi olla sotilasnimi ,tai sitten Kalle on asunut Soinin Luntisessa (Pahkamäki) jonkin aikaa ja saanut sieltä mukaansa Luntti-nimen.
Nikaran kylässä Keuruulla asui 1690 -luvulla myös Viljakaisia.

Näin ollen Kalle olisi muuttanut Lannevedeltä Keuruun kautta Alajärvelle.
Olisi todella mukava tietää , mikä teoria pitää paikkansa.
Risto

khanhisalo
19.11.07, 11:11
Hei Risto!


Olisipa hienoa jos Kallen juuret selviäisi, mitähän kautta asian saisi varmistettua?

Rauno Alatalon kotisivulla on tällainen maininta Lunttisen Kallesta:
Isonvihan jälkeisissä henkikirjoissa Kurejoen Saukon ja Sillanpään, Möksyn Tikkasen Alajärvenkylän Paalijärven ja Menkijärven Kangastien asumukset olivat "torppia" -kylien yhteismaille perustettuja uudisasumuksia nimitettiin torpiksi. Kurejoen Lassinkedossa asunut Simo Luntinen luopui asumuksestaan 1720-luvun lopulla. Hänninen, Skrabb eli Levijoki ja Luntinen mainitaan "torppareina" 1600- ja 1700-lukujen vaihteessa. Kaarlo Mikonpoika Luntinen, joka oli siirtynyt Alajärvelle Keuruulta, asui torppaa Kurejoen ja Alajärven välillä.Talollisten maalla sijaitsevien vuokratorppien perustaminen oli sallittua 1740-luvulta lähtien. Paikalliset olosuhteet tunteva kappalainen merkitsi rippikirjaansa 10 alajärveläistä torppaa 1700-luvun alussa, jolloin Kaarlo Luntisella oli taloudessaan 8 ja Juhani Saukon perheessä oli 6 ehtoollisella käynyttä henkeä. Lähde: Alajärven seurakunnan vaiheita, Alajärven historia.


terv.Keijo H

Heikki Koskela
19.11.07, 12:38
Sain ystävällisen vinkin aamusella tutkia myös Suomen asutuksen yleisluetteloa. Olin unohtanut kokonaan sen käyttämisen. Kävinkin katselemassa Riston esittämää Viljakaista, mutta toistaiseksi tuloksetta.

Riston esittämä ajatus Kallen kulkeutumisesta Alajärvelle tuntuu kovasti mahdolliselta.

Lappajärven rippikirjojen mukaan Soinin Pahkamäessä oli rippikirjassa 1694-1705 Eskil Luntin. Mitenkähän Kallen kohtalo sopisi Pahkamäen Luntin talon kuvioihin? Eskil tuskin oli Kalleen sukua.

Kalle pitäisi saada nyt kuljetettua Alajärvelle. Silloin asia alkaisi selvitä.

Heikki Koskela
20.11.07, 06:09
Huomenta Luntin tutkijoille!

Eilen aamulla saamani vinkki Luntin suvusta kuuluu seuraavasti:

"Puhelimessa juttelimme Matti J Kankaanpään; Vanhan Ruoveden Talonhaltijat
matrikkelista 1552-1809, Gummerus, J-kylä 1990.

Selaillessani kirjaa osui alla oleva Mikko silmiini. Näyttäisi kaikki sopivan kohdalleen.
Oli myös muita Mikkoja isäntinä ko. ajankohtana, mutta tämä näytti sopivammalta
etsityn Kalle Mikonpojan isäksi.(ikä, perheellinen, sotilas, pakeni Pohjanmaalle)

Soinin Ähtärinkylä (osa nykyistä Lehtimäkeä)

Källin talon 5:s isäntä, Mikko Mikonpoika, 1640-1658, k.mets. 1648-1649, stm. 1656
pakeni perheineen Pohjanmaalle 1658. Pso 1 Elina Antintytär, Pso 2 Anna

Tässä olisi yksi hypoteesi lisänä, tarvittaessa."

Tummennus on minun laittama. Toivottavasti teksitin lainaus selventää Luntin kohtaloa paremmin.

