PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Från Kiikala till Vårdö 1904


JaskaS
21.03.11, 17:16
Enligt utflyttningslängd min fars faster Irina Wilhelmina flyttade från Kiikala till Wårdö (Turku överskriven) 28.9.1904 (SSHY/FSHF (http://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut/jasenille/paikat.php?bid=15194&pnum=29)).
Hon var då 15 år gammal, troligen tvåspråkig (fadern var ju svenskspråkig).
Har någon vänlig person möjlighet att titta vad hon gjorde där och när hon flyttade bort, möjligen till Pojo, var hon senare vigdes 19.11.1911. Särskilt är jag intresserad då hon i vigsellängd har epitetet dejan.

:) Jaska

Blondie992
29.03.11, 10:04
Enligt utflyttningslängd min fars faster Irina Wilhelmina flyttade från Kiikala till Wårdö (Turku överskriven) 28.9.1904 (SSHY/FSHF (http://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut/jasenille/paikat.php?bid=15194&pnum=29)).
Hon var då 15 år gammal, troligen tvåspråkig (fadern var ju svenskspråkig).
Har någon vänlig person möjlighet att titta vad hon gjorde där och när hon flyttade bort, möjligen till Pojo, var hon senare vigdes 19.11.1911. Särskilt är jag intresserad då hon i vigsellängd har epitetet dejan.

:) Jaska

Hej!

Jag råder dig att kontakta Vårdö församling och på det sättet få fram informationen. Med tanke på att det inte har gått hundra år så är detta den enda tänkbara möjligheten som jag kan ge till dig när det gäller Irina, och därefter kontakta Pojo församling.

Mvh
susann på Åland

Ingemar Ekman
29.04.11, 12:42
Hej Jaska,
Irene Wilhelmiina Sarell född 5/4 1889 från Kiikala flyttade in till Vårdö 2 Dec 1904 till sid 22 och är antecknad i Grundsunda nr 1 Västergård under hemmanets tjänstefolk som piga, Hon deltar i nattvarden 30/4 1905 och flyttar 31 okt 1905 tillbaka till Kiikala.
Ref: in-och utflyttade i Vårdö samt kommunionboken sid 22, mikrofilm rullarna Vå 3, Vå 1 på arkivet i Mariehamn.
Någon information att hon återvänt till Vårdö hittade jag ej.
MVH
Ingemar

JaskaS
29.04.11, 13:58
Tusen tack, Ingemar!

Irene (ej Irina, som jag först skrivit) gjorde då bara ett kort besök till Åland.
Hoppas att jag ska ha möjligheten under sommaren att få se hennes återkomst (inte hemma, det vet jag) och så vidare...

:) Jaska