PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Etsi toiminnon merkkirajaus


Käppi
27.03.11, 18:16
The search term you specified (100) is under the minimum word length (4) and therefore will not be found. Please make this term longer. If this term contains a wildcard, please make this term more specific.
Yritin etsiä forumista viestiketjuja hakusanalla "100 vuoden". Tarkoituksena oli löytää viestit, joissa käsitellään kirkonkirjojen 100 vuoden julkisuusrajaa, mutta haku ei onnistu, koska "100" on ainoastaan kolme merkkiä pitkä...

Olisiko sallittua merkkimäärää syytä muuttaa vai onko tuonkaltaisen haun suorittamiseen olemassa jotain niksejä?

Juha
27.03.11, 18:33
Onnistuu näin;

"100 vuoden"

eli pistä hakusanat hipsujen sisään




Juha

admin
27.03.11, 20:41
Yritin etsiä forumista viestiketjuja hakusanalla "100 vuoden". Tarkoituksena oli löytää viestit, joissa käsitellään kirkonkirjojen 100 vuoden julkisuusrajaa, mutta haku ei onnistu, koska "100" on ainoastaan kolme merkkiä pitkä...

Olisiko sallittua merkkimäärää syytä muuttaa vai onko tuonkaltaisen haun suorittamiseen olemassa jotain niksejä?

Tällä hetkellä indeksoidaan ainoastaan > 3:n merkin sanat. Jossain se raja on vedettävä etteivät indeksit kasva turhan isoiksi ja >3 on se tavallisin käytetty raja freetext -kannoissa. Lisäksi käytetään luultavasti MySQL:n vakio stoplist'ia (minulla ei ole pääsyä hakemistoon tarkistamaan)

Sananpituuden lyhentäminen vaikuttaa käytännössä kannan nopeuteen hidastaen sitä merkitsevästi. Palvelin ei ole mikään vauhtihirmu - näinollen en itse puoltaisi lyhentämistä.

Hasse

Käppi
28.03.11, 00:28
Sananpituuden lyhentäminen vaikuttaa käytännössä kannan nopeuteen hidastaen sitä merkitsevästi. Palvelin ei ole mikään vauhtihirmu - näinollen en itse puoltaisi lyhentämistä.

Olet varmasti aivan oikeassa. Hyvä, että hakujen tekeminen onnistuu lainausmerkkien avulla.

mvlk
28.03.11, 13:15
Minä olen törmännyt samaan ongelmaan kun etsin FAQ:ia. Ei onnistu etsiminen sanalla FAQ tai UKK. Se on muuten vieläkin hukassa :D

admin
28.03.11, 13:21
Minä olen törmännyt samaan ongelmaan kun etsin FAQ:ia. Ei onnistu etsiminen sanalla FAQ tai UKK. Se on muuten vieläkin hukassa :D

Olet varmaan huomannut että toimintorivissä on jo FAQ -osio...

mvlk
28.03.11, 13:30
Olet varmaan huomannut että toimintorivissä on jo FAQ -osio...
Juu, siis se joka johtaa tänne (http://suku.genealogia.fi/faq.php), ja jossa neuvotaan foorumin tekninen puoli. Mutta jossakin ketjussa, jota en nyt enää jaksa kaivella esille, neuvottiin tutustumaan foorumin FAQ:iin, joka ainakin sen viestin perusteella olisi sisältänyt lähinnä tietoa foorumin säännöistä ja käytännöistä. Tällainen FAQ jäi minulta löytämättä. On ehkä sitten jollain toisella nimellä...?

Juha
28.03.11, 13:49
http://finlander.genealogia.fi/sfhswiki/index.php/VBulletin_FAQ_suomi


Tämä linkki löytyy tuosta sivun oikeassa yläkulmassa pyörivästä bannerista yhdessä Suku postituslistan arkiston ja Suku Forumin Ovi -sovelluksen kera




Juha

mvlk
28.03.11, 14:09
http://finlander.genealogia.fi/sfhswiki/index.php/VBulletin_FAQ_suomi
Tämä linkki löytyy tuosta sivun oikeassa yläkulmassa pyörivästä bannerista yhdessä Suku postituslistan arkiston ja Suku Forumin Ovi -sovelluksen kera

Ja kaikkea muuta kiinnostavaakin sieltä näyttää löytyvän. Oli niin asiallisen neutraalia, että en ole huomannut koko banneria. Kiitos!

admin
28.03.11, 14:57
Juu, siis se joka johtaa tänne (http://suku.genealogia.fi/faq.php), ja jossa neuvotaan foorumin tekninen puoli. Mutta jossakin ketjussa, jota en nyt enää jaksa kaivella esille, neuvottiin tutustumaan foorumin FAQ:iin, joka ainakin sen viestin perusteella olisi sisältänyt lähinnä tietoa foorumin säännöistä ja käytännöistä. Tällainen FAQ jäi minulta löytämättä. On ehkä sitten jollain toisella nimellä...?