Pauli
20.09.09, 13:53
Soinin Ähtärinkylä (osa nykyistä Lehtimäkeä)

Källin talon 5:s isäntä, Mikko Mikonpoika, 1640-1658, k.mets. 1648-1649, stm. 1656
pakeni perheineen Pohjanmaalle 1658. Pso 1 Elina Antintytär, Pso 2 Anna


Alajärven Menkijärven Oravan talossa näkyy RK:ssa vuosina 1701-1709 renkinä Mikko Mikonpoika Källi, joka on kotoisin Kuortaneelta. Hänen vaimonaan Oravassa on Maria Eskontytär. Eli vaimon nimi ei täsmää tähän Keuruun Mikko Mikonpoikaan, mutta muuten kyseessä näyttäisi olevan sama henkilö, viimeisillä vuosillaan yli 80-vuotiaana tosin. Olisiko niin, että Mikko Mikonpoika olisi paennut Keuruulta ensin Kuortaneelle ja siirtynyt sieltä rengiksi Alajärvelle Oravan taloon ja sitten vielä mennyt jossain vaiheessa uudestaan naimisiin Maria Eskontyttären kanssa? Toinen mahdollisuus olisi, että tämä Oravan renki-Mikko olisikin Keuruulta paenneen Mikko Mikonpojan poika ja Kalle Mikonpojan veli.

Tässä aiheuttaa vielä hämmennystä se, että Lappajärven emäseurakunnan kuolleissa on Mikko Mikonpojan oletettu poika Kalle Mikonpoika tosiaan sukunimellä Viljakainen. Joka tapauksessa Kalle Luntti on ää:ni suvun kantaisä, joten hänen taustansa kiinnostaa minuakin kovasti.

seamk
20.09.09, 20:45
hei Pauli,

Kiitos viestistä. Minua vaivaa myös kovasti tämä Kalle Mikonpoika ja mistä hän on saanut tuon Luntti- nimen. Lehtimäellä on ollut Luntteja / Luntisia. Olisiko sieltä tarttunut nimi? Kalle Mikonpojan 1. vaimo oli Kaisa Jaakontytär. ,kuollut 1700 ja toinen vaimo Maria Pekantytär.
Kallen oikea sukunimi oli Viljakainen , siis Savosta kotoisin.

Olisi kiva ehdessä tutkia tätä mystistä Kallea.....
Kansallisarkiston digiarkistoon on tullut keuruuta koskeva SAY, joten sieltä saattaa löytyä ratkaisu.

Terveisin

Risto Laakso

tubike
18.01.10, 19:44
Hei Kalle Mikonpoika Luntin tutkijat!

Olen selvitellyt anoppini äidin Ammesmäki-juuria ja äskettäin törmännyt otsikon nimiseen henkilöön. Hiskin ja sshy:n kirkonkirjojen (mm. rippikirjat) mukaan hänellä olisi Kaisa Jaakontyttären kanssa seuraavat lapset:

?Henric, muutti Alajärven kylästä Haapajärvelle, puoliso Anna Ericsdr

?Simon, s. ~1675 Keuruu, muutti Alajärven kylästä Savonkylään (Itäkylä), puoliso Harju/Hyytinen Lisa Ericsdr
k. 1.11.1765 10.11.1765 Randakang. Husb. Simon Caroli, styng 90 v, alkup - PIK: änkl. /HisKi/Lappajärvi

?Johan, s. ~1686, muutti Alajärven kylästä Haapajärvelle, puoliso Brita Mårtensdr
k. 9.5.1720 22.5.1720 Joh: Carlson Lunti 34 v/HisKi/Lappajärvi

?Matts, s. ~1687, muutti Alajärven kylästä Evijärvelle, puoliso Carin Simonsdr Curwi
k. 6.3.1710 27.3.1710 Efjärfwiååbyy Mattz Carlss. Luntti 22 v 6 kk, alkup - KUOKOMM: dödh i Sawåbyy, i sal. Ol. Söffringz gård, alkup - IKÄKOMM: 22½ åhr /HisKi/Lappajärvi

