PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Mitä tekstiin on lisätty?


Erkki Arontaus
15.11.07, 21:49
Huonolla ruotsillani en saa täysin selvää lisäyksestä. Kiitti, jos joku auttelisi asiassa.
EA.

Seppo T.
16.11.07, 09:34
Oliskohan näin?

bewäxt med små björkskog


Seppo Töllikkö

Martin Josefsson
17.11.07, 04:06
Jos kolmas sana ei ole "små", kyseessä voisi olla mänty joka "Svenska akademiens ordbok":in mukaan on fura, furra, fur, furo, furro tai furu. Näyttää enemmän siltä että siinä lukisi "furå", ehkä "fur å björkskog". Mutta u-kirjaimella pitäisi oikeastaan olla viiva, eikö niin?

Jaha, nyt löysinkin kirjasta tuon "furå", vaikka sivun teksti (http://g3.spraakdata.gu.se/cgi-bin/osa/konk2art.cgi?plats=11830065&korpus=saob&kontext=0&grad=2) on vähän kryptinen.

Heikki Särkkä
17.11.07, 10:03
Tulkitsen tekstin kuten ST edellä.

tellervoranta
17.11.07, 15:18
Minä myös. :)

Tulkitsen tekstin kuten ST edellä.

Erkki Arontaus
17.11.07, 18:18
Kiitos kaikille, en teihin turhaan luottanut. Saisin nyt tekstin kuulumaan näin:

...åker tre tunneland, ett flank i det så-
kallade Bäckängen, bewäx(t?) med furå björkskog emot en weckas ...(arbete)

Hiukan hämää tuo bewäxt-sanan t-kirjain.
En olisi osannut hakea tuota furå-sanaa, mutta kyllä se ilman muuta se on.
Eiköhän tuo nyt kuullostane asialliselta lauseelta. Asiakirja on vuodelta 1826.
EA.

Erkki Arontaus
17.11.07, 18:24
Mutta:
Kyllä näköjään aivan hyvin ennen björkskog-sanaa voisi olla myös sana små, siinä ei ole f:ään kuuluvaa vaakaviivaa.
Se tuntuisi sopivan lauseeseen paremmin, vai?
EA.

Martin Josefsson
18.11.07, 00:45
Kannattaisi tarkistaa muilta paikoilta samasta tekstistä miten nuo f, s ja muut kirjaimet ovat kirjoitetut.

Markku Pihlajaniemi
18.11.07, 08:07
Olen tekstistä samaa mieltä kuin Seppo, Heikki ja Tellervo.
Tuosta tekstinpätkästä löytyy kirjaimia vertailtavaksi. Ensimmäinen kirjain on s, katso tekstin s- ja f-kirjaimet. Sitten en löydä u-kirjainta, enkä ärrää, vaan m:n. Viimeinen kirjain on å.
Itse en ole vanhoissa teksteissä nähnyt furua kirjoitettavan muotoon furå.
Mielestäni sana on siis små.

Erkki Arontaus
18.11.07, 19:26
Kiitos kaikille, tästä on hyvä jatkaa. Käsittelyssä on n. viiden sentin vahvuinen nippu 1700-1800 -lukujen asiakirjoja. Varmaan joudun kääntymään puoleenne myöhemminkin.
EA.