No, onhan siellä FAQ:n alla muutakin kuin pelkkää "tekniikkaa". Sieltä löytyy mm. Forumin säännöt (http://suku.genealogia.fi/faq.php?s=&do=search&q=s%E4%E4nn%F6t&match=all&titlesonly=0) - eli ne samat säännöt mitä hyväksytään rekisteröinnin yhteydessä.

mvlk
28.03.11, 15:16
Haa, juuri noita olin silloin aikoinani etsimässä! Mutta admin, taidan tarvita uudet silmälasit, kun en vieläkään löydä sääntöjä tuolta FAQ-linkin takaa (sinun suorasta linkistäsi kyllä). Minulla näkyy FAQ-sivulla vain seuraavat kysymykset:

* Kuinka vaihdan forumin kielen?
* Rekisteröityminen - mitä se tarkoittaa
* Kirjautuminen - mitä se tarkoittaa?
* Forum unohtaa, että olen kirjautunut sisään...
* Yksityisviestit - mitä ne ovat?
* Mitä ovat suositellut käyttötavat
* Käyttäjän ylläpito
* Forumin yleinen käyttö
* Viestien lukeminen ja kirjoitus

Onko tässä nyt kyseessä vakava puusilmäisyys, vai onko Suku Forum epäyhteensopiva selaimeni/tietokoneni kanssa? Onko vika koneessa, vai monitorin ja tuolin välissä? *ojentaa rautalankaa ja pyytää vääntämään vähän lisää*

admin
28.03.11, 21:51
Haa, juuri noita olin silloin aikoinani etsimässä! Mutta admin, taidan tarvita uudet silmälasit, kun en vieläkään löydä sääntöjä tuolta FAQ-linkin takaa (sinun suorasta linkistäsi kyllä). Minulla näkyy FAQ-sivulla vain seuraavat kysymykset:

Itse yrittäisin tuollaisessa tapauksessa käyttää FAQ -osion etsi -toimintoa. Etsi esimerkiksi sanaa "säännöt".

FAQ osiossa voi kaivaa syvemmällekin... Olisikohan rekisteröinnin alla – en suoraan muista enkä yritä nyt kännykän avulla etsiä.

Kaija Salminen
28.03.11, 23:15
Haa, juuri noita olin silloin aikoinani etsimässä! Mutta admin, taidan tarvita uudet silmälasit, kun en vieläkään löydä sääntöjä tuolta FAQ-linkin takaa (sinun suorasta linkistäsi kyllä). Minulla näkyy FAQ-sivulla vain seuraavat kysymykset:

* Kuinka vaihdan forumin kielen?
* Rekisteröityminen - mitä se tarkoittaa
* Kirjautuminen - mitä se tarkoittaa?
* Forum unohtaa, että olen kirjautunut sisään...
* Yksityisviestit - mitä ne ovat?
* Mitä ovat suositellut käyttötavat
* Käyttäjän ylläpito
* Forumin yleinen käyttö
* Viestien lukeminen ja kirjoitus

Onko tässä nyt kyseessä vakava puusilmäisyys, vai onko Suku Forum epäyhteensopiva selaimeni/tietokoneni kanssa? Onko vika koneessa, vai monitorin ja tuolin välissä? *ojentaa rautalankaa ja pyytää vääntämään vähän lisää*

Hei!
Vikaa ei taida olla missään, mutta ripaus uteliaisuutta tarvittaisiin: rekisteröityminen-linkin takaa löytyvät säännöt (kuten Admin-Hassekin ounasteli) ja on siellä muitakin lisäkysymyksiä. Samoin löytyy tarkempia kysymyksiä muidenkin yllä violeteiksi värjättyjen linkkien takaa. Siitä vain klikkailemaan!

Terv. Kaija