Michel, s. 1691 Alajärven kylä
Maria, s. 1693 Alajärven kylä
Carin, s. 1695 Alajärven kylä
Carl, s. 1696 Alajärven kylä

2. puoliso Maria Pekantr ja Kalle Mikonpoika vihitty joulukuussa 1700, lapsi:
Brita, s. 1701 Alajärven kylä

Lisäksi Kalle näyttäisi huolehtineen poikansa Matin orpotyttärestä:
k. 10.5.1717 16.6.1717 d:r Maria 12 v, omainen: Carl Mickelss. Lunti /HisKi/Lappajärvi

Nuoremmat, Alajärven kylässä syntyneet ainakin ovat ko. Kallen lapsia. Mutta vanhempia poikia en ole vielä pystynyt varmistamaan. Olisiko teillä jotain muita vinkkejä lähteiksi (sukukirjoja tms.), vai pitääkö vain alkaa sitä Keuruun SAY:ta käymään läpi?

Entä sitten nämä Luntti/Luntinen-nimiset: Mattz Christersson (Öfwerm. Pahkam.) ja Thomas Christersson (Pahkamäki), onko tietoa heidän isästään, onko sukua Kallelle ehkä? Samannimisillä tyypeillä näytti myös olleen torpat Alajärven kylässä.

Eräässä viestissä oli linkki aiemmin mainittun Simo Luntin muistokiven valokuvaan, mutta se oli valitettavasti poistettu sieltä. Onko jotain kirjaa tai nettisivua, jossa olisi kuva ko. muistokivestä? Aiomme kyllä käydä siellä päin ensi kesänä, mutta olisi kiva vilkaista jos jostain löytyisi...

t. Tuija K.

seamk
19.01.10, 09:25
Hei Kalle Mikonpoika Luntin tutkijat!

Olen selvitellyt anoppini äidin Ammesmäki-juuria ja äskettäin törmännyt otsikon nimiseen henkilöön. Hiskin ja sshy:n kirkonkirjojen (mm. rippikirjat) mukaan hänellä olisi Kaisa Jaakontyttären kanssa seuraavat lapset:

?Henric, muutti Alajärven kylästä Haapajärvelle, puoliso Anna Ericsdr

?Simon, s. ~1675 Keuruu, muutti Alajärven kylästä Savonkylään (Itäkylä), puoliso Harju/Hyytinen Lisa Ericsdr
k. 1.11.1765 10.11.1765 Randakang. Husb. Simon Caroli, styng 90 v, alkup - PIK: änkl. /HisKi/Lappajärvi

?Johan, s. ~1686, muutti Alajärven kylästä Haapajärvelle, puoliso Brita Mårtensdr
k. 9.5.1720 22.5.1720 Joh: Carlson Lunti 34 v/HisKi/Lappajärvi

?Matts, s. ~1687, muutti Alajärven kylästä Evijärvelle, puoliso Carin Simonsdr Curwi
k. 6.3.1710 27.3.1710 Efjärfwiååbyy Mattz Carlss. Luntti 22 v 6 kk, alkup - KUOKOMM: dödh i Sawåbyy, i sal. Ol. Söffringz gård, alkup - IKÄKOMM: 22½ åhr /HisKi/Lappajärvi

Michel, s. 1691 Alajärven kylä
Maria, s. 1693 Alajärven kylä
Carin, s. 1695 Alajärven kylä
Carl, s. 1696 Alajärven kylä

2. puoliso Maria Pekantr ja Kalle Mikonpoika vihitty joulukuussa 1700, lapsi:
Brita, s. 1701 Alajärven kylä

Lisäksi Kalle näyttäisi huolehtineen poikansa Matin orpotyttärestä:
k. 10.5.1717 16.6.1717 d:r Maria 12 v, omainen: Carl Mickelss. Lunti /HisKi/Lappajärvi

Nuoremmat, Alajärven kylässä syntyneet ainakin ovat ko. Kallen lapsia. Mutta vanhempia poikia en ole vielä pystynyt varmistamaan. Olisiko teillä jotain muita vinkkejä lähteiksi (sukukirjoja tms.), vai pitääkö vain alkaa sitä Keuruun SAY:ta käymään läpi?

Entä sitten nämä Luntti/Luntinen-nimiset: Mattz Christersson (Öfwerm. Pahkam.) ja Thomas Christersson (Pahkamäki), onko tietoa heidän isästään, onko sukua Kallelle ehkä? Samannimisillä tyypeillä näytti myös olleen torpat Alajärven kylässä.

Eräässä viestissä oli linkki aiemmin mainittun Simo Luntin muistokiven valokuvaan, mutta se oli valitettavasti poistettu sieltä. Onko jotain kirjaa tai nettisivua, jossa olisi kuva ko. muistokivestä? Aiomme kyllä käydä siellä päin ensi kesänä, mutta olisi kiva vilkaista jos jostain löytyisi...

t. Tuija K.


KIITOS VIESTISTÄ TUIJA,

JUURI SAMOJEN ONGELMIEN KANSSA MINÄKIN OLEN . ELI MISTÄ TALOSTA KEURUULTA KALLE TULI JA TULIKO SUORAAN KEURUULTA.
KALLE ILMESTYY KUREJOELLE 1691, LASSINKEDON TORPPAAN.



MINULLA ON LISÄÄ TIETOA:

KALLE S. 1646 K. 6.12. 1727, OIKEA NIMI ON VILJAKAINEN.
LAPSET:

SIMO S. 1675 K. 1765
HEIKKI S. 1678 K. 1758
JUHO S. 1686 K. 1720
MATTI S. 1688 K. 1710
KALLE S. 1689 K. 1697
MIKKO S. 1691 K. 1697
MARIA S. 1693 K. 1693
KAISA . S. 1695 K. 1697

2. LIITOSTA
BRITA S. 1701 K- ?
MARIA S. 1705 K. 1717 MATIN TYTÄR ?

OLEN TUTKINUT KEURUUN SAY, MUTTA EN OLE VIELÄ LÖYTÄNYT SOPIVAA VILJAKAISTA .

SEURAAVAT LÖYTYI:

YRJÖ TAPANINPOIKA V. KEURUUN RIPPIKIRJA
HEIKKI V.
YRJÖ V.

MUTTA EI KALLEA EIKÄ MIKKOA....

TÄMÄ LUNTTI ,LUND, LUNTINEN KUMMASTUTTAA ETTÄ MISTÄ KALLE ON SAANUT SEN MUKAANSA. OLISIKO SOTILASNIMI?

LEHTIMÄELLÄ ON LUNTINEN NIMI ,MUTTA ONKO SUKUA, EN TIEDÄ.

VOIN HANKKIA VALOKUVAN SIITÄ MUISTOKIVESTÄ, KOSKA SE ON KILOMETRIN PÄÄSSÄ MINUN KOTITALOSTA.


YHTEISTYÖTERVEISIN

RISTO LAAKSO

tubike
19.01.10, 15:22
Kiitos tiedoista! Olinkin lukenut tuon Kalle-pojan iän väärin, eli olikin kuollessaan 9-vuotias eikä 9 kk ikäinen.

Keuruu kyllä kiinnostaisi tutkia muutenkin, kun minulla on sieltä ainakin yksi sukuhaara kotoisin. Juuri nyt se ei kuitenkaan ole mahdollista, joten jää tulevaisuuteen... mutta olen kyllä ihan tyytyväinen päästyäni tähänkin asti.

Joten ei muuta kuin jatketaan siten kuin aikaa ja kiinnostusta riittää! Ja tosi hienoa jos saisit sen kuvan tänne!

Tuija K.

seamk
20.01.10, 09:59
Kiitos tiedoista! Olinkin lukenut tuon Kalle-pojan iän väärin, eli olikin kuollessaan 9-vuotias eikä 9 kk ikäinen.

Keuruu kyllä kiinnostaisi tutkia muutenkin, kun minulla on sieltä ainakin yksi sukuhaara kotoisin. Juuri nyt se ei kuitenkaan ole mahdollista, joten jää tulevaisuuteen... mutta olen kyllä ihan tyytyväinen päästyäni tähänkin asti.

Joten ei muuta kuin jatketaan siten kuin aikaa ja kiinnostusta riittää! Ja tosi hienoa jos saisit sen kuvan tänne!

Tuija K.

Kiitos viestistä Tuija,

hienoa kun meillä on sama kiinnostuksen kohde.

Uskon että saan kuvan siitä kivestä ensi viikolla.

Mutta minne lähetän kuvan ?
Voit laittaa sähköpostia minulle : laakso.risto*gmail.com
niin saan siitä s.postiosoiteen ja laitan kuvan sinne.

T. Risto

Pauli
11.09.10, 21:43
Vaikuttaa siltä, että Kalle Mikonpoika todella on syntynyt Lannevedellä Saarijärvellä. Keuruuta Kallen syntymäpaikkana ei näy missään varsinaisessa lähteessä, joten Viljakaisen sukunimen perusteella Kalle on yhdistettävissä juuri Riston mainitsemaan Leppälän talon Viljakaiseen.

Lund on mahdollisesti ollut Kallen asuttaman uudistorpan nimi, joka on sitten napattu Kallelle lisänimeksi. Suomeksihan "lund" tarkoittaa lehtoa ja on luontonimenä varsin yleinen. Ruotsinkielinen nimi olisi sitten vääntynyt suomenkielisten suussa "Luntiksi" ja "Lunttiseksi." Ei välttämättä ole yhteyttä E-P:n järviseudun muihin Lunttisiin.

Lund-nimestä on vielä mainittava se, että nimetessään uusia tiloja papisto suosi sitä rokokooajan ihanteisiin liittyvänä 1700-luvun puolivälissä. Niinpä Perhon Jakob-nimisen papin asuinrakennus nimettiin "Jakobslundiksi", vaikka lehtoa ei ollut lähelläkään. Tämä ei enää liity Kalleen, mutta on eräänlainen verrannaistapaus Lund-nimen synnystä.

tubike
01.11.10, 21:07
Vaikka Lunttiset ovatkin esi-isiäni niin kaikki tieto mikä minulla on on Järviseudun sukututkijoiden tietoa.
Näyttää että molemmat muodot Luntti ja Lunttinen ovat käytössä.
Minulla Kallesta ja Simosta seuraavat tiedot:
TORPPARI KALLE MIKONPOIKA LUNTTINEN s.1646 KEURUU,k.06.12.1727 ALAJÄRVI

Lappajärven Itäkylän Ukonniemessä sijaitsevassa muistokivessä lukee seuraava teksti:SIMUNA KALLENPOIKA LUNTTI "UKON-ÄIJÄ" S.1675 KEURUULLA, K. 1765 LAPPAJÄRVELLÄ, TULI TÄNNE 1735. AMMESMÄEN, RANTAKANKAAN, UUSIMÄEN SUKUJEN KANTAISÄ

Olisihan se mielenkiintoista jos heidän juurensa jotenkin selviäisivät.

terv.Keijo H

Mitä nimeä suosittelette käyttämään "kantaisästämme"? Minulla on esim. Geni.com:ssa Simo Kallenpoika Luntti, mutta tuossa muistokiven tekstissä on Simuna, joten olisiko se se oikeampi versio sen aikaisista etunimistä? Sukunimenä lienee Luntti oikeampi, kun se kerran on "kiveen hakattu", vai miten mielestänne?

Tuija K.

Marita J.
15.02.11, 14:39
Hei kaikki Luntilaisista kirjoittavat!

Lykkäisin asiaan vielä mukaan oman Brita Yrjöntyttäreni jonka syntymätietoni ovat 1657 Ruovesi, vihitään 13.1.1677 Lappajärvellä Tuomas Markunpoika Svarvarin kanssa. Aivan ulalla miten pääsen Riitta-tyttösen jäljille taaksepäin, linja itseeni löytyy.... :confused:

t: Marita Järviharju